Die mogelijke instabiliteit kan ik me iets bij voorstellen bij de LM317, bij de 78serie ken ik die problemen niet.KT88 schreef:Snelle Sassen is me net weer voor he
In addition: grote elco's achter de regelaar kunnen inderdaad stabiliteitsproblemen geven, mijn ervaring is niet hoger te gaan dan 100 uF direct achter de regelaar.
Vergeet niet dat er nog minimaal 4 x 47 uF achter aan hangt, weliswaar elk via 10 ohm weerstanden, maar toch.........
In mijn opzet dienen die 10 ohm serieweerstandjes als ruisonderdrukker, samen met de elco's die dan dicht op de opamps staan, dan is extra weerstand in de uitgangslijnen niet nodig.
Verder stop ik altijd serieweerstandjes tussen de diodebrug en 1e afvlakking, om de laadpieken wat te dempen.
Hang er maar eens een scoop over en zie welke piekstromen daar kunnen lopen, welke uiteraard ook hun weerslag kunnen hebben in de schakeling.
Nog een argument om de capaciteit niet al te groot te nemen, trouwens.
Het verhaal dat 63V elco's beter zouden zijn mbt. inwendige weerstand (je bedoelt neem ik aan ESR) is nieuw voor mij.
Wel is het zo dat bij sommige hogere-spannings elco's de capaciteit groter kan worden dan er opgedrukt staat, omdat ze op een lagere spanning worden bedreven.
De weerstandjes tussen de brug en elco's ben ik ook groot voorstander van.
De ESR inderdaad, dit haal je gewoon uit de specs. Hier is een voorbeeld link: http://www.vishay.com/docs/28321/136rvi.pdf . Je kunt het zowel uit de tabellen (Z bij 100kHz) als uit de grafieken halen.