Welke breedbander?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Welke breedbander?

Bericht door Wowly »

Hallo allemaal,

Ik zit eraan te denken (om mijn zelfbouwhormonen wat in toom te houden) iets te gaan doen met een breedbandertje. Het lijkt me leuk om al dat geluid uit een unit te krijgen, met wat kunst en vliegwerk. Ik wil ze gaan inzetten in mijn slaapkamert, om s'avonds voor het slapen gaan wat ingetogen en emotievolle muziek te luisteren (loreena en consorten). Het hoeft zekers geen referentiegeluid te zijn, zo'n ding heb ik al staan. Dit mag er een zijn met lekker grommende bassen, zeer breed en los geluidsbeeld, met een klank die je naar de strot kan grijpen (ik weet niet of dat jullie wat zegt, maar zo voelt dat bij mij). Volgens mij kan dat best lukken met een breedbandertje.

Lastige bouwklussen zijn juist erg leuk, dus vreemde kastvormen enzo is geen probleem, mits ik maar niet hoef te werken met polyester enzo. Wel graag hout en verwanten.

Beperkingen:
- grootte van de kast, hij mag niet al te groot zijn, lang is geen probleem, maar de diepte en breedte moet binnen de perken blijven. Hij moet immers in de slaapkamer komen hangen
- budget, hoe goedkoper hoe beter, dit is echt een projectje voor de fun. Echter niet zo goedkoop dat het geluid niets wordt.

Er zijn zoveel verschillende ontwerpen (needle's en consorten) welke ik geen van alleen heb gehoord. Omdat het budget zo laag blijft is het niet zo van belang dat ik eerst 1 dag ga luisteren bij Speaker en co (de benzinekosten overstijgen zo de kosten van de units) zou ik heel graag jullie expertise willen gebruiken.

Welke vonden jullie het beste klinken? Of anders het meeste bij mijn vraagstelling in de buurt komen. Mochten jullie nog tweedehands wat weten hoor ik dat ook graag. Anders bestel ik ze gewoon bij henk-jan, als ie ze heeft (ondersteuning lokale initiatieven).

Mocht dit allemaal goed gaan lopen, dan ga ik misschien nog wel een de stap aan om een klein buizenversterkertje na te bouwen wat het allemaal mag aandrijven.

Oja, zoals jullie wellicht weten ben ik een echte not-electrotechnicus, en moet ik bestaande ontwerpen nabouwen. Ik ben wat dat betreft gewoon te dom om te begrijpen hoe je zelf een speakert moet ontwerpen en ga daarom altijd uit van een goed doortimmert concept van iemand anders. Zelf ontweropen zit er dus niet in helaas....
:oops:

Ik wacht met spanning jullie reactie's af (hormonen vliegen door mijn lichaam :P )

Jan
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Kijk eens bij topic Spiral horn met frs 8 van visaton.
goedkope drivers.
uitdagend ontwerp.
WAF factor van 100 :D

ik ben van plan iets in die richting te maken met de FR 10 van visaton.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Kijk maar uit met die breedbanders!! Voor je het weet heb je die grote grommende referentiespeakers op zolder staan...... :wink:

Echte (betaalbare) breedbanders zijn b.v.
Jordan JX92 S (meestal in BR of TL) http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jx92.html, verkoop http://www.hifisound.de/oxid/index.php?lang=1
Visaton B200 (meestal BR)
Fostex modellen (meestal in BR of (BL-)hoorn)
Iets grotere Tangbands (meestal in TL)

Een erg goede optie is ook een kleinere breedbander met een woofer voor <300hz. B.v.:
Jordan JXR6 HD (paar maanden uit, dus nog niet gehoord, maar ziet er goed uit) http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jxr6.html , verkoop http://www.hifisound.de/oxid/index.php?lang=1
Bandor 50 (klinken erg goed) http://www.bandor.com/products_frame.htm , verkoop http://www.audiodome.nl/
Kleinere Tangbands

Duur, maar erg goed:
Manger http://www.manger-msw.com
PHY http://www.phy-hp.com/English/Products/Drive_Units.html

Onder producten > Breitbandlautsprecher vind je hier nog veel meer opties: http://www.spectrumaudio.de/

Succes!!
sietse

Bericht door sietse »

Maak een kastje met schuin front tegen het plafond en de muur. Plafond is de bovenkant van de kast en de muur de achterkant. De schuinheid zo maken dat je de units recht in de oogjes kijkt als je op je bedje ligt met je koesse beertje.... :wink:

Zo heb ik het in de keuken met breedbandertjes uit de autoshop.
(Koesse beestje en afwasse weet je wel :cry: )
hilbren

Bericht door hilbren »

Ik heb voorheen electrostaten gebruikt maar ben nu overgestapt naar een fostex driver icm 12" woofers (beetje overkill).
Maar ik ben zwaar onder de indruk van die fostex, echte aanrader.
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Als 't écht goedkoop moet, misschien een Needle of een Stick. Fostex lijken mij ook erg leuke breedbanders. Mooie klein hoortje d'r omheen.

Needle vind ik een erg fijne speaker, Sticks ben ik nog aan het bouwen, dus daar zal ik binnenkort (waarschijnlijk komend weekend) m'n mening over kunnen ventileren ;)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Persoonlijk zijn de fostex wel leuke woofers hiervoor lijkt me.
Nar mijn idee beter dan de tangbands, maar ook weer niet zo lomp groot als die visatons.

Als de lengte niet uitmaakt zou je mooi naar je plafond kunnen doortrekken.
En dan dun beginnen aan de grond en breder aan het plafond. (dus 3 hoek vorm).

Voor meer laag klein leuk subje er bij, lijkt mij prima voor op een slaap kamer.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

@Wowly: interpreteer ik t goed dat je het budget in tientjes uitdrukt? zo ja, dan hier mijn advies:

als het echt super goedkoop moet en toch een beetje klinken dan is er niets goedkopers dan een Needle met FRS8. mag t een ietwat meer kosten dan een Needle met TB W3-871S of W3-315SC (alternatief: Lancetta), en nog een paar tientjes extra dan de Omnes Audio BB3.01 in de Needle. alle andere (genoemde en niet genoemde) alternatieven worden al snel ruim boven de 100 voor t paar.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
@Wowly: interpreteer ik t goed dat je het budget in tientjes uitdrukt? zo ja, dan hier mijn advies:

als het echt super goedkoop moet en toch een beetje klinken dan is er niets goedkopers dan een Needle met FRS8. mag t een ietwat meer kosten dan een Needle met TB W3-871S of W3-315SC (alternatief: Lancetta), en nog een paar tientjes extra dan de Omnes Audio BB3.01 in de Needle. alle andere (genoemde en niet genoemde) alternatieven worden al snel ruim boven de 100 voor t paar.
De welbekende Omnes was ik ook fftjes vergeten, lijkt me idd een kleine klasse beter dan de W3 van tangband..
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wauw!! Heel erg bedankt voor de uitgebreide tips jongens!!! Bedankt!

Tja, henkjan heeft het eigenlijk wel bij het rechte eind, het moet eigenlijk tientjeswerk worden. Die omnes audio unit lijkt me wel wat. Ook toen ik jouw ervaringen las Henkjan, dat ie toch wat meer presteert in het hoog. Ook is ie heel erg klein, wat mogelijkheden geeft om een en ander netjes weg te werken. Ziet er trouwens ontzettend mooi uit ook nog eens zo'n unitje 8)

Afbeelding
copyright henkjan offcourse!

Het idee van B-Force vond ik ook wel oke, lijkt een beetje op dat van onze siets, mooi monteren tegen het plafond! Nou zou het natuurlijk wel leuk zijn om de basregionen wat op te peppen door de TL-uitlaat naar de hoeken van de kamer te laten wijzen. Zou dat lukken? Als het moet maak ik er met jullie hulp een wat andere kast van zodat ie mooi in de hoeken weg wordt gewerkt. Zou dan het ruimtelijke van zo'n breedbander niet al teveel worden aangetast?

Keigaaf, ik heb er erg veel zin in!!

Henk-jan, ik denk dat ik je binnenkort een order toezend!

Groetjes

Jan
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Lijkt wel een zwarte Tangband :?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je zou de (TL) kasten helemaal in de hoek kunnen verwerken als je daar ruimte voor hebt.
Heb ik eens eerder gezien, en je ziet er dan bijna niets van, erg gaaf..

Die omnes gaan sowieso lager dan de w3's. Persoonlijk zou ik ze zelf nog ondersteunen, maar goed ik weet niet precies wat jou ideeën zijn.

(in een slaap kamer kan je meestal perfect een sub onder je je bed maken nmlk :P )

Je zou ook voor kleine satjes aan het plafond kunnen gaan, alleen dan moet je weer flink de baffle compenseren en hebben ze vaak last van reflecties etc etc (kleine kastjes zijn niet altijd ideaal zeg maar )
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo, de BB 3.10's zijn besteld, nou nog een mooi ontwerp maken om de kastjes mooi in de hoek op te hangen. Ik ga eerst maar eens even het artikel op de frontpage lezen....iemand mooie concrete voorbeelden of ideeën.

B-Force, wordt het ruimtelijke beeld zoveel slechter als de units op een wand zijn gemonteerd?

Jan
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wowly schreef:
Zo, de BB 3.10's zijn besteld, nou nog een mooi ontwerp maken om de kastjes mooi in de hoek op te hangen. Ik ga eerst maar eens even het artikel op de frontpage lezen....iemand mooie concrete voorbeelden of ideeën.

B-Force, wordt het ruimtelijke beeld zoveel slechter als de units op een wand zijn gemonteerd?

Jan
Wat bedoel je met een wand ?

Het is volgens mij zo algemeen bekend dat een heel klein kastje erg last heeft van pieken op diverse freq door de kas zelf.

Wat ook een erg nette oplossing is, is een houten sla-kom nemen, en die gebruiken :P (wie had dat nu ook alweer eerder gedaan ?)
Dan heb je een soort schilderijen.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

die stonden bij ikea :D
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ken die slakommen, die stonden ooit eens in de hobby hifi met een unit erin die geloof ik ook in de picolino's wordt gebruikt...

Zou een vierkant slakkehuis wat zijn? Ik bedoel vierkant van voren,maar vanaf de zijkant gezien een slakkehuis. Zeg maar een plat slakkehuis. Een beetje zoals Bart segers gaat doen, maar dan met twee kanalen?

Jan
indoubt

Bericht door indoubt »

Afbeelding

Als het nog cheaper moet/kan. Volgens mijn heb je deze gehoord in Breda. Als ik me niet vergis waren er nogal wat aanwezigen redelijk onder de indruk.

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=5
€8,67 incl btw (bij afname van 2)

Edit: Breda 1
Laatst gewijzigd door indoubt op ma 04 dec 2006, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik heb ze iig niet gehoord, maargoed (in Breda)

Je zou de omnes ook BR kunnen doen, las je der van houdt iig.
Dan kan je dus mooi zo'n houten sla-kom gebruiken, lijkt mij een mooie compacte oplossing.

Voor TL heb je uiteraard meet nodig.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

JeroenKV schreef:
Lijkt wel een zwarte Tangband :?
is het ook :D naar spec van BPA bij Tangband gemaakt.

en wat betreft 't laag: de BB3.01 gaat in de Needle ongeveer net zo laag als de W3, klinkt wel een haar beter (zie simu's). in een BR is de BB3.01 de enige zinnige keus. ik zou proberen een Needle aan t plafond te krijgen ofzo... btw: er is ook een "aan de muur" variant van de Needle, Cyburg’s Pipe: een keer extra gevouwen Needle. 47*39*12 cm
zijn de afmetingen van deze variant.
Bijlagen
Cyburgs-Pipe.jpg
simu_BB301.jpg
SIMU_W3.jpg
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Yo indoubt, kom je nou mee :D :D

klonken inderdaad heel erg leuk, was net of je naar een grotere stond te luisteren die heel zachtjes stond. En inderdaad goedkoper. Echter de BB 3.01 zie er zo gaaf uit dat ik alleen al vanwege zijn uiterlijk voor de omnes kies 8) Daarbij bestel ik liever bij henk-jan dan bij BMM, gewoon persoonlijk. Als ik wat moet weten kan ik het hier gewoon vragen, bij BMM en consorten kan dat niet.........

Chips, weinig tijd, ik typ straks meer!

Doei

Jan
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb het idee dat die Omnes ook net fftjes beter klinkt, maar dat is simpel weg een voorgevoel...

Ze zien er iig veeeeel cooler uit :P
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:D :D Ik ga vanavond eens lekker kijken naar ontwerpen voor dit soort breedbanders. Maakt het niet zoveel uit of je er nu een BB inzet of een fr8? Zijn deze behuizingen multifunctie voor meerdere kleinere breedbanders ofzo?

Weten jullie nog gave site's met veel ontwerpen erop??

Jan
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die Omnes klinkt idd erg mooi, duidelijke stap omhoog van de W3.

Dat de FRS8, de W3's, de BB3.01 allemaal in de needle het goed doen is wat die laatste betreft een beetje toeval, wat die eerste 3 betreft niet omdat de parameters ervan redleijk overeenkomen.
Weten jullie nog gave site's met veel ontwerpen erop??
forum.zelfbouwaudio.nl is wel een goede :lol:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo, vanavond wat aan de hobnger doen. De zelfbouwhonger natuurlijk......Ik ga een paar platen mdf halen en ze vanavond in mijn vaders schuur (geen last van de regen hoezo?? :twisted: ) lekker zagen en in elkaar zetten behalve de zijpanelen natuurlijk.....

Ik ga verschillende luidsprekers maken, namelijk de Cyburgs Stick, needle, centre2 en pipe. Dan nog van Hobby Hifi de Wand-tl (ontworpen voor de W4-655 SA)

Weten jullie of er zowieso een is die níet bij de bb3.01 past? dan laat ik die eruit....

Groetjes
Jan
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo, net alle cyburgs variant gezaagd, wat een priegelwerk zeg, al die kleine plankjes. En aangezien ik alles precies op maat wil hebben........(hijg hijg)

Anyway, leuk om me te testen, en te kijken wat het beste werkt als ik het tegen de wand zet. Ik heb zo'n vermoeden dat er nog heel wat ontwerperij aan zit te komen........

Wowly
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”