reconen van woofers
Moderator: Beheerdersteam
reconen van woofers
De foam rand van de woofers van mijn oude luidsprekers (JBL LX66) zijn
door ouderdom aan het verteren; er komen scheurtjes en gaten in. Ik vindt de luidsprekers echter goed genoeg klinken om de woofers te laten reconen.
Kan iemand mij vertellen of elke woofer zomaar te reconen is of dat het niet bij elke woofer kan en of het geluidbeeld door het reconen niet verandert (verslechtert).
Alvast bedankt.
door ouderdom aan het verteren; er komen scheurtjes en gaten in. Ik vindt de luidsprekers echter goed genoeg klinken om de woofers te laten reconen.
Kan iemand mij vertellen of elke woofer zomaar te reconen is of dat het niet bij elke woofer kan en of het geluidbeeld door het reconen niet verandert (verslechtert).
Alvast bedankt.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
En in de lente van 2007 zal er vast ook wel weer een topic over verschijnen.Henkjan schreef:er was hier ergens in de lente ook al een topic over.....
Luidsprekers hebben niet het eeuwige leven en aangezien niet iedereen meteen naar de winkel loopt om iets nieuws te kopen voor iets wat misschien ook gerepareerd kan worden zullen we topics als deze nog in lengte van jaren tegenkomen.
Deze o.a.:Henkjan schreef:er was hier ergens in de lente ook al een topic over.....
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=
Voor de geintreseerden.
Ik heb antwoord van de firma AUDIOLAB aangaande de prijzen voor het aanbrengen van nieuwe ophangranden (de rest is bij mijn speakers namelijk nog goed, alleen de foam rand van de 4 woofers verteert). Ik moet zeggen dat ik niet schrik van dit prijsniveau. Deze boxen zijn die investering zeker waard; bovendien koop ik voor dat geld natuurlijk helemaal niets nieuws wat er ook maar bij in de buurt komt (naar mijn mening dan).
Zo luidt het antwoord van de firma AUDIOLAB:
"Geachte heer,
Voor het vervangen van een 20 cm ophangingsrand rekenen wij 70,00 euro incl. BTW per stuk. Wij plaatsen dan een rubberen rand ipv de vergane foam rand, deze zal dan ook niet meer vergaan.
Bij aanlevering van meer dan 2 stuks krijgt u 10% korting op deze prijs.
De verzendkosten bedragen 15,00 Euro.
Met vriendelijke groet, AUDIOLAB, R. van Kuilenburg"
Hoe denken jullie hierover?
Ik heb antwoord van de firma AUDIOLAB aangaande de prijzen voor het aanbrengen van nieuwe ophangranden (de rest is bij mijn speakers namelijk nog goed, alleen de foam rand van de 4 woofers verteert). Ik moet zeggen dat ik niet schrik van dit prijsniveau. Deze boxen zijn die investering zeker waard; bovendien koop ik voor dat geld natuurlijk helemaal niets nieuws wat er ook maar bij in de buurt komt (naar mijn mening dan).
Zo luidt het antwoord van de firma AUDIOLAB:
"Geachte heer,
Voor het vervangen van een 20 cm ophangingsrand rekenen wij 70,00 euro incl. BTW per stuk. Wij plaatsen dan een rubberen rand ipv de vergane foam rand, deze zal dan ook niet meer vergaan.
Bij aanlevering van meer dan 2 stuks krijgt u 10% korting op deze prijs.
De verzendkosten bedragen 15,00 Euro.
Met vriendelijke groet, AUDIOLAB, R. van Kuilenburg"
Hoe denken jullie hierover?
Ik ken de betreffende speakers niet, maar als je ze zo graag wil houden, dan zou ik het gewoon doen.
Ik vind die 70 euro/speaker geen gekke prijs, en die korting van 10% is ook niet gek.
Ter informatie: een losse recone (dus nog zonder de arbeid) in de PA wereld voor bijv. een 12 of 15 incher kost ook al gauw 40 euro inkoop.
Daar komt dan nog een uur arbeid bij, zeg 60 euro, zit je op 100 per speaker.
Ik vind die 70 euro/speaker geen gekke prijs, en die korting van 10% is ook niet gek.
Ter informatie: een losse recone (dus nog zonder de arbeid) in de PA wereld voor bijv. een 12 of 15 incher kost ook al gauw 40 euro inkoop.
Daar komt dan nog een uur arbeid bij, zeg 60 euro, zit je op 100 per speaker.
Krijg je dan ook rubber rolranden of schuimrubber? Nu hoeft schuimrubber niet altijd minderwaardig te zijn (voor middentoners vaak zelfs beter), maar de kwaliteit van schuimrubber is niet altijd goed te voorspellen.DualdudE schreef:Radio matrix is goedkoper, die vraagt €40,- voor een 20cm woofer
edit:
Ik zie op de website van radiomatrix dat ze zowel rubber als foam gebruiken, net wat voor de betreffende speaker de beste oplossing is.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Waarheid als een koe, maar feitelijk moet je d'r nog bij vermelden dat dit niet opgaat als je zomaar ergens wat bestelt zonder 't feitelijk echt nodig te hebben. Alleen wanneer je d'r echt om zit te springen gaat dit altijd op, normaliter is zoiets dan altijd ruim voorradig.Als er X artikelen benodigd zijn, blijken er X-1 in voorraad te zijn.
Ps. heb je evt. foto's gemaakt van de situatie voor en na het reconen? Ik ben wel benieuwd hoe e.e.a. eruit ziet.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Voor wat betreft je reaktie op de uitspraak van Murphy heb je helemaal gelijk Sander. De dringende noodzaak van voldoende voorraad is inderdaad recht evenredig met de kans dat de uitspraak opgaat en er dus 1 te weinig in voorraad is.
Helaas zijn er geen fotos van voor en na de reparatiewerkzaamheden, maar het ziet er ook bij gedetaileerd kijken erg fraai uit. Het lijken gewoon nieuwe drivers.
Helaas zijn er geen fotos van voor en na de reparatiewerkzaamheden, maar het ziet er ook bij gedetaileerd kijken erg fraai uit. Het lijken gewoon nieuwe drivers.
reconen van woofers
Ik heb al een paar maal zelf de foamranden bij woofers vervangen. Het is een precies werkje maar zeker te doen. Je kunt ze bestellen via http://www.newfoam.com/kits.asp. Het kost aan materiaal en versturen ca. 28 Euro en je hebt de spullen binnen 2 weken in huis
Helemaal waar. Ik heb onlangs ook eens gedaan. De wooferranden van een stel Acoustic Research AR3-a Improved waren vergaan. Voor een paar tientjes en twee uurtjes werk doen ze het nu weer prima. Mijn materialen heb ik van http://www.audiofriends.nl/.
De ringen die ik heb gebruikt zijn van schuimrubber. Schuimrubber is iets flexibeler dan nieuwe rubberranden. Door schuimrubber te gebruiken, veranderen de eigenschappen van de woofer het minst.
Over twintig jaar zijn de randen opnieuw verrot. De speakers zijn dan echter zo'n 50 jaar oud.
De ringen die ik heb gebruikt zijn van schuimrubber. Schuimrubber is iets flexibeler dan nieuwe rubberranden. Door schuimrubber te gebruiken, veranderen de eigenschappen van de woofer het minst.
Over twintig jaar zijn de randen opnieuw verrot. De speakers zijn dan echter zo'n 50 jaar oud.
