Serious Sub

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Inmiddels 2 weken verder, ben eigenlijk wel benieuwd of er al vooruitgang is geboekt bij dit schitterend project.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Sjaudio schreef:
Inmiddels 2 weken verder, ben eigenlijk wel benieuwd of er al vooruitgang is geboekt bij dit schitterend project.
Beide subs zijn nu geheel voorzien van een laag 10mm mdf, alle randen hebben een 45-graden facette die precies gelijk valt met de dikte van die afwerk laag zodat straks na het lakken geen naden zichtbaar zullen zijn. Gaten en en inslagmoeren zitten op hun plaats. Alles geschuurd, volgende stap is ze in de grond verf zetten. Daarna een leuk kleurtje uitzoeken.
Bijlagen
Serious_Sub_09.JPG
Serious_Sub_09.JPG (30.37 KiB) 4293 keer bekeken
fredze

Bericht door fredze »

dat ziet er zo :shock: uit. keep up the good work!
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

fredze schreef:
dat ziet er zo :shock: uit. keep up the good work!
Dank! Ik ben nog trouwens nog niet helemaal uit wat voor grille/doek er voor moet komen. Ik heb twee kleine kinderen dus er moet iets voor. Ik zoek iets wat rustig oogt maar tegelijkertijd niet saai overkomt. Suggesties zijn welkom, hieronder een aantal opties: :?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Optie één vind ik heel sjiek en stijlvol, optie twee ben je al rap op uitgekeken en optie drie is meer PA werk als je 't mij vraagt, dus optie één in nette pianolak, kleur naar keuze, lijkt mij een heel mooi resultaat geven. Misschien moet je aan de bovenkant een vlak uitfrezen waar een 6-mm glasplaat in kan vallen? Dan zijn kopjes en schotels ook geen reden meer voor echtelijk ruzies, of kwade blikken richting aanwezig bezoek :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik moet zeggen dat ik ook neig naar optie 1. Wel is belangrijk dat die twee stuks piano lak links en rechts in zicht blijven, dat breekt net voldoende voor het oog. Ik zou ook een mooi stuk blank geanodiseerd aluminium in kunnen leggen aan de bovenzijde, mooi logo-tje erin fresen........ 8)
sietse

Bericht door sietse »

Optie 1 is mooi, maar optie 2 vind ik heel mooi. Weer es wat anders. En misschien dan de zijpanelen met de kopse kant zoals bij optie 1, zodat in het frontaanzicht aan beide zijden een donker baantje is te zien. Leg ik het zo goed uit ?
rho

Bericht door rho »

Ik ben eigenlijk ook wel vor optie 1 te vinden.
Heb je geen schrik dat je luidsprekerdoek wat gaat flapperen bij zo'n grote overspanning?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Definitief optie een!
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Idemdito!

Ik denk trouwens ook dat het bij optie 2 voor kinderen uitnodigend kan zijn om speeltjes e.d. tussen het front en de woofer te stoppen.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

rho schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel vor optie 1 te vinden.
Heb je geen schrik dat je luidsprekerdoek wat gaat flapperen bij zo'n grote overspanning?
Dank voor de input!

Het speaker doek is stretch-doek dus na het wapperen komt het weer op zijn plaats :twisted: . Ik overweeg wel om een aantal metalen stangen achter het doek aan te brengen om zodoende voetballen en rondvliegende speelgoed auto's tegen te houden. :wink:
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Zijn kleine kindertjes wel gevaarlijk voor 21 inch woofers? :twisted:

Ik vind optie 3 wel mooi. Ook 1 vind ik wel sjiek, maar wat saai, en 2 vind ik errug aldi.
Mijn smaak wijkt mss wel heel erg af, maar ik zou vies bruin vintage luidsprekerdoek wel vet vinden. Op mijn zoektocht naar plaatjes daarvan stuitte ik hierop:
Afbeelding
Vond het mooi genoeg om toch maar te delen.

Maar ik bedoel dus dit:
Afbeelding
en dat de rest van de kast wel modern is.

Blah! dat vind ik ervan! :D
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Een paar aluminium roeden, Onderling op een schrikdraad apparaatje.. Kinderhandjes zijn dan een hele belevenis... En waarschijnlijk eenmalig!
Gaat ook niet wapperen en houden ook ballen tegen.. :twisted:
Maar even zere neus.. Optie 1 ... Er is ook luidsprekerdoek dat wel sterk is, niet gaat klapperen als het strak staat en zeker autotjes en ballen tegen houdt... Maar dat hoef ik jou toch niet te vertellen :roll:

Kees
hsantifort

Bericht door hsantifort »

Tony,

is voor de bescherming dubbeltjesgaas (volgens mij heet het zo?) of zelfs kippengaas een optie, je zorgt dat het doek hier een paar mm boven zit door bijvoorbeeld het frame wat in te fresen?

Als je met ijzeren staven aan de slag gaat denk ik dat de totale dikte van de grille zo'n 4cm gaat worden?
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

hsantifort schreef:
Tony,

is voor de bescherming dubbeltjesgaas (volgens mij heet het zo?) of zelfs kippengaas een optie, je zorgt dat het doek hier een paar mm boven zit door bijvoorbeeld het frame wat in te fresen?

Als je met ijzeren staven aan de slag gaat denk ik dat de totale dikte van de grille zo'n 4cm gaat worden?
Gaas zou ook kunnen inderdaad. Met ijzer dacht ik aan bijvoorbeeld M8 draadeinden die in het mdf ingefreed zouden worden als een soort tralies.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb een aantal voetjes gemaakt voor mijn subs: schijven met 100mm doorsnede en een dikte van 28mm. Eerst uit het mdf snijden met mijn gatensnijder en vervolgens op de draaibank netjes schuren en voorzien van facette randjes.
Bijlagen
Serious_Sub_11.JPG
Serious_Sub_10.JPG
Serious_Sub_10.JPG (38.56 KiB) 4252 keer bekeken
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Ik heb een vraag, waar kun je die gatenboor nu nog kopen?

Werkt het ook goed voor grotere gaten? ik heb namelijk geen gloede ervaringen met normale "7 gaten" boor dingen.
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Nog over de afdekking van je conus: Een hekje met wat staven moet toch redelijk makkelijk te maken zijn, en dan een doek erover en je ziet er niks meer van. 6mm rond lijkt me al sterk zat.
Bijlagen
hekje.JPG
hekje.JPG (37.8 KiB) 4229 keer bekeken
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

bartsegers schreef:

Werkt het ook goed voor grotere gaten? ik heb namelijk geen gloede ervaringen met normale "7 gaten" boor dingen.
Gatenboren kan je gewoon bij de bouwmarkt kopen. Tenminste daar heb ik ze gekocht :P

Niet de meest mooie en veilige manier, maar ach het werkt.
Jammer is eerder dat de maten nooit kloppen
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

bartsegers schreef:

Bij een goede ijzerwarenhandel. Werkt perfect, bladen zijn te vervangen en je kunt tot maximaal 17cm doorsnede uitsnijden.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

b_force schreef:
...Jammer is eerder dat de maten nooit kloppen
Bij die dingen van de bouwmarkt is dat inderdaad het geval. :twisted:
Ik kan met de mijne tot op de halve millimeter nauwkeurig snijden. Wel altijd van te voren met een schuifmaat de maat controleren, maar dat geldt eigenlijk voor alles.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

......en ze staan in de kamer om te acclimatiseren voor het lakken. 8)
Bijlagen
Serious_Sub_12.JPG
Serious_Sub_12.JPG (35.6 KiB) 4174 keer bekeken
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Nu begrijp ik waarom zelfs voor jou die 24" drivers te groot zijn. ;) Naast de piano valt eigenlijk pas goed op hoe groot ze zijn.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Weer een stukje verder. Eerst de onderkant mat-zwart geschilderd en de voetjes voorzien van polyetyleen schuim aan de onderkant. Daarna de boel omgekeerd en gaan lakken. 3x grijze Histor Supergrond grondlak, telkens iets meer op kleur gebracht. 3x aflak met Histor Perfect Finish hoogglans zwart, tussen elke laag steeds fijner geschuurd. Ik heb ze telkens buiten geschuurd en binnen gelakt, het verplaatsen moest telkens met de steekwagen gebeuren omdat ze nu al zonder woofers niet te tillen zijn.
Ze zijn ondertussen klaar (ik moet nog een foto maken). Nu alleen nog de versterkers afmaken.
Bijlagen
Serious_Sub_14.JPG
Serious_Sub_13.JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wij willen foto's! :P

Kan een subwoofer nog beter dan dit?
Gesloten