Adire 15 inch tempest in Sonotube

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Adire 15 inch tempest in Sonotube

Bericht door ralf »

heb vandaag een Adire tempest besteld voor het bouwen van een actieve subwoofer voor LFE ofwel thuisbioscoop
ik wil deze woofer in een 85 ltr of in een 130 liter gesloten behuizing plaatsen, heb een aantal ontwerpen op het web gevonden
als subversterker ga ik in eerste instantie een Detonation dt150 gebruiken
nu alleen de behuizing nog
ben eigenlijk op zoek naar Sonotube maar dat is geloof ik hier in Nederland niet of slecht verkruigbaar, ik zou dan de 20 inch ofwel
50 cmm diameter moeten hebben om niet een hoogte te kruigen die niet in een woonkaner van 235 m hoog past, woofer moet downfiring worden net als de SVS subwoofers
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

vandaag even rondgekeken , het wordt toch een kubus van 125 liter netto inhoud, dus 50x50x50 is optich ook mooier dan een tube
kast moet van 22 mm mdf met diverse verstevigingen gemaakt worden
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Waar heb je de driver gekocht?
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

stond voor 185 euro op marktplaats
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

Wat je eventueel ook kunt doen is werken met buigtriplex of een variant daarop. Met een skelet van mdf cirkels (uitgefreesd) maak je een tube in elke diameter die je maar wilt.
Mijn ervaring is dat je met een paar dingen rekening moet houden, maar dat het daarna ook ontzettend mooie, stevige en licht(gewicht) resultaten kan geven.

Maar een kubus van ca. 56x56x56 cm bruto heeft inderdaad ook een mooie uitstraling en is technisch zeker makkelijker.

Mvg Johan
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

yep 56 x 56 x 56 is zeker een optie
ga vandaag ook even naar buig mdf kijken
misschien 2 lagen over elkaar heen en zo een tube maken
heb gisteren de woofer binnen gekregen, wel mijn peerless xls10 is er wel erg klein bij in vergelijking
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

kleine update Adire tempest komt in een gesloten kast met netto 194 liter
met hieraan een Thomessen Proteus 2.4 van 250 w/4 ohm mede door de vele instelmogelijkheden
de subwoofer moet uiteindelijk het laag tussen de 20 en 35 hz verzorgen
daar mijn Focal Triga een -3 db punt hebben van 36 hz en dit kan beslist beter, voorlopig komt de 15 inch tempest downfiring in een kast die een
pentagon ofwel 5 hoekige vorm heeft (met dank aan Salomon)
kast is gemaakt van 40 mm watervast multiplex en zeer solide gebouwd
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

hoi ralf,

waar heb je de module vandaag gehaald? Hier bij ons in belgie vind je niet gemakkelijk deze zaken, vandaar mijn vraag.

grtz Gerdinio
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb ook een Thommessen module, die heb ik gewoon bij Speaker&Co gekocht (op bestelling, dat wel). maar daar heb je in B niet veel aan denk ik...
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

de thomessen module heb ik bij speaker & co gehaald, maar daar verkopen ze geen thomessen meer , maar wel hypex, mooie klasse D modules van wel 400 watt
heb net de kast af en deze staat nu proef te draaien, geen idee of hij nu lager gaat als de peerless xls10, maar subwoofer integreert beter met mijn scanspeak fronts die tot 30 hz doorlopen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

~ een jaar terug kon ^&Co R'dam me gewoon een 2.5 leveren.

die Hypex class D zijn wel duur...
Plaats reactie