Mij ook,Roland schreef:Mij lijkt het een goed idee.
Groeten Roland
en als ze naast It en Jantzen dan ook nog Mundorf & Dueland gaan leveren heb je tenminste wat te kiezen.
Moderator: Beheerdersteam
Net zoals de zelfbouwers het op dit forum het de moeite waard vinden om ervaringen uit te wisselen over de klank van luidspekerunits en van complete ontwerpen, lijkt het mij zeker ook de moeite waard om hier te spreken over de geluidskwaliteit van caps (en L's).JeroenKV schreef:Nu moet ik toch een beetje grinneken...............
Een tijdje terug werd een topic omgedoopt naar Voodoo hifi en naar de Kantine verplaatst. In dit topic kwamen aspecten aan bod (afscherming met katoen, zilver verhitten, behandelen van CD's etc.) waarop met een positieve insteek "....tot nu toe geen algemeen geaccepteerde, wetenschappelijke methode is om ..... te meten op hun geluidskwaliteit. Of om het anders te zeggen het is nog niet gelukt specificaties te koppelen aan geluidskwaliteit of verschillen die men hoort....." van toepassing is.
Ik neem aan dat de moderator dit topic de zelfde "behandeling" geeft?![]()
Inderdaad is mijn test subjectief, hoewel ik probeer om zo objctief mogelijk te blijvenJeroenKV schreef:Leuk dat luisteren, maar heeft iemand die C's al eens gemeten?? Lijkt mij veel waardevoller dan de subjectieve mening van wie dan ook!
Spijt me Tony, maar jouw oren zijn de mijne niet.
En tegelijkertijd is *dat* dus ook mijn probleem met dubbel blinde tests, ABX enz.JeroenKV schreef:Tot nu toe kreeg ik altijd te horen dat luisteren geen waarde heeft, omdat het subjectief is en je zaken wilt horen (suggestie). Misschien dat een dubbelblindopstelling wel goed genoeg is? (Kunnen we gelijk wat andere "Voodoo" zaken meenemen.....)
Dat weet ik wel zeker.audiomanics schreef:En dan nog: is iets wat beter klinkt altijd technisch beter?? denk 't niet..
Kees
Geenius schreef:Heh, da's nou jammer - heb ik al die moeite voor niks gedaan!JeroenKV schreef:Tot nu toe kreeg ik altijd te horen dat luisteren geen waarde heeft........
Tja dat hoorde ik ook met een aantal andere ("Voodoo" geklassificeerde) zaken....... Allemaal suggestie als ik de mensen hier mag geloven!audiofreak schreef:Geenius schreef:Heh, da's nou jammer - heb ik al die moeite voor niks gedaan!JeroenKV schreef:Tot nu toe kreeg ik altijd te horen dat luisteren geen waarde heeft........Dat heb je dus niet !!
![]()
Ik heb laatst op de clubavond van AVMN een lezing bijgewoond van Tony Gee. Hier was behalve een heldere en duidelijke lezing over condensatoren, ook een luistertest bij met verschillende condensatoren van 10 uF en werden steeds op dezelfde plaats ingezet. Ik heb hele duidelijke verschillen gehoord tussen de condensatoren. Ik vond/vind het zeker de moeite waard dat Tony deze moeite neemt en zijn (luister)bevindingen deelt met anderen en niet alleen op zijn website,maar daar ook nog voor op pad gaat en een lezing geeft op een clubavond van een audiovereniging.
Psycho akoestisch zal dat zeker zo zijn als je naar een mooie en dure Mudorf kijkt, maar er is geen wetenschappelijke onderbouwing. Misschien moet je eens Tinfolie proberen.D.A.R.R.Y.L. schreef:Beste Jeroen,
MKP geeft klankverschillen.
Die MKP's waren allemaal van de normale kwaliteit. Geen exotische exemplaren en de Audyn Cap Plus was er toen nog niet volgens mij en die meet aantoonbaar beter.JeroenKV schreef:Om het verhaal weer zinnig te maken (en opnieuw te activeren) een aardige aanvulling.
Een aantal jaren terug heeft Elektuur condensatoren getest (MKP, MKT, Elco). De MKP's kwamen er het beste uit, maar ten opzichte van elkaar waren en nauwelijks verschillen. Als deze er al waren zijn ze onhoorbaar en dus niet relevant voor audiotoepassingen.
Alleen tinfolie condensatoren meten beter dan de polypropyleen varianten. Inmiddels zijn ze tot 4,7uF beschikbaar, dus als je echt verbetering wilt kun je het beter hier zoeken.
Het lijkt er dus op dat klankverschillen tussen MKP's naar het rijk der fabelen (voodoo hifi) gezonden kunnen worden.
Ik zeker niet als je het draadje Voodoo hifi in het onderdeel Kantine zou lezen....D.A.R.R.Y.L. schreef:beste Jeroen,
Dat iets niet te meten is, wat ik trouwens betwijfel inzake tan delta van een cap, betekend niet dat de waarneming onzin is en meteen psycho-akoestisch van aard is. Klankleurverschillen dicht jij dus toe aan een psycho-akoestiek. Dan zou een andere versterker dus ook niets uitmaken, aangezien deze ook slechts te reduceren is tot een capaciteit en een weerstand.
Groet.
Er waren behoorlijke exoten bij die zker duur waren, helemaal in het gulden tijdperk (Audiospecial Elektuur koste toen ook 16 gulden, nu 16 eurojeroen_d schreef:Die MKP's waren allemaal van de normale kwaliteit. Geen exotische exemplaren en de Audyn Cap Plus was er toen nog niet volgens mij en die meet aantoonbaar beter.JeroenKV schreef:Om het verhaal weer zinnig te maken (en opnieuw te activeren) een aardige aanvulling.
Een aantal jaren terug heeft Elektuur condensatoren getest (MKP, MKT, Elco). De MKP's kwamen er het beste uit, maar ten opzichte van elkaar waren en nauwelijks verschillen. Als deze er al waren zijn ze onhoorbaar en dus niet relevant voor audiotoepassingen.
Alleen tinfolie condensatoren meten beter dan de polypropyleen varianten. Inmiddels zijn ze tot 4,7uF beschikbaar, dus als je echt verbetering wilt kun je het beter hier zoeken.
Het lijkt er dus op dat klankverschillen tussen MKP's naar het rijk der fabelen (voodoo hifi) gezonden kunnen worden.