Filterontwerp goed of slecht?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Filterontwerp goed of slecht?

Bericht door marcobrandt »

hey

Ik heb een scheidingsfilter ontworpen voor mijn speaker die ik wil gaan maken.

Ik gebruik 1 lagetoon, 2 middetoners en 1 tweeter
De opstelling is gebaseerd op de visaton vox serie, dus de woofer aan de zijkant, 2 middetoners en een tweeter aan de voorkant in d'appolito opstelling.

Mijn woofer heb ik gefilterd op 250 hz 12db/oct
Vanwege de d'appolito heb ik mijn middetoners gefilterd op 2500 hz 6db/oct en de tweeter gaat vanaf 2500 hz ook 6db/oct

Ik heb nu een filter gemaakt zoals ik denk dat ie zou moeten worden alleen zou ik graag jullie professionele mening hierover willen horen.
Dit is mijn eerste keer dus.......

Even nog wat extra details:
de woofer is 4 ohm
de 2 middetoners zijn 2x4 ohm in serie= 8 ohm
en de tweeter is gewoon 8 ohm
ik heb alle waardes hierop aangepast ( denk ik )

Oja, ik heb nog helemaal geen correctie's toegevoegd want dat kan denk ik pas als ik straks klaar ben.

Zie voor mijn schakeling de bijlage!!!!!

alvast heel erg bedankt

marco
Bijlagen
scheidings filter.JPG
scheidings filter.JPG (33.2 KiB) 4807 keer bekeken
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Dag Marco,

Leuk dat je ook je eigen speakers wilt gaan ontwerpen en bouwen. Alleen denk ik niet dat je op deze manier tot een goed resultaat komt.
Doordat de impedantie van de speakers niet over het hele bereik constant is, zullen de filters ook niet precies werken zoals ze otworpen zijn. Hiervoor moet je impedantiecorrectienetwerken gebruiken. En doordat de filters een faseverdraaiïng veroorzaken, kan het ook nog zo zijn dat ze niet mooi op elkaar aansluiten. Al met al nog een heleboel om rekening mee te houden.
Mijn advies is dan ook: zoek een leuk bestaand ontwerp en bouw die! Er zijn zat goede/leuke pakketten te vinden in elke prijsklasse. Want om dit tot een goed einde te brengen, zul je nog een heleboel moeten lezen/proberen/meten. Zomaar wat filteronderdelen voor een aantal speakers zetten laat het nog niet goed werken.
Succes!
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

hey,

bedankt voor je antwoord.
Het is zo dat ik dus de vox 250-253 namaak van visaton, ik wil hiervoor dus anders speakers gebruiken ( die van visaton kosten toch net iets teveel voor een eerste projectje ) dus als ik die filter van hun nabouw met alle correctienetwerken krijg is toch hele vreemde taffarelen omdat de filter helemaal is aangepast op dat ontwerp en die box, of zie ik dat verkeerd?
Ik wist wel dat je het rendement nog later kon aanpassen met verschillende weerstanden, maar hoe zit dat met die speakersinpendantiecorrecties, hoe werkt dat?

marco
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat zie je goed..

om rekening te houden met de impedantie zou je de speakers het beste op moeten meten, hoewel je voor de impedantie een aardig eind in de buurt zou komen met een simulatie.

btw: je kan best wel tot een goed klinkende speaker komen zonder meten, maar dit zal of veel tijd en/of veel mazzel vergen.... in elk geval heb je er goede oren voor nodig
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Het komt zelden voor dat een theoretisch juist filter ook een mooi resultaat oplevert in de praktijk. Zonder het uitmeten van de speakers ga je volgens mij nooit tot een echt goed resultaat komen.
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

hoe kan ik een speaker dan meten,
Ik heb thuis een trust microfoontje met een goedkoop geluidskaartje.
Trouwens met welk programma kun je dat doen dan dat simuleren?

marco
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Marco,

ik lees dat je Visaton drivers gebruikt, je kan op de website van visaton een simulatie programma voor de bouw van luidsprekers en filter downloaden.
Dit noemt "Boxsim"
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

simulatie pakketten zijn er vele. ik zelf gebruik AudioCAD, wat in jou geval goed is omdat het komt met een uitgebreide database van Visaton inclusief meetwaarden.

wat betreft meten: lees ff het "meten .... is weten" forum hier door, daar komen een aantal progs voorbij. goede mic heb je dan wel nodig, maar dat hoeft niet de wereld te kosten
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

Hallo,

Oke ik moet dus alles invullen in een programma dat de impendantiecurve voor me berekend?

Is er een programma waarmee je dit makkelijk kan doen ( liefst in het nederlands of engels ) want audiocad is duits en dat is niet mijn beste taal.

Wat moet ik vervolgens doen als ik die curve heb?

marco
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

AudioCAD is ook op engels te zetten. verder is er natuurlijk winISD
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

marcobrandt schreef:
Hallo,

Oke ik moet dus alles invullen in een programma dat de impendantiecurve voor me berekend?

Is er een programma waarmee je dit makkelijk kan doen ( liefst in het nederlands of engels ) want audiocad is duits en dat is niet mijn beste taal.

Wat moet ik vervolgens doen als ik die curve heb?

marco
Die impedantie-curve is wel leuk, maar het gaat 'm vooral om de frequentiecurve. Bij een buizen-amp of als je echt reden hebt om aan te nemen dat de impedantie ergens een aardig dal beschrijft kan je de curve proberen aan te passen. Je kan er natuurlijk ook de BR-afstemming op nakijken en je kan er een beetje op aflezen wat er gebeurd in het overnamegebied.
Maar de frequentiecurve lijkt me toch het belangrijkste.
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

Wat zouden jullie dan doen in mijn situatie?
zo laten en op gehoor afstellen of helemaal moeilijk gaan doen, meten?
Hoe wil je eigenlijk de inpendantiecurve meten met een microfoon? naja, ik ga gewoon dit maken en ik zie wel wat eruit komt
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Nils_vn schreef:
ik lees dat je Visaton drivers gebruikt
marcobrandt schreef:
De opstelling is gebaseerd op de visaton vox serie, dus de woofer aan de zijkant, 2 middetoners en een tweeter aan de voorkant in d'appolito opstelling.
marcobrandt schreef:
Het is zo dat ik dus de vox 250-253 namaak van visaton, ik wil hiervoor dus anders speakers gebruiken ( die van visaton kosten toch net iets teveel voor een eerste projectje )
Om verdere verwarring te voorkomen ... welke units (merk + type) wil je nu gebruiken :?:
Laatst gewijzigd door SARK op za 16 dec 2006, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

marcobrandt schreef:
Wat zouden jullie dan doen in mijn situatie?
zo laten en op gehoor afstellen of helemaal moeilijk gaan doen, meten?
Hoe wil je eigenlijk de inpendantiecurve meten met een microfoon? naja, ik ga gewoon dit maken en ik zie wel wat eruit komt
De impedantie-curve meet je inderdaad niet met een microfoon. Waarom fixeer je je zo op die impedantie-curve?
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

dat zei iemand in een van de eerste antwoorden dat ik een inpendantiecorrectie moest doorvoeren.

Maar kan wat ik getekend heb wel goed klinken of klopt er geen bal van wat ik nou aan het tekenen ben geweest?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

marcobrandt schreef:
Maar kan wat ik getekend heb wel goed klinken of klopt er geen bal van wat ik nou aan het tekenen ben geweest?
Alles kan, koffiekan melkkan ... het kan ook dat ik de Jackpot win met de Oudejaarsloterij maar die kans is net zo groot als dat jouw filter goed gaat klinken.
Als je nu eens begint met het melden welke units je van plan bent te gaan gebruiken :idea:
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

ik wil de speakers van de conrad gaan gebruiken
namelijk de ds 100 voor de bas, de 2x ds 60 voor middetonen en de VISATON SC 10 N voor de hogentonen.

Voor de rest van de info lees mijn eerste post.

Ik heb een pdf je geattacht, daar staan de data over de bas en middetoners en op http://www.visaton.de/de/chassis_zubeho ... n/380.html staat info over de tweeter.

marco
Bijlagen
datenblad ds 100 en ds 60.rar
(209.09 KiB) 212 keer gedownload
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

waarom als eertse project niet een wat meer eenvoudige oplossing bv. een 2-weg of een 2.5-weg systeem,of denk je dat dit klinkt?
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

nou, wat zouden jullie doen
Wat moet ik nou nog doen dan?
Ik kan mijn speaker niet meten dus dat valt al af
maar even serieus, is er geen manier mogelijk om dit systeem fatsoenlijk te laten klinken of overdrijft iedereen hier?
Is het zo dat ik compleet de fout inga of is de basis die ik leg goed?

marco
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Marco,

Ik herken mezelf wel wat in jou hoor, maar toegegeven, zonder simulatie programma dat je frequentie curve gaat simuleren voor een bepaald filter in een bepaalde box, is het uittekenen van een filter werkelijk giswerk.
Wil/kan je zo geen simulator gebruiken heb je altijd de mogelijkheid om via formulles je gewenste overgang gebied te bepalen, maar of dit dan ook daadwerkelijk goed gaat klinken is nog een heel ander verhaal.

Ik wou eerst een mooie KlipschHorn bouwen, maar ben nu m'n prille zelfbouw-verstand aan het breken over een 2weg boekenplank speakertje. Als je van 0 moet beginnen is het zéér zware materie!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

marcobrandt schreef:
maar even serieus, is er geen manier mogelijk om dit systeem fatsoenlijk te laten klinken of overdrijft iedereen hier?
Nee, we overdrijven niet. Het is zéééééér moeilijk een systeem optimaal te krijgen zonder metingen te doen. Een 2-weg zou misschien nog lukken, maar een D'Appolito met extra sub lijkt me niet echt haalbaar.
Dan koop je beter een 2-weg kit die binnen je budget past. Daar ga je veel meer plezier aan beleven.
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

hallo,

Ik wil graag proberen om dit te simuleren met een programma.
Weet een van jullie misschien een makkelijk programma, liefst nederlands of engels waarmee dit kan?

marco
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Er moeten wel ergens free-ware programmaatjes zijn waarmee je passieve filters kan simuleren. Eigenlijk is het niet meer dan dat. Je zal merken dat er niet veel gebeurt binnen de audio-band.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

marcobrandt schreef:
hallo,

Ik wil graag proberen om dit te simuleren met een programma.
Weet een van jullie misschien een makkelijk programma, liefst nederlands of engels waarmee dit kan?

marco
Als je filtersimulaties bedoeld:

LspCAD of Speakerworkshop bevallen mij zeer goed.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”