Ik ben bang dat een ideale spoel niet helpt. Ook een ideale spoel van 5.6 mH heeft al een impedantie van 0.84 ohm bij 24 Hz. Je krijgt je demping nooit optimaal als je niet actief gaat in het laag. Het is echter de vraag of deze slechtere demping de oorzaak is van minder strakke bas als je bedenkt dat je de spreekspoel inductie, de motor dus, aanstuurt met de weerstand van de spreekspoel inductie die van zichzelf al 6.2 ohm is.
Het belangrijkste van goede demping van de versterker is voor mij dat het scheidingsfilter zijn werk doet zoals bedoeld door de ontwerper. Maar dat is theoretisch

en iedereen mag er anders over denken.
Weer even terug naar het ontwerp. Erik, een impressie van minder strakke bas kan allerlei oorzaken hebben. Ik ben vaak verrast door wat wijzigingen in de overgang tussen mid en tweet voor de duidelijkheid van de bas tot gevolg kunnen hebben.
Ook het feit dat je nu gewoon meer bas hebt kan leiden tot een impressie van minder strakke bas. Je had met het 2 condensator filter behoorlijk veel meer midden doordat de woofer en middentoner elkaar overlapten. Dat willen we niet vanwege het opbreken van de woofer. Maar het rendement van de mid is vrij laag. Het filter zoals nu op bladzijde 2 staat heeft meer output in het laagmidden direct boven de bas door de correctiespoel. Ook heeft ie meer midden en dus relatief minder hoog. We moeten denk ik maar gewoon de verschillende versies afwachten. En meestal weet ik meteen wat er moet veranderen zodra ik kan luisteren.
Ik had een seriefilter versie klaar. Maar die is nog vlakker, meer bafflestep compensatie, dan de versie die nu voorligt. Eerst maar eens een gewoon filter maken met minimale BSC en maximaal rendement (ondanks de middentoner met zijn lage rendement).
Groet, Jeroen