reconen van woofers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

reconen van woofers

Bericht door tor »

De foam rand van de woofers van mijn oude luidsprekers (JBL LX66) zijn
door ouderdom aan het verteren; er komen scheurtjes en gaten in. Ik vindt de luidsprekers echter goed genoeg klinken om de woofers te laten reconen.

Kan iemand mij vertellen of elke woofer zomaar te reconen is of dat het niet bij elke woofer kan en of het geluidbeeld door het reconen niet verandert (verslechtert).

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Er zijn in Nederland een aantal bedrijven die, professioneel, luidsprekers repareren (oa. audiolab speakerreparatie). Tot en met nieuwe spreekspoelen aan toe. Wellicht dat je die eens moet contacten.

Kees
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Bericht door tor »

Hartelijk bedankt Kees, Ik heb ze inmiddels per mail een prijsopgave gevraagd.

Ten behoeve van anderen die reconen overwegen zal ik de kosten voor reconen hier melden, dan weet iedereen welke kant zoiets opgaat prijstechnisch.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

tor schreef:
Ten behoeve van anderen die reconen overwegen zal ik de kosten voor reconen hier melden, dan weet iedereen welke kant zoiets opgaat prijstechnisch.
Maak je borst maar vast nat. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

www.radiomatrix.nl heeft wel acceptabele prijzen voor reconen :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

er was hier ergens in de lente ook al een topic over.....
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
er was hier ergens in de lente ook al een topic over.....
En in de lente van 2007 zal er vast ook wel weer een topic over verschijnen.

Luidsprekers hebben niet het eeuwige leven en aangezien niet iedereen meteen naar de winkel loopt om iets nieuws te kopen voor iets wat misschien ook gerepareerd kan worden zullen we topics als deze nog in lengte van jaren tegenkomen.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Henkjan schreef:
er was hier ergens in de lente ook al een topic over.....
Deze o.a.:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Bericht door tor »

Voor de geintreseerden.

Ik heb antwoord van de firma AUDIOLAB aangaande de prijzen voor het aanbrengen van nieuwe ophangranden (de rest is bij mijn speakers namelijk nog goed, alleen de foam rand van de 4 woofers verteert). Ik moet zeggen dat ik niet schrik van dit prijsniveau. Deze boxen zijn die investering zeker waard; bovendien koop ik voor dat geld natuurlijk helemaal niets nieuws wat er ook maar bij in de buurt komt (naar mijn mening dan).

Zo luidt het antwoord van de firma AUDIOLAB:

"Geachte heer,

Voor het vervangen van een 20 cm ophangingsrand rekenen wij 70,00 euro incl. BTW per stuk. Wij plaatsen dan een rubberen rand ipv de vergane foam rand, deze zal dan ook niet meer vergaan.
Bij aanlevering van meer dan 2 stuks krijgt u 10% korting op deze prijs.
De verzendkosten bedragen 15,00 Euro.

Met vriendelijke groet, AUDIOLAB, R. van Kuilenburg"

Hoe denken jullie hierover?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Ik ken de betreffende speakers niet, maar als je ze zo graag wil houden, dan zou ik het gewoon doen.

Ik vind die 70 euro/speaker geen gekke prijs, en die korting van 10% is ook niet gek.

Ter informatie: een losse recone (dus nog zonder de arbeid) in de PA wereld voor bijv. een 12 of 15 incher kost ook al gauw 40 euro inkoop.
Daar komt dan nog een uur arbeid bij, zeg 60 euro, zit je op 100 per speaker.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Radio matrix is goedkoper, die vraagt €40,- voor een 20cm woofer :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

DualdudE schreef:
Radio matrix is goedkoper, die vraagt €40,- voor een 20cm woofer :)
Krijg je dan ook rubber rolranden of schuimrubber? Nu hoeft schuimrubber niet altijd minderwaardig te zijn (voor middentoners vaak zelfs beter), maar de kwaliteit van schuimrubber is niet altijd goed te voorspellen.

edit:

Ik zie op de website van radiomatrix dat ze zowel rubber als foam gebruiken, net wat voor de betreffende speaker de beste oplossing is.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Je had het al gevonden, maar je kunt kiezen inderdaad :) Philips speakers hier in huis zijn voorzien van nieuwe foamranden, en we zijn erg tevreden over hoe het eruit ziet :) En weer klinkt natuurlijk :P
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Bericht door tor »

Inmiddels heb ik mijn 4 woofers terug van Audiolab, nu met nieuwe rubber randen i.p.v. de half vergane foamranden.

Ziet er keurig uit, ze waren binnen 2 weken terug (perfect verpakt) en het klinkt naar mijn oordeel niet anders dan voorheen.

Ik kan het iedereen met dezelfde problemen aanraden!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Als er X artikelen benodigd zijn, blijken er X-1 in voorraad te zijn.
Waarheid als een koe, maar feitelijk moet je d'r nog bij vermelden dat dit niet opgaat als je zomaar ergens wat bestelt zonder 't feitelijk echt nodig te hebben. Alleen wanneer je d'r echt om zit te springen gaat dit altijd op, normaliter is zoiets dan altijd ruim voorradig.

Ps. heb je evt. foto's gemaakt van de situatie voor en na het reconen? Ik ben wel benieuwd hoe e.e.a. eruit ziet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Bericht door tor »

Voor wat betreft je reaktie op de uitspraak van Murphy heb je helemaal gelijk Sander. De dringende noodzaak van voldoende voorraad is inderdaad recht evenredig met de kans dat de uitspraak opgaat en er dus 1 te weinig in voorraad is.

Helaas zijn er geen fotos van voor en na de reparatiewerkzaamheden, maar het ziet er ook bij gedetaileerd kijken erg fraai uit. Het lijken gewoon nieuwe drivers.
Falcon
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 18:44

reconen van woofers

Bericht door Falcon »

Ik heb al een paar maal zelf de foamranden bij woofers vervangen. Het is een precies werkje maar zeker te doen. Je kunt ze bestellen via http://www.newfoam.com/kits.asp. Het kost aan materiaal en versturen ca. 28 Euro en je hebt de spullen binnen 2 weken in huis
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Helemaal waar. Ik heb onlangs ook eens gedaan. De wooferranden van een stel Acoustic Research AR3-a Improved waren vergaan. Voor een paar tientjes en twee uurtjes werk doen ze het nu weer prima. Mijn materialen heb ik van http://www.audiofriends.nl/.
De ringen die ik heb gebruikt zijn van schuimrubber. Schuimrubber is iets flexibeler dan nieuwe rubberranden. Door schuimrubber te gebruiken, veranderen de eigenschappen van de woofer het minst.
Over twintig jaar zijn de randen opnieuw verrot. De speakers zijn dan echter zo'n 50 jaar oud.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Hebben jullie er, na het reconen, een beetje een beeld over gekregen of de rolranden ook aan 1 stuk van het chassis zijn los te maken? Mijn drivers zijn namelijk nog gloedje nieuw maar ik twijfel al een tijdje over een experiment waarbij ik driver van zijn korf wil ontdoen.
Falcon
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 18:44

Bericht door Falcon »

Beste Mario,
Het is mij niet gelukt om de rolranden intact te houden en dat lijkt me ook best lastig. Als het al lukt, is het intact houden een zeer tijdrovende klus. Overigens, mijn kat had de rolranden al flink beschadigd wat feitelijk de reden was voor het 'reconen'.
Cees
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Met een rubberrand moet het lukken, mits er geen superhardnekkige lijm gebruikt is. Wasbenzine met geduld doet wonderen :lol: . Ik denk dat een schuimrubberrand moeilijk in één stuk te verwijderen is.
Plaats reactie