Fullrange TL met 8 inch speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Fullrange TL met 8 inch speakers

Bericht door weidok »

Hallo een fullrange TL met de Fostex FE 207 E
Wie kan die voor mij simuleren ?
Hier plaatje tekening:

Afbeelding


PS moeten er ook reflextors in ?

Groetjes WEIDOK
Laatst gewijzigd door weidok op vr 04 feb 2005, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Doe maar gelijk lastig!

Het verloop gaat trapsgewijs, wat een vloeiend verloop benaderd, maar niet het zelfde zal werken in de praktijk. Trapsgewijs kan ik niet simuleren.
En de opening is groter dan de doorsnede van het laatse segment; kan ik ook niet simuleren.
Het effect van de HH resonator kan ik ook niet in de simulatie krijgen.

De ontwerper van deze TL heeft de bedoeling gehad om de speaker een achterkamer te geven, of de speaker niet aan het begin van de line te plaatsen. Dat tweede kan ik niet simuleren.


Een simulatie zal dus een zeer grove indicatie geven, maar het ontwerp wijkt zeer sterk van een situatie die wel te simuleren is af dus een betrouwbare v oorspelling kan je niet verwachten.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hoi Michiel

Als je voor de tunneldoorsnede ca 270 cm2 (125 mm)
aan zou houden...
en het effect van de HH resonator ff vergeet
zou het dan lukken ....

Of simulaties met verschillende pijpdoorsneden
en pijplengtes natuurlijk

bv. doorsnede

1: 1 x Sd
2: 1,5 X Sd
3: 2 x Sd

-weidok-
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik kan meer 1 segment invoeren; lengte, begin oppervlakte en eind oppervlakte.

Hornresp kan wel meerdere segmenten in serie simuleren, maar ik weet niet of het ook lukt als de vlakken niet op elkaar aansluiten (hornresp is gratis te downloaden en geeft verglijkbare simulaties met aj).

Ik kan idd een primitieve simulatie doen. Ik heb daar wel wat gegevens voor nodig, en ben te lui om ze zelf op te zoeken. :roll:
SD, fs, Re, Qes, Qms, xmax, Pe, Vas, impedantie op 1 KHz, impedantie op 10 KHz.
Met die gegevens en een beetje tijd kan ik wat simuleren.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hier specs FE 207 E:

Nennimpedanz/Gleichstromwiderstand: 8 / 6,73 Ohm
Resonanzfrequenz: 39 Hz
Gütefaktoren(Qms/Qes/Qts): 3,86 / 0,28 / 0,26
Äquivalenzvolumen(Vas): 56,25 Liter
Effektive Membranfläche(Sd): 206 cm²
Antriebsfaktor(BL): 9,41 Tm
Schwingspulenüberhang(Xmax): 1,5 mm
95 dB Kennschalldruck

Afbeelding
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Een TL met achterkamer, een hals van 315 cm^2, mond van 21 bij 10 cm, conisch verloop.

Afbeelding

Achterkamer en lengte zijn iets variabel om een eventueel grijs gebied op te vangen. Zwart is met een kamer van 16 liter en een lengte van 1.3 m, rood 7 liter met een lengte van 1.5 m (die laatste puur gegokt).
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Dus hoe kleiner de acherkamer hoe groter de dip
tussen 150-250 Hz ?

Wat doet zo'n resonator van 7 a 8 liter
pijp rond 4 cm en lang 4 cm
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

weidok schreef:
Dus hoe kleiner de acherkamer hoe groter de dip
tussen 150-250 Hz ?

Wat doet zo'n resonator van 7 a 8 liter
pijp rond 4 cm en lang 4 cm
Die dip uit de simulatie is extreem en zal zeker niet op die manier in de praktijk voorkomen! Ik kijk zelf vrijwel nooi naar die dip, en zeker niet naar de details hiervan.

HH resonator is te simuleren met winisd. Is namelijk gewoon een BR. Op de afstem frekwentie zal de HH energie absorberen. Ik weet echter niet in hoeverre dit gebeurt en met welke Q factor. De Q factor is misschien ook nog uit winisd te halen.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hoe ziet de simulatie met een achterkamer van 18 ltr ,
een constante tunneldoorsnede van 1.5 Sd
en een tunnellengte van 1.80 m
er dan uit?

Zouden reflectors enig nut hebben?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Deze dus:

Ongetraptmet een tunneldoorsnede ca. 1,5 Sd
lengte ca. 1,80 m


Afbeelding
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

weidok schreef:
Hoe ziet de simulatie met een achterkamer van 18 ltr ,
een constante tunneldoorsnede van 1.5 Sd
en een tunnellengte van 1.80 m
er dan uit?

Zouden reflectors enig nut hebben?
Wie heeft tijd , zin en het juiste programma om dit te simuleren ??

Het mooiste zou zijn met 1 Sd, 1,5 Sd en 2 Sd !!

En hebben reflectors wel nut ?
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

Mooi ontwerp, de kast is wel bijna 45 cm diep.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Henri1 schreef:
Mooi ontwerp, de kast is wel bijna 45 cm diep.
Het orgineel ontwerp is nog dieper
40 cm diep is is eigenlijk wat ik in gedachten had
Wat heel belangrijk zou kunnen zijn is
het volume van de achterkamer 16 - 20 liter
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Onderzoek Fullrange speakers en versterker voorkeur:


http://www.passdiy.com/pdf/cs-amps-speakers.pdf
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

weidok schreef:
weidok schreef:
Hoe ziet de simulatie met een achterkamer van 18 ltr ,
een constante tunneldoorsnede van 1.5 Sd
en een tunnellengte van 1.80 m
er dan uit?

Zouden reflectors enig nut hebben?
Wie heeft tijd , zin en het juiste programma om dit te simuleren ??

Het mooiste zou zijn met 1 Sd, 1,5 Sd en 2 Sd !!

En hebben reflectors wel nut ?
Download mathcad en ga zelf aan de gang! De worksheets zijn wel ergens opinet te vinden (daar staat ook een mathdac download bij). Werkt best goed , en je kunt ook sigmenten simuleren!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”