Gesloten kast

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

DIY_Freak schreef:
JeroenKV schreef:
DIY_Freak schreef:
Wat is het bereik in het hoog dat de woofer weer moet kunnen geven? Ofwel hoe hoog wil je 'm filteren?
Op een ander forum krijg ik het advies om op 500hz te filteren ivm het impendantieverloop van een ESL. Een -6db filter zou dan mooi zijn voor de geleidelijke overgang tussen ESL en woofer.
Dan lijkt me een 8" unit niet te groot. Ik heb een beetje moeite met een 6,5" driver als sub. Die units zijn alles behalve optimaal onder +/- 100Hz. Een 8+" is veel beter op z'n plaats. Er zijn ook genoeg 10" die met alle plezier tot ver boven de 500Hz speelt. Ik weet niet of 1ste orde filters hier op z'n plaats zijn. Je kunt makkelijk 2de of 3de orde akoestisch hanteren lijkt me. Ik zou voor deze toepassing denken aan een Seas L21/L22 (de versie geoptimaliseerd voor sub), Peerless HDS205 of CSX257. Helemaal smakelijk is een Seas L26 of SS 25W8565-01 (is beperkt in middengebied). De laatste drie zijn erg geshcikt voor gesloten behuizingen, wat wellicht iets beter past bij het geluid van de ESL.

Kan die ESL niet wat lager gefilterd worden dan 500Hz? Dat is in het algemeen een lastige freq om goed te filteren.
Ik heb voor het laag onder de 50hz een sub, dus de baskastjes hoeven niet heel laag te gaan. Wat is de inhoud van de kast voor deze unit en hoe laag komt hij dan??

Die 500hz wordt mij geadviseerd, maar Fikeir heeft het over 1e orde -6db bij 400hz. ESL's schijnen echter qua impendantie lastig te worden onder de 500hz.... :?:
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

JeroenKV schreef:
Ik heb voor het laag onder de 50hz een sub, dus de baskastjes hoeven niet heel laag te gaan. Wat is de inhoud van de kast voor deze unit en hoe laag komt hij dan??
Welke van de rij woofers?
Die 500hz wordt mij geadviseerd, maar Fikeir heeft het over 1e orde -6db bij 400hz. ESL's schijnen echter qua impendantie lastig te worden onder de 500hz.... :?:
Ik heb nog nooit een ESL gekantklost of me erin verdiept maar zover ik weet hoort er een trafo voor te zitten die de impedantie omvormt voor een versterker. Als Fikier het zegt, lijkt me het wel goed toch? Hij is tenslotte degene die er een boek over geschreven heeft ;)

Wie weet er meer over ESL's? Erik in da house? Die heeft zelf het een en ander ermee gedaan.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

DIY_Freak schreef:
JeroenKV schreef:
Welke van de rij woofers?
Ik heb nog nooit een ESL gekantklost of me erin verdiept maar zover ik weet hoort er een trafo voor te zitten die de impedantie omvormt voor een versterker. Als Fikier het zegt, lijkt me het wel goed toch? Hij is tenslotte degene die er een boek over geschreven heeft ;)

Wie weet er meer over ESL's? Erik in da house? Die heeft zelf het een en ander ermee gedaan.
Ik heb een Peerless sub XLS-10, die zet ik nu ook al in onder de 50hz.

De ESL wordt inderdaad aangestuurd door een trafo en een hoogspanningsunit. De versterker sluit je aan op de trafo, maar daarvoor kun je gewoon een passief filter plaatsen. Een mooie oplossing is hier een 1e orde filter (geen fase probleem) en -6db afval, dan gaan de ESL en woofer geleidelijk in elkaar over.

Dit lijkt inderdaad ook wel wat:
http://www.seas.no/seas_line/woofers/H282.PDF
http://www.seas.no/seas_line/woofers/h0955.pdf

MOet beide wel actief filteren, want de rendementen zijn veel hoger dan van de ESL.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat van die impedantie & ESL's kan wel kloppen, weet alleen niet bij welke frequentie de ellende begint. mijn pa heeft een stel vM electrostaten (met baskast eronder, dus erg laag hoeven ze niet te gaan) en die trekken een vrij zware wissel op z'n versterker, van de "gewone" kon eigenlijk alleen de zwaarste HK in "high current" mode ze aan
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Henkjan schreef:
dat van die impedantie & ESL's kan wel kloppen, weet alleen niet bij welke frequentie de ellende begint. mijn pa heeft een stel vM electrostaten (met baskast eronder, dus erg laag hoeven ze niet te gaan) en die trekken een vrij zware wissel op z'n versterker, van de "gewone" kon eigenlijk alleen de zwaarste HK in "high current" mode ze aan
Ik denk dat die woofers er pas bij 100 / 150 hz inkomen, vandaar het "probleem".
Plaats reactie