KEF Coda 8 zuilen

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Ik kon het niet laten en ben begonnen met het infrezen van de MDSen:

Eerst het front afplakken tegen het stof:

Afbeelding

Het filter los solderen:

Afbeelding

Bovenfrees erbij:

Afbeelding
Afbeelding

En de gaten zijn klaar:

Afbeelding

Er zou er ook 1 in de auto komen, en ook die ligt er nu in (let niet op de werkschoenen :) ):

Afbeelding

Wat gaat dat ding ongelooflijk laag voor een 8''! :)
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

't Gaat weer lekker vlot zo, mooi werk!
Rob.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Bertje schreef:
't Gaat weer lekker vlot zo, mooi werk!
Rob.
Een paar cirkeltjes frezen gaat tegenwoordig wel.... ;)

Morgen de achterkant erin zetten, de binnenkant dempen en de speaker erin hangen.
richardkrol
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00

Bericht door richardkrol »

Mooie spikes trouwens, kan je daar iets meer over vertellen?

Gr,

Richard
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

richardkrol schreef:
Mooie spikes trouwens, kan je daar iets meer over vertellen?

Gr,

Richard
Daar heb ik een adresje voor. Ooit eens via Marktplaats verkregen.
Hij draait ze zelf en kostte me toen 35€ per 8 stuks. Compleet RVS.

Incl. RVS plaatjes om eronder te doen, schroeven etc.

Een ander aantal is mogelijk en dan wordt er een andere prijs gemaakt.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:D :D
Kan ik er dan hierbij 8 bestellen?
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

CarloPJB schreef:
:D :D
Kan ik er dan hierbij 8 bestellen?
Je hebt een PM.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Vandaag gelijk maar verder gegaan.

Loodbitumen aan de binnenkant. Het waren wat reststukken dus is niet helemaal netjes, maar dat maakt niet uit.

Afbeelding

Even passen:

Afbeelding

En gaat het er dan uit zien:

Afbeelding

Afbeelding

Van middag even dempingswol, speakerkabel en geschikte schroeven halen en dan kan hij verder in elkaar. Vanavond zit het werk er voor de meting op.
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

gaat lekker vlot vooruit zo! heb je al een afwerking in gedachten?
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Ik weet het nog niet. Er komt zowiezo nog een laag MDF over (4 mm ofzo) ter afwerking. Daarna zal het denk ik een likje verf worden.

Misschien iets anders, maar ik zou het zo niet weten.

Iemand nog ideeen?
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

De eerste is af, morgen volgt de 2de. Ik heb de zuil voorzien van 2 aansluitterminals die gewoon gelinkt gaan worden. Dit i.v.m. het plan om de sub apart aan te gaan sturen.
Morgenmiddag ga ik meten om de juiste spoel te bepalen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik het erg mooi vindt staan. Nu nog een keer afwerken.
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Robi-One schreef:
Afbeelding
...
Afbeelding
Op een of andere manier vind ik deze combinatie van foto's erg grappig; de reclameboodschap en de lege kratten.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

En dan te bedenken dat ik niet studeer en/of bier drink... 8)
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

Robi-One schreef:
En dan te bedenken dat ik niet studeer en/of bier drink... 8)
nee nog gekker je bent zelfbouwer 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Twee soldeerbouten? is dat voor stereo??

Als je ruis denkt te horen zijn het de blaadjes op de vloer.. Leuk als iedereen in de tuin aan zijn luidsprekers wil werken maar dat is in het najaar en winter af te raden hoor...

Kees
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

audiomanics schreef:
Twee soldeerbouten? is dat voor stereo??

Als je ruis denkt te horen zijn het de blaadjes op de vloer.. Leuk als iedereen in de tuin aan zijn luidsprekers wil werken maar dat is in het najaar en winter af te raden hoor...

Kees
Kwam erachter dat er 1 kapot was. :cry:

Dit is bij mij in de garage, en de deur stond open. Nu de blaadjes vallen dan waaien die er nou eenmaal in, helaas... :D

Vandaag gemeten en het filter bepaald. Ik zal straks of morgen even wat foto's en metingen posten.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Vandaag even een middag gemeten. Nadat we wat dingen uit geprobeerd hadden zijn we op een 12db filter uitgekomen.

Afbeelding
Afbeelding

Hier wat grafiekjes:

Het frequentieverloop van de MDS08 ongefilterd (geel) en gefilterd

Afbeelding

Het impendantieverloop van de MDS08 ongefilterd (geel) en gefilterd (groen)

Afbeelding

Het impendantieverloop en het frequentieverloop van de complete zuil

Afbeelding

Het impendantieverloop van de MDS08 (groen) en de complete zuil (geel)

Afbeelding

We hebben ook even geluisterd en dit beloofde veel goeds. De componenten voor het filter komen eraan en dan kan ik ze eindelijk echt beoordelen.

Waarden:
Spoel: 10 mH
Condensator: 100 uF

De waarde van de condensator in de meting was anders (330 uF) maar i.o.m. de 'meetman' hebben ik gekozen voorde waarde van 100uF om de impendantie in het laag wat op te krikken.
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Robi-One schreef:
Het frequentieverloop van de MDS08 ongefilterd (geel) en gefilterd

Afbeelding
Hmmm, dit is zó vlak in het laag/mid-laag dat ik vrees dat je meetsysteem klipte. Daar moet je toch mee opletten. Draai het volume een beetje terug en probeer die meting een keertje opnieuw.
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Klopt ook. Systeem gaf ook "overrange" aan. Is die middag weer gecorrigeerd. Maar er gebeurden wel meer vreemde dingen die middag.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Zijn er vegelijkende meetingen van voor en na de toevoeging van de MDS?
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

rho schreef:
Zijn er vegelijkende meetingen van voor en na de toevoeging van de MDS?

de boys kennende denk het wel. maar goed bezig robi zoals altijd 8)
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Voor de toevoeging van de MDS:

Afbeelding

Na de toevoeging van de MDS:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Even een kleine uitleg vooraf: de blauwe curve was een eerdere meting gedaan op 1 meter toen Robi-One net zijn project gestart was met de Coda8. De gele curve is de meting van de combinatie Coda8 en MDS08 op 30 cm afstand met de microfoon tussen mid/laag en tweeter. De groene curve is de meting van de MDS06 met de microfoon op 20 cm afstand.

Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Had je dan niet beter de MDS ook op 30cm gemeten? Nu heb je nog geen zekerhied of ie kwa amplitude wel helemaal juist staat.
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

De diameter van de woofer, en dan gemeten op het hart van de surround, neem ik als afstand voor de microfoon. Daar houd ik me aan vast.
Als je verder kijkt naar de totaal meting dan zie je wat de MDS08 afvalt vanaf ongeveer 110 Hz. Neem het verschil in het laag tussen de 2 metingen dan kom je ongeveer op een rechte curve uit.
Daarnaast, en dat is dacht ik toch het belangrijkste, bleek de Spectrale Balans bij het luisteren in orde te zijn.
Dat er nog wat fine tuning gedaan moet worden spreekt voor zich, maar dat mag Robi-One voor zijn rekening nemen. :wink:
Gesloten