Nieuw klasse-D ontwerp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

Grappenmaker, jij bent zo ongeveer de enigste die de moeite neemt om af en toe te reageren, dat weet je zelf ook wel. Mijn insteek was om met inbreng van een aantal forumleden tot een leuk ontwerp te komen, zodat ik ook wat opsteek van de ideeen van een ander, ik heb geen zin om die kar in m'n eentje te trekken en uren werk te steken in iets waar alleen anderen profijt van hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

En ikke dan? :D

Nah, ben nu druk en het gaat wel erg diep dit allemaal.
Eigenlijk is dit het verkeerde forum voor echte electronica stuff. Er lopen hier maar een paar mensen rond die er verstand van hebben en zich ervoor interesseren.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

SSassen schreef:
Peter,

Grappenmaker, jij bent zo ongeveer de enigste die de moeite neemt om af en toe te reageren, dat weet je zelf ook wel. Mijn insteek was om met inbreng van een aantal forumleden tot een leuk ontwerp te komen, zodat ik ook wat opsteek van de ideeen van een ander, ik heb geen zin om die kar in m'n eentje te trekken en uren werk te steken in iets waar alleen anderen profijt van hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Beste Sander,

jammer dat je er zo over denkt. Ik begrijp het wel, maar toch jammer. ook al ontbreekt mij de fundamentele elektronicakennis om er wat aan toe te voegen, toch is het evengoed erg interessant om het te volgen. Ik dacht dat dat ook in de insteek was, dat je voor jezelf een ontwerp aan het uitwerken was dat je met het forum wilde delen. Hopelijk blijf je dat ook een beetje doen, ondanks het gebrek aan reacties. Belangrijkste voor jezelf is toch wel zo'n project afronden. Hopelijk deel je er genoeg van dat ik en anderen er wat van kunnen opsteken.

Succes ermee,
Daniel
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik sluit me bij het bovenstaande aan.
Ik kan wel opmerkingen maken van "interesant" en "wat goed", maar verder kan ik niets inhoudelijks toevoegen.
Desalniettemin hoop ik dat je door blijft gaan met posten.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

niet posten != niet lezen...

/me vind het best leerzaam, ook al is electronica niet mijn eehh... voorland...

t.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Hoi Sander,

Ik moet me (helaas) qua elektronica kennis aansluiten bij de rest :oops: maar ik hoop zeker dat je blijft posten :!:
Machtig interessant, alhoewel het me zo nu en dan behoorlijk boven m'n pet gaat :shock:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Sander, ik heb deze discussie even gemist. Lees zo nu en dan hoe ver je bent. Ik heb wel een elektronica achtergrond maar begin een beetje oud te worden en kan de nieuwe ontwikkelingen niet zo goed meer bijhouden.:cry:
Waar ik eigenlijk erg nieuwschierig naar ben is, wat kan een dergelijke versterker aansturen, want ik heb zoals je nu weet uit de post voor de audio dag, een beetje mijn twijfels over klasse D en ook over die IC eindtrapjes uit een ander topic. Hoe laagohmig kan het gaan?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dus, aangezien ik zoekende ben, heb ik dit topic nog es door gelezen. Waar zoek ik naar? Welnu, waar komt de kreet classe D vandaan. Idioote vraag misschien, maar ik ben m'n boeken aan het besnuffelen, en vind alles over klasse A en A/B instellingen, maar niks over klasse D. En toch zit het in mijn kop dat het iets is dat ooit aan mijn breintje voorbij is gekomen. Alleen dan destijds niet zo geschikt voor HiFi doeleinden.
Ik vind dus niet een " Ug / Ia " karakteristiek of zo, waar ik klasse D in kan vinden.
Help me es uit de droom....?.... :?
Gerion
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Gerion »

Ook ik heb een elektronica achtergrond die, net als die van Sietse, behoorlijk aan roest onderhevig is.
Toch volg ik met interesse Sanders's project, ook al gaat de theoretische diepgang die van mij te boven.

Dat het volgen maar niet bijdragen Sander enigszins steekt is logisch als het een gemeenschappelijk project betreft.
Maar ik heb toch echt begrepen dat het een eigen ontwerp van Sander en Bruno is.

Als straks de bestelde Elektuur op de mat valt waarin Sanders's kindje den volke wordt vertoond staan daarin waarschijnlijk de antwoorden op een aantal vragen die overjarige knutselaars als ik en waarschijnlijk ook Sietse zich stellen.

In de markt voor een paar nieuwe versterkers zal ik er waarschijnlijk ook 2 gaan bouwen.
Gelukkig beschik ik nog over voldoende meetapparatuur, zodat afregelen en foutzoeken geen problemen zal geven.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Het gaat me ff niet om het verleden van dit topic, maar het princiepe van classe D. Maak morgen wel even een tekeningetje van wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Kijk, dit heb ik kunnen vinden tot nu toe. Het tekeningetje hou ik maar ff simpel. Maar waar zit de klasse D instelling?

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Sietse,

Je zoekt in de verkeerde hoek, klasse-D is geen ruststroominstelling, en da's wat die plot te zien geeft. Ik heb laatst onderstaande geschreven om het principe van klasse-D helder te krijgen voor iemand anders die met dezelfde vraag zat, wellicht heb je er wat aan?
Een klasse-D versterker is in feite een schakelende versterker die werkt met een draaggolf volgens het principe van pulsbreedte modulatie, beter bekend als PWM (pulse width modulation). In essentie hoeft een klasse-D versterker slechts te bestaan uit een eenvoudige lineaire versterker die in oscillatie wordt gebracht op een frequentie van enkele honderden KHz. Deze hoogfrequente oscillatie fungeert vervolgens als draaggolf voor het ingangssignaal. Door het moduleren van de puls breedte van de draaggolf door het ingangssignaal en het vervolgens wegfilteren van de draaggolf met een eenvoudig LC netwerk aan de uitgang blijft het versterkte ingangssignaal over.

Met dit eenvoudige voorbeeld wordt gelijk duidelijk dat de ‘D’ in klasse-D niks te maken heeft met ‘digitaal’, veel klasse-D versterkers zijn gewoon analoge versterkers.
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gerion
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Gerion »

Dank Sander, voor deze verkorte uitleg.

In gedachten bezag ik zelf klasse-D als een vorm van Frequentie Modulatie, zoals gebruikt in FM-zenders.

Bij deze ook mijn excuus voor de aanname dat dit project in Elektuur zou worden gepubliceerd, dat wordt natuurlijk de klasse-A versterker.
Dit is echt jouw eigen ontwerp, shame on me. :oops:
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

sietse schreef:
Dus, aangezien ik zoekende ben, heb ik dit topic nog es door gelezen. Waar zoek ik naar? Welnu, waar komt de kreet classe D vandaan. Idioote vraag misschien, maar ik ben m'n boeken aan het besnuffelen, en vind alles over klasse A en A/B instellingen, maar niks over klasse D. En toch zit het in mijn kop dat het iets is dat ooit aan mijn breintje voorbij is gekomen. Alleen dan destijds niet zo geschikt voor HiFi doeleinden.
Ik vind dus niet een " Ug / Ia " karakteristiek of zo, waar ik klasse D in kan vinden.
Help me es uit de droom....?.... :?
Waarom heet het Klasse-D?

Het is domweg de volgende letter in het alfabet vanaf de Klasse-A, Klasse-B, Klasse-C en toen Klasse-D.....

EN de 'D' heeft niks te maken met Digitaal.....

Groetjes,

Jan-Peter
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ok, bedankt Sander. Die uitleg ben ik wel tegen gekomen, maar heb het dus niet goed begrepen. Vandaar mijn zoektocht.
Maar dat versterkte ingangs signaal na "demodulatie" kan dan verder via eindtorren zoals ik ergens in een schema van jou heb gezien. Hoe zit het dan daar mee ? (laatste vraag... :D )
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Gerion schreef:
In gedachten bezag ik zelf klasse-D als een vorm van Frequentie Modulatie, zoals gebruikt in FM-zenders.
In de RF-techniek kennen we nog de klasse E, waarin de versterker wordt gedwongen om te oscilleren op de ingangsfrequentie, of een veelvoud hiervan.
Maar dat versterkte ingangs signaal na "demodulatie" kan dan verder via eindtorren zoals ik ergens in een schema van jou heb gezien. Hoe zit het dan daar mee ? (laatste vraag...)
Ik ben Sander of Bruno niet, maar er komt geen versterkertrap of "eindtorren" na "demodulatie" (die is er ook niet) .
Het RF signaal wordt pulsbreedte gemoduleerd, met een snelle scoop zou je het audio er al zo in kunnen zien zitten.
Wat er achteraan komt is een lekker dik filter met spoelen en Cees om die RF kwijt te raken.
Nu hoeft dat ook weer niet zo heel erg rigoureus, want je speakers zullen daar niet veel last van hebben, maar de speakersnoeren fungeren als antenne, en dat kan wel weer storing geven wegens harmonischen (veelvouden van de draaggolf, aangezien dit geen sinusvorm is).

Je zou misschien met wat tegenkoppeling die draaggolf ook nog wat weg kunnen werken.... :mrgreen: (sorry Bruno)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

KT88 schreef:
en Cees om die RF kwijt te raken.
:shock:

Kees
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

audiomanics schreef:
KT88 schreef:
en Cees om die RF kwijt te raken.
:shock:

Kees
Ja, je hebt ongekende kwaliteiten. Toch wel nuttig zo'n forum hé..... :D
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik ben tegenwoordig altijd zo bang dat ik het ga snappen, snap je wel.. :?

Zo'n buizenbak is toch simpeler en zie je tenminste staan weet je wel...
Is wel belangrijk als je wat ouder wordt.... :wink:

Maar ff serieus, ik ben dus al wat verder. Bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

I/V kan ook met een buisje, hoor.
Heb dat ooit eens gedaan met EC88 in grounded grid, werkte wel, maar klonk niet echt.
Ben nooit op dat pad verder gegaan, maar het zou wel moeten kunnen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Verkeerde topic Sander, maar idd. een transimpedantieversterker gebaseerd op een ecc88 oid. moet zeker kunnen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

audiomanics schreef:
KT88 schreef:
en Cees om die RF kwijt te raken.
:shock:

Kees
Els en Cees, en Ers ook nog. De hele familie Impedantie bij elkaar.

@Sander: ben een beetje in de war met de topics, inderdaad.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

even een topic onder het stof vandaan halen.

Ik had een vraagje mbt de output (power) mosfets.

Ik heb je er een aantal zien simuleren, daarnaast raad IRF zelf oa de IRFB4227, IRF6645 etc aan.

Mijn vraag is waar ik op moet letten en welke mosfets dus nog goed gebruikt kunnen worden.
Kunnen bv de IRF540Z mosfets gebruikt worden?

(deze zijn nmlk niet zo duur als die anderen)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bart,

Aantal zaken zijn belangrijk:

Rdson : de source-drain weerstand (meestal in milliohm), liefst zo laag mogelijk om verliezen in de MOSFET te minimaliseren.

Vmax : kies de maximale voedingsspanning hoog genoeg, door schakeltransients zal de MOSFET meer voor z'n kiezen krijgen dan de nominale spanning.

Capaciteit tussen GDS : hoe lager de parasitaire capaciteit tussen vooral de gate (G) en de drain (D) hoe sneller de MOSFET kan schakelen.

Let verder op de maximale schakelfrequentie, het heeft weinig zin om een 30A MOSFET te gebruiken die maar tot een tiental kHz kan schakelen. MOSFET's die bedoeld zijn voor gebruik in schakelende voedingen zijn in de regel prima geschikt voor klasse-D bedrijf. Nu is dit een toepassing waarin MOSFET's veel worden toegepast dus d'r is een brede selectie beschikbaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die maximale schakelfrequentie, haal ik die uit de tabel met de switching karakteristieken?

Welke waarde is daar dan van belang?

(edit: Heb je toevallig IR2011 LTspice model?)
Plaats reactie