UcD versterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

UcD versterkers

Bericht door ToTo »

Hallo allemaal,

Ik zoek voor mijn HT een versterker oplossing:

Ik zit te denken aan een Parasound surround voorversterker en aan ucd eindversterkers.

Aangezien ik mijn Infinity Kappa 9 te koop heb staan maar de verkoop niet zo wil vlotten zal ik hier waarschijnlijk nog wel een tijdje mee moeten blijven spelen (niet erg hoor klinken toch wel mooi), maar aangezien deze jongens wel wat vragen van een versterker, kan ik deze met ucd'saansturen? Het moet muziekaal zijn maar ook wel een beetje op volume kunnen spelen.

Kan ik dan het beste 2x ucd 700 nemen voor de frontspeakers, 3x ucd 180 voor de center en achterspeakers en een UCD 700 voor de sub????

Wat denken jullie hiervan?

Grt R
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Ligt voornamelijk aan de efficientie van je speakers en hoe hard je wilt spelen. En waarom zou je de center minder geven dan de fronts?? Die krijgt meer voor z'n kiezen.
Ik heb bv genoeg aan 2x 50Watt met 83dB/m speakers.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Een UcD700 is denk ik overdreven voor de meeste speakers. Hij kost flink meer geld, en zolang je geen dikke PA speakers hebt, zul je hem nooit volledig benutten. Misschien bij een sub, maar zelfs daar heb ik mijn twijfels.

UcD400 is dan een mooi alternatief lijkt me.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

UcD 400 lijkt ook meer geluidskwalitatieve elementen te hebben dan de 180, al zijn we daar nog niet helemaal over uit......

Jan
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

Boppo84 schreef:
Ligt voornamelijk aan de efficientie van je speakers en hoe hard je wilt spelen. En waarom zou je de center minder geven dan de fronts?? Die krijgt meer voor z'n kiezen.
Ik heb bv genoeg aan 2x 50Watt met 83dB/m speakers.
Ik ga er van uit dat de fronts full maar dan ook echt full range zijn en de center begint pas bij 70 Hz??? Of maak ik een denkfout?

Is de 700 minder kwa geluid dan de 400?

En kan de 400 de Kappa's aan op extended mode?
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

Wowly schreef:
UcD 400 lijkt ook meer geluidskwalitatieve elementen te hebben dan de 180, al zijn we daar nog niet helemaal over uit......

Jan
Mooier dan de 700???
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

ToTo schreef:
Is de 700 minder kwa geluid dan de 400?
Ik heb de 700 nog nooit gehoord. Ik verwacht echter van niet. Zal elkaar vast niet veel ontlopen.
En kan de 400 de Kappa's aan op extended mode?
Ga daar maar vanuit.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Boppo84 schreef:
Ligt voornamelijk aan de efficientie van je speakers en hoe hard je wilt spelen. En waarom zou je de center minder geven dan de fronts?? Die krijgt meer voor z'n kiezen.
Ik heb bv genoeg aan 2x 50Watt met 83dB/m speakers.
Er zijn maar weinig center speakers die meer vragen dan een infinity Kappa 9. Als je die woofers goed wil laten wapperen zit je al gauw op een UcD 400, OF:

Voor mijn 18"subwoofers (welke overigens altijd in extended mode staan :lol: ) gebruik ik NAD THX 216 in bridge mode. Dan zit ik op 800 watt 4ohm en 400 watt 8ohm. Dat is net iets meer dan een UcD 700 en kwalitatief doet die nauwelijks onder aan een UcD 180. Als je dat tweedehands op de kop weet te tikken, bespaart dat meer dan 1000 euro.

Je kan dan bijvoorbeeld een 180 op het hoog zetten en een klasse A/B op het laag.

Als je echter bedenkt dat bij flink muziek luisteren, nieteens 1/10e van het vermogen aangesproken word door mijn sub lijkt het behoorlijk overkill. Sinds kort heb ik ook de optie om het geheel aan mijn surround te koppelen. Komt dan zo een star wars schip overdenderen, dan blijkt die 800 watt per sub toch wel handig, hoewel nogsteeds headroom genoeg overblijft.. Echter voor 2 twaalf inch woofers zal dat vermogen zeker weten overkill zijn.

De infinity kappa 9 heeft aan de achterzijde onder een rubber dopje een schakelaar zitten, waarmee je de speaker op een vriendelijke modus kan zetten. Aangezien je toch een subwoofer gaat gebruiken is dat misschien handig en kom je met een kleinere versterker overweg.

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Meer ≠ beter, beetje Amerikaanse insteek dat alles wat groter en zwaarder is ook beter is. De UcD400 is een goede keuze, deze versterker heeft net wat meer 'ballen' dan de UcD180. De UcD700 is prima geschikt als je echt lastig aan te sturen luidsprekers hebt, denk dan aan zeer laag rendement of electrostaten, of uiteraard als PA versterker om zonder moeite een zeer hoge geluidsdruk te generen.

Let wel op dat de versterkingfactor (= gain) gelijk is voor alle UcD modules. Dus een UcD700 speelt net zo hard als een UcD180 als je ze beide 't zelfde ingangssignaal aanbiedt, alleen houdt de UcD180 er natuurlijk een stuk eerder mee op. Overigens gebruik je in een surround opstelling natuurlijk rondom dezelfde versterkers, dus 5x UcD400 + 1x UcD700 voor de sub, of 5x UcD180 + 1x UcD400 voor de sub bv.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
Overigens gebruik je in een surround opstelling natuurlijk rondom dezelfde versterkers, dus 5x UcD400 + 1x UcD700 voor de sub, of 5x UcD180 + 1x UcD400 voor de sub bv.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Als het goed is, is het goed, dan hoeft het toch niet allemaal hetzelfde te zijn? klasse D is wel efficient in gebruik. 5 versterkers in klasse A voor surround zal wel warm worden in huis.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Neem dan een 7.1 installatie met 8 UcD's 700AD. Het zal toch niet zo zijn dat het onverantwoord is om een center en surround speakers van UcD180's te voorzien en de fronts met UcD's 400. Tenslotte heeft Toto ook niet 5 stuk kappa's om zich heen staan. Toch? ofwel !
Nee, maar de juiste insteek is dat je bij 5.1 en dan vooral DTS op alle kanalen hetzelfde fasegedrag, looptijden, etc. hoort te hebben. Ook alle luidsprekers dienen identiek te zijn. Maar goed, je mag me ook gewoon negeren hoor, ik ga namelijk uit van een ideale situatie, die ik gelukkig voor mezelf wel heb kunnen creeeren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
Neem dan een 7.1 installatie met 8 UcD's 700AD. Het zal toch niet zo zijn dat het onverantwoord is om een center en surround speakers van UcD180's te voorzien en de fronts met UcD's 400. Tenslotte heeft Toto ook niet 5 stuk kappa's om zich heen staan. Toch? ofwel !
Nee, maar de juiste insteek is dat je bij 5.1 en dan vooral DTS op alle kanalen hetzelfde fasegedrag, looptijden, etc. hoort te hebben. Ook alle luidsprekers dienen identiek te zijn. Maar goed, je mag me ook gewoon negeren hoor, ik ga namelijk uit van een ideale situatie, die ik gelukkig voor mezelf wel heb kunnen creeeren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
haha sorry ik las het nog eens na en verwijderde mijn post.

Je hebt gelijk in je post, maar ideaal krijg je het nie, omdat hij niet 5 stuk kappa's heeft. Of het dan nog uitmaakt welke versterker waar hangt?..

Voor mij worden 5 Accuton/excell luidsprekers voor HT wat kostbaar, maar het is nu ook goed uit te houden bij een filmpje. Center speaker heb ik zelf trouwens uitgeschakeld.
Laatst gewijzigd door Martijn H op ma 30 okt 2006, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Je hebt gelijk in je post, maar ideaal krijg je het nie, omdat hij niet 5 stuk kappa's heeft. Of het dan nog uitmaakt welke versterker waar hangt?..
Het is netzoals met auto's je kan in principe wel vier verschillende banden monteren maar als je rondom verschillende diameters en dikte remschijven gaat monteren krijg je toch wel heel afwijkend remgedrag hoor, da's hier 't zelfde, dus zo lang mogelijk vasthouden aan 't streven om ieder kanaal identiek uit te voeren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
Je hebt gelijk in je post, maar ideaal krijg je het nie, omdat hij niet 5 stuk kappa's heeft. Of het dan nog uitmaakt welke versterker waar hangt?..
Het is netzoals met auto's je kan in principe wel vier verschillende banden monteren maar als je rondom verschillende diameters en dikte remschijven gaat monteren krijg je toch wel heel afwijkend remgedrag hoor, da's hier 't zelfde, dus zo lang mogelijk vasthouden aan 't streven om ieder kanaal identiek uit te voeren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Remschijven zijn op de voorwielen een stuk groter dan achter :wink:

Maar wat je aanhaalt is inderdaad het ideaal!

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Voor mij worden 5 Accuton/excell luidsprekers voor HT wat kostbaar
Mja, klopt, de oplossing is twee aparte installaties, eentje voor HT en eentje voor normaal stereo. Ik heb een hele familie Silverado's thuis, allemaal broertjes en zusjes, opgesteld in een vrijwel perfecte cirkel om de luisterplek en uiteraard met een nette subwoofer erbij.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Het is overigens een misvatting dat grote speakers een grote amp nodig zouden hebben. Vaak is dat juist tegenovergesteld vanwege het hogere rendement.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

7x kappa 9?

Dan moet ik mijn luisterruimte iets groter maken.

Maar als ik mijn Kappa's nog eens verkoop zal ik met de nieuwe kijken of het mogelijk is 5 dezelfde aan te schaffen / te maken.

Ik wilde juist een combinatie van stereo en surround, moet ik nog even verder over nadenken.

Bedankt allemaal.

Grt R
marconist
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 19:29

Bericht door marconist »

ToTo schreef:
7x kappa 9?

Dan moet ik mijn luisterruimte iets groter maken.

Maar als ik mijn Kappa's nog eens verkoop zal ik met de nieuwe kijken of het mogelijk is 5 dezelfde aan te schaffen / te maken.

Ik wilde juist een combinatie van stereo en surround, moet ik nog even verder over nadenken.

Bedankt allemaal.

Grt R

Toto, niet teveel piekeren.
:wink:

Wat Sander aanraadde is prima. Tig luidsprekers hetzelfde is wellicht het mooiste, maar zelden nodig, ook bij DTS.
Tot nu toe heb ik maar één (SACD) disc, die écht alles full-range nodig heeft en die blies dan ook prompt mijn kleinere achterspeakers eruit. :cry:

In vrijwel alle gevallen is het signaal in de andere speakers wat het hoort te zijn: surround, en dat laat wel wat vrijheden toe.
Kies je surround wel op gelijke klank (hetgeen niet betekend, dat ze net zoveel bas hoeven te geven!), dat kan b.v. met rose ruis. Er zijn nog wat andere tricks maar dat lijkt me buiten deze scope te gaan.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

marconist schreef:
ToTo schreef:
7x kappa 9?

Dan moet ik mijn luisterruimte iets groter maken.

Maar als ik mijn Kappa's nog eens verkoop zal ik met de nieuwe kijken of het mogelijk is 5 dezelfde aan te schaffen / te maken.

Ik wilde juist een combinatie van stereo en surround, moet ik nog even verder over nadenken.

Bedankt allemaal.

Grt R

Toto, niet teveel piekeren.
:wink:

Wat Sander aanraadde is prima. Tig luidsprekers hetzelfde is wellicht het mooiste, maar zelden nodig, ook bij DTS.
Tot nu toe heb ik maar één (SACD) disc, die écht alles full-range nodig heeft en die blies dan ook prompt mijn kleinere achterspeakers eruit. :cry:

In vrijwel alle gevallen is het signaal in de andere speakers wat het hoort te zijn: surround, en dat laat wel wat vrijheden toe.
Kies je surround wel op gelijke klank (hetgeen niet betekend, dat ze net zoveel bas hoeven te geven!), dat kan b.v. met rose ruis. Er zijn nog wat andere tricks maar dat lijkt me buiten deze scope te gaan.

Nee hoor alles wat je kwijt wilt mag je van mij plaatsen.

Roze ruis?
wel eens van gehoord maar hoe en wat heb je daarvoor nodig?

Ik heb nu samen met mijn Kappa's 9 de kappa center en surround dus
zit ik dan al goed met de klank?

Grt R
Bijlagen
97539.jpg
97539.jpg (45.16 KiB) 3454 keer bekeken
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

ToTo schreef:
Roze ruis?
wel eens van gehoord maar hoe en wat heb je daarvoor nodig?
Sampletje zoeken op internet.. op een cdtje branden en ruis maar raak..

http://www.luxevivant.com/samples/Analo ... Sample.mp3

Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Roze ruis klinkt zo nichterig (en ja, da's een doordenker) :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

SSassen schreef:
Roze ruis klinkt zo nichterig (en ja, da's een doordenker) :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Kan het ook met roze wolken?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ToTo schreef:
SSassen schreef:
Roze ruis klinkt zo nichterig (en ja, da's een doordenker) :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Kan het ook met roze wolken?
roze olifanten?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

je kan het ook door een roze bril gaan zien natuurlijk...

Kees
marconist
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 19:29

Bericht door marconist »

ToTo schreef:
marconist schreef:
ToTo schreef:
7x kappa 9?

Roze ruis?
wel eens van gehoord maar hoe en wat heb je daarvoor nodig?

Ik heb nu samen met mijn Kappa's 9 de kappa center en surround dus
zit ik dan al goed met de klank?

Grt R

Rooozzzze ruis ken ik niet, maar rose ruis wel ......... :lol: :lol: :lol:

Aanwijzingen genoeg hier inmiddels, maar een beetje HT box genereert het ook zelf.

Als meneer Infinity z'n best heeft gedaan zal het wel meevallen, maar testen kan geen kwaad. :mrgreen:
Plaats reactie