Nieuw klasse-D ontwerp
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Peter,
Grappenmaker, jij bent zo ongeveer de enigste die de moeite neemt om af en toe te reageren, dat weet je zelf ook wel. Mijn insteek was om met inbreng van een aantal forumleden tot een leuk ontwerp te komen, zodat ik ook wat opsteek van de ideeen van een ander, ik heb geen zin om die kar in m'n eentje te trekken en uren werk te steken in iets waar alleen anderen profijt van hebben.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Grappenmaker, jij bent zo ongeveer de enigste die de moeite neemt om af en toe te reageren, dat weet je zelf ook wel. Mijn insteek was om met inbreng van een aantal forumleden tot een leuk ontwerp te komen, zodat ik ook wat opsteek van de ideeen van een ander, ik heb geen zin om die kar in m'n eentje te trekken en uren werk te steken in iets waar alleen anderen profijt van hebben.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Beste Sander,SSassen schreef:Peter,
Grappenmaker, jij bent zo ongeveer de enigste die de moeite neemt om af en toe te reageren, dat weet je zelf ook wel. Mijn insteek was om met inbreng van een aantal forumleden tot een leuk ontwerp te komen, zodat ik ook wat opsteek van de ideeen van een ander, ik heb geen zin om die kar in m'n eentje te trekken en uren werk te steken in iets waar alleen anderen profijt van hebben.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
jammer dat je er zo over denkt. Ik begrijp het wel, maar toch jammer. ook al ontbreekt mij de fundamentele elektronicakennis om er wat aan toe te voegen, toch is het evengoed erg interessant om het te volgen. Ik dacht dat dat ook in de insteek was, dat je voor jezelf een ontwerp aan het uitwerken was dat je met het forum wilde delen. Hopelijk blijf je dat ook een beetje doen, ondanks het gebrek aan reacties. Belangrijkste voor jezelf is toch wel zo'n project afronden. Hopelijk deel je er genoeg van dat ik en anderen er wat van kunnen opsteken.
Succes ermee,
Daniel
Sander, ik heb deze discussie even gemist. Lees zo nu en dan hoe ver je bent. Ik heb wel een elektronica achtergrond maar begin een beetje oud te worden en kan de nieuwe ontwikkelingen niet zo goed meer bijhouden.
Waar ik eigenlijk erg nieuwschierig naar ben is, wat kan een dergelijke versterker aansturen, want ik heb zoals je nu weet uit de post voor de audio dag, een beetje mijn twijfels over klasse D en ook over die IC eindtrapjes uit een ander topic. Hoe laagohmig kan het gaan?
Waar ik eigenlijk erg nieuwschierig naar ben is, wat kan een dergelijke versterker aansturen, want ik heb zoals je nu weet uit de post voor de audio dag, een beetje mijn twijfels over klasse D en ook over die IC eindtrapjes uit een ander topic. Hoe laagohmig kan het gaan?
Dus, aangezien ik zoekende ben, heb ik dit topic nog es door gelezen. Waar zoek ik naar? Welnu, waar komt de kreet classe D vandaan. Idioote vraag misschien, maar ik ben m'n boeken aan het besnuffelen, en vind alles over klasse A en A/B instellingen, maar niks over klasse D. En toch zit het in mijn kop dat het iets is dat ooit aan mijn breintje voorbij is gekomen. Alleen dan destijds niet zo geschikt voor HiFi doeleinden.
Ik vind dus niet een " Ug / Ia " karakteristiek of zo, waar ik klasse D in kan vinden.
Help me es uit de droom....?....
Ik vind dus niet een " Ug / Ia " karakteristiek of zo, waar ik klasse D in kan vinden.
Help me es uit de droom....?....
Ook ik heb een elektronica achtergrond die, net als die van Sietse, behoorlijk aan roest onderhevig is.
Toch volg ik met interesse Sanders's project, ook al gaat de theoretische diepgang die van mij te boven.
Dat het volgen maar niet bijdragen Sander enigszins steekt is logisch als het een gemeenschappelijk project betreft.
Maar ik heb toch echt begrepen dat het een eigen ontwerp van Sander en Bruno is.
Als straks de bestelde Elektuur op de mat valt waarin Sanders's kindje den volke wordt vertoond staan daarin waarschijnlijk de antwoorden op een aantal vragen die overjarige knutselaars als ik en waarschijnlijk ook Sietse zich stellen.
In de markt voor een paar nieuwe versterkers zal ik er waarschijnlijk ook 2 gaan bouwen.
Gelukkig beschik ik nog over voldoende meetapparatuur, zodat afregelen en foutzoeken geen problemen zal geven.
Toch volg ik met interesse Sanders's project, ook al gaat de theoretische diepgang die van mij te boven.
Dat het volgen maar niet bijdragen Sander enigszins steekt is logisch als het een gemeenschappelijk project betreft.
Maar ik heb toch echt begrepen dat het een eigen ontwerp van Sander en Bruno is.
Als straks de bestelde Elektuur op de mat valt waarin Sanders's kindje den volke wordt vertoond staan daarin waarschijnlijk de antwoorden op een aantal vragen die overjarige knutselaars als ik en waarschijnlijk ook Sietse zich stellen.
In de markt voor een paar nieuwe versterkers zal ik er waarschijnlijk ook 2 gaan bouwen.
Gelukkig beschik ik nog over voldoende meetapparatuur, zodat afregelen en foutzoeken geen problemen zal geven.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Sietse,
Je zoekt in de verkeerde hoek, klasse-D is geen ruststroominstelling, en da's wat die plot te zien geeft. Ik heb laatst onderstaande geschreven om het principe van klasse-D helder te krijgen voor iemand anders die met dezelfde vraag zat, wellicht heb je er wat aan?
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Je zoekt in de verkeerde hoek, klasse-D is geen ruststroominstelling, en da's wat die plot te zien geeft. Ik heb laatst onderstaande geschreven om het principe van klasse-D helder te krijgen voor iemand anders die met dezelfde vraag zat, wellicht heb je er wat aan?
Met vriendelijke groet,Een klasse-D versterker is in feite een schakelende versterker die werkt met een draaggolf volgens het principe van pulsbreedte modulatie, beter bekend als PWM (pulse width modulation). In essentie hoeft een klasse-D versterker slechts te bestaan uit een eenvoudige lineaire versterker die in oscillatie wordt gebracht op een frequentie van enkele honderden KHz. Deze hoogfrequente oscillatie fungeert vervolgens als draaggolf voor het ingangssignaal. Door het moduleren van de puls breedte van de draaggolf door het ingangssignaal en het vervolgens wegfilteren van de draaggolf met een eenvoudig LC netwerk aan de uitgang blijft het versterkte ingangssignaal over.
Met dit eenvoudige voorbeeld wordt gelijk duidelijk dat de ‘D’ in klasse-D niks te maken heeft met ‘digitaal’, veel klasse-D versterkers zijn gewoon analoge versterkers.
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dank Sander, voor deze verkorte uitleg.
In gedachten bezag ik zelf klasse-D als een vorm van Frequentie Modulatie, zoals gebruikt in FM-zenders.
Bij deze ook mijn excuus voor de aanname dat dit project in Elektuur zou worden gepubliceerd, dat wordt natuurlijk de klasse-A versterker.
Dit is echt jouw eigen ontwerp, shame on me.
In gedachten bezag ik zelf klasse-D als een vorm van Frequentie Modulatie, zoals gebruikt in FM-zenders.
Bij deze ook mijn excuus voor de aanname dat dit project in Elektuur zou worden gepubliceerd, dat wordt natuurlijk de klasse-A versterker.
Dit is echt jouw eigen ontwerp, shame on me.
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Waarom heet het Klasse-D?sietse schreef:Dus, aangezien ik zoekende ben, heb ik dit topic nog es door gelezen. Waar zoek ik naar? Welnu, waar komt de kreet classe D vandaan. Idioote vraag misschien, maar ik ben m'n boeken aan het besnuffelen, en vind alles over klasse A en A/B instellingen, maar niks over klasse D. En toch zit het in mijn kop dat het iets is dat ooit aan mijn breintje voorbij is gekomen. Alleen dan destijds niet zo geschikt voor HiFi doeleinden.
Ik vind dus niet een " Ug / Ia " karakteristiek of zo, waar ik klasse D in kan vinden.
Help me es uit de droom....?....
Het is domweg de volgende letter in het alfabet vanaf de Klasse-A, Klasse-B, Klasse-C en toen Klasse-D.....
EN de 'D' heeft niks te maken met Digitaal.....
Groetjes,
Jan-Peter
In de RF-techniek kennen we nog de klasse E, waarin de versterker wordt gedwongen om te oscilleren op de ingangsfrequentie, of een veelvoud hiervan.Gerion schreef:In gedachten bezag ik zelf klasse-D als een vorm van Frequentie Modulatie, zoals gebruikt in FM-zenders.
Ik ben Sander of Bruno niet, maar er komt geen versterkertrap of "eindtorren" na "demodulatie" (die is er ook niet) .Maar dat versterkte ingangs signaal na "demodulatie" kan dan verder via eindtorren zoals ik ergens in een schema van jou heb gezien. Hoe zit het dan daar mee ? (laatste vraag...)
Het RF signaal wordt pulsbreedte gemoduleerd, met een snelle scoop zou je het audio er al zo in kunnen zien zitten.
Wat er achteraan komt is een lekker dik filter met spoelen en Cees om die RF kwijt te raken.
Nu hoeft dat ook weer niet zo heel erg rigoureus, want je speakers zullen daar niet veel last van hebben, maar de speakersnoeren fungeren als antenne, en dat kan wel weer storing geven wegens harmonischen (veelvouden van de draaggolf, aangezien dit geen sinusvorm is).
Je zou misschien met wat tegenkoppeling die draaggolf ook nog wat weg kunnen werken....
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Verkeerde topic Sander, maar idd. een transimpedantieversterker gebaseerd op een ecc88 oid. moet zeker kunnen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
even een topic onder het stof vandaan halen.
Ik had een vraagje mbt de output (power) mosfets.
Ik heb je er een aantal zien simuleren, daarnaast raad IRF zelf oa de IRFB4227, IRF6645 etc aan.
Mijn vraag is waar ik op moet letten en welke mosfets dus nog goed gebruikt kunnen worden.
Kunnen bv de IRF540Z mosfets gebruikt worden?
(deze zijn nmlk niet zo duur als die anderen)
Ik had een vraagje mbt de output (power) mosfets.
Ik heb je er een aantal zien simuleren, daarnaast raad IRF zelf oa de IRFB4227, IRF6645 etc aan.
Mijn vraag is waar ik op moet letten en welke mosfets dus nog goed gebruikt kunnen worden.
Kunnen bv de IRF540Z mosfets gebruikt worden?
(deze zijn nmlk niet zo duur als die anderen)
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Bart,
Aantal zaken zijn belangrijk:
Rdson : de source-drain weerstand (meestal in milliohm), liefst zo laag mogelijk om verliezen in de MOSFET te minimaliseren.
Vmax : kies de maximale voedingsspanning hoog genoeg, door schakeltransients zal de MOSFET meer voor z'n kiezen krijgen dan de nominale spanning.
Capaciteit tussen GDS : hoe lager de parasitaire capaciteit tussen vooral de gate (G) en de drain (D) hoe sneller de MOSFET kan schakelen.
Let verder op de maximale schakelfrequentie, het heeft weinig zin om een 30A MOSFET te gebruiken die maar tot een tiental kHz kan schakelen. MOSFET's die bedoeld zijn voor gebruik in schakelende voedingen zijn in de regel prima geschikt voor klasse-D bedrijf. Nu is dit een toepassing waarin MOSFET's veel worden toegepast dus d'r is een brede selectie beschikbaar.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Aantal zaken zijn belangrijk:
Rdson : de source-drain weerstand (meestal in milliohm), liefst zo laag mogelijk om verliezen in de MOSFET te minimaliseren.
Vmax : kies de maximale voedingsspanning hoog genoeg, door schakeltransients zal de MOSFET meer voor z'n kiezen krijgen dan de nominale spanning.
Capaciteit tussen GDS : hoe lager de parasitaire capaciteit tussen vooral de gate (G) en de drain (D) hoe sneller de MOSFET kan schakelen.
Let verder op de maximale schakelfrequentie, het heeft weinig zin om een 30A MOSFET te gebruiken die maar tot een tiental kHz kan schakelen. MOSFET's die bedoeld zijn voor gebruik in schakelende voedingen zijn in de regel prima geschikt voor klasse-D bedrijf. Nu is dit een toepassing waarin MOSFET's veel worden toegepast dus d'r is een brede selectie beschikbaar.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com


