Wat is de worst case belastingsimpedantie voor bv een cd spe

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

dekkersj
Contacteer:

Wat is de worst case belastingsimpedantie voor bv een cd spe

Bericht door dekkersj »

ler?

Hi allemaal,

Ik ben voor mezelf een overzicht aan het maken in Exel wat ik allemaal kan meten met de 2 test cd's die ik zelf gemaakt heb en eea gaat voorspoedig. Als er belangstelling is, wil ik hem wel beschikbaar maken. Er zijn interessante verschillen te meten tussen cd spelers (ik meet nu 4 loopwerken). Die verschillen zijn echter wel heel triviaal: de uitgangslevels verschillen. Voor de rest kan ik weinig vinden behalve gekke storing bij 1 speler en die levert ook onrustige metingen op.

Anyway, ik meet nu met een belastingsimpedantie van 100 kOhm parallel aan wat meter aan RG59 kabel aan capaciteit. Ik merk dat als ik een belastingsweerstand van 10 kOhm neem, dat dan de gemeten waarden iets wijzigen en soms komt het in de buurt van 0,3 dB hetgeen hoorbaar zou moeten zijn volgens Mensen Met Verstand Van Amplitudeverschillen. Wat ik wil weten of waar ik een gevoel voor wil krijgen is een worst case dummyload om mee te meten. 10 kOhm lijkt mij een voorkomende waarde en ik weet eigenlijk niet goed of dat a) laag genoeg is en b ) welke capaciteit ik daar aan parallel zou moeten hangen. 500 pF? 1 nF? Ik weet het eigenlijk niet goed. Kortom, ik wil een realistische belasting gebruiken om te meten. Ik kan mij voorstellen dat een differentiele transistor trap aan de ingang zonder tegenkoppeling zorgt voor slechts 1500 Ohm aan ingangsweerstand. Met tegenkoppeling kan dat natuurlijk veel hoger worden.

Groet,
Jacco
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik weet niet of je er wat aan hebt en of je dit wil weten, maar met mijn CD uitgang kan ik rechtstreeks de Audion aansturen.
Aan de ingang van de Audion zit een Lundahl trafo 1:4 die afgesloten is met 6k8 (en via 150 Ohm naar de grid van een buisje)
Die 6K8 is met een blokgolf uit de voorversterker bepaald.
DC meet ik op de ingang ca 60 Ohm. De impedantie zou ca 400 Ohm zijn
(R/N^2)
Erg laag maar noch mijn voorversterker, noch mijn CD-speler, noch mijn actief filter hebben er problemen mee (afgezien van warm worden)

Kees
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Natuurlijk wil ik het weten en ik moet zeggen dat je op het moment recordhouder bent! 400 Ohm, dat is erg laag. Zo laag dat ik niet zeker weet of ik dat moet meenemen in mijn meetopstelling. Niet omdat ik je niet aardig vind, maar meer omdat het niet zo vaak voorkomt.

Het afregelen met een blokgolf gaat zeker door te kijken naar een max toelaatbaar doorschot (ringing)?

In ieder geval bedankt!

Groet,
Jacco
audiomanics
Contacteer:

dekkersj schreef:
Niet omdat ik je niet aardig vind.

Het afregelen met een blokgolf gaat zeker door te kijken naar een max toelaatbaar doorschot (ringing)?
Ook als het wel deed omdat je me niet aardig vindt.. d'r zijn er meer die me niet aardig vinden... :( (gelukkig is het vaak wederzijds..)

Aan de uitgang van de versterker wil ik natuurlijk een mooie blokgolf hebben als ik een blokgolf aanbied op de ingang van de voorversterker.
Door de tussenkomst van de step-up-trafo (tevens de mogelijkheid om zonder poeha mijn gebalanceerde uitgang te gebruiken) werd de blokgolf voorzien van een paar aardige spikes aan de voorkant. Door de trafo af te sluiten met een potmeter en deze zover terug te regelen dat de blokgolf mooi vlak wordt, zonder overshoots en zonder af te ronden, bepaal je empirisch de afsluitweerstand..

Kees
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik vind je hartstikke aardig Kees, alhoewel ik je nog steeds erg op Freddy Krueger vind lijken, dus misschien ben je in 't echt wel helemaal niet zo aardig :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
audiomanics
Contacteer:

Nee, jij ziet er lekker uit met je cape-je en die tl-balk in je handen.. :) (vond dat knijn veel liever staan... past echt bij je...)
Ik ben gewoon heeeeel aardig (meestal).. Maar Jacco Dekkers zegt dat ie me niet aardig vind, al is dat niet de reden dat hij mijn gegevens niet voor zijn testopstelling gaat gebruiken (gewoon een lul-smoes!!) :lol:
Maar waar is jouw porem te bewonderen dan?? je (huidige?) vriendin en auto's kennen we nu al wel.. kunnen we ook eens een oordeel vellen!!

Kappe nu... geheel off topic..(sorry sherrif :oops: )

Kees
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Konijn is helaas ter ziele, kijk maar hieronder, dat was toen ik definitief doorsloeg naar de 'Dark Side', misschien moet ik me melden voor een TBS behandeling? :shock: :mrgreen:

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Oh ja, ik ben hier te bewonderen, uiteraard is dat NSFW en misschien moet je idd. eerst even gaan zitten :wink:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
audiomanics
Contacteer:

Oh dan weet ik in ieder geval voor wie ik de deur moet barricaderen..
Snap ik dat je alleen een playmobieltje gebruikt :lol:
Zelfs de pubers vragen of ik met ze op de foto wil:
http://content.windkrachtinternet.nl/82 ... 71_412.jpg

Maar ik geloof dat we afdwalen....

Kees
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

De meest rechtse op de foto lijkt op jou? :shock: :mrgreen: :twisted:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
audiomanics
Contacteer:

Sander, ik weet dat een rechtgeaarde electronica liefhebber liever achter de monitor zit en het beeld via een spiegel bekijkt onderwijl hij met een schroevendraaier de instellingen aan het wijzigen is... Maar ga nu eens aan de voorzijde van de monitor zitten... dan zie je dat ik links sta...
Ik ken deze zeer jeugdige lieden, overigens, absoluut niet.. (wil ik zo houden ook.. :wink: )

Kees
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

audiomanics schreef:
[...]Maar Jacco Dekkers zegt dat ie me niet aardig vind, [...]
Ik vind je wel aardig. Ik gebruikte een dubbele ontkenning. En zelfs heb ik al een dedicated dummyload gemaakt: The One and Only Audiomanics Reference. Dat zijn 5 metaalfilmweerstanden die samen 410 Ohm vormen met een zilveren BNC plug (ok, verzilverd).

Groet,
Jacco
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

dekkersj schreef:
The One and Only Audiomanics Reference. Dat zijn 5 metaalfilmweerstanden die samen 410 Ohm vormen met een zilveren BNC plug (ok, verzilverd).
Dat is niet genoeg, voor een echte benadering van die Audiomanics referentie *moet* er koolstof in. :mrgreen:

Heheheh, ikke was eerder ;-)

Overigens Jacco, een 5532/5534 is gespecced als bruikbaar tot 500 ohm belasting.
Ik zou niet durven, maar het staat er echt..............
Laatst gewijzigd door KT88 op vr 17 nov 2006, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
audiomanics
Contacteer:

dekkersj schreef:
Dat zijn 5 metaalfilmweerstanden die samen 410 Ohm vormen met een zilveren BNC plug (ok, verzilverd).
Mogen dat ook koolstofjes worden, Jacco? Ik hou van koolstofjes namelijk.. Ze ruisen wel iets meer maar klinken zoveel lekkerder...

Kees
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

dekkersj schreef:
Dat zijn 5 metaalfilmweerstanden die samen 410 Ohm vormen met een zilveren BNC plug (ok, verzilverd).
Als je hem echt eer aan wil doen, dan neem je natuurlijk een paar meter koolstof :lol:

Edit: damn, te laat :roll:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Kees,
... ik weet dat een rechtgeaarde electronica liefhebber liever achter de monitor zit en het beeld via een spiegel bekijkt onderwijl hij met een schroevendraaier de instellingen aan het wijzigen is... Maar ga nu eens aan de voorzijde van de monitor zitten... dan zie je dat ik links sta...
Stond je voor 't raam te kijken ofzo? Ik zat idd. onder m'n werkbank even wat dingen af te regelen. Maar nu zie ik 't, je staat geheel links :wink:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
Oh ja, ik ben hier te bewonderen, uiteraard is dat NSFW en misschien moet je idd. eerst even gaan zitten :wink:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
NSFW? Wasdah?
audiomanics
Contacteer:

Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ah.. okee...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
Mogen dat ook koolstofjes worden, Jacco? Ik hou van koolstofjes namelijk.. Ze ruisen wel iets meer maar klinken zoveel lekkerder...

Kees
Snap ik niet Kees. Een kolenkachel ruist echt veel minder dan een gashaard.
audiomanics
Contacteer:

Pjotr schreef:
Snap ik niet Kees. Een kolenkachel ruist echt veel minder dan een gashaard.
He... Mijn gaskachel ruist ook meer.. Mijn koolstofversterkers ruisen namelijk niet (niet hoorbaar...)

Kees
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

audiomanics schreef:
dekkersj schreef:

Kees
Van mij wel. Ik zal eens kijken of ik nog good old carbon based life forms heb in mijn verzameling.

Groet,
Jacco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

dekkersj schreef:
Van mij wel. Ik zal eens kijken of ik nog good old carbon based life forms heb in mijn verzameling.

Groet,
Jacco
Neem dan wel koolcomposietweerstanden en géén koolfilmweerstanden, anders is Kees nog niet tevreden :D
audiomanics
Contacteer:

Deze bij voorkeur:

Kees
Bijlagen
ook 410 Ohm <br />Allan Bradley Carbon....
ook 410 Ohm
Allan Bradley Carbon....
Timmes

Bericht door Timmes »

Mag ik vragen op wat voor manier koolstof beter is? Op diverse andere fora las ik juist dat metaalfilm weerstanden het best geschikt waren.

Hoe klinkt het anders en is dat ook meetbaar?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”