Effectief poets je altijd de oxidatie weg. Dat is immers een doorgaand proces (zolang er nog zuurstof bij komt). Waar je ook mee poetst, uiteindelijk is je kabel gewoon wegaudiomanics schreef:Met poetsen bedoel ik niet meer dan het vet- en zuurvrij maken van de kabel.. Schoon dus.. Glimmen is ook leuk maar dan blijf je bezig idd.
Blanke lS kabel?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Theoretisch kan dat in een paar minuten gebeurt zijn: zodra je gaat poetsen neemt de doorsnede af. De 3 mm^2 kabel is verdwenen en je hebt er een 2,9999 mm^2 kabel voor terug..voodooless schreef:Hehe, ik had toch op zijn minst verwacht dat je had uitgerekend hoe lang je moet poetsen om een 3 mm^2 kabel te laten verdwijnendekkersj schreef:Bijdehandje...
(vergelijkbaar met: hoeveel boterhammen gaan er uit een heel brood? Nou, 1 dus.. daarna is het geen heel brood meer...)
Kees
kaal koper
Om 0,1 mm weg te poetsen,dan ben ik geloof ik al te oud om nog wat te horen.audiomanics schreef:Theoretisch kan dat in een paar minuten gebeurt zijn: zodra je gaat poetsen neemt de doorsnede af. De 3 mm^2 kabel is verdwenen en je hebt er een 2,9999 mm^2 kabel voor terug..voodooless schreef:Hehe, ik had toch op zijn minst verwacht dat je had uitgerekend hoe lang je moet poetsen om een 3 mm^2 kabel te laten verdwijnendekkersj schreef:Bijdehandje...
(vergelijkbaar met: hoeveel boterhammen gaan er uit een heel brood? Nou, 1 dus.. daarna is het geen heel brood meer...)
Kees
Een beetje poetstpoets eens in de zoveel maanden kan geen kwaat lijkt me natuurlijk..heb ook nog wel 4 van dezelfde over.
Wat oxidatie doet met het geluid durf ik niet te zeggen lijkt me ook geen goede zaak, maar ja wie ben ik.
Ja wat doet oxidatie met het geluid eigenlijk?? wie weet daar wat van?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: kaal koper
Ligt aan het materiaal natuurlijk. Zilveroxide geleidt uitstekendterugnaaraf schreef:Ja wat doet oxidatie met het geluid eigenlijk?? wie weet daar wat van?
Ik zou zeggen, test het uit, je hebt toch kabel zat zo te horen
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Bij hogere frequenties hebben de electronen de neiging om zich in de buitenste schil van een geleider te gaan voortbewegen (skineffect). Koper oxide is een slechte geleider. Hoe hoger de frequentie hoe dunner de laag is waar de electronen zich verplaatsen. Volgens de Wiki is de schil bij 10kHz al 1mm en bij 10Mhz nog maar 20um.. Dat ligt een heel eind boven ons gehoor. Als het niet zwaar gecorrodeerd is zal het nog wel meevallen.. Voordeel is wel dat je een hoogfrequent-filter hebt zonder spoel of condensator to te voegen... (denk ik net..)
Kees
Kees
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Dat zou helemaal mooi zijn
(wel zo dat bij RF niet elk plastic maar gebruikt kan worden. In de cm-golven volstaat zelfs alleen maar gedroogde lucht.. Golfpijpen zijn dan ook vaak voorzien van een goud of zilverlaagje)
Maar op microscopisch nivo is de oppervlakte van een prachtig gepolijste kabel al vele malen groter dan de omtrek maal de lengte.. Dit is bij "roestige" kabels helemaal een enorm getal.. De af te leggen weg voor hoogfrequent bibberende electroontje is vele malen groter dan die voor zijn laagfrequentere broertjes en zusjes.
(euh .. hoogfrequent vertragingslijn
)
Kees
Maar op microscopisch nivo is de oppervlakte van een prachtig gepolijste kabel al vele malen groter dan de omtrek maal de lengte.. Dit is bij "roestige" kabels helemaal een enorm getal.. De af te leggen weg voor hoogfrequent bibberende electroontje is vele malen groter dan die voor zijn laagfrequentere broertjes en zusjes.
(euh .. hoogfrequent vertragingslijn
Kees
Re: kaal koper
Dat noemen ze nou "inspelen"........terugnaaraf schreef:Wat oxidatie doet met het geluid durf ik niet te zeggen lijkt me ook geen goede zaak, maar ja wie ben ik.
Ja wat doet oxidatie met het geluid eigenlijk?? wie weet daar wat van?
blsank gepolijst koper
Mij lijkt het een schone zaak dat het koper dan mooi glad gepolijst is zodat ook de aller hoogste tonen(dus ook boven de 20Khz) mooi gladjes mee loopt ten opzichte van de laagste tonen.JuuL schreef:Netjes Kees heb je gelijk inBestaan zeker wel hoor, bekijk de printspoortjes maar eens bij een processor op het mobo, sommige hebben allerlei bochten om de boel te vertragen.audiomanics schreef:(euh .. hoogfrequent vertragingslijn)
Kees
Blijft bij mij de vraag over of ik het dan wel helemaal blank moet maken.
Het ziet er in die dunne ommanteling zo verekt mooi schoon en blinkend uit bling bling koper zal maar zeggen.
Nu was mijn plan om er ook nog eens koolstof stringen omheen te doen maar heeft dan natuurlijk geen zin als de stroom de minste weerstand kiest.
Bij mij dan de vraag wat hybriede tawetjes van vd Hul dan voor nut heeft.
Misschien toch de struktuur informatie...na die moeite voor 1.45 M zal ik me besparen denk ik....
ff over denken, maar ja zo is er altijd wel weer wat natuurlijk
Misschien één stringetje koolstof...
mm krab me eerst even achter de oren zal maar zeggen, of één buisje van de ommanteling en daar een stringetje koolstof in zien te krijgen.
Denk denk haha
Re: kaal koper
HahaKT88 schreef:Dat noemen ze nou "inspelen"........terugnaaraf schreef:Wat oxidatie doet met het geluid durf ik niet te zeggen lijkt me ook geen goede zaak, maar ja wie ben ik.
Ja wat doet oxidatie met het geluid eigenlijk?? wie weet daar wat van?

Denk het ook
Re: blsank gepolijst koper
Dat skineffect treed pas op veeeeeeer boven de 20kHz.terugnaaraf schreef:Mij lijkt het een schone zaak dat het koper dan mooi glad gepolijst is zodat ook de aller hoogste tonen(dus ook boven de 20Khz) mooi gladjes mee loopt ten opzichte van de laagste tonen.JuuL schreef:Netjes Kees heb je gelijk inBestaan zeker wel hoor, bekijk de printspoortjes maar eens bij een processor op het mobo, sommige hebben allerlei bochten om de boel te vertragen.audiomanics schreef:(euh .. hoogfrequent vertragingslijn)
Kees
En het "gladjes meelopen" kan je als de grootte van de weerstand zien van de buitenkant.
Als je wat wil doen voor die hoge frequenties (niet dat het ook uitmaakt voor audio maar goed) neem dan een geleider met lage weerstand ipv hoge.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Dat doen ze wel omdat dat voor hen de weg van de minste weerstand is...Je kunt dat allemaal uitrekenen trouwens. Hoe hoger de frequentie, des te meer energietransport er is buiten de feitelijke geleider.voodooless schreef:Het is echter ook zo dat de electronen de weg van de minste weerstand kiezen. Ze gaan toch ook niet door je plastic of whatever omhulsel vloeien bij hoge frequenties, alleen omdat ze daar dan aan de buitenkant zweven..
Groet,
Jacco
interne bekabeling
Zo, nu heb ik me de afgelopen dagen nogal erg druk gemaakt over de interne bekabeling in de luidsprekers zelf.
En het gevoel van een blanke bekabeling leek me natuurlijk weer een erg goede optie.
Het gevoel van de over gebleven stuken geweven rood kopen leek me gevoelsmatig namelijk erg goed vandaar de experimenten met die materiaal..even een pict.

Nu moet er natuurlijk wel een beschermlaag over heen, dit ga ik vanmiddag maar eens even doen met een dunne laklaag denk een 20 Mu laagje dik.
Als dit gedroogt is zal ik de moet verzamelen de luidsprekers uit elkaar te halen en de zaak te solderen PFFF een beste klus te bedenken dat ze loodzaar zijn en ik erg weinig ruimte heb...maar dat is voor morgen of maandag.
Ben benieuwt wat dit aan winst op zal leveren..of zijn er mensen hier die dit geweven spul afraden?
Ben benieuwt naar de reacties hier
En het gevoel van een blanke bekabeling leek me natuurlijk weer een erg goede optie.
Het gevoel van de over gebleven stuken geweven rood kopen leek me gevoelsmatig namelijk erg goed vandaar de experimenten met die materiaal..even een pict.
Nu moet er natuurlijk wel een beschermlaag over heen, dit ga ik vanmiddag maar eens even doen met een dunne laklaag denk een 20 Mu laagje dik.
Als dit gedroogt is zal ik de moet verzamelen de luidsprekers uit elkaar te halen en de zaak te solderen PFFF een beste klus te bedenken dat ze loodzaar zijn en ik erg weinig ruimte heb...maar dat is voor morgen of maandag.
Ben benieuwt wat dit aan winst op zal leveren..of zijn er mensen hier die dit geweven spul afraden?
Ben benieuwt naar de reacties hier
interne bekabeling
Zou het?..je bedoeld door de bewegingen van de LS.Henkjan schreef:puur op gevoel zeg ik: niet doen. ik denk dat deze enorm last gaan hebben van microfonie
Zou dat invloed hebben als de kabels in begeging komen, en dan weer een terugkoppeling....

interne bekabeling
Haha ja dat zou kunnen natuurlijk...JuuL schreef:Die audiofiele oren van tegenwoordig horen alles!
Nu ik ze gelakt heb en ook al droog zijn, zijn ze toch best redelijk stug te noemen
Denk ook niet dat er een micromicro volt als terugkoppeling komt.
Zou eigenlijk ook niet weten waar dat opgewekt zou moeten worden.
Maar goed zo als het er nu voor staat, denk ik niet dat ze gevoelig zijn voor microfonie ..
Maar ja misschien valt het tegen, afwachten.
In ieder geval een hoop lucht er om heen..zal vast een verbetering zijn ten opzichte van de belachelijke dome kabel die er nu in zit.
Nouja het gaat toch om stuken van 60 cm, en dat is wel even wat om over na te denken lijkt me..
Re: interne bekabeling
Als je hem hebt gelakt zijn de vezels t.o.v. elkaar gefixeerd en zal het met de microfonie helemaal wel meevallen.terugnaaraf schreef:Zou het?..je bedoeld door de bewegingen van de LS.Henkjan schreef:puur op gevoel zeg ik: niet doen. ik denk dat deze enorm last gaan hebben van microfonie
Zou dat invloed hebben als de kabels in begeging komen, en dan weer een terugkoppeling....
De kabeltjes van aansluitpunten naar spreekspoel in de speakers zijn toch ook getwist en kaal?
Microfonie hoef je dus niet bang voor te zijn, wel voor schuren tegen een achterwand ofzo.
Dus met (plastic!
) pikkies even vastzetten.
En solderen had ik voor het lakken gedaan, anders stinkt het zo..........
Microfonie hoef je dus niet bang voor te zijn, wel voor schuren tegen een achterwand ofzo.
Dus met (plastic!
En solderen had ik voor het lakken gedaan, anders stinkt het zo..........
Lucht
De uiteinden zijn nog kaal, dus zal dat stinken wel een beetje meevallenKT88 schreef:De kabeltjes van aansluitpunten naar spreekspoel in de speakers zijn toch ook getwist en kaal?
Microfonie hoef je dus niet bang voor te zijn, wel voor schuren tegen een achterwand ofzo.
Dus met (plastic!) pikkies even vastzetten.
En solderen had ik voor het lakken gedaan, anders stinkt het zo..........
Als dit klaar is ga ik de teflon van de kleine stukjes zilferdraad in de Phonopre er af halen, daar zit ook 1.5 meter zilverdraad in met teflon er omheen...dus daar zal het effect het meest haalbaar zijn.
Dan moet ik nog even op zoek naar 2mm trafodraad om de draadgewonden afgeschermde koolstof gridstoppers te vervangen.
Verder blijfven de carbon onderdelen natuurlijk ongewijzicht!
blank
Ha vanmorgen even lekker wezen worstelen met de Lowthers om de geweven inwendige bekabeling maar een even te plaatsen.
Pfff pleurus werk gehad de hele rotzooi op de kop, maar het zit ff een`pict

Gelijk ook maar eens geluisterd nou ik kan vertellen dat ook die stukjes van 60 cm een groot verschil maakt dan voor heen
Nog ruimtelijker en nog meer om me heen, of het nu komt door de Ambiofonie dat daardoor de kleinste veranderingen in het 10voudige meer opvalt weet ik niet maar weer een HEERLIJKE verbetering.
DIT SNAKT NAAR MEER
Terug is nog meer in zijn nopjes dan voorheen
Pfff pleurus werk gehad de hele rotzooi op de kop, maar het zit ff een`pict
Gelijk ook maar eens geluisterd nou ik kan vertellen dat ook die stukjes van 60 cm een groot verschil maakt dan voor heen
Nog ruimtelijker en nog meer om me heen, of het nu komt door de Ambiofonie dat daardoor de kleinste veranderingen in het 10voudige meer opvalt weet ik niet maar weer een HEERLIJKE verbetering.
DIT SNAKT NAAR MEER

Terug is nog meer in zijn nopjes dan voorheen

