spoelen
Moderator: Beheerdersteam
- marcobrandt
- Berichten: 93
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
- Locatie: Tilburg
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Als er al spoelen zouden zijn van 3,6mH (ze zijn er.. maar dan op bestelling) dan zal de serie weerstand gelijk zijn aan die van een 3.0 en 0,6 in serie bij gelijke draaddiameter... Overigens zou ik twee maal 1,8mH in serie nemen.. Ik vraag me alleen af of je die twee ten opzichte van elkaar ook zo moet positioneren dat ze elkaar niet beinvloeden...
(omdat ze, als het goed is exact hetzelfde doen)
Kees
(omdat ze, als het goed is exact hetzelfde doen)
Kees
Nee, klopt niet Kees. In theorie heb je gelijk, maar de kleinere spoelen zijn op een kleinere klos gewikkeld. Ze hebben daarom een relatief hoog aantal wikkelingen nodig. Het is dus beter om een spoel van 3,9mH af te wikkelen tot 3,6 mH voor de laagst mogelijke serieweerstand. Heb je bovendien niet het probleem van wederzijdse beinvloeding als ze te dicht bij elkaar staan.
- marcobrandt
- Berichten: 93
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
- Locatie: Tilburg
Ehm, in theorie is de L waarde envenredig met het kwadraad van het aantal wikkelingen en evenredig met het oppervlak van de dwarsdoorsnede van de spoel. Dat gaat niet helemaal op omdat de diameter naar buiten toe groter wordt en dus ook het oppervlak. Daarmee tellen de buitenste wikkelingen harder mee voor de totaalwaarde van de spoel.jeroen_d schreef:In theorie heb je gelijk
Dus nee: De serie weerstand van een enkele spoel is lager dan een samenstel van 2 spoelen in serie met dezelfde waarde als de enkele spoel.
Maar bij een spoel van 3 mH + 0,6 mH zal het niet zo'n erg grote vaart lopen.
Twee spoelen van 1,8 mH in serie hebben in principe een wortel(2) maal zo hoge weerstand dan 1 spoel van 3,6 mH bij een zelfde draaddikte.
