De super T amp test....

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Lees nu net dit topic pas, ja ga je gang met die 4 ohm speakers, hij slaat wel af als ie er geen zin meer in heeft.

Leuk om te lezen dat ik kennelijk niet de enige Nederlander bent die de T-amps goed vindt klinken. Als er hier nog iemand de Super T wil testen. Geef het me even door.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Roland schreef:
Hoi

Lees nu net dit topic pas, ja ga je gang met die 4 ohm speakers, hij slaat wel af als ie er geen zin meer in heeft.

Leuk om te lezen dat ik kennelijk niet de enige Nederlander bent die de T-amps goed vindt klinken. Als er hier nog iemand de Super T wil testen. Geef het me even door.

Groeten Roland
Hij is DC beveiligd ?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

DC kan ik niks over vinden. Hij is wel beveiligd tegen overbelasting. Heb hem ook wel eens op 4 ohm speakers hard gezet. Hij "schakelt"vanzelf terug.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Roland schreef:
Als er hier nog iemand de Super T wil testen. Geef het me even door.

Groeten Roland
Bij deze! :)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Tony

Prima, ik neem je in de lijst op.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Roland schreef:
Hoi Tony

Prima, ik neem je in de lijst op.

Groeten Roland
He Roland ik stuur volgende week de Super T amp
naar Lars (van Audiofreaks)....

Ga de Super T amp eerst nog bij Sietse testen..

Ben nog even bezig om een pc voeding te testen
en hopelijk ook een 12 V accu... max. 10 amp ??
maar een 45 amp van een doorsnee auto lijkt mij
te veel van het goede...
Hoeveel ampere mag zo'n 12 V accu zijn ?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb altijd geleerd dat het voltage belangrijker is dan het amperage. Hoe hoger het amperage, hoe langer het duurt voordatde accu leeg is. Als je de accu trouwens helemaal leeg maakt is ie (meestal) ook kapot... Een autoaccu geeft trouwens als ie vol is een hoger voltage als 12 V. (13,7 V?)
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Dat is bij alle accu's zo :) Een volle 1.2v NiCd/NiMh cel is ook 1.65v als ie net is opgeladen :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ja klopt. Maar ik weet niet of dat voltage nog binnen de marges van de T-amp past.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Ik heb altijd geleerd dat het voltage belangrijker is dan het amperage. Hoe hoger het amperage, hoe langer het duurt voordatde accu leeg is. Als je de accu trouwens helemaal leeg maakt is ie (meestal) ook kapot... Een autoaccu geeft trouwens als ie vol is een hoger voltage als 12 V. (13,7 V?)
13,7 Volt oeps zou best kunnen
Zit een speciaal aansluitdraadje bij de Super T amp
voor accu's (met een zwevende zekering)

met hele grote ogen

(geen avatar Leeuwarden :) )

12,5 Volt ... 3 Ampere
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoe hoger het amperage, hoe langer het duurt voordatde accu leeg is
Hoe hoger de amperage, hoe sneller de accu leeg is !!

Wat een accu kan leveren is wel belangrijk, maar de box bepaald hoeveel stroom via de versterker naar de box gaat. En dat wordt dus weer bepaald door de uitgangsspanning van de versterker.
Dus hoe harder (meer spanning) de versterker staat, hoe groter de stroom door de box. De speaker gaat dus ook niet stuk door de spanning, maar verbrand door de stroom.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

A en Ah worden weer eens doorelkaar gehaalt ;) Capaciteit van een accu geef je aan in Ah, aka Ampere Hour / Ampere Uur, aka met wat voor ontlaadstroom de accu in een uur ontladen zou zijn ;) Een 45Ah loodaccu is met een ontlaadstroom van 45A dus in een uur leeg.

Dus de stelling zou moeten zijn: Hoe hoger de Ah waarde, hoe langer het duurt voordat de accu leeg is bij een gelijke ontlaadstroom ;)
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Ga ervanuit dat een volle natte lood accu op 12,8 volt zit. Het laden met standaard laders gaat doorgaans tot 13.8, daarboven gaan ze gassen. Bij 14.2 volt tijdens het laden moet een lader daarom afslaan.

Een echte startaccu gaat waarschijnlijk niet lang mee op een T-amp. Beter is een stand of licht acuu. Deze accu's kun je ook wat dieper ontladen voordat ze naar de knoppen gaan.

Grofweg mag je stellen dat met een gewone lader de accu 90% vol komt en deze mag worden ontladen tot 60% (start accu) en 40% (lichtaccu) van zij capaciteit. Je kunt dus resp. 30% tot 50% van het aantal Ah in amperes eruit halen als de accu vol is.

Getallen voorbeeld:
Een "volle" deepcycle van 105ah heeft maar 94.5 Ah in zich. Om het ding een lange levens duur te geven moet er dus altijd 42 Ah in blijven. Je kunt er dus 52.5 A uit trekken. Onbelast zal de spanning dan van 12.8 naar 12.2 volt zijn gezakt.

Voor Nimh accu's gaat dit verhaal niet op.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

A en Ah worden weer eens doorelkaar gehaalt
:oops: :oops:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

ovni schreef:
Ga ervanuit dat een volle natte lood accu op 12,8 volt zit. Het laden met standaard laders gaat doorgaans tot 13.8, daarboven gaan ze gassen. Bij 14.2 volt tijdens het laden moet een lader daarom afslaan.

Een echte startaccu gaat waarschijnlijk niet lang mee op een T-amp. Beter is een stand of licht acuu. Deze accu's kun je ook wat dieper ontladen voordat ze naar de knoppen gaan.
Dat klopt niet helemaal. Loodaccu's worden geladen tot 14,3 - 14,5V bij cyclisch ontladen/laden en 13,5V - 13,8V voor standby gebruik. is ook nog een beetje temperatuurafhankelijk. De laadautomaat van een auto is doorgaans op de spanning van 14,5V afgesteld en die accu's gaan best lang mee.

Diepontladen is niet zo'n probleem, alleen mag je loodaccu's niet in ontladen toestand (ook niet gedeeltelijk) voor langere tijd laten en niet lager ontladen dan een volt of 12. Anders gaan ze snel achteruit. Met diepontladen bedoel ik tot onder de 11V - 12V dan is ie echt leeg. Heb er destijds testen mee gedaan en het totaal AH wat je over de levensduur er uit kunt halen (dus laden en ontladen) is redelijk onafhankelijk van hoever je een loodaccu ontlaaadt mits je hem tussentijds steeds binnen korte tijd na gebruik weer vol laad. Dus aantal cyli x AH_gebruikt varieert niet veel als je uitgaat van een end of life van 80% van de capaciteit.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Zo, nou, test classe D versterker, (mopper mopper grumpf enzo) . Valt niet mee om ouder te worden hoor, begon vanmorgen al gelijk. Toen ik dan eindelijk es wakker was, heb ik eerst es een half uurtje naar beneden liggen staren of ik wel in die diepte wilde neerdalen. Toen kreeg ik een idee en ben ik het keukentrapje van beneden wezen halen en de situatie opnieuw bekeken. Toen had ik zoiets van, nou vooruit met de geit. Nou dat is dus gelukt.
Affijn, na de koffie, boodschappen, stofzuigen etc. de quadro's in de kamer gesjouwd, cd'tje op, en toen werd het al wat beter weet je wel. Dus wachten op Weidok met zo'n (#$@^@&^*%()*&_*(+(++_+_)_+)_(*&&*^&^%^%) classe D ding, weet je wel.

Dus toen ie er was, eerst ff via de Denon wat geluisterd en toen dat ding aangesloten........ :!: :!: :!: :!: :!:

(%$@^%##&$&$&*) Verdorie nog aan toe, kan ik niet ff gezellig dat ding gaan zitte afkraken, mopper mopper..... :D

Nou ja, ok dus, ff serieus.
Eerlijk is eerlijk, dat is een prima dingetje. Van laag tot hoog en kon uitstekend uit de voeten met de Quadro's. Als ik met m'n rug er naar toe zou zitten om te beoordelen welke versterker er speelde, zou ik een probleem hebben.
En als ik iets van kritiek zou hebben, dan doet zich bij deze versterkertjes het zelfde verschijnsel voor als met de Mini Mono's van Ovni in Beetsterzwaag. Net alsoff het hoog een beetje TE is ofzo. Slissen bij stemmen wordt een beetje nadrukkelijk weergegeven. Waarom ? IK weet het niet.
Maar goed, Het klonk prima en na een uurtje ofzo, deed ie het nog steeds. En ja, ze stonden naast de Quadro's weet je wel, dus, omprikken die kabels. En ja hoor, dat deed het ook prima. Nu durfde ik dat niet te lang te doen, maar we hebben zo wel een paar nummers zitten beluisteren, tot dat ik het gevoel kreeg dat er iets in het laag veranderde. Dus stop gezet voor de zekerheid.

Ik kan dus alleen maar zeggen, dat dit een prima versterkertje is. En ook handig voor in de boekenkast, op je nachtkastje ofzo.... :wink:
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Nu, dan kan ik niet achterblijven he? :oops:

Zou ik op de lijst van testers mogen komen staan, om deze versterker eens naast de WK op 1 set Maggies (2 sets = 2 ohm, da's wat teveel vrees ik) te proberen?

Of anders maar op de SMGA-s, die staan nu toch werkeloos te wezen, en kan ik mooi vergelijken met een 2A3 PP triodebakkie van ook zo'n 10 watt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

sietse schreef:
Net alsoff het hoog een beetje TE is ofzo. Slissen bij stemmen wordt een beetje nadrukkelijk weergegeven. Waarom ? IK weet het niet.
Maar goed, Het klonk prima en na een uurtje ofzo, deed ie het nog steeds.
Is mijn ervaring ook met de T-amp die ik zelf gebouwd heb en gekocht van 41Hz.com. Ik wijt het aan de oplopende vervorming boven 1 kHz met 6 dB/oct. Desondanks klinkt ie beter dan veel klasse B versterkers die 5x zo duur zijn.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

jeroen_d schreef:
sietse schreef:
Net alsoff het hoog een beetje TE is ofzo. Slissen bij stemmen wordt een beetje nadrukkelijk weergegeven. Waarom ? IK weet het niet.
Maar goed, Het klonk prima en na een uurtje ofzo, deed ie het nog steeds.
Is mijn ervaring ook met de T-amp die ik zelf gebouwd heb en gekocht van 41Hz.com. Ik wijt het aan de oplopende vervorming boven 1 kHz met 6 dB/oct. Desondanks klinkt ie beter dan veel klasse B versterkers die 5x zo duur zijn.
Ik heb het idee dat het een bepaald freq.gebied is. Want geluiden die hoger gaan is niks mis mee. En sommige dingen zitten ook echt wel in de opnames.
Maar nogmaals, prima kassie.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

KT88 schreef:
Nu, dan kan ik niet achterblijven he? :oops:

Zou ik op de lijst van testers mogen komen staan, om deze versterker eens naast de WK op 1 set Maggies (2 sets = 2 ohm, da's wat teveel vrees ik) te proberen?

Of anders maar op de SMGA-s, die staan nu toch werkeloos te wezen, en kan ik mooi vergelijken met een 2A3 PP triodebakkie van ook zo'n 10 watt.
Neem even kontakt op met Roland....
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Neem even kontakt op met Roland...
Done. (PB)
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Pjotr schreef:
Dat klopt niet helemaal. Loodaccu's worden geladen tot 14,3 - 14,5V bij cyclisch ontladen/laden en 13,5V - 13,8V voor standby gebruik. is ook nog een beetje temperatuurafhankelijk. De laadautomaat van een auto is doorgaans op de spanning van 14,5V afgesteld en die accu's gaan best lang mee.
<knip>
Je hebt gelijk; mijn lader slaat aan onder de 13.8 en slaat weer af bij 14.3.
Mijn ervaring is dat accu's die consequent vol worden gehouden heel lang mee gaan. Continu aan de lader houden is ook niet echt jofel overigens. Top laders laden heel anders, kort met impulsen, maar wel tot 16 volt, uiteraard met temperatuur bewaking. In anderhalf uur een 105 Ah tot 98% vol. Ongebruikte accu's vol vorstvrij wegzetten is het devies.

Gezien het gebruik op dergelijke versterkertjes wel iets om rekening mee te houden. Zomaar een simpele auto accu lijkt me niet zo'n goed plan, een echte start accu al helemaal niet. Gezien de enorme investering in een goede accu met bijbehorende lader lijkt een mooie amplimo met wat slitfoil achtig materiaal een praktischere (en goedkopere) oplossing als voeding.
Sietse schreef:
En als ik iets van kritiek zou hebben, dan doet zich bij deze versterkertjes het zelfde verschijnsel voor als met de Mini Mono's van Ovni in Beetsterzwaag. Net alsoff het hoog een beetje TE is ofzo.
Mag ik erop wijzen dat eerst de Wk ervoor hing ,,, daarna de minimono, werd het direct beter op dit gebied. (werd mij gemeld, want ik zat daar met "watjes"in mijn hoofd) Daarnaast heb ik de tweet al iets teruggeschroefd, stond inderdaad ietwat te ruim mee te blazen. De Wk had overigens wel met een erg slissende Katie te maken.

Ik denk als je een direct vergelijk wil maken, dat je de Minimono en de T-amp en de Denon direct achter elkaar moet horen op de zelfde set met dezelfde muziek.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

ovni schreef:
Mag ik erop wijzen dat eerst de Wk ervoor hing ,,, daarna de minimono, werd het direct beter op dit gebied. (werd mij gemeld, want ik zat daar met "watjes"in mijn hoofd) Daarnaast heb ik de tweet al iets teruggeschroefd, stond inderdaad ietwat te ruim mee te blazen. De Wk had overigens wel met een erg slissende Katie te maken.
Mijn KT88s waren verkouden, en bovendien was dit de eerste keer dat ze mee mochten naar Friesland.

Vind je het dan gek dat ze wat van slag waren? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Leuk

Ik ben de Super T-amp op tour begonnen na de negatieve recensie op hifi.nl. De (mijn) bedoeling is eigenlijk de poll resultaten op audiofreaks.nl te verzamelen. Maar een Forum switch is mischien een goed idee.

Ach wat kan je over de resultaten tot nu toe zeggen. Wat is een giant killer? Zelf "rank" ik de Super T als een goed alternatief voor alle integrated amps tot 500 euro van de grote merken.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Mag ik erop wijzen dat eerst de Wk ervoor hing ,,, daarna de minimono,
Volgens mij, eerst de mini mono's, toen de die van mluyben, en daarna de WK. Aan de driepitters dus he.
@ Roland, wat kost zo'n versterkertje? Altijd handig om te weten.
Plaats reactie