
Marantz CD-80 modificatie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Dit simuleert iets beter dan de vorige versie van deze opzet, je gaat van 0.0096% (-80dB) naar 0.0079% (-82dB). Mijn verbeterde opzet van jouw vorige versie voldoet echter beter en kan ook met minder componenten toe.
Jeroen I/V omzetter, versie 002
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11918.gif
Sander I/V omzetter, versie 002
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11909.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Jeroen I/V omzetter, versie 002
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11918.gif
Sander I/V omzetter, versie 002
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11909.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mja, we zitten beiden een beetje te rommelen in de marge ben ik bang, echte winst boek je niet met de buffer, de feitelijke I/V omzetter is waar d'r significant winst te boeken valt.Je wint op 2de harmonische maar niet op de 3de. Het minder aantal componenten is aantrekkelijk.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ben ik niet helemaal met je eens. Blijkbaar zit het met de 4de harmonische in de IV-omzetter wel snor en hoeven we ons alleen nog druk te maken over de 3de en de 2de (en die laatste is discutabel wat betreft hoorbaarheid)
.
Even een ander punt: hebben jullie in de simulaties wel rekening gehouden met het feit dat de TDA1541 een uitgangsimpedantie van 1 kohm heeft? In de simulatie moet je die over de stroombron parallel zetten.
Even een ander punt: hebben jullie in de simulaties wel rekening gehouden met het feit dat de TDA1541 een uitgangsimpedantie van 1 kohm heeft? In de simulatie moet je die over de stroombron parallel zetten.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com[/quote]
Nou, ik wil liefst een zo laag mogelijke vervorming voor alle harmonischenBen ik niet helemaal met je eens. Blijkbaar zit het met de 4de harmonische in de IV-omzetter wel snor en hoeven we ons alleen nog druk te maken over de 3de en de 2de (en die laatste is discutabel wat betreft hoorbaarheid).
Ja, maar dat zet geen zoden aan de dijk, de ingangsimpedantie van de I/V omzetter is dusdanig laag dat er toch (haast) geen spanning kan ontstaan aan de ingang, dit icm. de paar mA aan stroom die er effectief loopt. Ik heb 't wel meegenomen in de simulatie om eens te kijken of 't effect heeft, maar je ziet er niks van terug.Even een ander punt: hebben jullie in de simulaties wel rekening gehouden met het feit dat de TDA1541 een uitgangsimpedantie van 1 kohm heeft? In de simulatie moet je die over de stroombron parallel zetten.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com[/quote]
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Dat denk ik ook. Een mooie en uitgekiende transimpedantieversterker met tegenkoppeling. Dat zou een prima uitgangspunt zijn.SSassen schreef:Jeroen,
Mja, we zitten beiden een beetje te rommelen in de marge ben ik bang, echte winst boek je niet met de buffer, de feitelijke I/V omzetter is waar d'r significant winst te boeken valt.Je wint op 2de harmonische maar niet op de 3de. Het minder aantal componenten is aantrekkelijk.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Groet,
Jacco
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen?

Echt? Lijken mij toch nette scores hoor
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nou, verkoop je UcD dan maar![]()

Echt? Lijken mij toch nette scores hoor
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Heren, warm de soldeerbout maar op en doe die onderdelen bestellijst maar op de fax, want hier is ie dan, de ultieme I/V omzetter
Discrete I/V omzetter, versie 007
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11919.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Discrete I/V omzetter, versie 007
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11919.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
2de harmonische -92 dB en 3de op -108 dB en een bedenkelijk gedrag als er HF in komt. Nou neu, eerst cijfers zien met 6 kHz en 2 MHzSSassen schreef:Heren, warm de soldeerbout maar op en doe die onderdelen bestellijst maar op de fax, want hier is ie dan, de ultieme I/V omzetter![]()
Discrete I/V omzetter, versie 007
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11919.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Vertel jij 't Bruno? Nu snap je iig. wel de motivatie achter de klasse-A versterkerIn relatie tot de post over de UcD prestaties: In vergelijking met mijn IV-omzetter ben ik niet echt onder de indruk van -80 dB IMD en -90 dB THD die waarschijnlijk meer 3de dan 2de harmonische vervorming bevat .
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ach, je TDA chipje doet ook niet veel beter, niet zo zeuren dusjeroen_d schreef:In relatie tot de post over de UcD prestaties: In vergelijking met mijn IV-omzetter ben ik niet echt onder de indruk van -80 dB IMD en -90 dB THD die waarschijnlijk meer 3de dan 2de harmonische vervorming bevat.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Ik kreeg vannacht een inval en ik denk dat het geen gek idee is. Het meest nette is natuurlijk om te voorkomen dat er HF in komt en zodoende een LC filter voor de echte I/V converter lijkt mij een goed plan. Omdat het een stroomuitgang is van de DAC, heeft het geen zin om een serie inductie op te nemen. Wat wel kan is een cadcade van een parallel-C en een serie L. Eventueel kun je dit tot willekeurige orde uitbreiden. Om het af te maken een parallel C over de tegenkoppelweerstand. Ik zal zo eens wat simuleren.SSassen schreef:Heren, warm de soldeerbout maar op en doe die onderdelen bestellijst maar op de fax, want hier is ie dan, de ultieme I/V omzetter![]()
Discrete I/V omzetter, versie 007
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11919.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Groet,
Jacco
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jacco,
Terwijl jij aan 't simuleren gaat hier alvast de volgende versie. Omdat Jeroen nog wat bedenkingen had over de 2e en 3e harmonische vervorming en dat volgens mij komt doordat de beide stroombronnen niet aan elkaar gekoppeld zijn hier een versie die beide stroombronnen in harmonie laat samenwerken, zoals blijkt uit de behaalde vervorming heeft dit ook zeker effect. De 2e harmonische zit op -143dB en de derde op -148dB.
Sander I/V omzetter, versie 008
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11920.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Terwijl jij aan 't simuleren gaat hier alvast de volgende versie. Omdat Jeroen nog wat bedenkingen had over de 2e en 3e harmonische vervorming en dat volgens mij komt doordat de beide stroombronnen niet aan elkaar gekoppeld zijn hier een versie die beide stroombronnen in harmonie laat samenwerken, zoals blijkt uit de behaalde vervorming heeft dit ook zeker effect. De 2e harmonische zit op -143dB en de derde op -148dB.
Sander I/V omzetter, versie 008
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11920.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Laatst gewijzigd door SSassen op do 23 nov 2006, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Sander, de collectoren van Q1 en Q6 zweven en dit is niet toegestaan. Je zult een opstartcircuitje moeten bedenken om dit potentiaal vast te leggen.SSassen schreef:Jacco,
Terwijl jij aan 't simuleren gaat hier alvast de volgende versie. Omdat Jeroen nog wat bedenkingen had over de 2e en 3e harmonische vervorming en dat volgens mij komt doordat de beide stroombronnen niet aan elkaar gekoppeld zijn hier een versie die beide stroombronnen in harmonie laat samenwerken, zoals blijkt uit de behaalde vervorming heeft dit ook zeker effect.
Sander I/V omzetter, versie 008
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11920.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Groet,
Jacco
Edit: Q7 en Q8 ook een verboden toestand.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jacco,
Sander I/V omzetter, versie 009
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11921.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Je hebt gelijk, in de haast overheen gekeken, maar da's snel verholpen, zie hieronder.Sander, de collectoren van Q1 en Q6 zweven en dit is niet toegestaan. Je zult een opstartcircuitje moeten bedenken om dit potentiaal vast te leggen.
Sander I/V omzetter, versie 009
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11921.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Kijk, hier krijg ik toch wel een natte onderbroek van:
http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... filter.pdf
Een derde orde filter. Eens kijken hoe ik die componenten moet kiezen voor een Butterworth op 50 kHz en een Rt = 1488 Ohm.
Groet,
Jacco
http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... filter.pdf
Een derde orde filter. Eens kijken hoe ik die componenten moet kiezen voor een Butterworth op 50 kHz en een Rt = 1488 Ohm.
Groet,
Jacco
Jacco, kun je me verzekeren dat slechts een verwaarloosbaar deel van het gewenste Idac signaal (dat in de audioband) wordt tegengehouden door dit circuit? Als dit goed werkt kunnen we ook weer terug naar het simpele opamp circuit.
Sander, ik blijf vragen om een hernieuwde test met 6kHz en 2 MHz in het signaal. Als dat weer tot 2% vervorming leidt moet ik hem niet
.
Sander, ik blijf vragen om een hernieuwde test met 6kHz en 2 MHz in het signaal. Als dat weer tot 2% vervorming leidt moet ik hem niet
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Ja, het is universeel toepasbaar (zij het dat het niet toepasbaar is in het simpele schema dat ik gaf, er moet nog wat extra demping in) en als je een stroom-ingang OpAmp heb, ja dan kun je daar naar terug. Een 5534 dus niet, want dat is een spanningsingang.jeroen_d schreef:Jacco, kun je me verzekeren dat slechts een verwaarloosbaar deel van het gewenste Idac signaal (dat in de audioband) wordt tegengehouden door dit circuit? Als dit goed werkt kunnen we ook weer terug naar het simpele opamp circuit.
[...]
Zodra ik eea vereenvoudigd heb, laat ik het weten.
Groet,
Jacco
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Nou, met zekere trots in de pen, presenteer ik u een HF filter rondom een TIA. Merk op dat ik mijn I/V converter heb gebruikt en niet Sanders laatste versie. Het doel was om iets te bedenken waarbij de schakeling de HF troep niet te verwerken krijgt. Het verschil met mijn vorig filter was een parallelweerstand over de ingangscondensator (je moet in stromen denken). Het gaat zo: (kantelpunt gekozen op 50 kHz)
http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... rDeel1.pdf
http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... rDeel2.pdf
En wat de lineaire vervorming is, laat het volgende plaatje zien:

Groet,
Jacco
EDIT: deel 2 toegevoegd
http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... rDeel1.pdf
http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... rDeel2.pdf
En wat de lineaire vervorming is, laat het volgende plaatje zien:

Groet,
Jacco
EDIT: deel 2 toegevoegd
Laatst gewijzigd door dekkersj op do 23 nov 2006, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jacco,
Ziet er goed uit, maar svp. in 't vervolg graag werken met E12 waardes, anders wordt 't wel heel lastig om passende componenten te vinden. Ik ben momenteel erg druk, maar zal vanavond even een simulatie draaien, idem voor Jeroen z'n verzoek.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ziet er goed uit, maar svp. in 't vervolg graag werken met E12 waardes, anders wordt 't wel heel lastig om passende componenten te vinden. Ik ben momenteel erg druk, maar zal vanavond even een simulatie draaien, idem voor Jeroen z'n verzoek.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
