Het hoe bouw ik Hoog Rendement Speaker topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Peet
Ook commercieel actief
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 19:27
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Peet »

Nils_vn schreef:
en de bassist liefst 'live' niet langst de PA passeerd maar gewoon door z'n eigen torentje blaast...

heeft allemaal met dynamiek te maken.
grote onzin ! , is kunde van "horen zeggen" ?


Een beetje prof. bassist blaast zo min mogelijk op het podium en laat zichzelf perfect uitversterken via een DI op de zaal PA.
Als er iets storends is in het maken van een goed zaalgeluid is het wel een basprutser (en gitaarfreak :roll: ) die z''n stack op standje luid heeft staan.
Hoe zachter het op het podium, hoe beter je zaalgeluid en een beetje band of orkest weet dat je daarvoor staat te spelen, freaken doe je lekker in je oefenhok :D

met dynamiek heeft het al helemaal niets te maken, een knap bassstackie van b.v. ampeq heeft zo'n 400watt op 15 inch staan.
Een beetje 1000man zaal PA heeft zo'n 8 of 10kw aan laag staan op een lading 18inchers, kijk das pas dynamisch.
En een bitje mixer zet altijd compressie op de basgitaar :D


greetings,
Peet
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik denk niet dat je je zorgen moet maken of een 90db/watt/meter speaker het met 10 watt wel doet. Het ligt natuurlijk af van hoe ver je van de speakers gaat zitten. Maar als je een meter van de boxen zit, en je pompt 1 watt per kanaal, dan beleef je 96 db (zo was het toch, dubbel vermogen, en dubbel membraanoppervlak?), en dan heb je niet lang nodig om doof te worden.

Vervolgens neemt de geluidssterkte met verdubbeling van de afstand in het nearfield (5x membraandiameter) met 3 db af, en in het farfield met 6db. Misschien werkt dit bij een stereoopstelling net iets anders.

Is bij het gebruik van hoorns het nearfield groter? Omdat ze het geluid bundelen?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Haha

Je kunt natuurlijk ook een heel erg stille kamer bouwen om je dynamisch bereik ten opzichte van het achtergrond lawaai flink op te schroeven.... :)

Groet Roland
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Peet schreef:
Nils_vn schreef:
en de bassist liefst 'live' niet langst de PA passeerd maar gewoon door z'n eigen torentje blaast...

heeft allemaal met dynamiek te maken.
grote onzin ! , is kunde van "horen zeggen" ?


Een beetje prof. bassist blaast zo min mogelijk op het podium en laat zichzelf perfect uitversterken via een DI op de zaal PA.
Volledig mee eens.

Dat eigen torentje is in 99% van de gevallen een kast van spaanderplaten die door nietjes bij elkaar worden gehouden. Het frekwentiegebied gaat zelden onder 80 hz (werken dus op de 2de harmonische van de tonen) en het hoog is het woord tweeter niet waard.
Deze kasten worden dan uitsluitend nog voor de "look" (marketing, endoursing) op het podium gezet en als basmonitors gebuikt.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Rendement iets boven de 90db, groot dynamisch bereik en slank, dat is de Kwadrant! 8)

Ik meet op 1 meter 91,5 db.

Scan Speak membranen worden niet afgeremd door de ophanging en gaan dus door (tot ze eruit liggen). Daardoor geen compressie en dus volledige dynamiek, ook op laag volume.

Ik heb laatst meer dan 110 db gemeten zonder noemenswaardige vervorming te horen, dus wat geluidsdruk betreft zit dat ook wel goed voor een huiskamer systeem.

Met 18mm MDF is de totale breedte 23,2 cm. Met 30mm MDF is ze 25,6 cm.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Blijkbaar gaat het hier om een speaker met relatief hoog rendement dus kun je volstaan met een "gewone" driver opzet. Een breedbander heeft het te zwaar bij complex materiaal. Ik zou kijken maar iets van PHL, bijvoorbeeld een 12" voor het laag, een 6,5" voor het midden en dan een tweeter naar smaak. Ruim voldoende dynamiek en gewicht.
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Bericht door squall »

Geenius schreef:
Blijkbaar gaat het hier om een speaker met relatief hoog rendement dus kun je volstaan met een "gewone" driver opzet. Een breedbander heeft het te zwaar bij complex materiaal. Ik zou kijken maar iets van PHL, bijvoorbeeld een 12" voor het laag, een 6,5" voor het midden en dan een tweeter naar smaak. Ruim voldoende dynamiek en gewicht.
Zou je kunnen omschrijven wat er gebeurt met zware stukken? Zakt het stereobleed in elkaar, valt de dynamiek weg?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Dan loopt de boel dicht en gaat ie "schreeuwen". Denk aan groot koorwerk, etc.
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Bericht door squall »

Geenius schreef:
Dan loopt de boel dicht en gaat ie "schreeuwen". Denk aan groot koorwerk, etc.
mmm dat klinkt vrij ernstig
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik ben vrij kritsich, maar je kunt niet alles verwachten van een enkele driver die alles tegelijkertijd moet doen.
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Bericht door squall »

natuurlijk kun je niet alles verwachten. Hoe zit het met de Auriga en de Optimo kwa rendement en dynamiek?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mja, dat is wel 't nadeel van een breedbander, bij hogere volumes en veel 'werk' loopt 't geluidsbeeld wat dicht. Is ook logisch, de driver kan het dan niet meer bijbenen. Het voordeel is wel de goede ruimtelijkheid en exacte plaatsing bij lagere volumes, dus ook een breedbander is een compromis.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Bericht door squall »

wat moet ik me voorstellen bij lage volumes?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Over het algemeen genomen kan je stellen dat een breedbander het moeilijk krijgt als je zwaar orkestwerk, rock of andere muziek met een grote bezetting aan instrumenten wilt reproduceren op meer dan een normaal luisternivo. Maar dat hangt ook erg samen met het formaat van de breedbander, de kleine 3" breedbanders slippen eerder dicht dan de grotere 6.5" en 8", die laatste hebben ook beduidend meer laagweergave.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen'
htp://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Mijn ervaring is dat met jazz-trio's, stijkkwartetten, Diana Krall, etc een breedbander bijzonder mooi presteert. Luister je veel naar het Weinachts Oratorium of Return to Forever om maar wat te noemen, dan kun je beter een breedbander inzetten als middentoner. :wink:
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

SSassen schreef:
Kevin,
Maar waarom zou je in Gods naam 150dB willen bereiken als ik een keer de 110dB haal hier dan klagen de buren al en dat is ook al behoorlijk hard
Nee, ik praat over het dynamisch bereik (Google maar even op die twee termen) niet over het maximale geluidsnivo, dat zijn heel verschillende dingen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ja sander dat verschil ken ik maar je gehoorsdrempel ligt rond de +/-30dB , zou je dan spelen met een geluidsdruk van 100dB dan is er maar een dynamisch bereik mogelijk van ongeveer 70dB.
In een huiskamer zijn dynamiek verschillen van 150dB niet echt mogelijk door beperking van de geluidset en ons gehoor, dan hebben we het nog niet eens over de beperking in dynamisch bereik van de bronnen (CD/DVD 95<110dB en Vinyl nog veeel minder) ik zie dus niet zoveel in audio systemen met enorme versterkervermogens en maximale SPL van 150dB.
Zulke enorme dynamische variaties haal je alleen met een orkest. :roll:

Kevin
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”