spoelen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

spoelen

Bericht door marcobrandt »

Even een vraagje: stel dat ik bij een scheidingsfilter een spoel nodig heb van 3,6mh, kan ik dan ook 2 spoelen van 3,0mh en 0,6mh in serie zetten voor hetzelfde resultaat?
Kan dit ook met condensatoren?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

spoelen zet je in serie en condensators parallel om de waarde te vergroten,ik weet dat het bij caps wel werkt maar of spoelen in serie zetten goed gaat?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Een groot nadeel lijkt mij dat je dan de gelijkstroom weerstand van de spoelen ook optelt.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, gaat goed, maar inderdaad de serieweerstanden tellen op.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als er al spoelen zouden zijn van 3,6mH (ze zijn er.. maar dan op bestelling) dan zal de serie weerstand gelijk zijn aan die van een 3.0 en 0,6 in serie bij gelijke draaddiameter... Overigens zou ik twee maal 1,8mH in serie nemen.. Ik vraag me alleen af of je die twee ten opzichte van elkaar ook zo moet positioneren dat ze elkaar niet beinvloeden...
(omdat ze, als het goed is exact hetzelfde doen)

Kees
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, klopt niet Kees. In theorie heb je gelijk, maar de kleinere spoelen zijn op een kleinere klos gewikkeld. Ze hebben daarom een relatief hoog aantal wikkelingen nodig. Het is dus beter om een spoel van 3,9mH af te wikkelen tot 3,6 mH voor de laagst mogelijke serieweerstand. Heb je bovendien niet het probleem van wederzijdse beinvloeding als ze te dicht bij elkaar staan.
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

hoe gaat dat afwikkelen dan in zijn werk?

is het dan gewoon het aantal procent mh teveel = het aantal procent dat het draad ingekort moet worden?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Moet je gewoon in de winkel laten doen. Elke zichzelf respecterende DIY zaak heeft een LCR meter bij de hand.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
In theorie heb je gelijk
Ehm, in theorie is de L waarde envenredig met het kwadraad van het aantal wikkelingen en evenredig met het oppervlak van de dwarsdoorsnede van de spoel. Dat gaat niet helemaal op omdat de diameter naar buiten toe groter wordt en dus ook het oppervlak. Daarmee tellen de buitenste wikkelingen harder mee voor de totaalwaarde van de spoel.

Dus nee: De serie weerstand van een enkele spoel is lager dan een samenstel van 2 spoelen in serie met dezelfde waarde als de enkele spoel.

Maar bij een spoel van 3 mH + 0,6 mH zal het niet zo'n erg grote vaart lopen.

Twee spoelen van 1,8 mH in serie hebben in principe een wortel(2) maal zo hoge weerstand dan 1 spoel van 3,6 mH bij een zelfde draaddikte.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat zijn we weer pietje precies :roll: . Maar je hebt wel gelijk natuurlijk... :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Pas maar op anders ga ik in je I/V draad doorzeuren :P :lol:

Op de site van Remo stond ooit een lijstje met spoelen met de R waarde erbij. Kon je het zo zien. Helaas hebben ze dat veranderd en staat die R waarde er niet meer bij.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

In de prijslijst van Speaker&Co wel. En ook die van Crafty. Kun je het ook zo zien.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”