Het hoe bouw ik Hoog Rendement Speaker topic
Moderator: Beheerdersteam
Het hoe bouw ik Hoog Rendement Speaker topic
Hallo,
Ik heb een beetje lopen rondsurfen op dit forum zoekende naar Hoog Rendement speaker bouw tips en toen kwam ik tot de conclusie dat het misschien een goed idee was om een topic te beginnen met een versameling aan tips op het gebied van HR speakers. Dus de vraag hoe zou jij een HR speaker bouwen, ik zat zelf te denken aan dingen als
*breedband met hoorn+laag, maar dat heeft meestal een erg kleine sweetspot en heeft misschien moeite met complexe muziek stukken
*conventioneel met actief laag
Ik heb een beetje lopen rondsurfen op dit forum zoekende naar Hoog Rendement speaker bouw tips en toen kwam ik tot de conclusie dat het misschien een goed idee was om een topic te beginnen met een versameling aan tips op het gebied van HR speakers. Dus de vraag hoe zou jij een HR speaker bouwen, ik zat zelf te denken aan dingen als
*breedband met hoorn+laag, maar dat heeft meestal een erg kleine sweetspot en heeft misschien moeite met complexe muziek stukken
*conventioneel met actief laag
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ik denk dat je eerst eens moet kijken waar voor jou de definitie van 'hoog rendement' ligt. Hebben we 't dan over >90dB, of >100dB, of zelfs meer? Pas dan kan je daar wat concrete dingen over zeggen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ja, dan zit je al zeker boven de 90dB voor een beetje realistisch geluidsniveau zonder dat de vervorming van de eindtrap gelijk roet in 't eten begint te gooien. Heb je al eens gekeken naar Fostex breedband luidsprekers? Deze zijn prima te combineren met een buizenversterker en gaan in bv. een hoornbehuizing ook nog voldoende laag, bijvoorbeeld onderstaand luidspreker is een goed voorbeeld daarvan:
Tony's Solo 206
http://www.humblehomemadehifi.com/Solo206.html
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Tony's Solo 206
http://www.humblehomemadehifi.com/Solo206.html
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Je spreekt jezelf feitelijk een beetje tegen:
• Vereist vermogen (huiskamergebruik)
• Luisterniveau = 83dB SPL (gemiddeld)
• Gemiddeld vermogen < 1W
• Piekvermogen hangt van muzieksoort af (veronderstel 90dB/w/m speakers)
• Pop: 10W
• Klassiek: 50W
• Slagwerk zonder compressie: tot 1kW
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com[/quote]
en daar hoort ook veel zware filmmuziek bij
Dat zijn twee dingen die feitelijk niet verenigbaar zijn, ook niet met hoogrendement luidsprekers, het dynamisch bereik van de versterker schiet daarvoor gewoon tekort.met een SET 300b met ongeveer 10W
• Vereist vermogen (huiskamergebruik)
• Luisterniveau = 83dB SPL (gemiddeld)
• Gemiddeld vermogen < 1W
• Piekvermogen hangt van muzieksoort af (veronderstel 90dB/w/m speakers)
• Pop: 10W
• Klassiek: 50W
• Slagwerk zonder compressie: tot 1kW
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com[/quote]
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Nee, het heeft niks met de frequentie te maken waarbij meer vermogen noodzakelijk is. Het dynamisch bereik is hier de boosdoener. Bv. een drumstel heeft een dynamisch bereik ver boven de 150dB, da's het verschil tussen het zachtjes tikken tegen de bekkens met een brush tot het hard aanslaan van de snaredrum bv. Dit verschil in dynamiek kan je met een 10W versterker nimmer overbruggen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik heb nu 120W EL34, dat is misschien een beetje overkill voor de solo206 maar als je meer power loslaat (max 30W geloof ik bij de fostex) dan haal je het dynamische berijk wel?SSassen schreef:Nee, het heeft niks met de frequentie te maken waarbij meer vermogen noodzakelijk is. Het dynamisch bereik is hier de boosdoener. Bv. een drumstel heeft een dynamisch bereik ver boven de 150dB, da's het verschil tussen het zachtjes tikken tegen de bekkens met een brush tot het hard aanslaan van de snaredrum bv. Dit verschil in dynamiek kan je met een 10W versterker nimmer overbruggen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Even inhakend op rendement: met 4 Magnepans MG1 Improved heb ik 87 dB/w/m per kanaal in een ruimte van 11 bij 6 meter (met een hoek eruit).
Daarop een 20 watts/kanaal aan 2 ohm (!) KT88 PP in triode versterker, met 2 Maggies in parallel per kanaal aangesloten.
Geen moment hebik het idee dat ik vermogen tekort kom, integendeel.
Maw. het ligt aan je luistergewoonten, de muzieksoort, de kamer en je gewenste SPL.
Ik luister doorgaans op 80 dB SPL (A-gewogen) , 's avonds veelal zelfs minder.
Ander voorbeeld: een hybride eindtrap met 50 W/8 ohm (20 Veff) van mij stuurt momenteel een set Infinity Kappa 9 aan, met een mij onbekend maar laag rendement, een dip van onder 1 ohm, in een tamelijk grote ruimte (schat deze op 15 x 5 meter).
Bij de demo was het *voor mij* luid genoeg, voor de tijdelijke gebruiker kennelijk ook (want tevreden berichten).
Daarop een 20 watts/kanaal aan 2 ohm (!) KT88 PP in triode versterker, met 2 Maggies in parallel per kanaal aangesloten.
Geen moment hebik het idee dat ik vermogen tekort kom, integendeel.
Maw. het ligt aan je luistergewoonten, de muzieksoort, de kamer en je gewenste SPL.
Ik luister doorgaans op 80 dB SPL (A-gewogen) , 's avonds veelal zelfs minder.
Ander voorbeeld: een hybride eindtrap met 50 W/8 ohm (20 Veff) van mij stuurt momenteel een set Infinity Kappa 9 aan, met een mij onbekend maar laag rendement, een dip van onder 1 ohm, in een tamelijk grote ruimte (schat deze op 15 x 5 meter).
Bij de demo was het *voor mij* luid genoeg, voor de tijdelijke gebruiker kennelijk ook (want tevreden berichten).
Toevallig heb ik ook aan zoiets zitten denken met dien verstande dat het niet aangestuurd zou worden door een buizenversterker (maar je weet het nooit natuurlijk)
Ik dacht aan een redelijk slanke luidspreker met als mid twee PHL 1280 in d'apolito (93db elk) een bandje voor het hoog (96 db) en een flinke 15" aan de zijkant voor het laag. De kastbreedte kan dan beperkt worden tot circa 25 cm, de diepte wordt wel een cm of 50-60. De 15" zou in ieder geval aktief worden aangestuurd maar misschien de mid en hoog ook wel apart.
Er zijn ook 6,5" units met een hoger rendement maar dan kom je misschien in de problemen met de crossover tussen laag en mid vanwege dat de bas aan de zijkant zit.
Ik heb er verder geen ervaring mee, het zijn gewoon overwegingen maar volgens mij zou zoiets uitstekend moeten kunnen werken.
Hammer dynamics maar dan met een hoge waf!
Ik dacht aan een redelijk slanke luidspreker met als mid twee PHL 1280 in d'apolito (93db elk) een bandje voor het hoog (96 db) en een flinke 15" aan de zijkant voor het laag. De kastbreedte kan dan beperkt worden tot circa 25 cm, de diepte wordt wel een cm of 50-60. De 15" zou in ieder geval aktief worden aangestuurd maar misschien de mid en hoog ook wel apart.
Er zijn ook 6,5" units met een hoger rendement maar dan kom je misschien in de problemen met de crossover tussen laag en mid vanwege dat de bas aan de zijkant zit.
Ik heb er verder geen ervaring mee, het zijn gewoon overwegingen maar volgens mij zou zoiets uitstekend moeten kunnen werken.
Hammer dynamics maar dan met een hoge waf!
Als ik die reviews zo lees dan ga ik een beetje watertanden... het idee spreekt me heel erg aan. Ik vraag me eigenlijk af hoe slecht heftige muziek gaat op bv de solo206. Dynamiek vind ik uitterst belangrijk, niet voor niets is muziek dynamisch namelijk.sietse schreef:Ik denk ook dat je met een versterkertje van 10Watt, een breedbander prima kunt aansturen. Het is alleen de vraag of je een breedbander leuk vindt.
Als het kan zou ik er eerst es een paar ontwerpen van beluisteren.squall schreef:Als ik die reviews zo lees dan ga ik een beetje watertanden... het idee spreekt me heel erg aan. Ik vraag me eigenlijk af hoe slecht heftige muziek gaat op bv de solo206. Dynamiek vind ik uitterst belangrijk, niet voor niets is muziek dynamisch namelijk.sietse schreef:Ik denk ook dat je met een versterkertje van 10Watt, een breedbander prima kunt aansturen. Het is alleen de vraag of je een breedbander leuk vindt.
Zal ook goed gaan. Wat er hier voor denk ik ook al is geprobeerd aan te geven, is, dat wanneer er uit jou luidspreker echt 10W aan vermogen (herrie?)komt, je de buren op je dak krijgt i.p.v. de sint.Ik heb nu 120W EL34, dat is misschien een beetje overkill voor de solo206 maar als je meer power loslaat (max 30W geloof ik bij de fostex) dan haal je het dynamische berijk wel?
De box bepaald het door de versterker te leveren vermogen. Dan is het wel leuk als de versterker dat kan leveren. Draai je de knop te ver open, gaat wel de speaker kapot. Maar dat zul je in je kamer niet zo gauw doen.
Maar waarom zou je in Gods naam 150dB willen bereikenSSassen schreef:Nee, het heeft niks met de frequentie te maken waarbij meer vermogen noodzakelijk is. Het dynamisch bereik is hier de boosdoener. Bv. een drumstel heeft een dynamisch bereik ver boven de 150dB, da's het verschil tussen het zachtjes tikken tegen de bekkens met een brush tot het hard aanslaan van de snaredrum bv. Dit verschil in dynamiek kan je met een 10W versterker nimmer overbruggen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
OK mocht je op de hei wonen en binnen zeer korte tijd doof willen worden dan wil je vast wel zo hard draaien
Kevin
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Kevin,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nee, ik praat over het dynamisch bereik (Google maar even op die twee termen) niet over het maximale geluidsnivo, dat zijn heel verschillende dingen.Maar waarom zou je in Gods naam 150dB willen bereiken als ik een keer de 110dB haal hier dan klagen de buren al en dat is ook al behoorlijk hard
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Kun je dat nader verklaren Sander?
Wanneer we nu een speaker hebben van 80dB/1W/1m en een van 110dB/1W/1m, het minimale geluidsniveau dat nodig is in dB's om een willekeurig geluid uberhaupt te kunnen horen (gehoordrempel) is voor beide speakers gelijk. De 110dB weergever heeft er uiteraard 1000x zo weinig vermogen voor nodig. Echter als we dan een dynamiek van 150dB willen bereiken dan zal dit toch een hoge maximale geluidssterkte betekenen.
Volgens mij is het niet mogelijk die dynamiek te bereiken als je een grens stelt aan de maximale geluidsdruk. Nou ja, misschien in een extreem stille ruimte waar geen omgevingsgeluiden zijn.
Groeten Walter
Wanneer we nu een speaker hebben van 80dB/1W/1m en een van 110dB/1W/1m, het minimale geluidsniveau dat nodig is in dB's om een willekeurig geluid uberhaupt te kunnen horen (gehoordrempel) is voor beide speakers gelijk. De 110dB weergever heeft er uiteraard 1000x zo weinig vermogen voor nodig. Echter als we dan een dynamiek van 150dB willen bereiken dan zal dit toch een hoge maximale geluidssterkte betekenen.
Volgens mij is het niet mogelijk die dynamiek te bereiken als je een grens stelt aan de maximale geluidsdruk. Nou ja, misschien in een extreem stille ruimte waar geen omgevingsgeluiden zijn.
Groeten Walter
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Walt,
Het gaat om de maximaal door de versterker te leveren vermogen. Het dynamisch bereik van een CD is ~96dB, da's dus het verschil tussen geen geluid (stilte) en de maximale uitsturing. Goed opgenomen klassieke CD's (dus niet de populaire CD's met heel veel compressie) halen 60 tot 90dB. Met een 10W versterker heb je dan te weinig 'headroom', pieken in de muziek zullen met duidelijke vervorming worden weergegeven, ik denk dan aan een paukeslag in orkestwerk, een drumstel, een vlotte bassline van een basgitaar etc. Met hoogrendements luidsprekers kan je de balans wat verschuiven, maar ook daar zal de vervorming je parten gaan spelen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het gaat om de maximaal door de versterker te leveren vermogen. Het dynamisch bereik van een CD is ~96dB, da's dus het verschil tussen geen geluid (stilte) en de maximale uitsturing. Goed opgenomen klassieke CD's (dus niet de populaire CD's met heel veel compressie) halen 60 tot 90dB. Met een 10W versterker heb je dan te weinig 'headroom', pieken in de muziek zullen met duidelijke vervorming worden weergegeven, ik denk dan aan een paukeslag in orkestwerk, een drumstel, een vlotte bassline van een basgitaar etc. Met hoogrendements luidsprekers kan je de balans wat verschuiven, maar ook daar zal de vervorming je parten gaan spelen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
