Nieuw ontwerp; 3 weg BR, avalon look-a-like
Moderator: Beheerdersteam
Met argument bedoelde ik de akoestische koppeling van mid en hoog, als ik mark tenminste goed begrijp.
Maar Rudy verwoordde het nog beter, grote no go. Het hele middengebied en backwave direct achter de woofer de buis inblazen is niet handig. Zijn voorbeeld met gebogen pijp is dé oplossing wat mij betreft. Of gewoon onderaan zoals Avalon het doet, maar dan wel met wat kortere pijp. Tony Gee heeft al eens uitgelegd dat de ruimte tussen de box en de vloer de pijp als het ware verlengt.
Maar Rudy verwoordde het nog beter, grote no go. Het hele middengebied en backwave direct achter de woofer de buis inblazen is niet handig. Zijn voorbeeld met gebogen pijp is dé oplossing wat mij betreft. Of gewoon onderaan zoals Avalon het doet, maar dan wel met wat kortere pijp. Tony Gee heeft al eens uitgelegd dat de ruimte tussen de box en de vloer de pijp als het ware verlengt.
-
peter geerts
- Berichten: 145
- Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10
op de volgende website staat een mooi expiriment waaruit blijkt dat de BR lengte in praktijk vaak korter moet zijn dan de berekende lengte uit een simulatie programma.
http://home1.stofanet.dk/troels.gravese ... TUNING.htm
Als dit bij jou berekening nog niet is meegenomen, zal de BR pijp in de praktijk een stuk korter worden, waardoor de optie 1 (met de BR lager in de achterkant van de kast) al weer beter te realiseren is. De ruimte rond de BR opening in de kast zal een stuk royaler zijn dan in jou tekeningen.
http://home1.stofanet.dk/troels.gravese ... TUNING.htm
Als dit bij jou berekening nog niet is meegenomen, zal de BR pijp in de praktijk een stuk korter worden, waardoor de optie 1 (met de BR lager in de achterkant van de kast) al weer beter te realiseren is. De ruimte rond de BR opening in de kast zal een stuk royaler zijn dan in jou tekeningen.
Peter, dank voor deze link!! Wat de simulatie betreft, ik gebruik AJ horn, wat totaal anders werkt dan de veel gebruikte software. Ik heb eigenlijk nog nooit een verglijk met AJ en een ander programma gemaakt kwa bass reflex kasten. Misschien wel eens intresant om te doen!
Wat ik weet is dat AJ erg nauwkeurig is als het om hoorns gaat... Dus misschien geld dit ook voor de bass relfex simulaties.
Voorlopig blijf ik er bij om het gewoon te testen. Eerst de rechte poort, en daarna wellicht een poort met bocht. Als tussen stap zou ik een kortere poort kunnen proberen... Tegen die tijd ook eens zien wat ik wat meet software aan de praat krijg.
Wat ik weet is dat AJ erg nauwkeurig is als het om hoorns gaat... Dus misschien geld dit ook voor de bass relfex simulaties.
Voorlopig blijf ik er bij om het gewoon te testen. Eerst de rechte poort, en daarna wellicht een poort met bocht. Als tussen stap zou ik een kortere poort kunnen proberen... Tegen die tijd ook eens zien wat ik wat meet software aan de praat krijg.
Ik heb zojuist de eerste proefrit gemaakt met deze speaker. 1 zijkant in de lijmklemmen, en zonder de facetten afgezaagd. Optimaal is het natuurlijk niet, maar er komt wel geluid uit.
Voor de demping heb ik maar wat gedaan. Ik heb op het moment niet zo gek veel liggen aan dempings materialen.
Ik ben maar begonnen door wat verschillende filters te proberen met de dcx. Puur op gehoor het een en ander ingesteld.... Na een uurtje worstelen kwam er wel een aardig muziekje uit. Maar nog altijd heel diep onder het niveau van m'n andere setje.
En hoe leuk die 8"er afgestemd op 30 Hz er ook uit ziet op papier, het geeft me zeker niet het geluid wat ik wil hebben. Het inschakelen van een goede sub (in dit geval de dubbel 8" hoorn) geeft het geluid veel meer fundament en bergen detail in het laag. Dus misschien die poort maar ombouwen tot variovent om een low Q gesloten kast te krijgen?? En dan gewoon een subje bij zetten.
Het mid klinkt ook dunner dan de mid hoorn uit de andere set. Maar hier he ik nog geen baffle step correctie en/of andere correctie. Dat zou nog wel eens een boel verbetring kunnen brengen.
Het leuke is dat de drivers gebruikt in deze speaker exact het zelfde zijn als de drivers uit m'n hoorn geladen set. Een verschil in driver bezetting is dat de hoorn geladen set nog een 15" dipole midbass sectie heeft.
Na deze eerste luister test word dus al gauw duidelijk wat een enorme toegevoegde waarde de hoorns gevan... Ben benieuwd of deze avalon kloon kwa geluid enigzins in de buurt kan komen als de filtering geoptimaliseerd is.
Voor de demping heb ik maar wat gedaan. Ik heb op het moment niet zo gek veel liggen aan dempings materialen.
Ik ben maar begonnen door wat verschillende filters te proberen met de dcx. Puur op gehoor het een en ander ingesteld.... Na een uurtje worstelen kwam er wel een aardig muziekje uit. Maar nog altijd heel diep onder het niveau van m'n andere setje.
En hoe leuk die 8"er afgestemd op 30 Hz er ook uit ziet op papier, het geeft me zeker niet het geluid wat ik wil hebben. Het inschakelen van een goede sub (in dit geval de dubbel 8" hoorn) geeft het geluid veel meer fundament en bergen detail in het laag. Dus misschien die poort maar ombouwen tot variovent om een low Q gesloten kast te krijgen?? En dan gewoon een subje bij zetten.
Het mid klinkt ook dunner dan de mid hoorn uit de andere set. Maar hier he ik nog geen baffle step correctie en/of andere correctie. Dat zou nog wel eens een boel verbetring kunnen brengen.
Het leuke is dat de drivers gebruikt in deze speaker exact het zelfde zijn als de drivers uit m'n hoorn geladen set. Een verschil in driver bezetting is dat de hoorn geladen set nog een 15" dipole midbass sectie heeft.
Na deze eerste luister test word dus al gauw duidelijk wat een enorme toegevoegde waarde de hoorns gevan... Ben benieuwd of deze avalon kloon kwa geluid enigzins in de buurt kan komen als de filtering geoptimaliseerd is.
En weer wat plaatjes...
Kastje bijna af.

Kastje in proef opstelling. 1 zijkant is nog los, interne versteviging is nog niet geplaatst. De randen van de baffle zijn nu wel mooi vlak gefreesd.

Voorkant.

Ondertussen nog wat met de filters zitten rommelen. Ik heb nu een 12 dB/oct op de mid/laag overgang en een 6 dB/oct op de mid/hoog overgang wat erg lekker klinkt. Met de natte vinger heb ik de baffle step bepaalt en bij alle units toegepast.
Het midhoog klinkt nu wel erg leuk, maar voor het mooie laag moet ik toch echt m'n sub bijzetten. Die enkele 8"er trekt het simpel weg niet....
Kastje bijna af.

Kastje in proef opstelling. 1 zijkant is nog los, interne versteviging is nog niet geplaatst. De randen van de baffle zijn nu wel mooi vlak gefreesd.

Voorkant.

Ondertussen nog wat met de filters zitten rommelen. Ik heb nu een 12 dB/oct op de mid/laag overgang en een 6 dB/oct op de mid/hoog overgang wat erg lekker klinkt. Met de natte vinger heb ik de baffle step bepaalt en bij alle units toegepast.
Het midhoog klinkt nu wel erg leuk, maar voor het mooie laag moet ik toch echt m'n sub bijzetten. Die enkele 8"er trekt het simpel weg niet....
Proto type staat al even te spelen. Facetten zijn gezaagd/gefreesd. Er is er 1 mislukt die ik eigenlijk nog moet fixen.
Project staat al een aantal maanden stil, en ik zie op korte termijn ook niets gebeuren. Ik heb tegenwoordig helaas geen tijd meer voor de speakerbouw...
Wat betreft de prestatie van de proto type. Het mid en hoog spreek me wel aan, maar laag en mid laag vind ik verre weg van goed. Het totaal plaatje staat me ook niet aan. Dit in verglijking met m'n andere setje wat een stuk forser is met 15" dipole mid laag, 300 hz mid hoorn en zelfde tweeter. Geen verkeerde speaker hoor, maar duidelijk minder als ik gewend was/ben....
Project staat al een aantal maanden stil, en ik zie op korte termijn ook niets gebeuren. Ik heb tegenwoordig helaas geen tijd meer voor de speakerbouw...
Wat betreft de prestatie van de proto type. Het mid en hoog spreek me wel aan, maar laag en mid laag vind ik verre weg van goed. Het totaal plaatje staat me ook niet aan. Dit in verglijking met m'n andere setje wat een stuk forser is met 15" dipole mid laag, 300 hz mid hoorn en zelfde tweeter. Geen verkeerde speaker hoor, maar duidelijk minder als ik gewend was/ben....
Ik leef nog!!
Ik ben inderdaad nog steeds druk met andere dingen. Vanaf maart zit ik op stage, en vanaf september nog 2 avonden in de week college volgen er bij. In het beetje vrije tijd wat ik heb probeer ik zo veel mogelijk op de surfplank te staan.
Gelukkig kan ik mijn creativiteit in m'n stage kwijt. Als ontwerper van heavy lifting equiptment en zware machines kun je aardig puzzelen. Op het moment ben ik bezig met een hydraulische pers met een capaciteit van 1000 ton.
Is weer heel wat anders dan luidsprekers, maar zeker erg intressante materie! (als er iemand straks nog wat lijmklemmen te kort komt weet ik wel een adresje)
Maar laatste weken begint het weer een beetje te kriebelen. Ik lees zo nu en dan het forum. Maar ik vrees dat de drukte en de financienen het de komende maanden niet echt mogelijk maken om wat leuks te doen met de speaker bouw.
Ik ben inderdaad nog steeds druk met andere dingen. Vanaf maart zit ik op stage, en vanaf september nog 2 avonden in de week college volgen er bij. In het beetje vrije tijd wat ik heb probeer ik zo veel mogelijk op de surfplank te staan.
Gelukkig kan ik mijn creativiteit in m'n stage kwijt. Als ontwerper van heavy lifting equiptment en zware machines kun je aardig puzzelen. Op het moment ben ik bezig met een hydraulische pers met een capaciteit van 1000 ton.
Maar laatste weken begint het weer een beetje te kriebelen. Ik lees zo nu en dan het forum. Maar ik vrees dat de drukte en de financienen het de komende maanden niet echt mogelijk maken om wat leuks te doen met de speaker bouw.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:

