sietse schreef:Is 4000Hz niet een beetje hoog ?
Ik vind van niet. Zaak is wel dat je natuurlijk een basmid moet hebben die breedbandig is, of een breedbander toepassen. Werkt prima hier bij mij.
Ik ben zoals je misschien nog weet, wel wezen experimenteren met die basmid frequentie, maar kom toch steeds weer terug op ca 4000 Hz. Kwestie van smaak ? Ik weet het niet.
En dat twee en halfweg? Ik heb het wel es vaker verteld, maar in een TL zal ik het nooit weer anders doen. (ondanks Link(e) Witch..

)
4000 Hz is logisch als je eerste orde filters gebruikt, dat is dan zo ongeveer het minimale wat je moet nemen zeker met een bandtweeter.
Sietse, je adviezen/ervaringen zijn waarschijnlijk geldig voor jouw situatie maar ik zou JeroenKV willen waarschuwen ze over te nemen voor zijn situatie. Ik ga iemand ook niet de kantelfrequenties adviseren die voor mijn systeem/benadering het beste hebben uitgepakt. Het project van JeroenKV is niet te vergelijken met jouw en mijn projekten, ze verschillen alledrie nogal van elkaar.
Waarom je hier linke witch er bij haalt is me onduidelijk. Wel weet ik dat mensen die geen goede metingen doen nog nooit een hogere orde filter echt goed hebben kunnen laten werken en het daarom het liefst op eerste orde houden

. Waarmee op zich ook goede resultaten te behalen zijn met de juiste drivers, daar wil ik niets op afdingen.
P.S. heel goed mogelijk dat sietse in werkelijkheid veel hoger zit dan 100 Hz. Als je de bafflestep niet meeneemt, en een filter uitrekent op 100 Hz, dan denk je misschien dat het -3dB punt op 100 Hz zit. Maar als er een +3dB zit op 200 Hz door bafflestep, dan moet je filter -6 dB zijn op 200 Hz om daar een -3 dB punt te krijgen. Een eerste orde filter op 100 Hz is ongeveer -7 dB op 200 Hz, dus grote kans dat sietse in werkelijkheid meer in die richting zit.