Versterker voor subwoofer?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Versterker voor subwoofer?

Bericht door Mike.M »

Hoi,

Ik zou graag een sub bouwen met Detonation DT-300 of DT-500 de unit die ik zou willen gebruiken is een SP10 Sub-Woofer van het merk Hi-Vi ik denk dat Sunfire ook met deze units werk nu om terug te komen op mijn vraag over Detonation is wie heeft er ervaring met deze twee en welke zou het beste bij de unit gaan.

Hiets is een link naar Hi-Vi

http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=50

Mvg Mike
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

iets meer punten/ comma's gebruiken aub?

Als sub zou ik hem niet nemen:
xmax 15,5 mm (is helmaal niks)
zeker niet voor een 10"woofer.

Daarnaast heeft deze sub een rendement van 84dB. Het komt er op neer dat je het geld wat je bespaart op je woofer, je bubbel en dwars in je versterker moet gaan pompen.

advies:
http://www.n-joymusic.nl/eminence-sigma ... -6429.html
zit er zelf ook over te denken om deze eens in huis te halen.

Met de versterkers heb ik geen ervaring, ik rommel meestal zelf wat in elkaar.
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Een andere optie units van Alcone misschien?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

hilbren schreef:
iets meer punten/ comma's gebruiken aub?

Als sub zou ik hem niet nemen:
xmax 15,5 mm (is helmaal niks)
zeker niet voor een 10"woofer.

Daarnaast heeft deze sub een rendement van 84dB. Het komt er op neer dat je het geld wat je bespaart op je woofer, je bubbel en dwars in je versterker moet gaan pompen.

advies:
http://www.n-joymusic.nl/eminence-sigma ... -6429.html
zit er zelf ook over te denken om deze eens in huis te halen.

Met de versterkers heb ik geen ervaring, ik rommel meestal zelf wat in elkaar.
15,5mm Xmax is helemaal niet niks. Die Eminence heeft zoveel niet volgens mij. (Vd/Sd= 688/1140,1 = 0,6cm = 6mm ;) ) (ik zie nu net dat het er gewoon bij staat :oops: )
De HiVi heeft een Vd die ongeveer de helft is, maar dat woofertje heeft ook maar een klein kastje nodig t.o.v. die 18" Eminence. Dat zijn 2 compleet andere woofers, voor compleet andere toepassingen waar we het hier over hebben.

Je zou de Vifa 26 WA 550/4 kunnen overwegen. Ik heb die ooit thuis gehad en dat ding speelt echt super zuiver en diep.
Een design met deze woofer.
Laatst gewijzigd door rho op za 23 dec 2006, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Vergeet niet hierbij het totale oppervlak van de conus mee te rekenen. Een 18" met 6mm xmax verplaatst toch meer lucht dan een 10" met 15mm xmax?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

hilbren schreef:
Vergeet niet hierbij het totale oppervlak van de conus mee te rekenen. Een 18" met 6mm xmax verplaatst toch meer lucht dan een 10" met 15mm xmax?
Natuurlijk, maar het is een compleet andere woofer. Dit is een woofer voor in een compacte behuizing, die toch diep gaat. (wat dan een laag rendement tot gevolg heeft) en die jij aanraadt is een grote sub voor in een erg grote kast. Ik denk niet dat de bedoeling van de vraagsteller was.
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

rho schreef:
hilbren schreef:
Ik denk niet dat de bedoeling van de vraagsteller was.
Dat heb ik nergens kunnen achterhalen?...
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Uit z'n eerste keuze van woofer meen ik te kunnen afleiden dat hij niet op zoek is naar een gigantische kast met even gigantische speaker erin. Ik kan mis zijn natuurlijk, maar die indruk wekt die keuze toch bij mij.
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Goed punt. Het kan ook zijn (hij heeft nog maar 5 berichten geplaatst) dat hij helemaal nieuw is...

Dus Mike, de vraag is eigenlijk;
Wat wil je met je Sub gaan doen?
Wil je hem voor muziek gebruiken of voor films?
En wat is je buget?
En is er een WAF waar je mee te maken hebt?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Mike.M schreef:
Een andere optie units van Alcone misschien?
Ik heb wel eens alcone laag-mids gehoord en die vielen best wel mee. De woofers ken ik niet, maar als die even goed zijn als de laag-mids dan zijn ze wel de moeite waard.

Eerst toch maar eens antwoorden op de vraagjes van hilbren. Dan is raad geven veel gemakkelijker.
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Hallo jongens,

Ik ben wel nieuw op dit forum maar ben al een tijdje bezig met deze hobby de bedoeling is dat ik de sub voor allebei ga gebruiken en hij mag niet te groot zijn het buget daar lig ik niet zo van wakker maar ik heb geen ervaring met Alcone of Hi-Vi nu wil ik wel een sub die niet onder moet doen voor een grotere en heb Sunfire al eens horen spelen en moet zeggen dat ik versteld stond wat daar uit kwam :shock: maar daar is de keuze nog niet mee gemaakt Alcone of Hi-Vi hier is een link van allebei. :wink:

http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=50

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... SCHICHTET/
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Je kan ook eens naar de Peerless XLS kijken. Met een passive radiator gaat ie heel erg diep in een klein kastje.
Er zijn al redelijk wat ontwerpen mee gebouwd en die vallen over het algemeen heel erg in de smaak. Probleem met deze woofers is dat je ze best niet met een al te kleine main speakers combineert. Ik zou ze niet te hoog laten doorlopen. Dat zou ik trouwens nooit doen met een kleine sub die toch erg diep moet gaan en nog redelijk luid moet gaan ook. Die dingen zijn door hun zware conus namelijk niet geschikt om tot het laag-midden door te lopen. Puur sub-laag dus. Tot 80Hz lijkt me het maximum eigenlijk. (persoonlijke smaak)
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Inderdaad dat is de bedoeling mijn front speakers zijn Canton Carat M 90 DC en gaan al vrij laag maar het onderste van de kan :D zou ik met de sub willen opvangen.

Gr Mike
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Deze lijkt me wel leuk voor jou toepassing.
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Heb ik ook al tegen gekomen maar is niet bepaald klein he :?

Gr Mike
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Het grondoppervlak is toch niet al te groot. 35cm x 35cm is toch niet zo gigantisch.
Wat zijn de maximale afmetingen die je aan je sub kan geven?
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

afmetingen zijn 34.4 op 34.4 buiten maat ik zit op 25l inhoud.

Gr Mike
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Eigenlijk ontgaat het me een beetje wat je met een kleine subwoofer zou willen toevoegen aan 2 woofers van 10" die schijnbaar tot 22Hz gaan. Hoe moeten we het interpreteren dat je "het onderste uit de kan" wilt?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Heb je al een kastje gemaakt dan?
25liter is nu niet echt ideaal om een sub mee te bouwen. Het is een beetje tegen de natuurwetten om uit een zeer klein kastje veel laag te toveren. Zeker als het dan nog eens van een deftig niveau moet zijn er genoeg geluidsdruk geproduceerd moet worden.

Moet ie ergens onder komen te staan? Het grondoppervlak van die XLS10 woofer is toch bijna gelijk aan wat je nu hebt. De hoogte een probleem?

Als je echt erg beperkt zit in ruimte kan je nog naar de Nova MDS08 kijken. Aantrekkelijk woofertje voor een aantrekkelijke prijs. Klinkt lekker, gaat diep in een erg kleine kast. Nadelen is zijn beperkte maximale geluidsdruk.
Hoe groot is de ruimte waar ie in moet spelen?
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

De ruimte is 35 m2 hij mag vrij staan maar ik hou niet zo van die grote vierkante kasten dus heb ik hier en daar een beetje rond gekeken en ben ik bij Alcone terecht gekomen + ik kan deze speakers aan een zeer mooie prijs krijgen ik zal even de type's mee geven kun je eens kijken op de site ALCONE 10 HE - ALU MEMBRAN ALCONE AC 10 - ALU MEMBRAN SCHWARZ, 4 Ohm BASSEXCITER BX 10 - PAPIER BESCHICHTET BASSEXCITER BXP 10 - PASSIV. Bij Remo hebben ze deze ook daar kun je ook kijken.

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... 5.56854774
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb die Bassexiter BX-10 eens in WinISD gesimuleerd en ben daar eigenlijk niet zo wild van. Ik ben b.v. een gewone front speaker aan het designen met 18cm laag-mids en die gaat al net iets dieper dan die sub-woofer. Dat brengt dus niet veel.
Je kan dan nog wel wat met de bass-boost spelen, maar of dat voldoende oplevert betwijfel ik in dit geval wel.

Ik zal eens kijken of ik tijd vind om de andere types ook eens te simuleren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die Bassexiter is speciaal voor met passief membraan ontworpen.

de al genoemde Vifa W26 zijn hier al 2 ontwerpen van gepresenteerd, hier die waar ik bij betrokken ben geweest:
viewtopic.php?t=3009
en die geeft een echt erg goed geluid, die ex-collega waar we 'm mee gemaakt hebben is echt een super kritische audiofiel en die is er erg blij mee.

heb je dit topic al gelezen? komt ook e.e.a. voorbij


PS: topic maar ff verplaatst naar luidsprekers algemeen
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
die Bassexiter is speciaal voor met passief membraan ontworpen.
Gaat ie daar dan aanzienlijk dieper mee? Op zich is een PR zoiets als een BR, maar dan zonder poortruis en een ondoenlijk volume in kleine kastjes. Toch?
de al genoemde Vifa W26 zijn hier al 2 ontwerpen van gepresenteerd, hier die waar ik bij betrokken ben geweest:
viewtopic.php?t=3009
en die geeft een echt erg goed geluid, die ex-collega waar we 'm mee gemaakt hebben is echt een super kritische audiofiel en die is er erg blij mee.

heb je dit topic al gelezen? komt ook e.e.a. voorbij


PS: topic maar ff verplaatst naar luidsprekers algemeen
Die W26 is inderdaad een heel erg mooie woofer. Speelt lekker zuiver en heel diep. Voor een kamer van 35m² zou ie toch nog moeten volstaan om lekker wat bas te genereren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
Henkjan schreef:
die Bassexiter is speciaal voor met passief membraan ontworpen.
Gaat ie daar dan aanzienlijk dieper mee? Op zich is een PR zoiets als een BR, maar dan zonder poortruis en een ondoenlijk volume in kleine kastjes. Toch?
yep. zijn nog wel wat "details" waardoor t toch anders zal klinken, maar in principe is het het zelfde type box
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

rho schreef:
Ik heb die Bassexiter BX-10 eens in WinISD gesimuleerd en ben daar eigenlijk niet zo wild van. Ik ben b.v. een gewone front speaker aan het designen met 18cm laag-mids en die gaat al net iets dieper dan die sub-woofer. Dat brengt dus niet veel.
Je kan dan nog wel wat met de bass-boost spelen, maar of dat voldoende oplevert betwijfel ik in dit geval wel.

Ik zal eens kijken of ik tijd vind om de andere types ook eens te simuleren.
Ja maar met een passieve unit gaat hij toch dieper niet :?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”