Versterker voor subwoofer?
Moderator: Beheerdersteam
Versterker voor subwoofer?
Hoi,
Ik zou graag een sub bouwen met Detonation DT-300 of DT-500 de unit die ik zou willen gebruiken is een SP10 Sub-Woofer van het merk Hi-Vi ik denk dat Sunfire ook met deze units werk nu om terug te komen op mijn vraag over Detonation is wie heeft er ervaring met deze twee en welke zou het beste bij de unit gaan.
Hiets is een link naar Hi-Vi
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=50
Mvg Mike
Ik zou graag een sub bouwen met Detonation DT-300 of DT-500 de unit die ik zou willen gebruiken is een SP10 Sub-Woofer van het merk Hi-Vi ik denk dat Sunfire ook met deze units werk nu om terug te komen op mijn vraag over Detonation is wie heeft er ervaring met deze twee en welke zou het beste bij de unit gaan.
Hiets is een link naar Hi-Vi
Mvg Mike
iets meer punten/ comma's gebruiken aub?
Als sub zou ik hem niet nemen:
xmax 15,5 mm (is helmaal niks)
zeker niet voor een 10"woofer.
Daarnaast heeft deze sub een rendement van 84dB. Het komt er op neer dat je het geld wat je bespaart op je woofer, je bubbel en dwars in je versterker moet gaan pompen.
advies:
http://www.n-joymusic.nl/eminence-sigma ... -6429.html
zit er zelf ook over te denken om deze eens in huis te halen.
Met de versterkers heb ik geen ervaring, ik rommel meestal zelf wat in elkaar.
Daarnaast heeft deze sub een rendement van 84dB. Het komt er op neer dat je het geld wat je bespaart op je woofer, je bubbel en dwars in je versterker moet gaan pompen.
advies:
15,5mm Xmax is helemaal niet niks. Die Eminence heeft zoveel niet volgens mij. (Vd/Sd= 688/1140,1 = 0,6cm = 6mmhilbren schreef:iets meer punten/ comma's gebruiken aub?
advies:
De HiVi heeft een Vd die ongeveer de helft is, maar dat woofertje heeft ook maar een klein kastje nodig t.o.v. die 18" Eminence. Dat zijn 2 compleet andere woofers, voor compleet andere toepassingen waar we het hier over hebben.
Je zou de Vifa 26 WA 550/4 kunnen overwegen. Ik heb die ooit thuis gehad en dat ding speelt echt super zuiver en diep.
Een design met deze woofer.
Laatst gewijzigd door rho op za 23 dec 2006, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Natuurlijk, maar het is een compleet andere woofer. Dit is een woofer voor in een compacte behuizing, die toch diep gaat. (wat dan een laag rendement tot gevolg heeft) en die jij aanraadt is een grote sub voor in een erg grote kast. Ik denk niet dat de bedoeling van de vraagsteller was.hilbren schreef:Vergeet niet hierbij het totale oppervlak van de conus mee te rekenen. Een 18" met 6mm xmax verplaatst toch meer lucht dan een 10" met 15mm xmax?
Ik heb wel eens alcone laag-mids gehoord en die vielen best wel mee. De woofers ken ik niet, maar als die even goed zijn als de laag-mids dan zijn ze wel de moeite waard.Mike.M schreef:Een andere optie units van Alcone misschien?
Eerst toch maar eens antwoorden op de vraagjes van hilbren. Dan is raad geven veel gemakkelijker.
Hallo jongens,
Ik ben wel nieuw op dit forum maar ben al een tijdje bezig met deze hobby de bedoeling is dat ik de sub voor allebei ga gebruiken en hij mag niet te groot zijn het buget daar lig ik niet zo van wakker maar ik heb geen ervaring met Alcone of Hi-Vi nu wil ik wel een sub die niet onder moet doen voor een grotere en heb Sunfire al eens horen spelen en moet zeggen dat ik versteld stond wat daar uit kwam
maar daar is de keuze nog niet mee gemaakt Alcone of Hi-Vi hier is een link van allebei.
http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... SCHICHTET/
Ik ben wel nieuw op dit forum maar ben al een tijdje bezig met deze hobby de bedoeling is dat ik de sub voor allebei ga gebruiken en hij mag niet te groot zijn het buget daar lig ik niet zo van wakker maar ik heb geen ervaring met Alcone of Hi-Vi nu wil ik wel een sub die niet onder moet doen voor een grotere en heb Sunfire al eens horen spelen en moet zeggen dat ik versteld stond wat daar uit kwam
http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... SCHICHTET/
Je kan ook eens naar de Peerless XLS kijken. Met een passive radiator gaat ie heel erg diep in een klein kastje.
Er zijn al redelijk wat ontwerpen mee gebouwd en die vallen over het algemeen heel erg in de smaak. Probleem met deze woofers is dat je ze best niet met een al te kleine main speakers combineert. Ik zou ze niet te hoog laten doorlopen. Dat zou ik trouwens nooit doen met een kleine sub die toch erg diep moet gaan en nog redelijk luid moet gaan ook. Die dingen zijn door hun zware conus namelijk niet geschikt om tot het laag-midden door te lopen. Puur sub-laag dus. Tot 80Hz lijkt me het maximum eigenlijk. (persoonlijke smaak)
Er zijn al redelijk wat ontwerpen mee gebouwd en die vallen over het algemeen heel erg in de smaak. Probleem met deze woofers is dat je ze best niet met een al te kleine main speakers combineert. Ik zou ze niet te hoog laten doorlopen. Dat zou ik trouwens nooit doen met een kleine sub die toch erg diep moet gaan en nog redelijk luid moet gaan ook. Die dingen zijn door hun zware conus namelijk niet geschikt om tot het laag-midden door te lopen. Puur sub-laag dus. Tot 80Hz lijkt me het maximum eigenlijk. (persoonlijke smaak)
Heb je al een kastje gemaakt dan?
25liter is nu niet echt ideaal om een sub mee te bouwen. Het is een beetje tegen de natuurwetten om uit een zeer klein kastje veel laag te toveren. Zeker als het dan nog eens van een deftig niveau moet zijn er genoeg geluidsdruk geproduceerd moet worden.
Moet ie ergens onder komen te staan? Het grondoppervlak van die XLS10 woofer is toch bijna gelijk aan wat je nu hebt. De hoogte een probleem?
Als je echt erg beperkt zit in ruimte kan je nog naar de Nova MDS08 kijken. Aantrekkelijk woofertje voor een aantrekkelijke prijs. Klinkt lekker, gaat diep in een erg kleine kast. Nadelen is zijn beperkte maximale geluidsdruk.
Hoe groot is de ruimte waar ie in moet spelen?
25liter is nu niet echt ideaal om een sub mee te bouwen. Het is een beetje tegen de natuurwetten om uit een zeer klein kastje veel laag te toveren. Zeker als het dan nog eens van een deftig niveau moet zijn er genoeg geluidsdruk geproduceerd moet worden.
Moet ie ergens onder komen te staan? Het grondoppervlak van die XLS10 woofer is toch bijna gelijk aan wat je nu hebt. De hoogte een probleem?
Als je echt erg beperkt zit in ruimte kan je nog naar de Nova MDS08 kijken. Aantrekkelijk woofertje voor een aantrekkelijke prijs. Klinkt lekker, gaat diep in een erg kleine kast. Nadelen is zijn beperkte maximale geluidsdruk.
Hoe groot is de ruimte waar ie in moet spelen?
De ruimte is 35 m2 hij mag vrij staan maar ik hou niet zo van die grote vierkante kasten dus heb ik hier en daar een beetje rond gekeken en ben ik bij Alcone terecht gekomen + ik kan deze speakers aan een zeer mooie prijs krijgen ik zal even de type's mee geven kun je eens kijken op de site ALCONE 10 HE - ALU MEMBRAN ALCONE AC 10 - ALU MEMBRAN SCHWARZ, 4 Ohm BASSEXCITER BX 10 - PAPIER BESCHICHTET BASSEXCITER BXP 10 - PASSIV. Bij Remo hebben ze deze ook daar kun je ook kijken.
http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... 5.56854774
http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... 5.56854774
Ik heb die Bassexiter BX-10 eens in WinISD gesimuleerd en ben daar eigenlijk niet zo wild van. Ik ben b.v. een gewone front speaker aan het designen met 18cm laag-mids en die gaat al net iets dieper dan die sub-woofer. Dat brengt dus niet veel.
Je kan dan nog wel wat met de bass-boost spelen, maar of dat voldoende oplevert betwijfel ik in dit geval wel.
Ik zal eens kijken of ik tijd vind om de andere types ook eens te simuleren.
Je kan dan nog wel wat met de bass-boost spelen, maar of dat voldoende oplevert betwijfel ik in dit geval wel.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
die Bassexiter is speciaal voor met passief membraan ontworpen.
de al genoemde Vifa W26 zijn hier al 2 ontwerpen van gepresenteerd, hier die waar ik bij betrokken ben geweest:
viewtopic.php?t=3009
en die geeft een echt erg goed geluid, die ex-collega waar we 'm mee gemaakt hebben is echt een super kritische audiofiel en die is er erg blij mee.
heb je dit topic al gelezen? komt ook e.e.a. voorbij
PS: topic maar ff verplaatst naar luidsprekers algemeen
de al genoemde Vifa W26 zijn hier al 2 ontwerpen van gepresenteerd, hier die waar ik bij betrokken ben geweest:
viewtopic.php?t=3009
en die geeft een echt erg goed geluid, die ex-collega waar we 'm mee gemaakt hebben is echt een super kritische audiofiel en die is er erg blij mee.
Gaat ie daar dan aanzienlijk dieper mee? Op zich is een PR zoiets als een BR, maar dan zonder poortruis en een ondoenlijk volume in kleine kastjes. Toch?Henkjan schreef:die Bassexiter is speciaal voor met passief membraan ontworpen.
Die W26 is inderdaad een heel erg mooie woofer. Speelt lekker zuiver en heel diep. Voor een kamer van 35m² zou ie toch nog moeten volstaan om lekker wat bas te genereren.de al genoemde Vifa W26 zijn hier al 2 ontwerpen van gepresenteerd, hier die waar ik bij betrokken ben geweest:
viewtopic.php?t=3009
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
yep. zijn nog wel wat "details" waardoor t toch anders zal klinken, maar in principe is het het zelfde type boxrho schreef:Gaat ie daar dan aanzienlijk dieper mee? Op zich is een PR zoiets als een BR, maar dan zonder poortruis en een ondoenlijk volume in kleine kastjes. Toch?Henkjan schreef:die Bassexiter is speciaal voor met passief membraan ontworpen.
Ja maar met een passieve unit gaat hij toch dieper nietrho schreef:Ik heb die Bassexiter BX-10 eens in WinISD gesimuleerd en ben daar eigenlijk niet zo wild van. Ik ben b.v. een gewone front speaker aan het designen met 18cm laag-mids en die gaat al net iets dieper dan die sub-woofer. Dat brengt dus niet veel.