2de-hands CD-speler om aan te prutsen

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

rho schreef:
Al een oudje, hoor, die is zeker 15 jaar oud. Pas op voor de laser dus!
Was toen wel een goede speler, heb ze nog wel hersteld bij de officiële Kenwood distributeur meen ik........ <KT mijmert even weg naar het verleden>........ 8)
2 x Philips CD723, vlakbij en goedkoop. Valt daar ook nog aan te prutsen met een beetje resultaat?
Volgens mij zijn dit de spelers waar Ome John van A&T en later Hawk zo'n goed resultaat mee bereikte.
Ik zou het inwendige moeten kennen, maar helaas is deze speler van "na mijn tijd" als consumentenelectronica-hersteller.
rho

Bericht door rho »

KT88 schreef:
rho schreef:
Al een oudje, hoor, die is zeker 15 jaar oud. Pas op voor de laser dus!
Was toen wel een goede speler, heb ze nog wel hersteld bij de officiële Kenwood distributeur meen ik........ <KT mijmert even weg naar het verleden>........ 8)
2 x Philips CD723, vlakbij en goedkoop. Valt daar ook nog aan te prutsen met een beetje resultaat?
Volgens mij zijn dit de spelers waar Ome John van A&T en later Hawk zo'n goed resultaat mee bereikte.
Ik zou het inwendige moeten kennen, maar helaas is deze speler van "na mijn tijd" als consumentenelectronica-hersteller.
't Is dus de moeite om eens naar te gaan kijken. Ik ga eens contact met 'm opnemen.
rho

Bericht door rho »

Morgen kan ik gaan kijken voor de 2 Philips spelers. 't Is vlakbij dus da's wel super-handig. :)
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

En twee stuks, kun je nog eens lekker wat stoeien.
Vergelijken tussen gemodificeerd en ongemodificeerd enz.

Iets voor je DBT? ;-)
rho

Bericht door rho »

KT88 schreef:
En twee stuks, kun je nog eens lekker wat stoeien.
Vergelijken tussen gemodificeerd en ongemodificeerd enz.

Iets voor je DBT? ;-)
Inderdaad. 2 keer juist. Zowel voor de DBT en iets voor de vergelijking mod en niet mod.
Bij de DTB die ik plan is het ven groot belang dat de 2 situaties zo gelijk mogelijk zijn. De modificaties zijn dus voor na de DBT.
rho

Bericht door rho »

OK, ze doen het alletwee prima. Ze starten lekker gelijk op, wat aardig handig is bij vegelijkende testen.
Paul

Bericht door Paul »

http://www.freeweb.hu/mestertuning/dac.php

misschien wat laat voor de topicstarter, maar hier kan iedereen die een tweedehands speler zoekt om te verbouwen kijken welke dacs in welke spelers zitten......
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Bookmarked!

Thanks Paul, erg handig!
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Zeker! Alleen, zal de DAC van de Marantz CD42 hetzelfde zijn als de CD42 mkII?
rho

Bericht door rho »

Paul schreef:
http://www.freeweb.hu/mestertuning/dac.php

misschien wat laat voor de topicstarter, maar hier kan iedereen die een tweedehands speler zoekt om te verbouwen kijken welke dacs in welke spelers zitten......
't Zou leuk zijn als ze er nog alternatieven zouden bijzetten. :wink:
Iemand een idee waarmee ik de orginele TDA1545 zou kunnen upgraden?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

IC vervangen door iets anders zou kunnen, als je wat kennis hebt hierover.
Lijkt me vooralsnog niet nodig, die DAC ziet er (op papier) goed uit.

Er lopen wat topics over CD speler verbetering momenteel, lees dat eens door.
rho

Bericht door rho »

KT88 schreef:
IC vervangen door iets anders zou kunnen, als je wat kennis hebt hierover.
Lijkt me vooralsnog niet nodig, die DAC ziet er (op papier) goed uit.

Er lopen wat topics over CD speler verbetering momenteel, lees dat eens door.
Met DAC's op zich heb ik weinig ervaring, maar ik ben wel zeker dat ik verstandig genoeg heb om voldoende kennis op te doen om een swap uit te voeren.

Ik heb de datasheet een keer bekeken en zo heel erg goed leek me die niet. 'k Heb 'm dan wel vergeleken met DAC's uit SACD en DVDa spelers. Die resolutie ligt een pak hoger waardoor er in de vervormingscijfers ook wel mooiere getalletjes naar voren komen.

Hmmm, 1µm CMOS .... waar ken ik dat van.... Ohja van hier : MLX90255 ..guess what... ;)
Guido Tent
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Guido Tent »

KT88 schreef:
Naah, standaard uit-het-boekje applicatie van mijnheer Philips.

Begin eerst maar eens met een apart trafootje erbij te zetten, met een net brugcelletje, snubbers, afvlakkers 2 x 1000 uF, stabilisatoren 7815 en 7915 + ontkoppeling 100 nF aan in- en uitgangspin tegen groundpin.

Vandaar naar die opamps (knip de 10 of 4.7 ohm weerstandjes naar de plusmin8 door), en vervang die 833 door eentje naar audiophiele keuze/smaak/beschikbaarheid.
Ontkoppeling ter plaatse met iets leuks, ik weet niet wat je verder hebt liggen aan onderdelen. 10 ohm per opamp plus en min, daarna ontkoppeling met elco/C naar gnd.
Ik heb nog wel Black Gates N (dacht ik?) 100 uF/16V over, maar die spanning is wat krapjes, en ze liggen al 3 jaar ofzo, dus of ze nog goed zijn?
Die dingen blijven graag op spanning.

Dan de muting eruit, even signaalpadje volgen, zijn twee of vier SMD-vliegepoepjes onderop, laat de rest nog maar even intact en spelen maar.

Oh, vergeet ik nog die uitgangselco's........er staat helaas offset op de uitgangen van de opamps, dus je komt er niet onderuit om iets DC te scheiden.
Mooie 10 uF polypropjes of MKT-tjes erin?
Wima heeft een mooie 63V reeks, die groene, maar die gaan maar tot 4.7 uF meen ik.
Doe er twee in parallel per kanaal.
en vergeet de klok niet (kon het niet laten). De 1543 laat zich rechtstreeks klokken !

G
Plaats reactie