Subje voor in de auto

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Subje voor in de auto

Bericht door jw »

Hoi, ik wil samen met een collega een subje voor in zn auto bouwen... Aangezien de ruimte die hij hiervoor heeft minimaal is, (sportauto :lol: )
De grootst mogelijke woofer die er in past kan een buiten maat hebben van max 18cm en de kast een inhoud van 11Liter.

Ik had op het oog een 6.5 inch tangband met een xmax van 11mm. Het nadeel is het rendement, 83 db..

http://www.juoiga.nl/download/w6-1139sc.pdf

Bij basreflex; 11 liter getuned op 40 hz, wordt de poort wel erg lang 35+cm , dus dit is eigelijk niett te realiseren.

Gesloten ligt het -3db op 70 hz, -6db op 48hz en -10db op 34hz, lijkt me op zich prima voor in de auto?

(zowel gesloten als reflex is de conus uitslag niet heel erg interesant blijft onder de xmax bij 60-100 watt)

Is gesloten met dit woofertje met zoon laag rendement een slim idee? iemand een idee voor een andere woofer?
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Die wofer is best mooi! maar wat je zegt .....geen rendement....zie ook: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=3083 ...hier ben ik dus op afgeknapt daar ik met buizen versterkers draai. Ik kan je wel vertellen dat 83 dB heeeeeeel weinig is (uit ervaring). Als je het topic doorleest zie je dus ook dat ik kleiner gebouwd heb , maar wel gekozen voor Bandpass met grote diameter pijp....Als je de diameter kleiner maakt , wordt de pijp veel korter en kun je nog veel kleiner maken....Let wel op de luchtsnelkeid in de pijp...
maar voor de auto is dat goed genoeg.......
Je moet echter wel flink versterken!!
succes!
Groet, Simon
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Misschien iets "free-air" ergens op een eventuele hoedeplank ophangen?
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Als de poort te lang is kan je m ook uit het kastje laten steken. Misschien krijg je dan wel wat meer poortruis...
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

In een auto is gesloten geen probleem! Helemaal niet in een sportauto: kleine ruimte: enorme bassboost! Laag rendement vraagt wel om iets meer dan een standaard auto versterkertje, maar dannog is het maar een 6,5"woofertje.

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

die genoemde woofer, wordt al toegepast door andere mensen met succes.

http://www.realmofexcursion.com/videos/ ... /6.5.2.wmv

de basboost is idd genoed om het gemis aan laag op te vangen in de auto.
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

bartsegers schreef:
die genoemde woofer, wordt al toegepast door andere mensen met succes.

http://www.realmofexcursion.com/videos/ ... /6.5.2.wmv

de basboost is idd genoeg om het gemis aan laag op te vangen in de auto.
Dat kistje in je voorbeeld is alleen wel iets groter als 11 liter.(ca 21 ltr)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

klopt, was alleen ter info, dat de driver wel gebruimt wordt.
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Mh ja die W6 lijkt me wel een geschikt woofertje zo...
Ik kwam ook nog een ovale woofer tegen, die niet hoger was dan 18cm, dus deze zou ook passen :)

http://www.juoiga.nl/download/w69-1042.pdf

-3db en -6db punt ligt zo ongeveer gelijk aan de W6 in 11L gesloten , alleen is hij wat efficienter en de maximale geluidsdruk ligt wat hoger. (xmax =7mm, maar meer oppervlakte)

Ik denk dat dit nu een betere keuze is ten op zichte van de W6?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Daar zwerft een TL voor rond, hier op het forum. dus daar jkun je wat info putten.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Ik heb een tijdje geleden een mini kistje gemaakt met een jbl gto 804. Precies hetzelfde probleem; het moest in een TVR met 0,0 ruimte in de achterbak.

Ik heb hem in een gepoorte kist van 16,5 liter, getuned op 30Hz met een slotpoort van 21.4x1x39cm. Stevige amp erachter en gaan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Das wel een heel klein poortje.
Het oogt in ieder geval klein.
Geen poortruis nu?

Uit ervaring weet ik dat een goede 8" al flink van zich kan laten horen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bartsegers schreef:
Daar zwerft een TL voor rond, hier op het forum. dus daar jkun je wat info putten.
hè hè, die is "wat" groter dan 11 liter :lol: 8)
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

bartsegers schreef:
Das wel een heel klein poortje.
Het oogt in ieder geval klein.
Geen poortruis nu?

Uit ervaring weet ik dat een goede 8" al flink van zich kan laten horen.
alleen zodra je onder de tuningsfrequentie komt op flink wat vermogen, dan hoor je hem goed. In de auto zelf heb je er totaal geen last van.

Ik geef toe, (ook) deze kist was een compromis. Het uiteindelijke resultaat mag er best wezen.
buddo
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 12:53
Locatie: Groningen

Re: Subje voor in de auto

Bericht door buddo »

jw schreef:
een inhoud van 11Liter.
Heb je al op forum.showyoursound.nl gevraagd? Kwam daar o.a. het volgende topic tegen: http://forum.showyoursound.nl/topic.asp ... s=11+liter
Plaats reactie