Nu komt het nog eens goed uit dat ik ook mooie componenten heb liggen die goed in een dergelijk ontwerp passen. Dat zorgt er dus voor dat ik alleen een flinke stapel hout moet halen wat de drempel voor een dergelijk project flink omlaag helpt.
Als de woofer heb ik de Visaton GF 200. Deze doet het goed in een 40 liter BR getuned op 30 Hz. F3 zal dan rond de 30 Hz uit komen.
De mid zou dan een ACR fe 103 s full range driver worden. Het lijkt een beetje rare keuze, maar dat is het eigenlijk niet. Het feit dat de driver heel breedbandig in te zetten is laat al merken dat de overgang naar het hoog minder aandacht vraagt dan een driver die cone break up vertoont. Met een membraam van 80 mm doorsnede kan deze ook nog vrij hoog doorlopen zonder te veel te gaan bundelen.
Klankmatig vind ik deze driver wel leuk, en verwacht ook dat ie goed in een 3 weg past.
De tweeter wordt dan de Seas Excel T25CF001. Een vrij zware tweeter die laag ingezet kan worden. In combinaite met de breedbander kan dit misschien een mooi eerste order filter netwerkje worden wat de overgang heel vloeiend moet maken. In de praktijk zal ik echter 3 weg actief filteren in de test opstelling. Met de grote overlap van de units heb ik dus veel speel ruimte om de beste overgang te kiezen.
Met z'n alle op de foto
De kast zal het meest op deze gaan lijken: http://home.hetnet.nl/~geenius/Soup.html
Inhoud van die kast is 50 liter. Wat ongeveer overeen komt met wat ik nodig heb. Misschien dat het in mijn geval iets kleiner kan, maar eerst eens zien hoe ik met de versteviging uit kom.
Ik heb al even snel een eerste schets gemaakt:

Tot nu toe wanden 22 mm MDF en baffle 3 keer 22 mm MDF. Ik hou nog volume over om aan de binnenzijde de wanden nog eens dikker te maken. Multiplex is het best, maar ook vrij duur. Misschien beter om spaanplaat of gewoon MDF te nemen.
Ik hoor graag het commentaar wat jullie hebben zodat ik dit ontwerp hele kan uitwerken voordat het in het grote "ditkomtlaterwel-boek" verdwijnt. De kans is aanwezig dat de uitdaging mij grijpt en ik binnen twee maanden ook echt ga bouwen.... De tijd zal het leren, eerst maar eens het ontwerp af maken.
onder het motto: je kan maar niet genoeg luidspreker kasten hebben