Koptelefoon aansluiten op UGT's.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Timmes

Bericht door Timmes »

KT88 schreef:
Hmmm..........ik ga zelf wel wat klooien denk ik.
Een choke-loaded trapje met een mooie MKP erachter, single ended 2A3 ofzo.......op de todo list maar weer ;-)

En een beste koptelefoon die mijn Maggies eruit speelt........
Zelfs Stax en Jecklin Float doen dat niet goed naar mijn smaak.
Ik heb 3 woorden uit je post begrepen: "de" "een" en "en". :)

Is er ergens een ZBA ABC?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Timmes schreef:
KT88 schreef:
Hmmm..........ik ga zelf wel wat klooien denk ik.
Een choke-loaded trapje met een mooie MKP erachter, single ended 2A3 ofzo.......op de todo list maar weer ;-)

En een beste koptelefoon die mijn Maggies eruit speelt........
Zelfs Stax en Jecklin Float doen dat niet goed naar mijn smaak.
Ik heb 3 woorden uit je post begrepen: "de" "een" en "en". :)

Is er ergens een ZBA ABC?
Hmmmm.... hardop denkgeluid..
klooien : plat voor experimenteren
Choke-loaded.. een smoorspoel in de voeding naar een buis..
MKP... soort condensator
Single-ended ... belasting hangt aan de anode van een enkele buis (via een transformator eventueel)
todo list ... lijstje met plannen om uit te voeren (niet noodzakelijk om de hele lijst af te werken)
Maggies: Magnepan magnetostaat luidsprekers
Stax en Jecklin Float ... hele dure koptelefoons (Stax is ook meestal electrostaat... Jecklin Float ook???)
Smaak... iets wat je hebt of niet... ik duidelijk niet :wink:

Kees
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ummm.......die buizenmannen ook he :oops:
Choke-loaded trapje: buis met een smoorspoel als belasting in de anode ipv. een weerstand of transformator. Uitgang met een condensator daarvanaf naar de koptelefoon.
Een mooie MKP: Gewikkelde condensator met polypropyleen diëlectricum en een metaalfolie.
Single ended 2A3 : 2A3 is een direct verhitte 15W triode, single ended is een enkele buis, staat tegenover de push pull of balansschakeling met 2 buizen.
De todo list : lijst met dingen die (ooit) nog gedaan moeten worden.
Maggies: Magnepans, magnetostatische luidsprekers.
Stax en Jecklin Float : electrostatische hoofdtelefoons, door velen nog immer beschouwd als de top.

- edit -
@Kees: niet *weer* he......echt telepathisch jij!
BTW mail me even je adres, ik heb wat leuks voor je.
Timmes

Bericht door Timmes »

Ik heb nog een hoop te leren...

Ik zie net dat de condensatoren op de ingang van m'n cmoy ook MKP zijn (van die rode blokken), da's alvast mooi dan. Dankjewel voor de uitgebreide uitleg Kees en Sander.

Als ik het goed begrijp is single ended dus zoiets als klasse A voor buizen?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Timmes schreef:
Ik heb nog een hoop te leren...
Wie niet! Ik in ieder geval wel, en als ik dan denk een onderwerp wel "door" te hebben dan komt er weer zo'n "kanon van kennis" langs die al mijn zekerheden weer omverblaast ;-)
Als ik het goed begrijp is single ended dus zoiets als klasse A voor buizen?
Ja en nee, je zit in de richting.
Veelal volgt er nu een uitleg met grafiekjes en biasstromen enzo, ik doe het eens anders (ietwat versimpeld, oude rotten svp erger je niet!):
Klasse A houdt in dat een versterkend device (transistor, buis, MOSFET, IC) het aangeboden signaal over de volle 360 graden versterkt.
Klasse B houdt in dat de devices het signaal over 180 graden versterken, dus de helft.
Dat impliceert dat een B-schakeling altijd twee devices nodig heeft.
Bij buizen is dat dus de push pull schakeling, bij transistoren heet dat doorgaans de complementaire schakeling.
NB bij transistoren is de zaak iets makkelijker, omdat er twee sexen zijn: NPN en PNP.
Bij buizen is er maar 1 soort, dus deze hermafrodiet moet in push pull altijd worden voorafgegaan door een fazedraaier.

Nog even terug naar single ended (SE) en klasse A: omdat er nu maar 1 device het werk doet, moet ze dus noodzakelijk over 360 graden versterken, en dus in A staan.
Klasse A impliceert het "in het midden" staan van de rustinstelling in de karakteristiek.
En dat betekent weer dat er een relatief hoge ruststroom loopt, die bij uitsturen niet tot nauwelijks zal afwijken.
De stroom die de device niet neemt, vloeit in de belasting.
Dat geldt voor alle devices, dus buizen, transistors (BJT), (MOS)Fets, IGBTs en wat dies meer zij.
Een gewone transistor wordt BJT genoemd (Bipolar Junction Transistor) en wordt met stroom gestuurd, een (MOS)FET is unipolair ((Metal Oxide Semiconductor) Field Effect Transistor.
De werking van de laatste lijkt wel een beetje op die van een buis, omdat het spanningsgestuurde elementen zijn.

Push pull- of balansschakelingen (of complementair bij de transistors) kunnen trouwens ook in klasse A staan.
Elke device verwerkt dan het signaal ook over 360 graden, waardoor de overname- of crossover vervorming op het overnamepunt van de twee devices wordt voorkomen.

Het is tevens een inefficiënte methode van versterken, want ook hier is de ruststroom weer hoog, en de warmtedissipatie (eigen verbruik) dus ook.

Een tussenstap tussen A en B wordt ook wel klasse AB genoemd, omdat de devices iets meer dan 180 graden in geleiding worden gezet.
Klasse AB is eigenlijk gelijk gesteld aan B, maar dan met iets ruststroom.
"Echte" klasse B heeft nul ruststroom, maar komt zelden voor.
Die ruststroom legt men aan omdat de devices niet lineair zijn, de karakteristieken lopen gekromd aan de uiteinden.
Door iets stroom te laten vloeien, komt met net uit het niet-lineaire gebied en is de vervorming lager.

Dan is er nog klasse C, dan staat de device "afgeknepen", dwz. er moet een flinke spanning of stroompiek worden aangeboden voordat ze opengaat.
Dat komt alleen maar in de RF techniek voor bij (FM) zenders, maar wordt al verdrongen door klasse E (een schakelende variant).

In audio kennen we verder nog klasse G en H, waarbij resp. de voedingsspanningen worden meegeschakeld of traploos meegestuurd al naar gelang de uitsturing.
Dat komt veel voor in de PA of SR wereld (PA= Public Address, SR = Sound Reinforcement), waar rendement pas echt belangrijk wordt.

Dan de veelgeroemde klasse D (Hypex) en klasse T (Tripath) versterkers, die, ondanks populair taalgebruik, niet digitaal zijn.
Het zijn snelle schakelaars, die op een zeer hoogfrequente draaggolf nonstop staan te schakelen.
Dat doen ze met MOSFETs, die weinig verlies kennen.
Het audiosignaal wordt daarop gemoduleerd (in PWM, Pulse Width Modulation, dus het audiosignaal verandert de pulsbreedte van het RF signaal), waarna het aan de uitgang door filters en/of tegenkoppeling weer wordt ontdaan van RF resten.

Dat zijn zeer efficiënte versterkers, rendementen van 90 % of nog hoger zijn geen zeldzaamheid.

Hehe, op mijn praatstoel vanavond ;-)
Ik moet daar ergens nog mooie plaatjes van hebben..............
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Bovendien is er een onderscheid in klasse A bij single ended (SE) triode versterkers. Zoals reeds door Sander is uitgelegd, is de geleidingshoek 360 graden. Echter, aan de ingang (dwz tussen rooster en kathode) zijn er 2 situaties denkbaar. Dat zijn wel of geen postieve roosterspanning. Als een triode een positieve Ugk heeft, is de kans groot dat ie geleidend wordt. Er komt stroom uit het rooster en die moet je wel kwijt.

Klasse A1 wil zeggen dat het rooster stroomloos blijft en klasse A2 is een instelling waarbij er een positieve Ugk kan optreden en dat er stroom uit het rooster kan komen. Dit heeft als voordeel dat je die buis harder kan insturen.

Groet,
Jacco (stiekem een buizenliefhebber)
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

dekkersj schreef:
Toch wel??? Kijk ik van op...

Kees
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

audiomanics schreef:
dekkersj schreef:
Toch wel??? Kijk ik van op...

Kees
Dan zul je hier helemaal van opkijken:

http://home.hccnet.nl/r.r.meijer/versterkers.html

Groet,
Jacco
Timmes

Bericht door Timmes »

Sander, alweer dankjewel voor de uitleg. Ik begrijp zowaar wat er staat! :)

Klasse D lijkt me zeker interessante technologie, ook omdat het als ik het goed begrijp wel een digitale versterker mogelijk zou maken, simpelweg een oversampelende PWM DAC met hoog vermogen...
ovni

Bericht door ovni »

KT88 schreef:
Dan is er nog klasse C, dan staat de device "afgeknepen", dwz. er moet een flinke spanning of stroompiek worden aangeboden voordat ze opengaat.
Dat komt alleen maar in de RF techniek voor bij (FM) zenders, maar wordt al verdrongen door klasse E (een schakelende variant).
Dus ovni heeft een C & D of ovni heeft een D & E in huis (Of een oude illegale C, een audiofiele D en een stroombesparende E :roll: )
..... Hoe herken ik dat?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Simpel.
De C of E zit tussen je zender/modulator en antenne, de D zit tussen je bron en je speakers ;-)
ovni

Bericht door ovni »

Ja dat begrijp ik ook wel, maar hoe herken ik E of C?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Klasse E gebruikt ook MOSjes, C (als oude "lineair" voor je zender) bijna altijd BJTs (of buizen).

Ook zit er wel wat extra electronica in een E-eindtrap, en komt die voor amateurgebruik nog betrekkelijk weinig voor.
Plaats reactie