Dank voor de files, maar die ga ik waarschijnlijk pas met de kerst uitzoeken. Eerst allerlei andere dingetjes uizoeken...
wbt het geluidskaartengebeuren: ik heb de keuze tussen een edirol ua 1ex en een M-audio transit. Prijzen zijn vergelijkbaar ( 85-90 euro), specs lijken op 't eerste gezicht ook vergelijkbaar te zijn.
M-audio transit heeft een coaxiale SP-DIF in/uitgang (voorlopig niet relevant voor me), de edirol een optische. Duh.
Belangrijker: Op 96 KHz doet de M-audio aan 'eenrichtingsverkeer' (alleen input of output); 't is me niet helemaal duidelijk of de edirol'wel full duplex kan doen bij 96 KHz. Iemand suggesties voor een van beide, of maakt 't niet uit?
'detaillering' meten
Moderator: Beheerdersteam
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Dat is een goede vraag en het heeft wat historie. Allereerst is een 440 Hz een gestandaardiseerde frequentie. En dan wou ik graag een boventoon die oneven was (de aanname "leeft" dat oneven harmonische slechter in het gehoor liggen) en die bovendien in het meest gevoelige deel van de gehoorcurve ligt. Daartoe heb ik de A-weging genomen en volgnes mijn tabel is er een maximum van 1.3 dB te vonden bij 2512 Hz. Dat is 5.7 keer de 440. De eerstvolgende wordt dan ongeveer 7. Nooit precies veelvouden nemen, dan kun je ze later hergebruiken bij vervormingsmetingen. Ik heb 439 Hz gekozen ipv 440 om een onderscheid te maken.ecc schreef:Even een hele domme vraag: waarom speciaal die twee frequenties?dekkersj schreef:Goed, daar
Ik heb in principe 2 tonen uitgekozen: een 439 Hz sinus met amplitude -7 dBFS. Daarnaast heb ik een toon van log(11e6)*439 ~ 3091 Hz en die heb k in amplitude laten aflopen in 8 tracks.
Groet,
Jacco
