Ik zit eraan te denken (om mijn zelfbouwhormonen wat in toom te houden) iets te gaan doen met een breedbandertje. Het lijkt me leuk om al dat geluid uit een unit te krijgen, met wat kunst en vliegwerk. Ik wil ze gaan inzetten in mijn slaapkamert, om s'avonds voor het slapen gaan wat ingetogen en emotievolle muziek te luisteren (loreena en consorten). Het hoeft zekers geen referentiegeluid te zijn, zo'n ding heb ik al staan. Dit mag er een zijn met lekker grommende bassen, zeer breed en los geluidsbeeld, met een klank die je naar de strot kan grijpen (ik weet niet of dat jullie wat zegt, maar zo voelt dat bij mij). Volgens mij kan dat best lukken met een breedbandertje.
Lastige bouwklussen zijn juist erg leuk, dus vreemde kastvormen enzo is geen probleem, mits ik maar niet hoef te werken met polyester enzo. Wel graag hout en verwanten.
Beperkingen:
- grootte van de kast, hij mag niet al te groot zijn, lang is geen probleem, maar de diepte en breedte moet binnen de perken blijven. Hij moet immers in de slaapkamer komen hangen
- budget, hoe goedkoper hoe beter, dit is echt een projectje voor de fun. Echter niet zo goedkoop dat het geluid niets wordt.
Er zijn zoveel verschillende ontwerpen (needle's en consorten) welke ik geen van alleen heb gehoord. Omdat het budget zo laag blijft is het niet zo van belang dat ik eerst 1 dag ga luisteren bij Speaker en co (de benzinekosten overstijgen zo de kosten van de units) zou ik heel graag jullie expertise willen gebruiken.
Welke vonden jullie het beste klinken? Of anders het meeste bij mijn vraagstelling in de buurt komen. Mochten jullie nog tweedehands wat weten hoor ik dat ook graag. Anders bestel ik ze gewoon bij henk-jan, als ie ze heeft (ondersteuning lokale initiatieven).
Mocht dit allemaal goed gaan lopen, dan ga ik misschien nog wel een de stap aan om een klein buizenversterkertje na te bouwen wat het allemaal mag aandrijven.
Oja, zoals jullie wellicht weten ben ik een echte not-electrotechnicus, en moet ik bestaande ontwerpen nabouwen. Ik ben wat dat betreft gewoon te dom om te begrijpen hoe je zelf een speakert moet ontwerpen en ga daarom altijd uit van een goed doortimmert concept van iemand anders. Zelf ontweropen zit er dus niet in helaas....
Ik wacht met spanning jullie reactie's af (hormonen vliegen door mijn lichaam
Jan