Serious Sub

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Inmiddels 2 weken verder, ben eigenlijk wel benieuwd of er al vooruitgang is geboekt bij dit schitterend project.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Sjaudio schreef:
Inmiddels 2 weken verder, ben eigenlijk wel benieuwd of er al vooruitgang is geboekt bij dit schitterend project.
Beide subs zijn nu geheel voorzien van een laag 10mm mdf, alle randen hebben een 45-graden facette die precies gelijk valt met de dikte van die afwerk laag zodat straks na het lakken geen naden zichtbaar zullen zijn. Gaten en en inslagmoeren zitten op hun plaats. Alles geschuurd, volgende stap is ze in de grond verf zetten. Daarna een leuk kleurtje uitzoeken.
Bijlagen
Serious_Sub_09.JPG
Serious_Sub_09.JPG (30.37 KiB) 4293 keer bekeken
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

dat ziet er zo :shock: uit. keep up the good work!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

fredze schreef:
dat ziet er zo :shock: uit. keep up the good work!
Dank! Ik ben nog trouwens nog niet helemaal uit wat voor grille/doek er voor moet komen. Ik heb twee kleine kinderen dus er moet iets voor. Ik zoek iets wat rustig oogt maar tegelijkertijd niet saai overkomt. Suggesties zijn welkom, hieronder een aantal opties: :?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Optie één vind ik heel sjiek en stijlvol, optie twee ben je al rap op uitgekeken en optie drie is meer PA werk als je 't mij vraagt, dus optie één in nette pianolak, kleur naar keuze, lijkt mij een heel mooi resultaat geven. Misschien moet je aan de bovenkant een vlak uitfrezen waar een 6-mm glasplaat in kan vallen? Dan zijn kopjes en schotels ook geen reden meer voor echtelijk ruzies, of kwade blikken richting aanwezig bezoek :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik moet zeggen dat ik ook neig naar optie 1. Wel is belangrijk dat die twee stuks piano lak links en rechts in zicht blijven, dat breekt net voldoende voor het oog. Ik zou ook een mooi stuk blank geanodiseerd aluminium in kunnen leggen aan de bovenzijde, mooi logo-tje erin fresen........ 8)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Optie 1 is mooi, maar optie 2 vind ik heel mooi. Weer es wat anders. En misschien dan de zijpanelen met de kopse kant zoals bij optie 1, zodat in het frontaanzicht aan beide zijden een donker baantje is te zien. Leg ik het zo goed uit ?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik ben eigenlijk ook wel vor optie 1 te vinden.
Heb je geen schrik dat je luidsprekerdoek wat gaat flapperen bij zo'n grote overspanning?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Definitief optie een!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Idemdito!

Ik denk trouwens ook dat het bij optie 2 voor kinderen uitnodigend kan zijn om speeltjes e.d. tussen het front en de woofer te stoppen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

rho schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel vor optie 1 te vinden.
Heb je geen schrik dat je luidsprekerdoek wat gaat flapperen bij zo'n grote overspanning?
Dank voor de input!

Het speaker doek is stretch-doek dus na het wapperen komt het weer op zijn plaats :twisted: . Ik overweeg wel om een aantal metalen stangen achter het doek aan te brengen om zodoende voetballen en rondvliegende speelgoed auto's tegen te houden. :wink:
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Zijn kleine kindertjes wel gevaarlijk voor 21 inch woofers? :twisted:

Ik vind optie 3 wel mooi. Ook 1 vind ik wel sjiek, maar wat saai, en 2 vind ik errug aldi.
Mijn smaak wijkt mss wel heel erg af, maar ik zou vies bruin vintage luidsprekerdoek wel vet vinden. Op mijn zoektocht naar plaatjes daarvan stuitte ik hierop:
Afbeelding
Vond het mooi genoeg om toch maar te delen.

Maar ik bedoel dus dit:
Afbeelding
en dat de rest van de kast wel modern is.

Blah! dat vind ik ervan! :D
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Een paar aluminium roeden, Onderling op een schrikdraad apparaatje.. Kinderhandjes zijn dan een hele belevenis... En waarschijnlijk eenmalig!
Gaat ook niet wapperen en houden ook ballen tegen.. :twisted:
Maar even zere neus.. Optie 1 ... Er is ook luidsprekerdoek dat wel sterk is, niet gaat klapperen als het strak staat en zeker autotjes en ballen tegen houdt... Maar dat hoef ik jou toch niet te vertellen :roll:

Kees
hsantifort
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 21:56
Locatie: zuid-holland

Bericht door hsantifort »

Tony,

is voor de bescherming dubbeltjesgaas (volgens mij heet het zo?) of zelfs kippengaas een optie, je zorgt dat het doek hier een paar mm boven zit door bijvoorbeeld het frame wat in te fresen?

Als je met ijzeren staven aan de slag gaat denk ik dat de totale dikte van de grille zo'n 4cm gaat worden?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

hsantifort schreef:
Tony,

is voor de bescherming dubbeltjesgaas (volgens mij heet het zo?) of zelfs kippengaas een optie, je zorgt dat het doek hier een paar mm boven zit door bijvoorbeeld het frame wat in te fresen?

Als je met ijzeren staven aan de slag gaat denk ik dat de totale dikte van de grille zo'n 4cm gaat worden?
Gaas zou ook kunnen inderdaad. Met ijzer dacht ik aan bijvoorbeeld M8 draadeinden die in het mdf ingefreed zouden worden als een soort tralies.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb een aantal voetjes gemaakt voor mijn subs: schijven met 100mm doorsnede en een dikte van 28mm. Eerst uit het mdf snijden met mijn gatensnijder en vervolgens op de draaibank netjes schuren en voorzien van facette randjes.
Bijlagen
Serious_Sub_11.JPG
Serious_Sub_10.JPG
Serious_Sub_10.JPG (38.56 KiB) 4252 keer bekeken
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik heb een vraag, waar kun je die gatenboor nu nog kopen?

Werkt het ook goed voor grotere gaten? ik heb namelijk geen gloede ervaringen met normale "7 gaten" boor dingen.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Nog over de afdekking van je conus: Een hekje met wat staven moet toch redelijk makkelijk te maken zijn, en dan een doek erover en je ziet er niks meer van. 6mm rond lijkt me al sterk zat.
Bijlagen
hekje.JPG
hekje.JPG (37.8 KiB) 4229 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

bartsegers schreef:
Ik heb een vraag, waar kun je die gatenboor nu nog kopen?

Werkt het ook goed voor grotere gaten? ik heb namelijk geen gloede ervaringen met normale "7 gaten" boor dingen.
Gatenboren kan je gewoon bij de bouwmarkt kopen. Tenminste daar heb ik ze gekocht :P

Niet de meest mooie en veilige manier, maar ach het werkt.
Jammer is eerder dat de maten nooit kloppen
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

bartsegers schreef:
Ik heb een vraag, waar kun je die gatenboor nu nog kopen?

Werkt het ook goed voor grotere gaten? ik heb namelijk geen gloede ervaringen met normale "7 gaten" boor dingen.
Bij een goede ijzerwarenhandel. Werkt perfect, bladen zijn te vervangen en je kunt tot maximaal 17cm doorsnede uitsnijden.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

b_force schreef:
...Jammer is eerder dat de maten nooit kloppen
Bij die dingen van de bouwmarkt is dat inderdaad het geval. :twisted:
Ik kan met de mijne tot op de halve millimeter nauwkeurig snijden. Wel altijd van te voren met een schuifmaat de maat controleren, maar dat geldt eigenlijk voor alles.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

......en ze staan in de kamer om te acclimatiseren voor het lakken. 8)
Bijlagen
Serious_Sub_12.JPG
Serious_Sub_12.JPG (35.6 KiB) 4174 keer bekeken
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Nu begrijp ik waarom zelfs voor jou die 24" drivers te groot zijn. ;) Naast de piano valt eigenlijk pas goed op hoe groot ze zijn.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Weer een stukje verder. Eerst de onderkant mat-zwart geschilderd en de voetjes voorzien van polyetyleen schuim aan de onderkant. Daarna de boel omgekeerd en gaan lakken. 3x grijze Histor Supergrond grondlak, telkens iets meer op kleur gebracht. 3x aflak met Histor Perfect Finish hoogglans zwart, tussen elke laag steeds fijner geschuurd. Ik heb ze telkens buiten geschuurd en binnen gelakt, het verplaatsen moest telkens met de steekwagen gebeuren omdat ze nu al zonder woofers niet te tillen zijn.
Ze zijn ondertussen klaar (ik moet nog een foto maken). Nu alleen nog de versterkers afmaken.
Bijlagen
Serious_Sub_14.JPG
Serious_Sub_13.JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wij willen foto's! :P

Kan een subwoofer nog beter dan dit?
Gesloten