'detaillering' meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

Dank voor de files, maar die ga ik waarschijnlijk pas met de kerst uitzoeken. Eerst allerlei andere dingetjes uizoeken...

wbt het geluidskaartengebeuren: ik heb de keuze tussen een edirol ua 1ex en een M-audio transit. Prijzen zijn vergelijkbaar ( 85-90 euro), specs lijken op 't eerste gezicht ook vergelijkbaar te zijn.
M-audio transit heeft een coaxiale SP-DIF in/uitgang (voorlopig niet relevant voor me), de edirol een optische. Duh.

Belangrijker: Op 96 KHz doet de M-audio aan 'eenrichtingsverkeer' (alleen input of output); 't is me niet helemaal duidelijk of de edirol'wel full duplex kan doen bij 96 KHz. Iemand suggesties voor een van beide, of maakt 't niet uit?
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

dekkersj schreef:
Goed, daar

Ik heb in principe 2 tonen uitgekozen: een 439 Hz sinus met amplitude -7 dBFS. Daarnaast heb ik een toon van log(11e6)*439 ~ 3091 Hz en die heb k in amplitude laten aflopen in 8 tracks.
Even een hele domme vraag: waarom speciaal die twee frequenties?
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

ecc schreef:
dekkersj schreef:
Goed, daar

Ik heb in principe 2 tonen uitgekozen: een 439 Hz sinus met amplitude -7 dBFS. Daarnaast heb ik een toon van log(11e6)*439 ~ 3091 Hz en die heb k in amplitude laten aflopen in 8 tracks.
Even een hele domme vraag: waarom speciaal die twee frequenties?
Dat is een goede vraag en het heeft wat historie. Allereerst is een 440 Hz een gestandaardiseerde frequentie. En dan wou ik graag een boventoon die oneven was (de aanname "leeft" dat oneven harmonische slechter in het gehoor liggen) en die bovendien in het meest gevoelige deel van de gehoorcurve ligt. Daartoe heb ik de A-weging genomen en volgnes mijn tabel is er een maximum van 1.3 dB te vonden bij 2512 Hz. Dat is 5.7 keer de 440. De eerstvolgende wordt dan ongeveer 7. Nooit precies veelvouden nemen, dan kun je ze later hergebruiken bij vervormingsmetingen. Ik heb 439 Hz gekozen ipv 440 om een onderscheid te maken.

Groet,
Jacco
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

dekkersj schreef:
ecc schreef:
dekkersj schreef:
Goed, daar


Ik heb 439 Hz gekozen ipv 440 om een onderscheid te maken.

Groet,
Jacco
Tussen wat en wat? Op die CD staat toch alleen maar 439 Hz ? Waarom niet meteen 440Hz genomen, of is dat om te testen of je een absoluut gehoor hebt? :P
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

ecc schreef:
dekkersj schreef:
ecc schreef:
Tussen wat en wat? Op die CD staat toch alleen maar 439 Hz ? Waarom niet meteen 440Hz genomen, of is dat om te testen of je een absoluut gehoor hebt? :P
Ach, iedereen gebruikt 440 Hz al. En bovendien is 439 het dichtstbijzijnde priemgetal.

Groet,
Jacco
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

dekkersj schreef:
ecc schreef:
dekkersj schreef:

*snik*
Plaats reactie