2.5 filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

JeroenKV schreef:
Welke crossover heb je het over Sietse?
Laag affilteren op 100 Hz. Basmid op 4000 Hz.
Als je de bas hoger laat meelopen, gaat die inderdaad de basmid inhalen met 6dB filter en dat kan verkleuring van je lage mid opleveren. Heb ik es ondervonden met het tweepitters projectje. Het bafflestep gebeuren is nog steeds adakadabra voor mij dus bemoei ik me daar maar niet mee.. :wink:
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

O.k. goed te horen dat ze in één kast kunnen! Mooi voor het ontwerp.

Nu eerst de Neo8 PDR goed krijgen (laag -12db klaar nu het hoog -6db nog), dan de Neo3 integreren (dipole deel af). Daarna de eerste AL130 -12db met de Neo8PDR in balans brengen en dan aanvullen met de 2e AL130 met -12db.
Leuk!! :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JeroenKV schreef:
Leuk!! :)
Understatement :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

@Sietse

Is 4000Hz niet een beetje hoog ?

Ik zat dus idd ook te dneken of je dus geen PR werking kreeg.
Waarom ik het nogal typisch vind, is dat als je dezelfde filter gebruikt voor beide woofers dat je dan dus inprincipe wel een 2 weg systeem hebt.

Ik blijf het een raar principe vinden. (desalniettemin wel erg handig :) )
Zou het totaal beter worden als je 2 apparte kasten maakt ?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Is 4000Hz niet een beetje hoog ?
Ik vind van niet. Zaak is wel dat je natuurlijk een basmid moet hebben die breedbandig is, of een breedbander toepassen. Werkt prima hier bij mij.
Ik ben zoals je misschien nog weet, wel wezen experimenteren met die basmid frequentie, maar kom toch steeds weer terug op ca 4000 Hz. Kwestie van smaak ? Ik weet het niet.
En dat twee en halfweg? Ik heb het wel es vaker verteld, maar in een TL zal ik het nooit weer anders doen. (ondanks Link(e) Witch.. :wink: )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

sietse schreef:
Is 4000Hz niet een beetje hoog ?
Ik vind van niet. Zaak is wel dat je natuurlijk een basmid moet hebben die breedbandig is, of een breedbander toepassen. Werkt prima hier bij mij.
Ik ben zoals je misschien nog weet, wel wezen experimenteren met die basmid frequentie, maar kom toch steeds weer terug op ca 4000 Hz. Kwestie van smaak ? Ik weet het niet.
En dat twee en halfweg? Ik heb het wel es vaker verteld, maar in een TL zal ik het nooit weer anders doen. (ondanks Link(e) Witch.. :wink: )
4000 Hz is logisch als je eerste orde filters gebruikt, dat is dan zo ongeveer het minimale wat je moet nemen zeker met een bandtweeter.

Sietse, je adviezen/ervaringen zijn waarschijnlijk geldig voor jouw situatie maar ik zou JeroenKV willen waarschuwen ze over te nemen voor zijn situatie. Ik ga iemand ook niet de kantelfrequenties adviseren die voor mijn systeem/benadering het beste hebben uitgepakt. Het project van JeroenKV is niet te vergelijken met jouw en mijn projekten, ze verschillen alledrie nogal van elkaar.

Waarom je hier linke witch er bij haalt is me onduidelijk. Wel weet ik dat mensen die geen goede metingen doen nog nooit een hogere orde filter echt goed hebben kunnen laten werken en het daarom het liefst op eerste orde houden :wink: . Waarmee op zich ook goede resultaten te behalen zijn met de juiste drivers, daar wil ik niets op afdingen.

P.S. heel goed mogelijk dat sietse in werkelijkheid veel hoger zit dan 100 Hz. Als je de bafflestep niet meeneemt, en een filter uitrekent op 100 Hz, dan denk je misschien dat het -3dB punt op 100 Hz zit. Maar als er een +3dB zit op 200 Hz door bafflestep, dan moet je filter -6 dB zijn op 200 Hz om daar een -3 dB punt te krijgen. Een eerste orde filter op 100 Hz is ongeveer -7 dB op 200 Hz, dus grote kans dat sietse in werkelijkheid meer in die richting zit.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Sietse, je adviezen/ervaringen zijn waarschijnlijk geldig voor jouw situatie maar ik zou JeroenKV willen waarschuwen ze over te nemen voor zijn situatie. Ik ga iemand ook niet de kantelfrequenties adviseren die voor mijn systeem/benadering het beste hebben uitgepakt. Het project van JeroenKV is niet te vergelijken met jouw en mijn projekten, ze verschillen alledrie nogal van elkaar.
Opdringerigheid is ook niet mijn sterkste kant. Maar ja, ik ben een fan van 2,5 weg hé en daarom heb ik mijn ervaring er even bij gezet. Je weet maar nooit nietwaar.
Waarom je hier linke witch er bij haalt is me onduidelijk.
Was geintje hé, hoopte al dat je zou reageren.... :lol: Je kent me nu goed genoeg om te weten dat ik qua filters enzo echt niet in je haren ga hangen, toch..?.. 8)('k zou niet wete hoe !)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Een eerste orde filter op 100 Hz is ongeveer -7 dB op 200 Hz, dus grote kans dat sietse in werkelijkheid meer in die richting zit
Zat nog ff na te denken maar je hebt wel gelijk. Klopt denk ik ook wel met 6dB. En gezien het gedrag met de woofers achter een stoel(bank)leuning, komt er meer laagmid uit de basjes dan je zou denken. Maar klinkt bij mij als geheel prima.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

sietse schreef:
Waarom je hier linke witch er bij haalt is me onduidelijk.
Was geintje hé, hoopte al dat je zou reageren.... :lol: Je kent me nu goed genoeg om te weten dat ik qua filters enzo echt niet in je haren ga hangen, toch..?.. 8)('k zou niet wete hoe !)
Ach, beetje trollen op zijn tijd kan geen kwaad :lol: .
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Daarom begreep ik de opmerkingen van Sietse ook al niet. Hij heeft een andere speaker met andere drivers, dus dat zegt niks over het filter wat ik nodig heb.

Ik zit wat te simuleren met Boxsim van Visaton. Je kunt ook de vorm etc van de kast ingeven en ook de driver data is beschikbaar. Ik ben nog niet uit de baffle step, want -12db op 300hz geeft niet het juiste resultaat in deze simulatie.

Dit ontwerp gebruikt 2 AL130's maar gewoon parralel: http://www.lautsprechershop.de/hifi/cento.htm
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou dat niet doen, simuleren met Boxsim. Maar goed, ik heb je alle relevante adviezen gegeven, ik zou gewoon eens met de praktijk aan de slag gaan.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

jeroen_d schreef:
Ik zou dat niet doen, simuleren met Boxsim. Maar goed, ik heb je alle relevante adviezen gegeven, ik zou gewoon eens met de praktijk aan de slag gaan.
Natuurlijk ga ik met de praktijk aan de gang, maar waarom niet simuleren? Ik moet toch de goede waarden van de componenten hebben?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet simuleren, maar meten! En met die data pas gaan simuleren.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

jeroen_d schreef:
Niet simuleren, maar meten! En met die data pas gaan simuleren.
De data van de AL130's is via Visaton, maar de Neo8 is echt gemeten. Ik wacht eerst even op de Neo3 om het hoog goed te krijgen. Misschien dat ik nog naar andere opties kijk dan de AL130's (b.v. Vifa PL14).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Misschien was ik te kort door de bocht want ik ken boxsim niet goed. Houdt boxsim rekening met de baffle afmetingen of alleen met de inhoud van de box? Als ie alleen het laatste doet en je denkt daarmee weg te komen dan is de hele voorgaande discussie voor niets geweest. Zeker als je in een 2,5-weg de drivers nauwkeurig op elkaar wilt laten aansluiten. Je moet behoorlijk zeker zijn van de diffractie en bafflestep simulatie van boxsim wil je wat aan dat programma hebben, anders wordt het toch eerst bouwen en meten en dan pas kun je achterhalen welke componenten je nodig gaat hebben.

Daarbij, zelfs dan nog blijkt bij mij bijna altijd dat ik de waarde van de spoel nog moet veranderen op gehoor. De meting en simulatie wijzen alleen de goede richting aan.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Boxsim houdt rekening met:
- Afmetingen baffle (incl facetten)
- Diepte kast
- Plaats units
- Plaats BR poort(en)

Best een uitgebreidt programma, maar het blijft een model met bedaderingen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wel, als je dan ook de speaker-impedantie enzo goed invoert moet het toch te doen zijn. Succes!

P.S. als je voor de verandering eens wat plaatjes post kunnen we beter helpen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Sorry, maar ik wil fftjes doorvragen op het 2,5weg idee (als het mag ? :P)

IS het zo dat je inprincipe 2 "willekeurig",maar wel dezelfde woofers kan nemen en daar dan van 2,5 weg kan maken. Of zijn er nog bepaalde T/S oid belangrijk ?

Die Al130 is trouwens een leuk woofertje, net als zijn grotere broer.
Hij schijnt alleen dat je met de conus wel moet oppassen.

Voor bafflestep kan je ook lspcad proberen, die diet het rij netjes.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
IS het zo dat je inprincipe 2 "willekeurig",maar wel dezelfde woofers kan nemen en daar dan van 2,5 weg kan maken.

knip...

Die Al130 is trouwens een leuk woofertje, net als zijn grotere broer.
Maakt niet uit. Je kan gewoon twee dezelfde units nemen en daar een 2,5 weg van maken.

En ja, die AL130 is een erg leuk ding. Heb hier op zolder nog kastje staan met AL130 erin...erg prettig.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ok het is me dan wel redleijk duidelijk.

Maar er is een ding wat ik nog niet helemaal begrijp.

Als ik een 2,5 weg bouw. Met dezelfde woofer, maar met exact hetzelfde filter (laten we zeggen, 1,2mH en 8,2uF).
Dit zou dan in weze niet hetzelfde moeten zijn als 2 woofers parallel met hetzelfde filter. Of wel ?

Dus als ik het anders verwoord. Je kan de woofers zo gebruiken omdat de filters anders zijn (en daardoor faseverschuiving etc etc) ?

(en de speakers "zien" dan niet dat ze dan direct parallel aan elkaar staan (bij wijze van spreken) )

En anders vraagje wat je vaak bij 2,5 weg systemen ziet.
Een Briggs filter, zorgt dat er enkel voor dat van 1 (en heel soms 2) van de speakers het mid gebied gefilterd wordt naar de BR port ?


@Jeroen_KV
Probeer eens een 1,2mH spoel met een leuke cap erbij (6,8uF - 10uF)
Het zou zomaar kunnen dat je door je bafflestep juist een mooie "boost"krijgt die je goed kan gebruiken voor het mid.

Ik heb zelf ook een 2,5weg systeem en al een flink lopen vergelijken met andere systemen. En in heel veel gevallen zie je dat het zo wordt toegepast. Makkelijke, maar effectieve optie.

Ook zie je veel een 1,2mH spoel voor de mid woofer.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Misschien helpt dit:

Afbeelding

2.5 weg filter met 2x HDS162 en een Vifa tweeter.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”