Dirac XT BenD (2x Alcone HE5.25 + 1x Vifa XT300)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Dirac XT BenD (2x Alcone HE5.25 + 1x Vifa XT300)

Bericht door Macsel »

Hallo lieve forumers,

In dit draadje heb ik jullie al om enige raad gevraagd betreffende de speakers die nu gebouwd gaan worden. In dit draadje wil ik de voortgang met jullie delen. Gister de eerste drivers binnen gehad en dat is het officiele begin! Helaas zijn ze alleen nog maar via Lautsprechershop te bestellen. Vandaag als alles goed gaat de rest ophalen in Haarlem.

Alvast even een foto-tje:
Afbeelding

De vorderingen zullen op mijn weblog te volgen zijn: materie.nl
Maar ook hier zal ik regelmatig een paar fototjes laten vallen!
Laatst gewijzigd door Macsel op za 30 dec 2006, 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

De vorderingen zullen op mijn weblog te volgen zijn: materie.nl
Da's flauw, gewoon hier een topic starten, dan kunnen we je ook nog tips en suggesties geven, je weet toch, een Blog is zooo '98.

Met vriendelijke groeten,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

@Sander: Ik doe beide, is dat ook goed ;-)

Vanmiddag naar Haarlem \:D/

Nog even wat extra info:
De speakers zijn gedoopd: 'Dirac XT BenD'
'Dirac XT' is heel saai het standaard speakerpakket en 'BenD' is de naam waaronder mijn compaan en ik al twee keer eerder speakers bouwde. Hij de hout-vakman, ik de 'technicus'. Daaronder verstaan we dus het vasthouden van een soldeerbout, want van spoeltjes, weerstandjes en wat ze precies doen en voor invloed hebben daar heb ik nou ook weer geen kaas van gegeten...

cheers
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

En wat vindt Pim daar nou van, dat je dit met Ben doet? :lol:
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

B-en-D, eerste letters achternamen ;-)

OK, en weer een fototje erbij:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Het is misschien niet helemaal de juiste volgorde, maar het eerste wisselfilter is af. Omdat dit een standaard bouwpakket is waarvan alleen de buiten-/zichtkant is aangepast is ook het filter 'standaard'.

Het is mijn eerst hardwire filter dat ik zelf heb gesoldeerd. Speciaal een nieuwe Weller soldeerbout aangeschaft met iet wat meer vermogen dan m'n eerste hobby boutje.

Ik was begonnen met de kant waar het kleine rode spoeltje zit. Het zit een beetje rommelig, daar ga ik bij het tweede filter meer aandacht aan besteden. Over de rest ben ik wel tevreden.

De plaatjes:
Afbeelding
Nog zonder draden

Afbeelding
De achterkant met draden

Afbeelding
De voorkant met draden
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Het even geduurd, druk druk druk, maar er zijn weer foto's gemaakt!
De kast is nu dan eindelijk echt in aanbouw!

Afbeelding
De kast, kaal, nog geen gaten voor de drivers/baspijp.
Kast: 18mm MDF, voet en baffle: massief Slavonisch Eiken, kwartiers.

Afbeelding
Hier ruimte voor de aansluiting.

De kasten worden in een zeer donker grijze kleur gespoten waar een
druppeltje bruin doorheen zit. Het eiken wordt met olie en was behandeld.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

hoi,

ben je niet bang dat het eiken front na verloop van tijd gaat beginnen werken (krimpen, uitzetten, barsten ...) Wou het voor mijn project ook gebruiken als front, maar de houtleverancier kon me niet garanderen dat het hout niet meer zou leven en heeft het mij afgeraden, heb dus gewoon MDF gebruikt :cry:

Bart
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

De gene die voor mij de kasten bouwt is een zeer kundige meubelmaker. Hij heeft veel verstand van hout. Bij het uitzoeken van het (ruwe) eiken heeft hij een partijtje gevonden wat al een tijdje (4 jaar) binnen ligt en dus 'droog' is. Als het hout goed droog is dan wordt kans op scheuren van het hout een stuk kleiner wanneer je het hout gaat bewerken.
Omdat dit hout 'kwartiers' is wordt de voorplaat wanneer en àls het hout gaat werken (minimaal) dikker of dunner. Dit heeft de minst nadeling gevolgen bij een speakerfront.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Macsel schreef:
Afbeelding
Leuk iemand die iets met Alcone doet! Maarruhhh... sneeuwt het bij jou?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Dat zijn lichtbollen Jan, da's uitgebreid behandeld op RTL4 met Robert van den Broeke, zo'n zweverig type die gelooft in geesten, spoken en ander onzichtbaar gespuis :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Leeuwarden schreef:
Leuk iemand die iets met Alcone doet! Maarruhhh... sneeuwt het bij jou?
Helaas, geen spiritualiteit, maar gewoon oud hollands houtstof.
Heb de foto's helaas niet zelf geschoten... Heb ze dus zoals ze nu zijn nog niet eens in levende lijfe gezien :( :?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
Dat zijn lichtbollen Jan, da's uitgebreid behandeld op RTL4 met Robert van den Broeke, zo'n zweverig type die gelooft in geesten, spoken en ander onzichtbaar gespuis :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dan werkt ie vast ook bij HiFi.nl :mrgreen:

Maar om even op Alcone terug te komen: Ik heb een aantal modellen beluisterd en ik vind het niet verkeerd klinken. (heb zelf de AC8HE)
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Macsel schreef:
De gene die voor mij de kasten bouwt is een zeer kundige meubelmaker. Hij heeft veel verstand van hout. Bij het uitzoeken van het (ruwe) eiken heeft hij een partijtje gevonden wat al een tijdje (4 jaar) binnen ligt en dus 'droog' is. Als het hout goed droog is dan wordt kans op scheuren van het hout een stuk kleiner wanneer je het hout gaat bewerken.
Omdat dit hout 'kwartiers' is wordt de voorplaat wanneer en àls het hout gaat werken (minimaal) dikker of dunner. Dit heeft de minst nadeling gevolgen bij een speakerfront.
mhhh, vier jaar gedroogd, moet inderdaad voldoende zijn :) misschien kan ik ook nog ergens zo'n partijtje kopen voor een volgend project, je hebt me weer op ideeën gebracht :wink:

bart
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Leeuwarden schreef:
Leuk iemand die iets met Alcone doet! Maarruhhh... sneeuwt het bij jou?
Het is stof dichtbij de lens wat door de flits wordt belicht, heb ik ook eens gehad ... dacht dat de camera verziekt was (viel uiteindelijk wel mee :wink: ) :idea:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Kan vreemd gaan: Ik had laatst een beestje in m'n spiegelreflex. Was heel vreemd effect...
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Heb een keer een beestje in m'n beeldscherm van m'n laptop gehad, das echt raar.
Maar goed 'cut the crap' - speakers bouwen:

1 kast klaar voor afwerking, even een impressie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ben benieuwd hoe het klinkt. Na de ervaring bij Bart_M ben ik erg gecharmeerd van een d'appolito

Wowly
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Wowly,

Kun je iets meer info geven. Ben zelf natuurlijk ook erg benieuwd naar hoe ze klinken.

Maar wat bedoel je precies met 'de ervaring van Bart_M'?
En heb je een linkje(s) van d'appolito?

THX...

Het blijkt dat de korf van de Alcone woofertjes niet gelijk zijn. Ze zijn niet symmetrisch en niet allemaal hetzelfde. Dit maakt het infrezen erg lastig. Met name omdat ze ook niet rond zijn. Waarschijnlijk gaan we er daarom (ook slagen deze qua klank ed) niet meer maken...
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nee, ik be gewoon erg benieuwd naar hoe ze klinken, zouden wel eens ontzttend mooie speakers kunnen zijn.

Idd een slechte zaak dat de korven niet gelijk zijn....zegt wat over de fabrikatiestandaard.

De d'appolito van bart had een fenomenale soundstage, waar mijn refmons het nakijken hadden, tenminste op dat aspect dan toch. Berenjaloers. Ik ga tzt met Rob Dingen eens kijken of er iets dergelijks met de refmon mogelijk is...

Wowly
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Even een tijdje leek er niets te gebeuren; niets in minder waar. Ze zijn klaar! Ff wat minder tijd gehad om foto's te plaatsen, en foto's van de 'afbouw' moet ik nog krijgen. Maar vandaag wel even foto's gemaakt van het eindproduct.

Speaker in z'n geheel:
Afbeelding

Detail van de voet:
Afbeelding

Achterkant:
Afbeelding

Aansluiting, erg netjes verwerkt vind ikzelf; koud achterop vind ik niet mooi, dit past wel bij de rest van het 'design'
Afbeelding

De speakers staan nu in te spelen. Volgens mij zit het met het geluid wel snor.
Foto's van de bouw en de binnenkant volgen nog.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Beauties!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd, echte beauties, ziet er zelfs proffesioneel uit!! ert mooi. Maar.....hoe klinken ze?

Wowly
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ja wow, ik vind dit ontwerp er erg gaaf uitzien. Klank? :roll:
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Schitterend gewoon! Erg mooie combinatie, det zwart met dat hout!
Gesloten