De super T amp test....

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Lars

Bericht door Lars »

weidok schreef:
Lars schreef:
Mooie en duidelijke recensie. :)

Grotendeels ben ik het ook met je eens, maar het blijkt maar weer dat de gebruikte luidspreker de versterker kan maken of breken. Kan ook andersom natuurlijk. :wink:
Het is geen moeilijke en "audiofiele" versterker, maar een waar je gewoon met elke luidspreker normaal naar kunt luisteren.

Het is meer de voeding en misschien het vermogen wat de minpuntjes kan veroorzaken. :roll:
Heb de super T amp (een andere) ook gehoord met een PC voeding
en dat klonk heel goed !!!

Toch heb ik de indruk dat de kleine T amp ruimtelijker klinkt..
De Italiaanse T amp (zo noem ik em maar) is nog weer muzikaler
en is strakker in de bas vergeleken met de ander 2 T amps :)
Ik heb ooit de digitale monoblokken van Jeff Rowland gehoord op de VAD Show. Dit zijn van die onbetaalbare versterkers, maar het karakter van de Super T-amp moest ik wel aan deze versterkers denken.

Het blijft zo wel een versterker met veel mogelijkheden. Wel jammer dat ik geen geschiktere voeding had, was wel benieuwd.

Eigenlijk had ik ook een vreemd idee, wat ik zelf niet kan uitproberen. Mijn idee was een buizenvoorversterker en een digitale eindversterker. Geen idee of dit technisch mogelijk is of al bestaat. :roll:
Los kan natuurlijk wel, maar gewoon als een geïntegreerde versterker. :)
weidok

Bericht door weidok »

Lars schreef:
Eigenlijk had ik ook een vreemd idee, wat ik zelf niet kan uitproberen. Mijn idee was een buizenvoorversterker en een digitale eindversterker. Geen idee of dit technisch mogelijk is of al bestaat. :roll:
Los kan natuurlijk wel, maar gewoon als een geïntegreerde versterker. :)
Zoiets

Afbeelding

hier meer T amp info

http://www.autocostruire.com/
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Dang, da's lelijk zeg, zo'n puist! :oops:
Onpractisch, ook, je kan er nu niets meer opzetten, of hem in een plat vakje stoppen.

Waarom die buis niet netjes in de kast neergelegd, zo bouw ik ook voortrapjes.
Ruimte zat in die T-ampjes, toch?
Een Octal preamp buisje kan zelfs op zijn kant in een 1 HE 19 inch kast (vooropgesteld dat het electrodensysteem niet doorzakt, bij Novals is dat doorgaans geen issue).

Hybriden bestaan al langer, en ik hoor zo hier en daar dat mensen ook wel blij worden van een buizen pre en class D eind.

BTW de Super T amp is onderweg naar mij voor een luistertest (voor Roland, mocht die zich afvragen waar het ding nu weer is beland :mrgreen: )
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Inderdaad echt een wanproduct zo... Gelukkig is die onogelijke kooi er af te schroeven..

Kees
weidok

Bericht door weidok »

audiomanics schreef:
Inderdaad echt een wanproduct zo... Gelukkig is die onogelijke kooi er af te schroeven..

Kees
Ja dan gloeit ie mooi !!! :)

deze is ook leuk

Afbeelding

hier een test op tnt audio..... heb die hybride nooit gehoord
maar toch :(

http://www.tnt-audio.com/ampli/jlti_e.html
Laatst gewijzigd door weidok op za 16 dec 2006, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Je link is hetzelfde als je geposte plaat je, Ytzen... :(
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Betaal je extra voor die kroonsteen strip of dit een standaard oplossing van deze fabrikant? :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

weidok schreef:
deze is ook leuk
Afbeelding
Vreemde opbouw, de gevoelige drivertrap in het midden, vlakbij de trafo's, de eindtrap rechts, en dan de aansluitingen precies omgekeerd.
Kreunsteentjes horen niet thuis in een serieuze versterker (sorry hoor) :shock:

Trouwens, 230V schakelen met zo'n klein Miyama schakelaartje zou ook geen keuze zijn van mij..............

- edit -
Heh, we zijn het weer eens eens, Sander. Sander.
tot en met de smiley aan toe......
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Tijd voor een eerste indruk van de Super-T amplifier.

Postbode zou hem vandaag brengen, dus ik had alvast een steekkarretje stand by staan en wat ruimte gemaakt om de ongetwijfeld gigantische doos heelhuids van de voordeur naar de luisterruimte te kunnen brengen.

Die moeite had ik me dus kunnen besparen :mrgreen:

Zonder twijfel de kleinste serieuze versterker die ik ooit in huis heb gehad, zelfs kleiner dan de stereo-GeenKloon van een kennis.
Een voedinkje dat wel wat weg heeft van een laptopvoeding erbij, inprikken en jawel, de blauwe LED floept aan.

Aangezien ik niet erg bangelijk ben aangelegd, gelijk de "grote" Magnepans MG1i erop (2 stuks, niet alle 4! ), een lichtelijk gemodde Philips CD960 als bron en een CD van Pat Metheny erin.

Grote paniek: geen geluid................what???
Of zou er nu een inschakelvertraging opzitten, of een stroombegrenzing, dat had ik nog nergens gelezen.
Stroom er weer af, en er weer op, nu wel geluid.
Vreemd. (ik zal me dus moeten beheersen om dit recensie-exemplaar open te maken en de soldeerbout eroverheen te halen.)

Eerste luisterindruk: dit kleine ding kan tot mijn grote verbazing de Maggies "trekken", althans zeker op lage volumes.
Gezien het tijdstip (na tienen, ik heb ook nog een leven) kan het niet al te hard, en het setje staat gewoon op de achtergrond wat te spelen.

Doe ik altijd, beetje wennen aan het geluidsbehang, en aan een eventueel aanwezige klankkleur.
Bij versterkers of bronnen die een sterk eigen karakter hebben, is er zo al veel uit te halen.
De Super-T heeft dat (gelukkig) niet zo sterk dat het meteen opvalt.
Wat wel opvalt is het wat naar voren gerichte geluidsbeeld t.o.v. mijn gebruikelijke (buizen) versterker.
Tevens is het niet zo breed en diep als diezelfde buizenbak, en lijkt het timbre wat aan de lichte kant te zijn.
Bekkens, percussie-achtige geluiden, het aanzetten van een sax, het rammelen van een Hammond B3 met Leslie gorgel, het klinkt allemaal net iets "harder" en meer forward dan met de buisjes.
Het laag is dus wat slanker dan ik normaal gesproken ben gewend, maar het is niet zo dat het erg opvalt of storend is.
Wat ook meeweegt is dat ik normaal gesproken met 4 panelen speel.

Nu is die buizenversterker misschien ook geen goed vergelijk, omdat die naar mijn smaak is "getuned" en dus zeker niet neutraal is.
Ook denk ik dat het simpelweg niet eerlijk is om een versterker vanuit de prijsklasse waar ik nog geen fatsoenlijke uitgangstrafo van kan kopen, te vergelijken met een op alle fronten totaal ander concept.

Daar ik mijn hybride versterker tijdelijk heb uitgeleend, staat me slechts een Musical Fidelity A1, een Kenwood AB transistorversterker uit de jaren 90, en een klein buizenversterkertje met 10 watt per kanaal ter beschikking om mee te vergelijken.
Ook de Magnepan SMGA gaat er nog even op, dat lijkt me een aardige match, gezien de "concurrentie" van de A1 en de buizen-10-watter.

Dat doen we morgen, dan ook een meer gefundeerd verslagje.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Beter laat dan nooit......mijn definitieve review van de Super T amp.

Na veel proberen, combineren en luisteren tussen de eindejaarsdrukte door, ben ik toch stiekem wel heel gecharmeerd geraakt van dit kleine krachtpatsertje.
De lekkerste combinatie was met de Magnepan SMGA en mijn loopwerk-DAC combinatie (zie beneden voor meer info).
Beluisterde muziek variëerde van Bach (Brandenburgse Concerten, opname uit 1961! ) via allerlei obscure jazzrock ( George Duke, Herbie Hancock, Return to Forever, Weather Report enz) tot ouderwetse rock (Deep Purple, Marillion, Boston enz) en gekke pop (Thomas Dolby, The Nits, Prince, the Mo, Camel) en weer terug naar de wat rustiger Donals Fagen en als klapper het Requiem van Faure op Telarc.

Opvallend is het schijnbaar totaal ontbreken van compressie (uiteraard tot een bepaalde hoogte), waarna er wel tamelijke vervorming gaat plaatsvinden, er ontstaat een soort schreeuwerigheid.
Wat wil je ook? Een 10...12 wattjes op speakers van 84 dB/w/m, dat gaat niet echt hard, maar als je die grens respecteert is er weinig aan de hand.
Die grens is er ook met mijn triodegebakjes (zie beneden), zij het wat die wat gracieuzer clippen en dus schijnbaar iets luider spelen.
Schijnbaar, want aan de meetbank levert de Super T echt meer in 4 ohm dan beide buizenversterkertjes, waarmee ik de vergelijking heb gedaan :shock:
Hieruit blijkt ook wel weer dat ik zelden of nooit hard speel.

Van inspelen heb ik geen last gehad, alhoewel ik de versterker wel continue heb laten aanstaan.
Zoals al eerder gemeld, de STA plaatst wat meer forward dan ik ben gewend, en is in het laag wat slanker dan mijn WK versterker en ook de beide triodeversterkers.
De plaatsing en detaillering is uitstekend, op het frisse af.

Tja, een lekker luisterbakkie dus, voor wie niet al te hard speelt (en wie dat wel wil, moet toch echt richting 90 dB/w/m speakers gaan kijken, of domweg een dikkere versterker nemen).
Niet al te hard houdt in mijn geval in rond de 85 dB (SPL), wat voor mijn oren doorgaans meer dan genoeg is.
Ik sluit me aan bij een vorige reviewer die stelde dat je echt niet per se aan hoog rendements hoorns vastzit met deze versterker.

Referentieset:
Magnepan MG1i (4 stuks), WK versterker (KT88 PP in triode en 2 ohms uitgang), eigenbouw DAC 24 bits delta-sigma, loopwerk Pioneer PDS stable platter met modificaties, zelfbouw draaitafel met Rega RB300 en Denon DL103 vdH, eigenbouw phono preamp met fet MC input , RIAA correctie passief tussen twee 6072 buisjes in, linestage 6CG7.

Super T amp vergeleken met:
Zelfbouw triodeversterkers met resp. 6BX7 PP en 2A3 PP in de eindtrap, Pioneer/DAC combinatie, Philips CD960 gemodificeerd, JVC QLY-5F draaitafel met Denon DL160, zelfbouw RIAA trap met 6072 buizen zoals boven beschreven.

Beluisterd op: Magnepan SMGA luidsprekers, 4 ohm, 84 dB/w/m.

PS. : ik kon het niet laten om hem toch even open te maken, er kwamen twee soldeerlippen van de uitgangsterminal links tegen elkaar aan, even vastgezet en klaar.
Dat was kennelijk de reden van het uitvallen de eerste keer................
weidok

Bericht door weidok »

Mooi verslag Sander.. tja een lekker luisterbakkie dus :)
en voor dat geld zeker..

Snal ook niet waarom de Super T amp door sommigen
"slecht" is beoordeeld... maar smaken verschillen he...

Trouwens de goedkopere Trends TA 10 klinkt nog veel beter...

http://www.6moons.com/audioreviews/trends/ta10.html

hier een verzameling T amps..

http://www.octopusamps.com/gallery/
Plaats reactie