Het hoe bouw ik Hoog Rendement Speaker topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Het hoe bouw ik Hoog Rendement Speaker topic

Bericht door squall »

Hallo,

Ik heb een beetje lopen rondsurfen op dit forum zoekende naar Hoog Rendement speaker bouw tips en toen kwam ik tot de conclusie dat het misschien een goed idee was om een topic te beginnen met een versameling aan tips op het gebied van HR speakers. Dus de vraag hoe zou jij een HR speaker bouwen, ik zat zelf te denken aan dingen als
*breedband met hoorn+laag, maar dat heeft meestal een erg kleine sweetspot en heeft misschien moeite met complexe muziek stukken
*conventioneel met actief laag
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik denk dat je eerst eens moet kijken waar voor jou de definitie van 'hoog rendement' ligt. Hebben we 't dan over >90dB, of >100dB, of zelfs meer? Pas dan kan je daar wat concrete dingen over zeggen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Bericht door squall »

Goed punt,

Ik zat te denken aan luidsprekers die goed aan te sturen zijn met een SET 300b met ongeveer 10W. Dan heb je denk ik ongeveer 90db of meer nodig.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja, dan zit je al zeker boven de 90dB voor een beetje realistisch geluidsniveau zonder dat de vervorming van de eindtrap gelijk roet in 't eten begint te gooien. Heb je al eens gekeken naar Fostex breedband luidsprekers? Deze zijn prima te combineren met een buizenversterker en gaan in bv. een hoornbehuizing ook nog voldoende laag, bijvoorbeeld onderstaand luidspreker is een goed voorbeeld daarvan:

Tony's Solo 206
http://www.humblehomemadehifi.com/Solo206.html

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Bericht door squall »

Ziet er inderdaad erg mooi uit. Het enige waar ik mij een beetje zorgen om maak is het grote orchestrale werk. Ik ben nogal breed wat betrefd muzieksmaak en daar hoort ook veel zware filmmuziek bij. Kun je dit oplossen met deze speaker?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Je spreekt jezelf feitelijk een beetje tegen:
en daar hoort ook veel zware filmmuziek bij
met een SET 300b met ongeveer 10W
Dat zijn twee dingen die feitelijk niet verenigbaar zijn, ook niet met hoogrendement luidsprekers, het dynamisch bereik van de versterker schiet daarvoor gewoon tekort.

• Vereist vermogen (huiskamergebruik)
• Luisterniveau = 83dB SPL (gemiddeld)
• Gemiddeld vermogen < 1W
• Piekvermogen hangt van muzieksoort af (veronderstel 90dB/w/m speakers)
• Pop: 10W
• Klassiek: 50W
• Slagwerk zonder compressie: tot 1kW

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com[/quote]
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Bericht door squall »

Ok, maar ik neem aan dat als je het hebt over 50 tot 1kW voor zwaar klassiek dat het vermogen vooral in het 'laag' gaat zitten. Zou je dit kunnen compenseren door bv vanaf 100Hz actief laag in te gaan zetten?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

het laag hoornladen kan natuurlijk prima! rendement is dan zeer fors, als je de plaats hebt. en de opstelling ideaal is (hoeken etc)

het mid en hoog kan ook met hoorns worden opgelost, maar misschein in mindere mate?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, het heeft niks met de frequentie te maken waarbij meer vermogen noodzakelijk is. Het dynamisch bereik is hier de boosdoener. Bv. een drumstel heeft een dynamisch bereik ver boven de 150dB, da's het verschil tussen het zachtjes tikken tegen de bekkens met een brush tot het hard aanslaan van de snaredrum bv. Dit verschil in dynamiek kan je met een 10W versterker nimmer overbruggen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wil je hoooog rendement...
Dan moet je met mij praten... 114dB/1W voldoende??

Kees
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Bericht door squall »

Dat is best wat, maar ik wil het wel enigszins 'slank houden'
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hoe laag moet het gaan? Full range of bijvoorbeeld tot 60Hz -3dB?
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Bericht door squall »

Eigenlijk wel fullrange, laten we zeggen 30 a 40Hz bij -3db. Maar wat ik belangrijker vind is eigenlijk de punch en de impact.
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Bericht door squall »

SSassen schreef:
Nee, het heeft niks met de frequentie te maken waarbij meer vermogen noodzakelijk is. Het dynamisch bereik is hier de boosdoener. Bv. een drumstel heeft een dynamisch bereik ver boven de 150dB, da's het verschil tussen het zachtjes tikken tegen de bekkens met een brush tot het hard aanslaan van de snaredrum bv. Dit verschil in dynamiek kan je met een 10W versterker nimmer overbruggen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik heb nu 120W EL34, dat is misschien een beetje overkill voor de solo206 maar als je meer power loslaat (max 30W geloof ik bij de fostex) dan haal je het dynamische berijk wel?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Even inhakend op rendement: met 4 Magnepans MG1 Improved heb ik 87 dB/w/m per kanaal in een ruimte van 11 bij 6 meter (met een hoek eruit).

Daarop een 20 watts/kanaal aan 2 ohm (!) KT88 PP in triode versterker, met 2 Maggies in parallel per kanaal aangesloten.

Geen moment hebik het idee dat ik vermogen tekort kom, integendeel.

Maw. het ligt aan je luistergewoonten, de muzieksoort, de kamer en je gewenste SPL.
Ik luister doorgaans op 80 dB SPL (A-gewogen) , 's avonds veelal zelfs minder.


Ander voorbeeld: een hybride eindtrap met 50 W/8 ohm (20 Veff) van mij stuurt momenteel een set Infinity Kappa 9 aan, met een mij onbekend maar laag rendement, een dip van onder 1 ohm, in een tamelijk grote ruimte (schat deze op 15 x 5 meter).

Bij de demo was het *voor mij* luid genoeg, voor de tijdelijke gebruiker kennelijk ook (want tevreden berichten).
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik denk ook dat je met een versterkertje van 10Watt, een breedbander prima kunt aansturen. Het is alleen de vraag of je een breedbander leuk vindt.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Toevallig heb ik ook aan zoiets zitten denken met dien verstande dat het niet aangestuurd zou worden door een buizenversterker (maar je weet het nooit natuurlijk)

Ik dacht aan een redelijk slanke luidspreker met als mid twee PHL 1280 in d'apolito (93db elk) een bandje voor het hoog (96 db) en een flinke 15" aan de zijkant voor het laag. De kastbreedte kan dan beperkt worden tot circa 25 cm, de diepte wordt wel een cm of 50-60. De 15" zou in ieder geval aktief worden aangestuurd maar misschien de mid en hoog ook wel apart.

Er zijn ook 6,5" units met een hoger rendement maar dan kom je misschien in de problemen met de crossover tussen laag en mid vanwege dat de bas aan de zijkant zit.

Ik heb er verder geen ervaring mee, het zijn gewoon overwegingen maar volgens mij zou zoiets uitstekend moeten kunnen werken.
Hammer dynamics maar dan met een hoge waf!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Heel veel PA units hebben een hoog rendement, van soms wel 100dB. Misschien dat je daar een leuke speaker mee kan bouwen. Ik denk dat je met een 2 weg meer genoegdoening krijgt wat betreft laag en hoogweergave.. Een kleine hoogrendement TL of een br?

mvg,

Montana
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Bericht door squall »

sietse schreef:
Ik denk ook dat je met een versterkertje van 10Watt, een breedbander prima kunt aansturen. Het is alleen de vraag of je een breedbander leuk vindt.
Als ik die reviews zo lees dan ga ik een beetje watertanden... het idee spreekt me heel erg aan. Ik vraag me eigenlijk af hoe slecht heftige muziek gaat op bv de solo206. Dynamiek vind ik uitterst belangrijk, niet voor niets is muziek dynamisch namelijk.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

squall schreef:
sietse schreef:
Ik denk ook dat je met een versterkertje van 10Watt, een breedbander prima kunt aansturen. Het is alleen de vraag of je een breedbander leuk vindt.
Als ik die reviews zo lees dan ga ik een beetje watertanden... het idee spreekt me heel erg aan. Ik vraag me eigenlijk af hoe slecht heftige muziek gaat op bv de solo206. Dynamiek vind ik uitterst belangrijk, niet voor niets is muziek dynamisch namelijk.
Als het kan zou ik er eerst es een paar ontwerpen van beluisteren.
Ik heb nu 120W EL34, dat is misschien een beetje overkill voor de solo206 maar als je meer power loslaat (max 30W geloof ik bij de fostex) dan haal je het dynamische berijk wel?
Zal ook goed gaan. Wat er hier voor denk ik ook al is geprobeerd aan te geven, is, dat wanneer er uit jou luidspreker echt 10W aan vermogen (herrie?)komt, je de buren op je dak krijgt i.p.v. de sint.
De box bepaald het door de versterker te leveren vermogen. Dan is het wel leuk als de versterker dat kan leveren. Draai je de knop te ver open, gaat wel de speaker kapot. Maar dat zul je in je kamer niet zo gauw doen.
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

SSassen schreef:
Nee, het heeft niks met de frequentie te maken waarbij meer vermogen noodzakelijk is. Het dynamisch bereik is hier de boosdoener. Bv. een drumstel heeft een dynamisch bereik ver boven de 150dB, da's het verschil tussen het zachtjes tikken tegen de bekkens met een brush tot het hard aanslaan van de snaredrum bv. Dit verschil in dynamiek kan je met een 10W versterker nimmer overbruggen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Maar waarom zou je in Gods naam 150dB willen bereiken :shock: als ik een keer de 110dB haal hier dan klagen de buren al en dat is ook al behoorlijk hard :?

OK mocht je op de hei wonen en binnen zeer korte tijd doof willen worden dan wil je vast wel zo hard draaien 8)

Kevin
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Kevin,
Maar waarom zou je in Gods naam 150dB willen bereiken als ik een keer de 110dB haal hier dan klagen de buren al en dat is ook al behoorlijk hard
Nee, ik praat over het dynamisch bereik (Google maar even op die twee termen) niet over het maximale geluidsnivo, dat zijn heel verschillende dingen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

idd, voor mooie "echte" klank, moet je dynamiek hebben.

wist je trouwens dat... een luidspreker voor basgitaar ook een tweeter heeft?
en de bassist liefst 'live' niet langst de PA passeerd maar gewoon door z'n eigen torentje blaast...

heeft allemaal met dynamiek te maken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Kun je dat nader verklaren Sander?

Wanneer we nu een speaker hebben van 80dB/1W/1m en een van 110dB/1W/1m, het minimale geluidsniveau dat nodig is in dB's om een willekeurig geluid uberhaupt te kunnen horen (gehoordrempel) is voor beide speakers gelijk. De 110dB weergever heeft er uiteraard 1000x zo weinig vermogen voor nodig. Echter als we dan een dynamiek van 150dB willen bereiken dan zal dit toch een hoge maximale geluidssterkte betekenen.

Volgens mij is het niet mogelijk die dynamiek te bereiken als je een grens stelt aan de maximale geluidsdruk. Nou ja, misschien in een extreem stille ruimte waar geen omgevingsgeluiden zijn.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Walt,

Het gaat om de maximaal door de versterker te leveren vermogen. Het dynamisch bereik van een CD is ~96dB, da's dus het verschil tussen geen geluid (stilte) en de maximale uitsturing. Goed opgenomen klassieke CD's (dus niet de populaire CD's met heel veel compressie) halen 60 tot 90dB. Met een 10W versterker heb je dan te weinig 'headroom', pieken in de muziek zullen met duidelijke vervorming worden weergegeven, ik denk dan aan een paukeslag in orkestwerk, een drumstel, een vlotte bassline van een basgitaar etc. Met hoogrendements luidsprekers kan je de balans wat verschuiven, maar ook daar zal de vervorming je parten gaan spelen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”