Goede DIY Interlink

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

dekkersj schreef:
audiomanics schreef:
Zou best kunnen.. De nieuwe kabels zijn 4^2 verzilverd. De oude waren OFC types.
Het betreft hier trouwens een buizenversterker waarvan de dempingsfactor hooguit 20 is. De luidsprekers zijn 8 Ohm. De weerstand van de kabel zelf is niet noemenswaardig kleiner.. Dus puur de weerstand van de kabel zal dit niet veroorzaakt hebben..

Kees
Nee, maar icm de variatie in belastingsimpedantie wel. Als de bronweerstand (dempingsfactor 20) ook nog gaat varieren en de tonale balans is naar den knoppen.

Groet,
Jacco
Voodooless, zie boven.

Groet,
Jacco
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ah, je had het daar over....
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik kan wel weer eens een paar lederen kabeltjes in de strijd gooien..
Wie denkt dat hij kan meten waarom deze kabels zo lekker klinken??
En euh enorme bedragen? 65 euro voor een setje.. is dat duur??

Kees
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Die olifantelul-lederen kabels hebben gewoon sex-appeal Kees, that's it, doen 't vooral goed bij de dames heb ik begrepen 8)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
audiomanics
Contacteer:

Dan zou ik alle versterkers dus om moeten draaien... Nu zie je er niets van.. Gelukkig weet oma niet dat ik haar suede jas gesloopt heb voor die kabels.. :twisted:

Kees
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Die olifantelul-lederen [...]
Weet jij daar toevallig ook de epsilon_r van? Ik heb gegoogeld, maar het levert me vrij weinig op.

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Veel verder dan dit kom ik niet (NSFW):

http://www.natuurfoto.com/olifanten/p5.htm

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
audiomanics
Contacteer:

't is in ieder geval een geleider... zet er maar eens spanning op.. Een remote is aan te bevelen :!:

Kees
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Gelukkig is de fotograaf Oudgenoeg. Zijn wij dat echter ook? :lol:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gelukkig is de fotograaf Oudgenoeg. Zijn wij dat echter ook?
Ik wilde die opmerking niet maken, maar ook bij mij ging d'r enigzins fronsend een wenkbrauw omhoog toen ik de naam van de fotograaf las, da's toch zeker en vast een grapje?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Vast en zeker...

Overigens vind ik 65 euro voor een paar interlinks niet bijzonder door in Audio land. Al mag ik zeggen dat ik voor 12 euro minstens net zulke goeie DIY interlinks heb als 60 euro duurdere Van den Hul's...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Vast en zeker...
De grap ontging je, in Belgie zegt men 'zeker en vast' 8)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
fgroen

Bericht door fgroen »

Wat grappig.

Een week-endje niet gekeken op dit topic en er zijn zowaar 4 pagina's reacties bijgekomen.

Voordat ik me over de inhoud ga buigen, wil ik wel eens weten wie überhapt wel eens een vergelijkingstest heeft gedaan met een Snow-Lake in een set die in verhouding staat met die kabel. Ik verbaas me over de stelligheid waarmee uitspraken worden gedaan die geen basis hebben op waarnemingen. Leuk hoor, al die "theorie", maar klaarblijkelijk hebben we er niets aan in dit onderwerp.
Die stelligheid en ongefundeerde categorische ontkenning is zonder meer goed voor het budget, maar voor de rest kom je er geen steek verder mee.

Toen ik nog een stereo-setje had dat kwa prijs niet eens in de buurt kwam van een Snow-lake, was ik met veel minder ook tevreden. Maar op een gegeven moment is dat niet meer zo, en dan ga je alles horen.

Zoals gezegd, ik heb al een aantal keer mijn neus gestoten met de gedachte dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen met die kabels.

Nummer 1 was toen ik mijn set compleet had bekabeld met vd Hul D102 MKIII Hybrid (die oranje kabel). In het begin dacht ik nog: "het zal wel moeten inspelen". Het werd er echter niet beter op en op een gegeven moment MOEST die boel er gewoon uit. Een ratjetoe met o.a. Oehlbach speelde gewoon een stuk beter (oningespeeld).

Nummer 2 was toen ik een gebalanceerde kabel nodig had en een set HMS Sestetto had aangeschaft. Het doel was de verbinding tussen Wadia 16 CD-speler en ML-28 voorversterker. De gedachte was: "gebalanceerd, dan heb je helemaal geen last van de effecten van de kabel, het is immers gabalanceerd"

Na een aantal luistersesies had ik zwaar mijn bedenkingen. Scherp in het hoog, laag was aangezet, stereo beeld niet mooi, beetje een tegenvaller. (dit was in vergelijk met de FTM3-G3 ongebalanceerd) Deze kabel eens meegegeven aan mijn collega, en die kwam met precies dezelfde feed-back terug (in vergelijking met de Snow Lake). Ik had hem expres niets verteld over die HMS-kabel. Niet eens of ik er tevreden mee was of niet.

Kortom, ik ben van mening dat al die betogen waarom kabels er niet toe doen voor de rest totaal oninteressant zijn. Voor de mensen die denken dat dat wèl zo is, stel ik voor dat die een topic openen genaamd "happy met mijn dropveters".

De bedoeling van dit topic lijkt me meer om te onderzoeken welke kabels en constructies wat voor verschil maken. Zoals Asterduc al aangaf in de openingspost, is er wel degelijk verschil tussen kabels en gaat dat verder dan de doorgewinterde techneut wilt toegeven. Op die lijn zit ik ook, en dat is soms behoorlijk frustrerend. Mijn zoektocht is misschien we "the holy grail": een kabel die een top performance neerzet voor een schappelijke prijs. Ik denk, dat de Audio-gemeenschap daar uiteindelijk meer mee gediend is dan pagina's low-blow geblaat over waarom het allemaal niet uitmaakt.

PS: met "harmonische structuur" werd bedoeld of een kabel in staat was om de harmonische structuur van een opgenomen instrument intact te laten. Oftewel: wordt een instrument als zodanig ervaren (harmonisch authetiek) of niet?
voodooless
Contacteer:

fgroen schreef:
Leuk hoor, al die "theorie", maar klaarblijkelijk hebben we er niets aan in dit onderwerp.
Die stelligheid en ongefundeerde categorische ontkenning is zonder meer goed voor het budget, maar voor de rest kom je er geen steek verder mee.
Dus theorie is nu opeens ongefundeerd omdat jou oren iets anders horen... Sorry hoor, maar zolang de theorie het tegendeel niet bewezen heeft, zijn jou waarnemingen het enige wat ongefundeerd is.

Wat budget er te doen mee zou hebben begrijp ik al helemaal niet. What the hell zou het moeten rechtvaardigen om een stukje simpel metaal te verkopen voor dergelijk exorbitant hoge prijzen (en dat geldt natuurlijk niet alleen voor dat stukje metaal, maar voor een heleboel zaken in de high-end wereld)?
De bedoeling van dit topic lijkt me meer om te onderzoeken welke kabels en constructies wat voor verschil maken.
Exact!
Ik denk, dat de Audio-gemeenschap daar uiteindelijk meer mee gediend is dan pagina's low-blow geblaat over waarom het allemaal niet uitmaakt.
Daar heb je het mis. Alles wat we hier doen is het afvinken van mogelijkheden van verschillen. Uiteindelijk blijft er steeds minder over, en als er werkelijk significante dingen zijn, komen we die gewoon vanzelf tegen.
PS: met "harmonische structuur" werd bedoeld of een kabel in staat was om de harmonische structuur van een opgenomen instrument intact te laten. Oftewel: wordt een instrument als zodanig ervaren (harmonisch authetiek) of niet?
Hier kan ik werkelijk totaal niks mee... Wat moet die kabel dan fout doen om die "harmonische structuur" kapot te maken :? Het is al net zo vaag als het marketingpraatje uit de reclame folder...

Waarom kunnen we wel een kernfusiereactor bouwen (duurt nog wel 30 jaar), maar is het uitvinden waarom kabels zo dramatisch verschillend klinken zo lastig :? Gaat er bij mij gewoon niet in..
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

De oplossing is eenvoudig, gebalanceerd gaan werken, nu blijken kabels er opeens veel minder toe te doen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
voodooless
Contacteer:

SSassen schreef:
De oplossing is eenvoudig, gebalanceerd gaan werken, nu blijken kabels er opeens veel minder toe te doen.
Dat had ie toch al geprobeerd, met als resultaat dat het hoog te scherp was ;) En wat zegt dat dan? Dat de kabel niet goed is? De speakers? de amp? je bron? de oude kabel? de nieuwe kabel? Zonder daadwerkelijke referentie kun je dat sowieso niet beoordelen.
fgroen

Bericht door fgroen »

voodooless schreef:
fgroen schreef:
Leuk hoor, al die "theorie", maar klaarblijkelijk hebben we er niets aan in dit onderwerp.
Dus theorie is nu opeens ongefundeerd omdat jou oren iets anders horen... Sorry hoor, maar zolang de theorie het tegendeel niet bewezen heeft, zijn jou waarnemingen het enige wat ongefundeerd is.

De bottom line is dat we met ons simpele denkraam maar een zeer beperkte kijk op de zaken hebben. We denken dat we alles weten, en die arrogantie stopt ons om verder te denken.

Ik heb in de 90-er jaren al veel zoekwerk gedaan naar effecten in bekabeling. Uiteraard zijn de lineaire effecten allemaal wel te modelleren en te begrijpen met de wet van Ohm op zak, maar dingen als di-electrische absorbtie wordt een ander verhaal.

Het feit, dat "het simpele stukkie metaal" er ook toe doet blijkt wel uit het feit dat een hoop mensen verschil waarnemen tussen bijv. koper en zilver.

Dus.. theorie ontwikkelen lijkt leuk, realiteit is dat de meeste bedrijven die kabels ontwikkelen dat voornamelijk empyrisch lijken te doen. Natuurlijk zijn er wel gedachten achter die experimenten, maar daarover wordt weinig in depth lostgelaten. En uiteindelijk kan een kabel prima meten (net als een versterker bijvoorbeeld... :roll: ) maar kan de audio-performance onder de maat zijn. Dat slechte meetresultaten niet per sé een slecht audio-resultaat opleveren kunnen de buizenliefhebbers denk ik wel beamen.

Wat budget er te doen mee zou hebben begrijp ik al helemaal niet. What the hell zou het moeten rechtvaardigen om een stukje simpel metaal te verkopen voor dergelijk exorbitant hoge prijzen (en dat geldt natuurlijk niet alleen voor dat stukje metaal, maar voor een heleboel zaken in de high-end wereld)?
Budget is slechts een verhaal. Je trekt een hoeveelheid geld uit voor een bepaald doel. Als iemand een paar duizend Euro uittrekt voor bekabeling omdat die persoon op die manier zijn audio-doel kan bereiken is dat m.i. gerechtvaardigd. Die persoon is daar blij mee en het produkt heeft een bestaansrecht. Wie zijn jij en ik om dat te veroordelen? Dat zegt meer over ons dan over de persoon die de kabel koopt of het bedrijf dat de kabel fabriceert en verkoopt.

Zoals ik al zei, het categorisch ontkennen dat kabels überhaupt iets doen of stellen dat die "exhorbitante prijzen" (ook een verhaaltje, namelijk je plakt er zelf het oordeel exhorbitant aan) niet gerechtvaardigd zijn, stelt jou in staat om te voorkomen in de verleiding te komen dergelijke bedragen aan bekabeling uit te geven. Ook daarmee is niets mis. Het zou alleen niet zo goed voor je kunnen werken als er in je achterhoofd toch nog de gedachte knaagt, dat er misschien wel iets te halen valt met die kabels.

Zoals je waarschijnlijk wel weet, zijn produktiekosten slechts 10-20% van de verkoopsprijs van een consumentenartikel.
Voorbeeld van een Siltech kabel: Er zitten hoogwaardige materialen in die het nodige kosten. Zuiver zilver en goud zijn nu eenmaal dure materialen. Ook de gebruikte produktiemethoden zijn nu eenmaal kostbaar. Daar betaal je voor. Komt nog eens bij, dat de goede kabelboeren wel weten wat ze verkopen. Het feit, dat ze de boel verkopen tegen de door hun gevraagde prijs geeft ze automatisch een bestaansrecht. Als het zo simpel was als door deze en gene hier gesteld wordt, dan kocht iedereen zijn kabels tot volle tevredenheid bij Mediamarkt.
Uiteraard is DIY een goede manier om kosten te besparen en niet mee te hoeven betalen aan marketing, logistiek etc etc, hoewel de materialen voor partikulieren vaak relatief duur zijn (en daardoor een deel van het voordeel verloren gaat). Probleem waar we tegenaan lopen is dat we natuurlijk het geheim van de smit moeten doorgronden.
Daar heb je het mis. Alles wat we hier doen is het afvinken van mogelijkheden van verschillen. Uiteindelijk blijft er steeds minder over, en als er werkelijk significante dingen zijn, komen we die gewoon vanzelf tegen.
Ik heb persoonlijk niet zo'n zin om uit pagina's recalcitrante diarrhee een paar zinnige opmerkingen te vissen. Ik neem niet aan, dat ik die uit de voorgaande pagina's hoef te citeren. Wie de schoen past, trekke hem aan.
Hier kan ik werkelijk totaal niks mee... Wat moet die kabel dan fout doen om die "harmonische structuur" kapot te maken Het is al net zo vaag als het marketingpraatje uit de reclame folder...

Waarom kunnen we wel een kernfusiereactor bouwen (duurt nog wel 30 jaar), maar is het uitvinden waarom kabels zo dramatisch verschillend klinken zo lastig Gaat er bij mij gewoon niet in..
Allemaal weerstand. :wink: Niks mis mee. Je komt er alleen niet verder mee. Ik zou zeggen, ga eens een keer luisteren en vergelijken met de gedachte van harmonische structuren in het achterhoofd. Hoe hoort een piano te klinken? en een gitaar etc etc. Je zult zien dat er verschillen bestaan tussen hoe verschillende kabels dat verwerken. Leg maar eens een Siltech MXT naast een Snow Lake. Dan begrijp je wel wat ik bedoel. (als de MXT niet van jezelf is, zul je de neiging moeten onderdrukken om dat ding niet in de prullenbak te smijten)

Genoeg gekissebis.

Waar ik dus tot op heden met mijn G5-kurketrekker kabel op gestuit ben, is de verwerking van micro-detail. De snow lake (zoals ondertussen wel duidelij moge zijn is die kabel voor mij een benchmark) laat in dat bereik veel meer horen. Waar mijn kabel bij het weergeven van een uitstervende klank op een gegeven moment lijkt te stoppen met signaal transporteren, gaat de snow-lake vrolijk door. Dat effect heeft zijn weerslag op heel veel klein-detail informatie in het signaal. Of dat di-elektricum is (de M7 modificatiedraad heeft volgens mij teflon isolatie, en de kurketrekker was ook gedraaid om een teflon buis, terwijl de laag tussen kurketrekker en afscherming teflon tape en katoen was) of mechanische stabiliteit weet ik niet.

Een ander interessant experiment is het doorlussen (bijv. pre-out naar main in op een geïntegreerde versterker). Bij dit experiment blijkt het nauwelijks uit te maken of je een dropveter gebruikt of een peperdure interlink... De enige verklaring voor dit verschijnsel is het feit, dat de aarde gemeenschappelijk is. Blijkbaar heeft het feit, dat je via een interlink twee signaal-aarde's aan elkaar hangt dus een significantie impact op het resultaat. Dit verklaart ook het nut om met een pole-checker de nulniveaus van de verschilende apparaten te minimaliseren.

Ook via een balanced kabel hang je natuurlijk de grond-niveau's van verschillende circuits aan elkaar, dus deze vlieger gaat voor balanced kabels net zo hard op.

Dat experiment met doorlussen is gedaan met een Sugden Masterclass Integrated.

Op dit moment zijn de volgende zaken m.i. van belang (niet in een of andere volgorde:
  • metallurgie
  • di-elektricum of combinatie van di-electrica
  • mechanische constructie
  • een zinnige lay-out voor de juiste waarden van inductantie, weerstand en capaciteit
  • Werking van de aardverbinding
Laat het duidelijk zijn, dat er met DIY al leuke kabels te maken zijn. Echter, er is voor mij persoonlijk nog steeds een gap tussen mijn benchmark en wat ik momenteel in staat ben te produceren. Dus voor mij is de zoektocht nog niet over.
rho

Bericht door rho »

fgroen, doe nou eens aan een DBT mee, of een gewone BT. Ik ben benieuwd hoe zeker je nog bent over je uitspraken.
Geloof me, 't zal opeens heel stilletjes worden. :wink:
voodooless
Contacteer:

fgroen schreef:
De bottom line is dat we met ons simpele denkraam maar een zeer beperkte kijk op de zaken hebben. We denken dat we alles weten, en die arrogantie stopt ons om verder te denken.
Verder te denken? Er wordt helemaal niet gedacht.. dat is het probleem! Er worden dingen gemeend, niet gedacht.
Uiteraard zijn de lineaire effecten allemaal wel te modelleren en te begrijpen met de wet van Ohm op zak, maar dingen als di-electrische absorbtie wordt een ander verhaal.
Mooi! Precies dat soort dingen willen we weten! Wat zijn de invloeden, hoe groot zijn ze? En hoe beïnvloeden ze hoe wij de muziek horen?
Wie zijn jij en ik om dat te veroordelen? Dat zegt meer over ons dan over de persoon die de kabel koopt of het bedrijf dat de kabel fabriceert en verkoopt.
Ik oordeel zoveel als ik wil, we leven immers in een vrij land. Als die persoon daar helemaal blij mee is, vind ik dat helemaal prima. Maar kom niet aanzetten dat ik nu opeens moet vinden dat ik dat niet belachelijk mag vinden.
Zoals ik al zei, het categorisch ontkennen dat kabels überhaupt iets doen
Dat hoor je mij niet zeggen
of stellen dat die "exhorbitante prijzen" (ook een verhaaltje, namelijk je plakt er zelf het oordeel exhorbitant aan) niet gerechtvaardigd zijn, stelt jou in staat om te voorkomen in de verleiding te komen dergelijke bedragen aan bekabeling uit te geven. Ook daarmee is niets mis.
Exact! Ik ga geen duizende euro's aan kabels uitgeven, zeker niet als de kostprijs van dat ding slechts 20% van de verkoopprijs is (en dat is in de meest gevallen vast een understatement). Dan kan ik niet anders concluderen dat de prijzen exhorbitante zijn.
Zuiver zilver en goud zijn nu eenmaal dure materialen.

Beetje zilver kost iets meer dan een euro per meter, vanaf de fabriek nog minder. Goud is daar een uitzondering, kost zo'n 50x meer. Gaat het om speakerkabel wordt het wel wat duurder natuurlijk. Productie zal een fractie hiervan zijn.
Het feit, dat ze de boel verkopen tegen de door hun gevraagde prijs geeft ze automatisch een bestaansrecht. Als het zo simpel was als door deze en gene hier gesteld wordt, dan kocht iedereen zijn kabels tot volle tevredenheid bij Mediamarkt.
Dus als ik flessen water voor 1000,- euro ga verkopen, en er mensen gek genoeg zijn om dat ook daadwerkelijk te kopen, heeft mijn bedrijfje bestaansrecht? Dat klopt marketingtechnisch natuurlijk wel, maar dat gaat er bij mij nog steeds niet in.
Allemaal weerstand. :wink: Niks mis mee. Je komt er alleen niet verder mee. Ik zou zeggen, ga eens een keer luisteren en vergelijken met de gedachte van harmonische structuren in het achterhoofd.
Ow, je wil dus dat ik beïnvloed ben voordat ik ook maar überhaupt ga luisteren? Lekker begin van een "objectieve" luistersessie.
Leg maar eens een Siltech MXT naast een Snow Lake. Dan begrijp je wel wat ik bedoel. (als de MXT niet van jezelf is, zul je de neiging moeten onderdrukken om dat ding niet in de prullenbak te smijten)
Dannog, het is het geld wat mij betreft niet waard. Wat ik tot nu toe gehoord heb waren kleine nuanceverschillen, of dingen die ik niet zeker wist (dus ook eraan kon liggen dat ik wist welke kabel eraan hing). Een DBT zou ik echter nooit aandurven.
Dus voor mij is de zoektocht nog niet over.
Mooi! Help ons zoeken :)

Anyway, vind het altijd grappig dat we thuis de duurste kabels moeten hebben, en in de meeste studios ligt gewoon standaard koper, met mengpanelen vol met elko's in de signaalweg en OPA2134 opamps ;)
Martijn H

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:

Anyway, vind het altijd grappig dat we thuis de duurste kabels moeten hebben, en in de meeste studios ligt gewoon standaard koper, met mengpanelen vol met elko's in de signaalweg en OPA2134 opamps ;)
Dat is wel leuk opgemerkt ja. Kijk maar eens omhoog in het concertgebouw. De kabel die van de microfoons naar de studio gaat is denk ik wel 100 meter.. Zal wel geen 1000 euro per meter kabel zijn, met gouden vlechtjes!

Verschil in klank heb ik ook opgemerkt. Maar wanneer iemand dan 2500 euro aan kabels voor zijn 90 euro kostende tweeterje zet, roept dat natuurlijk een discussie op! NEEM DAN EEN ACCUTON DIAMOND TWEET MET EEN DROPVETER!!!

mvg,

Montana
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

fgroen schreef:
[...]
Dus voor mij is de zoektocht nog niet over.
Hoeveel berekeningen heb je gedaan? Ik zou ze graag eens inzien.

Groet,
Jacco
fgroen

Bericht door fgroen »

Even mijn notifier uitzetten.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Fokke?
Je bedoelt te zeggen dat je geen zin hebt in deze discussie?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
voodooless
Contacteer:

Jongens, we zijn gewoon hopeloos verloren :-({|=
fgroen

Bericht door fgroen »

SSassen schreef:
Fokke?
Je bedoelt te zeggen dat je geen zin hebt in deze discussie?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
De intentie van dit topic was helemaal geen discussie.

Quote uit Asterduc's eerste post:
Dus, alvorens jullie zeer overtuigende argumenten te posten dat er geen verschil is tussen goede kabels wil ik jullie zeggen dat ik daar geen gehoor naar heb.
Kunnen we alsjeblieft on-topic blijven? De discussie over zin/onzin van high-end kabels kan hier voortgezet worden. :lol:
Plaats reactie