Aeon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

met infraroodlamp?
audioot
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

audioot schreef:
met infraroodlamp?
audioot
Nee, met warme lucht en zo gelijkmatig mogelijk. Warmte gestaag opvoeren.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Een infraroodlicht is toch gewoon een radiator in feite of zie ik het verkeerd?

De eerste glasplaat is er vanaf: de tweede, die ik wijselijk maar met een dun randje lijm heb gedaan (die was dus ook lang niet zo lelijk), dus die heb ik gewoon losgesneden. Maar de tweede (dus eigenlijk de eerste, die helemaal vol is ingesmeerd) is the though one, daar heb ik geprobeerd een mes in te zetten maar gaat moeilijk, komen ook stukjes glas mee enzo, dus dat doen we morgen maar buiten voordat er mensen zich gaan bezeren.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

En het is gelukt! 8)
Ik heb het eerst even boven de fluitketel gehouden (met kokend water natuurlijk), en vervolgens met een keukenmes en een hamer de rand helemaal losgetikt. Daarna met 2 schroevendraaiers erin getikt en voila.
Afbeelding

Gelijk maar wat leuk hout gehaald voor bovenop:
Afbeelding

Alleen vergeten dat ik twéé boxen had, dus ik moet weer terug. #-o
Laatst gewijzigd door jantje-secuur op do 17 apr 2008, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Interficior schreef:

Ik heb het eerst even boven de fluitketel gehouden
Heet jij Jerommeke ofzo :shock: ('t zijn geen postzegels!)

Kees
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Mijn boxen zijn (nog) niet zo zwaar Kees, het is nu slechts 12mm MDF, alleen de voor- boven- en onderkant zijn 18mm MDF. Dus zo'n prestatie vind ik dat niet.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Nou, het hout zat er al even opgelijmd, maar is er nu ook afgefreesd (het was net droog).

Mocht iemand nog Wengé willen frezen:
Afbeelding

Draag een stofmasker! Wengé stof is giftig!

Ik heb dus totale repen erafgefreesd, ik heb geen stukken erafgezaagd, dus ik had extra veel zaagselplezier hier in de tuin. :twisted:

Ik denk dat ik van euforie de camera niet helemaal stil kon houden, dus hier de (lichtelijk blurry) foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou wordt het tijd om te gaan rollen met Afzelia! :)

Edit: Zo dus:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jantje-secuur op do 17 apr 2008, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Om jullie een hoop foto's te besparen, ik ben een stuk verder:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stappen: Voorkant zwart verven; frontje ervoor boetseren; nog een paar keer in de olie zetten.
Laatst gewijzigd door jantje-secuur op do 17 apr 2008, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Strak kistje hoor!

Als ik jullie allemaal zo lekker bezig zie met hout, dan baal ik wel eens een beetje dat ik nog geen gat recht kan boren........ :mrgreen:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Mooi hoor!

Als ik zo naar dat hout kijk, schaam ik me voor mijn afwerking :lol: Misschien dat ik van de zomer ook nog een en ander mooier ga afwerken en als ik dan zo naar dat wenge kijk!

Ik neem aan dat je ze in combinatie met je sub gebruikt. Was een br dan wel nodig?

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

KT88 schreef:
Strak kistje hoor!

Als ik jullie allemaal zo lekker bezig zie met hout, dan baal ik wel eens een beetje dat ik nog geen gat recht kan boren........ :mrgreen:
Och, ik heb weer niet zoveel gorgonzola gegeten van elektronica. Ieder zijn dingetje hoor. Soms moet je ook gewoon je concessies doen. Ik kan niet heel goed zagen (ligt natuurlijk ook aan mijn apparatuur) om het mooi in verstek te doen, maar dat los ik op door alles koud te verbinden en vervolgens zo af te frezen dat je naad wegvalt. Tactisch klussen is dat, hetgeen dat je niet zo goed kan wegmoffelen door hetgene dat je beter kunt. :mrgreen:
Mooi hoor!

Als ik zo naar dat hout kijk, schaam ik me voor mijn afwerking :lol: Misschien dat ik van de zomer ook nog een en ander mooier ga afwerken en als ik dan zo naar dat wenge kijk!

Ik neem aan dat je ze in combinatie met je sub gebruikt. Was een br dan wel nodig?

mvg,
Wel, omdat dit parket is, heb je een groot voordeel met naden enzo, in de zin van dat je geen last hebt van gaten enzo in je werkstuk. Ook heeft het hout een verstevigende verbinding. Bij mij is het zelfs een cruciaal onderdeel, mijn zijwanden zijn maar 12mm dik (MDF). Met afzelia erbij is het totaal 18mm, dat is wel weer acceptabel.

Over die sub: zonder BR pijp simuleert hij maar tot 80 Hz ongeveer, omdat dit ding 'gemaakt' is voor BR. Daarom heb ik hem in BR gestopt, want ik wil op 60 Hz crossen, vanwege de karakteristiek van mijn subwoofer. Bovendien wil ik mijn speakers ook nog een beetje autonoom houden. :)
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Heel mooi geworden. Veel mooier dan de glazen bovenkant. :)

Complimenten!
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Joost schreef:
Heel mooi geworden. Veel mooier dan de glazen bovenkant. :)

Complimenten!
Daar valt natuurlijk over te twisten. Het geeft natuurlijk wel een warmere uitstraling, dit hout.

Intussen heb ik metingen verricht:

Peerless HDS 180 Exclusive:
Afbeelding

Eton 25 SD 1
Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Interficior schreef:
Joost schreef:
Heel mooi geworden. Veel mooier dan de glazen bovenkant. :)

Complimenten!
Daar valt natuurlijk over te twisten. Het geeft natuurlijk wel een warmere uitstraling, dit hout.

Intussen heb ik metingen verricht:

Peerless HDS 180 Exclusive:
Afbeelding

Eton 25 SD 1
Afbeelding
Die HDS valt wel heel erg vroeg af blijkbaar. Daar ging precies iets mis.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Ik denk dat dat iets is bij mijn meetapparatuur of iets dergelijks. Echter, dat gebied is niet van belang bij het filteren, en dus hoef ik er mijns inziens niet zoveel aandacht aan die vroege afval te besteden.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Het zou een beetje een vetekend beeld van de baffle-step kunnen geven. Die zet volgens mij toch al in voor de curve begint af te vallen.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

die vroege afval van de HDS is inderdaad zonderling, hoe groot is je kast eigenlijk (hoeveel liter dan bedoel ik) .... bij een snelle simulatie kom ik voor deze unit uit op een kast van 10 liter met een afstemming van 52 Hz, het -3 dB punt ligt dan maar op 56 Hz :? kan inderdaad bafflestep zijn, bij een front van 20 - 21 cm breed zal het inderdaad rond de 1000 Hz liggen
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

De gemeten curve is vanaf 500Hz naar beneden ook zo onwaarschijnlijk zuiver.
Hoe ziet je meetsysteem er uit?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Aquilon schreef:
die vroege afval van de HDS is inderdaad zonderling, hoe groot is je kast eigenlijk (hoeveel liter dan bedoel ik) .... bij een snelle simulatie kom ik voor deze unit uit op een kast van 10 liter met een afstemming van 52 Hz, het -3 dB punt ligt dan maar op 56 Hz :? kan inderdaad bafflestep zijn, bij een front van 20 - 21 cm breed zal het inderdaad rond de 1000 Hz liggen
Ik dacht zo'n 16 liter.. Daar gaan dan nog de BR-poort en de driver en grut vanaf. Ik heb hem echter wel getuned op 46 Hz uit mijn hoofd.
De gemeten curve is vanaf 500Hz naar beneden ook zo onwaarschijnlijk zuiver.
Hoe ziet je meetsysteem er uit?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nee ik heb hem niet zo dicht op de faseplug gemeten, dat was alleen een hoogtetest van de microfoon.

Berhringer ECM8000 Mic met Behringer Mic1 voorversterker.

Edit: Bij het meten lag er op de grond tussen de speaker en de mic ook een matje pritex.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ziet er op zich niet slecht uit. Ik gebruik die Behringer mic ook. Misschien je mic voorversterker, maar dat lijkt me ook nogal onwaarschijnlijk.
Die curve laat echt een heel mooi HP verloop zien. Kijk al je instellingen een keertje na.
Meet je met een sweep of met noise-bursts?

Tip: Een mic-standaard kost maar €25 hoor. ;)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

rho schreef:
Ziet er op zich niet slecht uit. Ik gebruik die Behringer mic ook. Misschien je mic voorversterker, maar dat lijkt me ook nogal onwaarschijnlijk.
Die curve laat echt een heel mooi HP verloop zien. Kijk al je instellingen een keertje na.
Meet je met een sweep of met noise-bursts?

Tip: Een mic-standaard kost maar €25 hoor. ;)
Ik meet met Noisebursts, in het MLS tabje in ARTA. Maar het staat nu allemaal weer terug.

En een mic-standaard+mic+nog veel meer rommel is 30 euro, en een losse micstandaard óók 30 euro. Bij andere zaken moet je gelijk weer speciale dingetjes kopen zodat de mic eropkan. Ik heb gewoon geen zin daar geld aan uit te geven als het het zo ook kan... Het is een behoorlijk uitsteekselloze standaard dus opzich erg goed.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mic standaard heb je ook al voor minder.
Vaak staan ze op de markt heel goedkoop.

Maar een beetje stevigheid is ook wel handig :P

Overigens krijg je bij de meeste mic's een houder die je op een standaard kan schroeven.
Jur de Wilde
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 dec 2006, 20:54
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jur de Wilde »

Hallo ik ben nieuw op het forum en ik zat net met veel interesse je topic te lezen. Ziet er goed uit, mijn complimenten!

Ik ben een leek op het gebied van meten maar toen ik de (neem aan holle) pvc buis zag van je meetstandaard dacht ik toch maar even reageren......zou dit van invloed kunnen zijn op je meetgegevens, is hij open aan de voorkant??

Misschien is het het proberen waard om nog eens te meten met wat demping in de buis.

Veel succes verder!

Met vriendelijke groet,

Jur
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Jur de Wilde schreef:
Hallo ik ben nieuw op het forum en ik zat net met veel interesse je topic te lezen. Ziet er goed uit, mijn complimenten!

Ik ben een leek op het gebied van meten maar toen ik de (neem aan holle) pvc buis zag van je meetstandaard dacht ik toch maar even reageren......zou dit van invloed kunnen zijn op je meetgegevens, is hij open aan de voorkant??

Misschien is het het proberen waard om nog eens te meten met wat demping in de buis.

Veel succes verder!

Met vriendelijke groet,

Jur
Ik kan me voorstellen dat er zich een staande golf vormt in de buis... Zou dan op 344/0.25= 1376 Hz zijn... Hebben we daar in de buurt een piek gezien?

Enniewee, mijn boxen zijn qua uiterlijk wel redelijk af nu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Zien er prima uit. =D> =D>
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”