Filterontwerp goed of slecht?
Moderator: Beheerdersteam
- marcobrandt
- Berichten: 93
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
- Locatie: Tilburg
Filterontwerp goed of slecht?
hey
Ik heb een scheidingsfilter ontworpen voor mijn speaker die ik wil gaan maken.
Ik gebruik 1 lagetoon, 2 middetoners en 1 tweeter
De opstelling is gebaseerd op de visaton vox serie, dus de woofer aan de zijkant, 2 middetoners en een tweeter aan de voorkant in d'appolito opstelling.
Mijn woofer heb ik gefilterd op 250 hz 12db/oct
Vanwege de d'appolito heb ik mijn middetoners gefilterd op 2500 hz 6db/oct en de tweeter gaat vanaf 2500 hz ook 6db/oct
Ik heb nu een filter gemaakt zoals ik denk dat ie zou moeten worden alleen zou ik graag jullie professionele mening hierover willen horen.
Dit is mijn eerste keer dus.......
Even nog wat extra details:
de woofer is 4 ohm
de 2 middetoners zijn 2x4 ohm in serie= 8 ohm
en de tweeter is gewoon 8 ohm
ik heb alle waardes hierop aangepast ( denk ik )
Oja, ik heb nog helemaal geen correctie's toegevoegd want dat kan denk ik pas als ik straks klaar ben.
Zie voor mijn schakeling de bijlage!!!!!
alvast heel erg bedankt
marco
Ik heb een scheidingsfilter ontworpen voor mijn speaker die ik wil gaan maken.
Ik gebruik 1 lagetoon, 2 middetoners en 1 tweeter
De opstelling is gebaseerd op de visaton vox serie, dus de woofer aan de zijkant, 2 middetoners en een tweeter aan de voorkant in d'appolito opstelling.
Mijn woofer heb ik gefilterd op 250 hz 12db/oct
Vanwege de d'appolito heb ik mijn middetoners gefilterd op 2500 hz 6db/oct en de tweeter gaat vanaf 2500 hz ook 6db/oct
Ik heb nu een filter gemaakt zoals ik denk dat ie zou moeten worden alleen zou ik graag jullie professionele mening hierover willen horen.
Dit is mijn eerste keer dus.......
Even nog wat extra details:
de woofer is 4 ohm
de 2 middetoners zijn 2x4 ohm in serie= 8 ohm
en de tweeter is gewoon 8 ohm
ik heb alle waardes hierop aangepast ( denk ik )
Oja, ik heb nog helemaal geen correctie's toegevoegd want dat kan denk ik pas als ik straks klaar ben.
Zie voor mijn schakeling de bijlage!!!!!
alvast heel erg bedankt
marco
- Bijlagen
-
- scheidings filter.JPG (33.2 KiB) 4800 keer bekeken
Dag Marco,
Leuk dat je ook je eigen speakers wilt gaan ontwerpen en bouwen. Alleen denk ik niet dat je op deze manier tot een goed resultaat komt.
Doordat de impedantie van de speakers niet over het hele bereik constant is, zullen de filters ook niet precies werken zoals ze otworpen zijn. Hiervoor moet je impedantiecorrectienetwerken gebruiken. En doordat de filters een faseverdraaiïng veroorzaken, kan het ook nog zo zijn dat ze niet mooi op elkaar aansluiten. Al met al nog een heleboel om rekening mee te houden.
Mijn advies is dan ook: zoek een leuk bestaand ontwerp en bouw die! Er zijn zat goede/leuke pakketten te vinden in elke prijsklasse. Want om dit tot een goed einde te brengen, zul je nog een heleboel moeten lezen/proberen/meten. Zomaar wat filteronderdelen voor een aantal speakers zetten laat het nog niet goed werken.
Succes!
Leuk dat je ook je eigen speakers wilt gaan ontwerpen en bouwen. Alleen denk ik niet dat je op deze manier tot een goed resultaat komt.
Doordat de impedantie van de speakers niet over het hele bereik constant is, zullen de filters ook niet precies werken zoals ze otworpen zijn. Hiervoor moet je impedantiecorrectienetwerken gebruiken. En doordat de filters een faseverdraaiïng veroorzaken, kan het ook nog zo zijn dat ze niet mooi op elkaar aansluiten. Al met al nog een heleboel om rekening mee te houden.
Mijn advies is dan ook: zoek een leuk bestaand ontwerp en bouw die! Er zijn zat goede/leuke pakketten te vinden in elke prijsklasse. Want om dit tot een goed einde te brengen, zul je nog een heleboel moeten lezen/proberen/meten. Zomaar wat filteronderdelen voor een aantal speakers zetten laat het nog niet goed werken.
Succes!
- marcobrandt
- Berichten: 93
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
- Locatie: Tilburg
hey,
bedankt voor je antwoord.
Het is zo dat ik dus de vox 250-253 namaak van visaton, ik wil hiervoor dus anders speakers gebruiken ( die van visaton kosten toch net iets teveel voor een eerste projectje ) dus als ik die filter van hun nabouw met alle correctienetwerken krijg is toch hele vreemde taffarelen omdat de filter helemaal is aangepast op dat ontwerp en die box, of zie ik dat verkeerd?
Ik wist wel dat je het rendement nog later kon aanpassen met verschillende weerstanden, maar hoe zit dat met die speakersinpendantiecorrecties, hoe werkt dat?
marco
bedankt voor je antwoord.
Het is zo dat ik dus de vox 250-253 namaak van visaton, ik wil hiervoor dus anders speakers gebruiken ( die van visaton kosten toch net iets teveel voor een eerste projectje ) dus als ik die filter van hun nabouw met alle correctienetwerken krijg is toch hele vreemde taffarelen omdat de filter helemaal is aangepast op dat ontwerp en die box, of zie ik dat verkeerd?
Ik wist wel dat je het rendement nog later kon aanpassen met verschillende weerstanden, maar hoe zit dat met die speakersinpendantiecorrecties, hoe werkt dat?
marco
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
dat zie je goed..
om rekening te houden met de impedantie zou je de speakers het beste op moeten meten, hoewel je voor de impedantie een aardig eind in de buurt zou komen met een simulatie.
btw: je kan best wel tot een goed klinkende speaker komen zonder meten, maar dit zal of veel tijd en/of veel mazzel vergen.... in elk geval heb je er goede oren voor nodig
om rekening te houden met de impedantie zou je de speakers het beste op moeten meten, hoewel je voor de impedantie een aardig eind in de buurt zou komen met een simulatie.
btw: je kan best wel tot een goed klinkende speaker komen zonder meten, maar dit zal of veel tijd en/of veel mazzel vergen.... in elk geval heb je er goede oren voor nodig
- marcobrandt
- Berichten: 93
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
- Locatie: Tilburg
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
simulatie pakketten zijn er vele. ik zelf gebruik AudioCAD, wat in jou geval goed is omdat het komt met een uitgebreide database van Visaton inclusief meetwaarden.
wat betreft meten: lees ff het "meten .... is weten" forum hier door, daar komen een aantal progs voorbij. goede mic heb je dan wel nodig, maar dat hoeft niet de wereld te kosten
wat betreft meten: lees ff het "meten .... is weten" forum hier door, daar komen een aantal progs voorbij. goede mic heb je dan wel nodig, maar dat hoeft niet de wereld te kosten
- marcobrandt
- Berichten: 93
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
- Locatie: Tilburg
Hallo,
Oke ik moet dus alles invullen in een programma dat de impendantiecurve voor me berekend?
Is er een programma waarmee je dit makkelijk kan doen ( liefst in het nederlands of engels ) want audiocad is duits en dat is niet mijn beste taal.
Wat moet ik vervolgens doen als ik die curve heb?
marco
Oke ik moet dus alles invullen in een programma dat de impendantiecurve voor me berekend?
Is er een programma waarmee je dit makkelijk kan doen ( liefst in het nederlands of engels ) want audiocad is duits en dat is niet mijn beste taal.
Wat moet ik vervolgens doen als ik die curve heb?
marco
Die impedantie-curve is wel leuk, maar het gaat 'm vooral om de frequentiecurve. Bij een buizen-amp of als je echt reden hebt om aan te nemen dat de impedantie ergens een aardig dal beschrijft kan je de curve proberen aan te passen. Je kan er natuurlijk ook de BR-afstemming op nakijken en je kan er een beetje op aflezen wat er gebeurd in het overnamegebied.marcobrandt schreef:Hallo,
Oke ik moet dus alles invullen in een programma dat de impendantiecurve voor me berekend?
Is er een programma waarmee je dit makkelijk kan doen ( liefst in het nederlands of engels ) want audiocad is duits en dat is niet mijn beste taal.
Wat moet ik vervolgens doen als ik die curve heb?
marco
Maar de frequentiecurve lijkt me toch het belangrijkste.
- marcobrandt
- Berichten: 93
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
- Locatie: Tilburg
Nils_vn schreef:ik lees dat je Visaton drivers gebruikt
marcobrandt schreef:De opstelling is gebaseerd op de visaton vox serie, dus de woofer aan de zijkant, 2 middetoners en een tweeter aan de voorkant in d'appolito opstelling.
Om verdere verwarring te voorkomen ... welke units (merk + type) wil je nu gebruikenmarcobrandt schreef:Het is zo dat ik dus de vox 250-253 namaak van visaton, ik wil hiervoor dus anders speakers gebruiken ( die van visaton kosten toch net iets teveel voor een eerste projectje )
Laatst gewijzigd door SARK op za 16 dec 2006, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
De impedantie-curve meet je inderdaad niet met een microfoon. Waarom fixeer je je zo op die impedantie-curve?marcobrandt schreef:Wat zouden jullie dan doen in mijn situatie?
zo laten en op gehoor afstellen of helemaal moeilijk gaan doen, meten?
Hoe wil je eigenlijk de inpendantiecurve meten met een microfoon? naja, ik ga gewoon dit maken en ik zie wel wat eruit komt
- marcobrandt
- Berichten: 93
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
- Locatie: Tilburg
Alles kan, koffiekan melkkan ... het kan ook dat ik de Jackpot win met de Oudejaarsloterij maar die kans is net zo groot als dat jouw filter goed gaat klinken.marcobrandt schreef:Maar kan wat ik getekend heb wel goed klinken of klopt er geen bal van wat ik nou aan het tekenen ben geweest?
Als je nu eens begint met het melden welke units je van plan bent te gaan gebruiken
- marcobrandt
- Berichten: 93
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
- Locatie: Tilburg
ik wil de speakers van de conrad gaan gebruiken
namelijk de ds 100 voor de bas, de 2x ds 60 voor middetonen en de VISATON SC 10 N voor de hogentonen.
Voor de rest van de info lees mijn eerste post.
Ik heb een pdf je geattacht, daar staan de data over de bas en middetoners en op http://www.visaton.de/de/chassis_zubeho ... n/380.html staat info over de tweeter.
marco
namelijk de ds 100 voor de bas, de 2x ds 60 voor middetonen en de VISATON SC 10 N voor de hogentonen.
Voor de rest van de info lees mijn eerste post.
Ik heb een pdf je geattacht, daar staan de data over de bas en middetoners en op http://www.visaton.de/de/chassis_zubeho ... n/380.html staat info over de tweeter.
marco
- Bijlagen
-
- datenblad ds 100 en ds 60.rar
- (209.09 KiB) 212 keer gedownload
- marcobrandt
- Berichten: 93
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
- Locatie: Tilburg
nou, wat zouden jullie doen
Wat moet ik nou nog doen dan?
Ik kan mijn speaker niet meten dus dat valt al af
maar even serieus, is er geen manier mogelijk om dit systeem fatsoenlijk te laten klinken of overdrijft iedereen hier?
Is het zo dat ik compleet de fout inga of is de basis die ik leg goed?
marco
Wat moet ik nou nog doen dan?
Ik kan mijn speaker niet meten dus dat valt al af
maar even serieus, is er geen manier mogelijk om dit systeem fatsoenlijk te laten klinken of overdrijft iedereen hier?
Is het zo dat ik compleet de fout inga of is de basis die ik leg goed?
marco
Marco,
Ik herken mezelf wel wat in jou hoor, maar toegegeven, zonder simulatie programma dat je frequentie curve gaat simuleren voor een bepaald filter in een bepaalde box, is het uittekenen van een filter werkelijk giswerk.
Wil/kan je zo geen simulator gebruiken heb je altijd de mogelijkheid om via formulles je gewenste overgang gebied te bepalen, maar of dit dan ook daadwerkelijk goed gaat klinken is nog een heel ander verhaal.
Ik wou eerst een mooie KlipschHorn bouwen, maar ben nu m'n prille zelfbouw-verstand aan het breken over een 2weg boekenplank speakertje. Als je van 0 moet beginnen is het zéér zware materie!
Ik herken mezelf wel wat in jou hoor, maar toegegeven, zonder simulatie programma dat je frequentie curve gaat simuleren voor een bepaald filter in een bepaalde box, is het uittekenen van een filter werkelijk giswerk.
Wil/kan je zo geen simulator gebruiken heb je altijd de mogelijkheid om via formulles je gewenste overgang gebied te bepalen, maar of dit dan ook daadwerkelijk goed gaat klinken is nog een heel ander verhaal.
Ik wou eerst een mooie KlipschHorn bouwen, maar ben nu m'n prille zelfbouw-verstand aan het breken over een 2weg boekenplank speakertje. Als je van 0 moet beginnen is het zéér zware materie!
Nee, we overdrijven niet. Het is zéééééér moeilijk een systeem optimaal te krijgen zonder metingen te doen. Een 2-weg zou misschien nog lukken, maar een D'Appolito met extra sub lijkt me niet echt haalbaar.marcobrandt schreef:maar even serieus, is er geen manier mogelijk om dit systeem fatsoenlijk te laten klinken of overdrijft iedereen hier?
Dan koop je beter een 2-weg kit die binnen je budget past. Daar ga je veel meer plezier aan beleven.
- marcobrandt
- Berichten: 93
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
- Locatie: Tilburg

