Blanke lS kabel?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
Met poetsen bedoel ik niet meer dan het vet- en zuurvrij maken van de kabel.. Schoon dus.. Glimmen is ook leuk maar dan blijf je bezig idd.
Effectief poets je altijd de oxidatie weg. Dat is immers een doorgaand proces (zolang er nog zuurstof bij komt). Waar je ook mee poetst, uiteindelijk is je kabel gewoon weg 8)
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
dekkersj schreef:
Bijdehandje...
Hehe, ik had toch op zijn minst verwacht dat je had uitgerekend hoe lang je moet poetsen om een 3 mm^2 kabel te laten verdwijnen :lol:
Ik ken de integrale poetscoefficient van koperoxide niet uit mijn hoofd...

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

dekkersj schreef:
Ik ken de integrale poetscoefficient van koperoxide niet uit mijn hoofd...
Dat is makkelijk, zoals altijd is die gewoon 42:lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
dekkersj schreef:
Bijdehandje...
Hehe, ik had toch op zijn minst verwacht dat je had uitgerekend hoe lang je moet poetsen om een 3 mm^2 kabel te laten verdwijnen :lol:
Theoretisch kan dat in een paar minuten gebeurt zijn: zodra je gaat poetsen neemt de doorsnede af. De 3 mm^2 kabel is verdwenen en je hebt er een 2,9999 mm^2 kabel voor terug..
(vergelijkbaar met: hoeveel boterhammen gaan er uit een heel brood? Nou, 1 dus.. daarna is het geen heel brood meer...)

Kees
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

kaal koper

Bericht door carbon »

audiomanics schreef:
voodooless schreef:
dekkersj schreef:
Bijdehandje...
Hehe, ik had toch op zijn minst verwacht dat je had uitgerekend hoe lang je moet poetsen om een 3 mm^2 kabel te laten verdwijnen :lol:
Theoretisch kan dat in een paar minuten gebeurt zijn: zodra je gaat poetsen neemt de doorsnede af. De 3 mm^2 kabel is verdwenen en je hebt er een 2,9999 mm^2 kabel voor terug..
(vergelijkbaar met: hoeveel boterhammen gaan er uit een heel brood? Nou, 1 dus.. daarna is het geen heel brood meer...)

Kees
Om 0,1 mm weg te poetsen,dan ben ik geloof ik al te oud om nog wat te horen.
Een beetje poetstpoets eens in de zoveel maanden kan geen kwaat lijkt me natuurlijk..heb ook nog wel 4 van dezelfde over.

Wat oxidatie doet met het geluid durf ik niet te zeggen lijkt me ook geen goede zaak, maar ja wie ben ik.

Ja wat doet oxidatie met het geluid eigenlijk?? wie weet daar wat van?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: kaal koper

Bericht door voodooless »

terugnaaraf schreef:
Ja wat doet oxidatie met het geluid eigenlijk?? wie weet daar wat van?
Ligt aan het materiaal natuurlijk. Zilveroxide geleidt uitstekend :) Wat koper doet weet ik niet, maar ik verwacht niet dat je het kunt horen.

Ik zou zeggen, test het uit, je hebt toch kabel zat zo te horen :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Bij hogere frequenties hebben de electronen de neiging om zich in de buitenste schil van een geleider te gaan voortbewegen (skineffect). Koper oxide is een slechte geleider. Hoe hoger de frequentie hoe dunner de laag is waar de electronen zich verplaatsen. Volgens de Wiki is de schil bij 10kHz al 1mm en bij 10Mhz nog maar 20um.. Dat ligt een heel eind boven ons gehoor. Als het niet zwaar gecorrodeerd is zal het nog wel meevallen.. Voordeel is wel dat je een hoogfrequent-filter hebt zonder spoel of condensator to te voegen... (denk ik net..)

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Het is echter ook zo dat de electronen de weg van de minste weerstand kiezen. Ze gaan toch ook niet door je plastic of whatever omhulsel vloeien bij hoge frequenties, alleen omdat ze daar dan aan de buitenkant zweven..
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Dat zou helemaal mooi zijn :D (wel zo dat bij RF niet elk plastic maar gebruikt kan worden. In de cm-golven volstaat zelfs alleen maar gedroogde lucht.. Golfpijpen zijn dan ook vaak voorzien van een goud of zilverlaagje)
Maar op microscopisch nivo is de oppervlakte van een prachtig gepolijste kabel al vele malen groter dan de omtrek maal de lengte.. Dit is bij "roestige" kabels helemaal een enorm getal.. De af te leggen weg voor hoogfrequent bibberende electroontje is vele malen groter dan die voor zijn laagfrequentere broertjes en zusjes.
(euh .. hoogfrequent vertragingslijn :roll: )

Kees
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Netjes Kees heb je gelijk in
audiomanics schreef:
(euh .. hoogfrequent vertragingslijn :roll: )
Kees
Bestaan zeker wel hoor, bekijk de printspoortjes maar eens bij een processor op het mobo, sommige hebben allerlei bochten om de boel te vertragen. :D
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: kaal koper

Bericht door KT88 »

terugnaaraf schreef:
Wat oxidatie doet met het geluid durf ik niet te zeggen lijkt me ook geen goede zaak, maar ja wie ben ik.

Ja wat doet oxidatie met het geluid eigenlijk?? wie weet daar wat van?
Dat noemen ze nou "inspelen"........ :mrgreen:
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

blsank gepolijst koper

Bericht door carbon »

JuuL schreef:
Netjes Kees heb je gelijk in
audiomanics schreef:
(euh .. hoogfrequent vertragingslijn :roll: )
Kees
Bestaan zeker wel hoor, bekijk de printspoortjes maar eens bij een processor op het mobo, sommige hebben allerlei bochten om de boel te vertragen. :D
Mij lijkt het een schone zaak dat het koper dan mooi glad gepolijst is zodat ook de aller hoogste tonen(dus ook boven de 20Khz) mooi gladjes mee loopt ten opzichte van de laagste tonen.

Blijft bij mij de vraag over of ik het dan wel helemaal blank moet maken.
Het ziet er in die dunne ommanteling zo verekt mooi schoon en blinkend uit bling bling koper zal maar zeggen.


Nu was mijn plan om er ook nog eens koolstof stringen omheen te doen maar heeft dan natuurlijk geen zin als de stroom de minste weerstand kiest.

Bij mij dan de vraag wat hybriede tawetjes van vd Hul dan voor nut heeft.
Misschien toch de struktuur informatie...na die moeite voor 1.45 M zal ik me besparen denk ik....

ff over denken, maar ja zo is er altijd wel weer wat natuurlijk
Misschien één stringetje koolstof...

mm krab me eerst even achter de oren zal maar zeggen, of één buisje van de ommanteling en daar een stringetje koolstof in zien te krijgen.

Denk denk haha :D :?:
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: kaal koper

Bericht door carbon »

KT88 schreef:
terugnaaraf schreef:
Wat oxidatie doet met het geluid durf ik niet te zeggen lijkt me ook geen goede zaak, maar ja wie ben ik.

Ja wat doet oxidatie met het geluid eigenlijk?? wie weet daar wat van?
Dat noemen ze nou "inspelen"........ :mrgreen:
Haha Afbeelding

Denk het ook ;-)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Re: blsank gepolijst koper

Bericht door JuuL »

terugnaaraf schreef:
JuuL schreef:
Netjes Kees heb je gelijk in
audiomanics schreef:
(euh .. hoogfrequent vertragingslijn :roll: )
Kees
Bestaan zeker wel hoor, bekijk de printspoortjes maar eens bij een processor op het mobo, sommige hebben allerlei bochten om de boel te vertragen. :D
Mij lijkt het een schone zaak dat het koper dan mooi glad gepolijst is zodat ook de aller hoogste tonen(dus ook boven de 20Khz) mooi gladjes mee loopt ten opzichte van de laagste tonen.
Dat skineffect treed pas op veeeeeeer boven de 20kHz.
En het "gladjes meelopen" kan je als de grootte van de weerstand zien van de buitenkant.

Als je wat wil doen voor die hoge frequenties (niet dat het ook uitmaakt voor audio maar goed) neem dan een geleider met lage weerstand ipv hoge.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
Het is echter ook zo dat de electronen de weg van de minste weerstand kiezen. Ze gaan toch ook niet door je plastic of whatever omhulsel vloeien bij hoge frequenties, alleen omdat ze daar dan aan de buitenkant zweven..
Dat doen ze wel omdat dat voor hen de weg van de minste weerstand is...Je kunt dat allemaal uitrekenen trouwens. Hoe hoger de frequentie, des te meer energietransport er is buiten de feitelijke geleider.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

interne bekabeling

Bericht door carbon »

Zo, nu heb ik me de afgelopen dagen nogal erg druk gemaakt over de interne bekabeling in de luidsprekers zelf.
En het gevoel van een blanke bekabeling leek me natuurlijk weer een erg goede optie.
Het gevoel van de over gebleven stuken geweven rood kopen leek me gevoelsmatig namelijk erg goed vandaar de experimenten met die materiaal..even een pict.

Afbeelding

Nu moet er natuurlijk wel een beschermlaag over heen, dit ga ik vanmiddag maar eens even doen met een dunne laklaag denk een 20 Mu laagje dik.

Als dit gedroogt is zal ik de moet verzamelen de luidsprekers uit elkaar te halen en de zaak te solderen PFFF een beste klus te bedenken dat ze loodzaar zijn en ik erg weinig ruimte heb...maar dat is voor morgen of maandag.

Ben benieuwt wat dit aan winst op zal leveren..of zijn er mensen hier die dit geweven spul afraden?

Ben benieuwt naar de reacties hier :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

puur op gevoel zeg ik: niet doen. ik denk dat deze enorm last gaan hebben van microfonie
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

interne bekabeling

Bericht door carbon »

Henkjan schreef:
puur op gevoel zeg ik: niet doen. ik denk dat deze enorm last gaan hebben van microfonie
Zou het?..je bedoeld door de bewegingen van de LS.
Zou dat invloed hebben als de kabels in begeging komen, en dan weer een terugkoppeling....Afbeelding
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Henkjan schreef:
puur op gevoel zeg ik: niet doen. ik denk dat deze enorm last gaan hebben van microfonie
Hoeveel nanovolt zou die microfonie moeten opwekken?

Groet,
Jacco
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Die audiofiele oren van tegenwoordig horen alles! Afbeelding
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

interne bekabeling

Bericht door carbon »

JuuL schreef:
Die audiofiele oren van tegenwoordig horen alles! Afbeelding
Haha ja dat zou kunnen natuurlijk... :D
Nu ik ze gelakt heb en ook al droog zijn, zijn ze toch best redelijk stug te noemen :D

Denk ook niet dat er een micromicro volt als terugkoppeling komt.
Zou eigenlijk ook niet weten waar dat opgewekt zou moeten worden.

Maar goed zo als het er nu voor staat, denk ik niet dat ze gevoelig zijn voor microfonie ..

Maar ja misschien valt het tegen, afwachten.

In ieder geval een hoop lucht er om heen..zal vast een verbetering zijn ten opzichte van de belachelijke dome kabel die er nu in zit.

Nouja het gaat toch om stuken van 60 cm, en dat is wel even wat om over na te denken lijkt me..
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: interne bekabeling

Bericht door richard »

terugnaaraf schreef:
Henkjan schreef:
puur op gevoel zeg ik: niet doen. ik denk dat deze enorm last gaan hebben van microfonie
Zou het?..je bedoeld door de bewegingen van de LS.
Zou dat invloed hebben als de kabels in begeging komen, en dan weer een terugkoppeling....Afbeelding
Als je hem hebt gelakt zijn de vezels t.o.v. elkaar gefixeerd en zal het met de microfonie helemaal wel meevallen.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

De kabeltjes van aansluitpunten naar spreekspoel in de speakers zijn toch ook getwist en kaal?
Microfonie hoef je dus niet bang voor te zijn, wel voor schuren tegen een achterwand ofzo.

Dus met (plastic! :lol: ) pikkies even vastzetten.

En solderen had ik voor het lakken gedaan, anders stinkt het zo..........
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Lucht

Bericht door carbon »

KT88 schreef:
De kabeltjes van aansluitpunten naar spreekspoel in de speakers zijn toch ook getwist en kaal?
Microfonie hoef je dus niet bang voor te zijn, wel voor schuren tegen een achterwand ofzo.

Dus met (plastic! :lol: ) pikkies even vastzetten.

En solderen had ik voor het lakken gedaan, anders stinkt het zo..........
De uiteinden zijn nog kaal, dus zal dat stinken wel een beetje meevallen ;-)

Als dit klaar is ga ik de teflon van de kleine stukjes zilferdraad in de Phonopre er af halen, daar zit ook 1.5 meter zilverdraad in met teflon er omheen...dus daar zal het effect het meest haalbaar zijn.
Dan moet ik nog even op zoek naar 2mm trafodraad om de draadgewonden afgeschermde koolstof gridstoppers te vervangen.

Verder blijfven de carbon onderdelen natuurlijk ongewijzicht!
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

blank

Bericht door carbon »

Ha vanmorgen even lekker wezen worstelen met de Lowthers om de geweven inwendige bekabeling maar een even te plaatsen.

Pfff pleurus werk gehad de hele rotzooi op de kop, maar het zit ff een`pict

Afbeelding

Gelijk ook maar eens geluisterd nou ik kan vertellen dat ook die stukjes van 60 cm een groot verschil maakt dan voor heen :-)

Nog ruimtelijker en nog meer om me heen, of het nu komt door de Ambiofonie dat daardoor de kleinste veranderingen in het 10voudige meer opvalt weet ik niet maar weer een HEERLIJKE verbetering.
DIT SNAKT NAAR MEER Afbeelding

Terug is nog meer in zijn nopjes dan voorheen :-)
Plaats reactie