Marantz CD-80 modificatie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb even het schema voor de uitgangsbuffer aangepast. Ik verwacht dat deze schakeling in de praktijk beter presteert dan de CFP. Ik zou het fijn vinden als een van jullie deze in de sim stopt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zal gelijk eens kijken! :wink:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Dit simuleert iets beter dan de vorige versie van deze opzet, je gaat van 0.0096% (-80dB) naar 0.0079% (-82dB). Mijn verbeterde opzet van jouw vorige versie voldoet echter beter en kan ook met minder componenten toe.

Jeroen I/V omzetter, versie 002
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11918.gif

Sander I/V omzetter, versie 002
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11909.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je wint op 2de harmonische maar niet op de 3de. Het minder aantal componenten is aantrekkelijk. Ik kan niet wachten totdat ik de M-audio kaart binnen heb om beide schakelingen na te meten.

-edit- de 4de harmonische echter! Bij mijn schakeling -144 dB en bij die van jou -127 dB.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Ziet er aantrekkelijk uit, Jeroen!

Ik heb ergens een knagend gevoel in mijn achterhoofd dat ik dit idee ergens eerder heb gezien.......zal eens in de boeken duiken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Je wint op 2de harmonische maar niet op de 3de. Het minder aantal componenten is aantrekkelijk.
Mja, we zitten beiden een beetje te rommelen in de marge ben ik bang, echte winst boek je niet met de buffer, de feitelijke I/V omzetter is waar d'r significant winst te boeken valt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ben ik niet helemaal met je eens. Blijkbaar zit het met de 4de harmonische in de IV-omzetter wel snor en hoeven we ons alleen nog druk te maken over de 3de en de 2de (en die laatste is discutabel wat betreft hoorbaarheid) :wink: .

Even een ander punt: hebben jullie in de simulaties wel rekening gehouden met het feit dat de TDA1541 een uitgangsimpedantie van 1 kohm heeft? In de simulatie moet je die over de stroombron parallel zetten.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Ben ik niet helemaal met je eens. Blijkbaar zit het met de 4de harmonische in de IV-omzetter wel snor en hoeven we ons alleen nog druk te maken over de 3de en de 2de (en die laatste is discutabel wat betreft hoorbaarheid).
Nou, ik wil liefst een zo laag mogelijke vervorming voor alle harmonischen :wink:
Even een ander punt: hebben jullie in de simulaties wel rekening gehouden met het feit dat de TDA1541 een uitgangsimpedantie van 1 kohm heeft? In de simulatie moet je die over de stroombron parallel zetten.
Ja, maar dat zet geen zoden aan de dijk, de ingangsimpedantie van de I/V omzetter is dusdanig laag dat er toch (haast) geen spanning kan ontstaan aan de ingang, dit icm. de paar mA aan stroom die er effectief loopt. Ik heb 't wel meegenomen in de simulatie om eens te kijken of 't effect heeft, maar je ziet er niks van terug.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com[/quote]
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Prima. Mijn schakeling heeft namelijk een niet verwaarloosbare ingangsimpedantie van ca 2 ohm. Die overigens wel weer constant is tot in de MHz-en.
SSassen schreef:
Nou, ik wil liefst een zo laag mogelijke vervorming voor alle harmonischen :wink:
Nou, verkoop je UcD dan maar 8) .
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Jeroen,
Je wint op 2de harmonische maar niet op de 3de. Het minder aantal componenten is aantrekkelijk.
Mja, we zitten beiden een beetje te rommelen in de marge ben ik bang, echte winst boek je niet met de buffer, de feitelijke I/V omzetter is waar d'r significant winst te boeken valt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dat denk ik ook. Een mooie en uitgekiende transimpedantieversterker met tegenkoppeling. Dat zou een prima uitgangspunt zijn.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen?
Nou, verkoop je UcD dan maar 8)
Afbeelding

Echt? Lijken mij toch nette scores hoor 8)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Heren, warm de soldeerbout maar op en doe die onderdelen bestellijst maar op de fax, want hier is ie dan, de ultieme I/V omzetter :roll:

Discrete I/V omzetter, versie 007
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11919.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

In relatie tot de post over de UcD prestaties: In vergelijking met mijn IV-omzetter ben ik niet echt onder de indruk van -80 dB IMD en -90 dB THD die waarschijnlijk meer 3de dan 2de harmonische vervorming bevat :twisted: .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Heren, warm de soldeerbout maar op en doe die onderdelen bestellijst maar op de fax, want hier is ie dan, de ultieme I/V omzetter :roll:

Discrete I/V omzetter, versie 007
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11919.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
2de harmonische -92 dB en 3de op -108 dB en een bedenkelijk gedrag als er HF in komt. Nou neu, eerst cijfers zien met 6 kHz en 2 MHz :twisted: .
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
In relatie tot de post over de UcD prestaties: In vergelijking met mijn IV-omzetter ben ik niet echt onder de indruk van -80 dB IMD en -90 dB THD die waarschijnlijk meer 3de dan 2de harmonische vervorming bevat .
Vertel jij 't Bruno? Nu snap je iig. wel de motivatie achter de klasse-A versterker :wink:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
In relatie tot de post over de UcD prestaties: In vergelijking met mijn IV-omzetter ben ik niet echt onder de indruk van -80 dB IMD en -90 dB THD die waarschijnlijk meer 3de dan 2de harmonische vervorming bevat :twisted: .
Ach, je TDA chipje doet ook niet veel beter, niet zo zeuren dus ;) Evenals de meeste andere amps.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Heren, warm de soldeerbout maar op en doe die onderdelen bestellijst maar op de fax, want hier is ie dan, de ultieme I/V omzetter :roll:

Discrete I/V omzetter, versie 007
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11919.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik kreeg vannacht een inval en ik denk dat het geen gek idee is. Het meest nette is natuurlijk om te voorkomen dat er HF in komt en zodoende een LC filter voor de echte I/V converter lijkt mij een goed plan. Omdat het een stroomuitgang is van de DAC, heeft het geen zin om een serie inductie op te nemen. Wat wel kan is een cadcade van een parallel-C en een serie L. Eventueel kun je dit tot willekeurige orde uitbreiden. Om het af te maken een parallel C over de tegenkoppelweerstand. Ik zal zo eens wat simuleren.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jacco,

Terwijl jij aan 't simuleren gaat hier alvast de volgende versie. Omdat Jeroen nog wat bedenkingen had over de 2e en 3e harmonische vervorming en dat volgens mij komt doordat de beide stroombronnen niet aan elkaar gekoppeld zijn hier een versie die beide stroombronnen in harmonie laat samenwerken, zoals blijkt uit de behaalde vervorming heeft dit ook zeker effect. De 2e harmonische zit op -143dB en de derde op -148dB.

Sander I/V omzetter, versie 008
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11920.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Laatst gewijzigd door SSassen op do 23 nov 2006, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Jacco,

Terwijl jij aan 't simuleren gaat hier alvast de volgende versie. Omdat Jeroen nog wat bedenkingen had over de 2e en 3e harmonische vervorming en dat volgens mij komt doordat de beide stroombronnen niet aan elkaar gekoppeld zijn hier een versie die beide stroombronnen in harmonie laat samenwerken, zoals blijkt uit de behaalde vervorming heeft dit ook zeker effect.

Sander I/V omzetter, versie 008
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11920.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander, de collectoren van Q1 en Q6 zweven en dit is niet toegestaan. Je zult een opstartcircuitje moeten bedenken om dit potentiaal vast te leggen.

Groet,
Jacco

Edit: Q7 en Q8 ook een verboden toestand.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jacco,
Sander, de collectoren van Q1 en Q6 zweven en dit is niet toegestaan. Je zult een opstartcircuitje moeten bedenken om dit potentiaal vast te leggen.
Je hebt gelijk, in de haast overheen gekeken, maar da's snel verholpen, zie hieronder.

Sander I/V omzetter, versie 009
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11921.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Kijk, hier krijg ik toch wel een natte onderbroek van:

http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... filter.pdf

Een derde orde filter. Eens kijken hoe ik die componenten moet kiezen voor een Butterworth op 50 kHz en een Rt = 1488 Ohm.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jacco, kun je me verzekeren dat slechts een verwaarloosbaar deel van het gewenste Idac signaal (dat in de audioband) wordt tegengehouden door dit circuit? Als dit goed werkt kunnen we ook weer terug naar het simpele opamp circuit.

Sander, ik blijf vragen om een hernieuwde test met 6kHz en 2 MHz in het signaal. Als dat weer tot 2% vervorming leidt moet ik hem niet :twisted: .
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Jacco, kun je me verzekeren dat slechts een verwaarloosbaar deel van het gewenste Idac signaal (dat in de audioband) wordt tegengehouden door dit circuit? Als dit goed werkt kunnen we ook weer terug naar het simpele opamp circuit.

[...]
Ja, het is universeel toepasbaar (zij het dat het niet toepasbaar is in het simpele schema dat ik gaf, er moet nog wat extra demping in) en als je een stroom-ingang OpAmp heb, ja dan kun je daar naar terug. Een 5534 dus niet, want dat is een spanningsingang.

Zodra ik eea vereenvoudigd heb, laat ik het weten.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Nou, met zekere trots in de pen, presenteer ik u een HF filter rondom een TIA. Merk op dat ik mijn I/V converter heb gebruikt en niet Sanders laatste versie. Het doel was om iets te bedenken waarbij de schakeling de HF troep niet te verwerken krijgt. Het verschil met mijn vorig filter was een parallelweerstand over de ingangscondensator (je moet in stromen denken). Het gaat zo: (kantelpunt gekozen op 50 kHz)

http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... rDeel1.pdf

http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... rDeel2.pdf

En wat de lineaire vervorming is, laat het volgende plaatje zien:

Afbeelding

Groet,
Jacco

EDIT: deel 2 toegevoegd
Laatst gewijzigd door dekkersj op do 23 nov 2006, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jacco,

Ziet er goed uit, maar svp. in 't vervolg graag werken met E12 waardes, anders wordt 't wel heel lastig om passende componenten te vinden. Ik ben momenteel erg druk, maar zal vanavond even een simulatie draaien, idem voor Jeroen z'n verzoek.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gesloten