Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Marp schreef:
asterduc schreef:
Bij de Concave gaan we dat dus anders oplossen.
Op het tempo dat het nu loopt zal dat voor de versie Mk III zijn ergens in 2018! :roll:
Om deze reden, maar ook omdat ik meer te doen heb, ga ik hier niet verder in op Marc's verhaal.

Waarschijnlijk genoeg om over na te denken, maar ik laat dit onderwerp even rusten en wil er vooral in dit topic niet verder op ingaan. Dan kan Ed ook weer verder met zijn huidige experimenten. :lol:
Ik bedoelde het niet beledigend hoor. Ik wou alleen aangeven dat, als je dieper in de materie gaat en een poging doet om zaken te optimaliseren, je er een veelvoud aan tijds moet insteken.
Mijn vroegere baas zei altijd, de laatste verbeteringen zijn de duurste en de meest intensieve.

Van de theoriewissels die hier de laatste dagen gegaan zijn heb ik althans weer wat bijgeleerd en andere forumleden, hoe onbescheiden of pretentieus ook, zullen eerlijk moeten toegeven dat elke confrontatie / beredenering extra informatie brengt!

Jammer vind ik wel dat velen, dikwijls onbewust, hun eigen ding te sterk verdedigen. Maar dat doen we eigelijk allemaal wel wat.
jeroen_d schreef:
Ik begrijp Mario wel. Het kost veel energie, alles wat je netjes probeert te verwoorden moet je weer 5 keer verantwoorden en opnieuw uitleggen. De geinteresseerden kunnen ook zelf nadenken. Het houdt een keer op.
hoe bedoel je Jeroen? kun je dat eens uitleggen!
audiomanics schreef:
asterduc schreef:
je loopt achter Kees, zijn we niet gewend van jou. en dat voor een Duc rijder
Ik weet toch niet dat jij dat ook al weet, als Duc rijder 8)
Kees
right! :lol:
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

Marp schreef:
Op al zijn [ed: Marc] vragen m.b.t. de door B&W gekozen vorm bestaat echter een antwoord, waar je feitelijk vanzelf op uitkomt als je de werking geheel doorziet.
Krasse uitspraak.
Marp schreef:
maar ook omdat ik meer te doen heb, ga ik hier niet verder in op Marc's verhaal.
Wie A zegt...
Marp schreef:
Dat is meer dan B&W in zijn whitepaper uit de doeken doet
Vandaar dat ik de JAES papers er maar eens op nageslagen heb, waarin B&W zijn wetenschappelijke achtergronden bloot geeft.

Hoe kom jij aan je informatie?
Marp schreef:
V.w.b. de bol kan ik kort zijn: een sterkere en resonatie-armere vorm bestaat niet!
Ik neem aan dat je paneel resonanties bedoelt, en niet staande golven. Volgens mij was dat laatste wat ik in mijn verhaal probeerde te adreseren.
Marp schreef:
Een een hint v.w.b. de sphere: probeer het te zien als een soort gelijkrichter voor geluidsgolven (met name voor reflecties), gevolgd door een progressieve luchtveer/demper. Voor het gehele concept geldt dat er nauwelijks energie wordt afgestaan of wordt omgezet in een andere vorm, maar deze wordt optimaal in zijn huidige energievorm verzameld en met een hoge efficiëntie gelijkmatig teruggegeven aan de conus. Een zwart gat bestaat dus niet.
Ik probeer het te zien, maar het lukt me niet!!! :D Serieus, allemaal leuke gedachten sprongen, maar wat gebeurt er nu echt?

Met het gevaar als een dominee te klinken:

Ed, wat er ook allemaal gebeurd, het zal allemaal wat! Dat heb ik ook met rubberen kabels, koperfoliespoelen etc. Zolang je geen massaproduktie hoeft te doen en niet op de kosten of arbeid hoeft te letten, of als je geen wetenschappelijke publicatie beoogt, kan je de zaken gewoon nemen zoals ze zijn, en afgaan op je intuitie, oren, en gelukkig worden met het uiteindelijke resultaat. Dat mensen zoals Gydotron of ik wel eens wat gas terug geven, is omdat er in alle enthousiasme soms wat "teveel" geclaimd wordt, en dan knaagt ons wetenschappelijk geweten. Ben je dan gedreven, of een lastpak?

Marc
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

marc.heijligers schreef:
Ben je dan gedreven, of een lastpak?
Een enorme lastpak!! :wink:
Als je , heel begrijpelijk, een beetje (erg) moe wordt van iedere keer maar je uitspraken toe moeten verdedigen en ze daarom maar niet meer op het forum plaatst is de persoon die het aangaat misschien wel gebaat bij een PB-tje.. Want hij wil het wel weten, neem ik aan..
De anderen ook hoor, maar ik begrijp heel goed dat je er soms geen zin meer in hebt..
(ga nu niet meteen mijn postbak volstorten svp.. :lol: )

Kees
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de tijd is gekomen om mijn conclusies te trekken en verder te gaan.

De projectie theorie zou ik ook willen uitproberen. Die kastvorm moet ik nog optekenen. Het is daarbij de bedoeling dat de geluidsgolven naar één punt worden gedreven.

Mijn verzoek aan jullie is om in bijgaande doorsnede een mogelijke vorm of patroon te brengen, al of niet rond deze projectie theorie. Tekenkwaliteit is onbelangrijk, ik zet het idee wel netjes om.

De hoogte van de kast is 14 cm. Als inhoud voor de middentoner rekenen we op een 3 tot 5 liter.

Ben benieuwd of hier reactie op komt!

Alvast bedankt.
Groeten,
Ed.
Bijlagen
Blanke doorsnede.jpg
weidok

Bericht door weidok »

Met belangstelling heb ik dit topic gevolgd..
Goed werk Ed.. erg leerzaam...

De vorm en afmetingen van de middenkamer komt sterk
overeen met de Saba Cello of Rondo's

Plaatje terugezet :) voor de duidelijkheid !!
Afbeelding

Ik blijft dit topic met grote belangstelling volgen... :roll: :roll: :roll:
Laatst gewijzigd door weidok op vr 24 nov 2006, 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.
ovni

Bericht door ovni »

asterduc schreef:
ovni schreef:
Net als Weidok volg ik ook het verhaal intensief.
... blablabla ... uitspuiten.
Ovni,

gooi die informatie nog eens in volgend topic viewtopic.php?t=2946&highlight=
Daar zit je 100% goed!
Bij deze het geblaat verplaatst :lol:
Laatst gewijzigd door ovni op vr 24 nov 2006, 1:17, 2 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

audiomanics schreef:
marc.heijligers schreef:
Ben je dan gedreven, of een lastpak?
Een enorme lastpak!! :wink:
Als je , heel begrijpelijk, een beetje (erg) moe wordt van iedere keer maar je uitspraken toe moeten verdedigen en ze daarom maar niet meer op het forum plaatst is de persoon die het aangaat misschien wel gebaat bij een PB-tje.. Want hij wil het wel weten, neem ik aan..
De anderen ook hoor, maar ik begrijp heel goed dat je er soms geen zin meer in hebt..
(ga nu niet meteen mijn postbak volstorten svp.. :lol: )

Kees
Met PB-tjes wordt het nog veel erger als je niet oppast. Voor je het weet heb je een 1op 1 discussie die nog veel gedetailleerder gaat dan wat je normaal op het forum doet en ook dagenlang duurt.

Op een forum of per mail blijft het toch altijd een beetje moeilijk. Als ik met Marc een uurtje voor een tekenbord zou staan doen we meer dan we in 3 dagen forummen voor elkaar krijgen. Dan begrijp je elkaar en elkaars standpunten en hoeft het dan nog steeds niet eens te zijn. Op een forum heb je die snelle interactie niet, komt er interferentie van anderen doorheen en wordt bovendien de discussie voor een publiek gevoerd. 1 op 1 kan je veel beter hard gas geven en weer terugnemen. Het heeft nu eenmaal zijn beperkingen.

Dus soms willen mensen hier even de discussie laten voor wat ie is en ja, dat wordt dan ook weer op een bepaalde manier opgevat. En als je dan en passant weer een paar beweringen doet zoals Mario, geef je weer voer om nog een paar tegenopmerkingen erachteraan te plaatsen. Het is niet anders...
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ovni schreef:
Net als Weidok volg ik ook het verhaal intensief.
... blablabla ... uitspuiten.
Ovni,

gooi die informatie nog eens in volgend topic viewtopic.php?t=2946&highlight=
Daar zit je 100% goed!
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

weidok schreef:
bedankt Weidok,
dan krijg je dus zo iets!
Bijlagen
mid enclosure alternatief 13.jpg
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

zelf zat ik nog te denken aan deze vormen.

beide hebben de bedoeling om de geluidsgolven naar een punt te geleiden waar ze met demping kunnen worden gedempt. Dat is tenminste de theorie. Of dat in de praktijk gaat werken zal de meting moeten uitmaken.
Bijlagen
mid enclosure alternatief 12.jpg
mid enclosure alternatief 12.jpg (47.55 KiB) 2278 keer bekeken
mid enclosure alternatief 11.jpg
mid enclosure alternatief 11.jpg (48.1 KiB) 2278 keer bekeken
weidok

Bericht door weidok »

asterduc schreef:
weidok schreef:
bedankt Weidok,
files/thumbs/t_mid_enclosure_alternatief_13_104.jpg
Er is niet goed gegaan met het verschalen Ed..
Beide doorsneden zijn nagenoeg gelijk.. :wink:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

weidok schreef:
asterduc schreef:
weidok schreef:
bedankt Weidok,
files/thumbs/t_mid_enclosure_alternatief_13_104.jpg
Er is niet goed gegaan met het verschalen Ed..
Beide doorsneden zijn nagenoeg gelijk.. :wink:
Raar, da's dan echt toeval, want wij hebben de Concave vorm zuiver op esthetisch gevoel ontworpen, zonder achterliggende theorie of berekening.

By the way: je voorbeeld is verdwenen!
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

zoals op onderstaande meting te zien, is er een peak op 1200 hz door de staande golf in de 14 cm hoge TL kast (hoogste curve)

De curve eronder is na toevoeging van Pritex.

De gele curve is het resultaat van extra BAF in de kast.

De definitieve kast zal vermoedelijk 16 cm hoog worden om de unit onderaan en bovenaan meer ademruimte te geven.

Bij 16cm kasthoogte zal deze golf zich verplaatsen naar 1060 hz.

Ik speel met de gedachte om een Helmholz Resonator in te bouwen maar weet niet of dit funktioneel gaat zijn.
Daarbij komt ook dat een HH voor deze hoge frekwentie van 1060 hz nogal vreemde afmetingen krijgt.
Ik heb volgende waarden berekend. HH inhoud 0,3 liter, pijp van 12cm doorsnede en 8 mm lang.
Tevens is ook de vraag of een kastinhoud van 0,3 liter een effect gaat hebben om die golf te absorberen.

Hieronder een voorbeeld van hoe dat in de TL behuizing geïntegreerd kan worden.
Oranje is de HH.
Blauw is de pijp.

Tevens is een kegel te zien achteraan op de unit.
Of dat een effect gaat hebben is ook nog een vraag.
De 15M4531 heeft een nogal groot verluchtingsgat achteraan. Vandaar dat de kegel met enkele adapters aan de unit is bevestigd. De luchtflow zal dus een 90° hoek moeten maken.

Ed.
Bijlagen
mid enclosure alternatief 14.jpg
15M in TL curve.jpg
15M in TL curve.jpg (34.49 KiB) 2204 keer bekeken
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik dacht aan iets als dit. Veel reflecties gaan naar de prop dempingsmateriaal achterop de magneet. De rest wordt geleid in de konus waarin flink wat dempingsmateriaal wordt aangebracht. Onderbouwing....geen, gewoon boerenverstand :?

Wowly

Edit: netter maken post
Bijlagen
Blanke doorsnede alternatief Wowly.JPG
Blanke doorsnede alternatief Wowly.JPG (38.23 KiB) 2176 keer bekeken
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Ik dacht aan iets als dit. Veel reflecties gaan naar de prop dempingsmateriaal achterop de magneet. De rest wordt geleid in de konus waarin flink wat dempingsmateriaal wordt aangebracht. Onderbouwing....geen, gewoon boerenverstand :?
Goed idee Jan,

dus je vervangt de kegel door een dempingsvlak. Dat zou dan eventueel een vertikale dempingsplaat kunnen zijn.

De uiterste punt zouden we dan goed gedempt kunnen uitvoeren tot aan het knikpunt (waar de maat aangegeven is).

Zo op het eerste zicht zie ik hier geen probleempunten, met uitzondering dan dat je last blijft hebben van de staande golf tussen boven en onderkant.

Bedankt.

Ed.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

asterduc schreef:
Wowly schreef:
Goed idee Jan,

dus je vervangt de kegel door een dempingsvlak. Dat zou dan eventueel een vertikale dempingsplaat kunnen zijn.

De uiterste punt zouden we dan goed gedempt kunnen uitvoeren tot aan het knikpunt (waar de maat aangegeven is).

Zo op het eerste zicht zie ik hier geen probleempunten, met uitzondering dan dat je last blijft hebben van de staande golf tussen boven en onderkant.

Bedankt.

Ed.
Een stuk dempingsmateriaal die over de ventilatiegat van de magneet zit verandert o.a. Qms van de driver, die wordt dan lager en Rms wordt hoger.
Ik zou eerder kiezen voor een dik vilten ring waarbij het gat dus vrij blijft.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Geenius schreef:

Een stuk dempingsmateriaal die over de ventilatiegat van de magneet zit verandert o.a. Qms van de driver, die wordt dan lager en Rms wordt hoger.
Ik zou eerder kiezen voor een dik vilten ring waarbij het gat dus vrij blijft.
Ter hoogte van het ventilatiegat kan eventueel ook een uitsparing worden gemaakt. Lijkt mij wel op te lossen.

Dat geeft dan zoiets
Bijlagen
mid enclosure alternatief Wowly.jpg
rho

Bericht door rho »

Eerder zoiets denk ik.
Bijlagen
mid enclosure alternatief Wowly.jpg
mid enclosure alternatief Wowly.jpg (18.88 KiB) 2363 keer bekeken
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jamaar, dan kan de geluidsgolf terugkaatsen naar het membraan!
Bijlagen
mid enclosure alternatief Wowly 2.jpg
mid enclosure alternatief Wowly 2.jpg (45.42 KiB) 2354 keer bekeken
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Je had destijds van die rubberen panelen, deflex heette ze. Die hadden ook kleinere rondjes die je op de achterzijde van de magneet kon plakken.

Ik vraag met trouwens af of je bij mijn ideetje nog wel het effect hebt van het sphere-idee.

Jan
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Je had destijds van die rubberen panelen, deflex heette ze.
dat heb ik onder voodoo geklasseerd, dus maakt bij mij geen kans
Wowly schreef:
Ik vraag met trouwens af of je bij mijn ideetje nog wel het effect hebt van het sphere-idee.
Jan
De vraag is of ik het Sphere idee wel wil.
Ergens klopt er iets niet in mijn Sphere copie.

Waar de fout zit weet ik niet, maar voorlopig stap ik daar even vanaf.
Mijn metingen hebben aangetoond dat ik met het TL idee beter uit ben.

Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ed, ik heb nog zitten denken over die wat extra naijling in de sphere horn op hoge frequenties.
Ik was nog wat aan het simuleren in AJ Horn en in de Sphere simulatie gaf het systeem 2 storingen aan. Die kloppen wel met de metingen.

De eerste is in het gebied waar ook de unit een fout vertoont.

De tweede is rond 1400 Hz, daar waar mijn Sphere hoorn dus ook die piek geeft.
Als ik de lengte van de hoorn wijzig, gaat ook die piek hoger of lager in frekwentie.
Ik ben dus van mening dat de hoornlengte verantwoordelijk is voor deze storing.

In de TL versie is dit niet het geval. Ik vermoed dat komt omdat de TL hoorn akoestisch niet echt als een hoorn wordt gezien omdat hij een verlengde is van de kast.
Bijlagen
15M Sphere 5,3l 25cm AJhorn.jpg
15M Sphere 5,3l 25cm AJhorn.jpg (47.04 KiB) 2316 keer bekeken
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Maar in de TL berekend had je nog meer verstoringen dan bij de sphere/hoorn. En in mijn eigen sphere/horn heb ik hier geen last van. Wellicht dat de bol met kegel achterop de woofer toch een stuk beter werkt, analoog aan wat Mario beweert.

Je kunt je uberhaupt afvragen of AJHorn wel in staat is om betrouwbaar de shpere/horn te simuleren. Als je ziet hoeveel moeite B&W doet met hun Finite Element methode, dat doen ze niet voor niets.

Los even van deze bespiegelingen waarbij we helaas een beetje in veronderstellingen blijven hangen, hierbij nog even mijn praktijkmetingen. Groen is de driver (de gouwe ouwe Peerless HDS134) op een open baffle, je kan dit beschouwen als het eigen gedrag van de driver. Zwart is de HDS134 in een bol met open achtereinde met diameter 10,5cm. Blauw is de hoorn erop. Rood is de hoorn gevuld met wol.

In de watervallen van de kale driver (groen) en de driver in de bol/hoorn (rood) zie je dat in ieder geval in mijn behuizing en met deze driver de kast verwaarloosbare invloed heeft. Vandaar dat ik niet verder heb gezocht. In jouw geval, waarbij je een eenvoudiger constructie wilt, lijkt de TL de betere oplossing en ik snap dat je in die richting verder gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Maar in de TL berekend had je nog meer verstoringen dan bij de sphere/hoorn.

Je kunt je uberhaupt afvragen of AJHorn wel in staat is om betrouwbaar de sphere/horn te simuleren.
je hebt gelijk Jeroen.

Ik heb de simulatie nog eens overgedaan met beide waardes en de TL geeft diezelfde storing, zelfs nog sterker.

Hoe betrouwbaar? het is allemaal mathematisch. Of dat de realiteit benaderd is van verschillende faktoren afhankelijk.

De hoofdfout in mijn simulaties voor de Sphere horn en de gesloten TL is zeker het feit dat de simulaties gemaakt zijn in de veronderstelling dat de hoorn OPEN is. In werkelijkheid sluiten wij deze hoorn.
We moeten de simulatie dan zelf alsdusdanig interpreteren.
Ik vermoed dat de grote verschillen vooral in het laag gedeelte gaan zitten.

Hoedanook, voor mij is AJHorn een goede basis om een dergelijk TL op te bouwen. Je moet ergens beginnen met juiste verhoudingen te kiezen.

Je amplitudemeting is zeer overtuigend moet ik zeggen. Nogthans heb je van 900 tot 1600 hz toch ook wat onstabiliteit vanaf dat de hoorn erop komt, maar de wol haalt dat er weer uit.

Groeten,
Ed.
Bijlagen
Zwart = Sphere horn<br />Rood = Transmission line
Zwart = Sphere horn
Rood = Transmission line
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je Mathcad hebt zou je ook eens de sheets van MJKing kunnen gebruiken, daar kan je zeer gedetailleerd de kast in zetten, met het precieze verloop van de doorsnedes, plaatsing en hoeveelheden van de demping, etc. is wel wat meer werk kwa invoeren.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”