'detaillering' meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

ecc schreef:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je audio-cd's maakt -- een tijdje geleden ben ik bij toeval de 'tangerine tree' tegengekomen, en daar zou ik nog wel eens wat CD'tjes van willen beluisteren.
In dit geval kan ik volstaan met mijn standaard manier van werken. Ik gebruik Exact Audio Copy en daar kun je cue sheets in maken en cdrecord kan daar kennelijk ook mee overweg. Dus zo maak ik mijn audio-cd's.

En waarom zou je die -40 dB niet vertrouwen? Wat verwacht je dan?

Groet,
Jacco
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

dekkersj schreef:
ecc schreef:
[...]

En waarom zou je die -40 dB niet vertrouwen? Wat verwacht je dan?
Omdat, naast m'n eigenbouw versterker een marantz PM80MK2 staat, met een dynamisch bereik van over de 95dB, en als ik die aanzet hoor ik echt geen 50 dB meer dynamiek...

Daarnaast, en da's iets wat door de geluidskaartendiscussie is ondergesneeuwd, vermoed ik dat er ook nog een bromprobleempje speelt, en een gevoeligheidsprobleempje omdat ik ipv line-in de microfooningang heb gebruikt.

Anyway, ik ben niet van plan om meetresultaten heilig te verklaren. Ze zijn een hulpmiddel, geen doel op zich, en het is maar al te gemakkelijk om 'fout te meten'.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Aha, de microfooningang. Tja, die moet gij niet gebruiken...welke software je ook gebruikt. Heb je geen line-in?

Kijk, als ik op de line-in van mijn standaard Dell-PC meet met software, heb ik een stoorvermogen van -35 dB. Dit lijkt niet veel (en dat is het ook niet), maar dat is wat er voor staat. Mijn cd recorder meet -85 dB en dat is al more like it, maar dat is een stand alone ding. En heeft ook 1200 gulden gekost (best veel voor een Philips). Ik heb ooit stage gelopen bij een broadcast studio en daar gebruikte ze geluidskaarten van 4000 gulden. Dat waren professionele kaarten.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ecc schreef:
Henkjan schreef:
voor meten heb je toch full duplex nodig? of ga je je roze ruis of MLS van een CD afdraaien terwijl je meet?

ik heb een creative MP3+ (usb dingetje) die moet je in elk geval niet hebben, daar kan ik boven de 10k geen fatsoenlijke fase mee meten, en als ik 'm op 48k zet crasht de driver...

die EMU 0404 is dat een USB? [google....] al gevonden, is er als kaart en als usb.

is wel een mooi ding,maar voor mij wat prijzig (m'n laptop voldoet niet aan hun requirements....)
't kleinere broertje, de emu 0202 USB is wat goedkoper.
ja maar die heeft de zelfde systeemeisen en zit ik dus nog steeds aan een nw laptop vast.....
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

Henkjan schreef:
ja maar die heeft de zelfde systeemeisen en zit ik dus nog steeds aan een nw laptop vast.....

Ah, dan wordt-ie inderdaad wel een stuk prijziger.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wellicht voldoet de Sonica of Transit van M-Audio? Ik weet niet hoe deze klinken, maar als ze nog maar een beetje in de buurt komen van de Audiophile 24/96 of de Revolution 7.1 en 5.1, dan zit je (ondanks de lullige aansluitingen) behoorlijk goed.
maudio_revolution71_layout.jpg
De Sonica ben ik tegengekomen voor 69,95 en bij Vega wordt de Transit verkocht voor 89,13

Hieronder trouwens een blik in het interieur van een Sonica, waarvan iemand 2 (van de weinige) condensators heeft vervangen door blackgates:
M-Audio_Sonica_BlackGate-capacitors.jpg
Info over de gebruikte DAC's:
- AKM AK4353VF (Sonica)
- AKM AK4584 (Transit)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Marp, ik mis een ADC ;)
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

Wat is eigenlijk 't verschil tussen de USB-versie van de EMU 0202 en de EMU 0404? Ik zie dat de 0404 meer features heeft, maar als je 'm alleen gaat gebruiken als 'doorfluitsysteem', dan heb ik 't idee dat je met de 0202 ook weg komt...

(Overigens, om 't makkelijk te maken, zie ik geen RMAA tests van deze doosjes. :( )

(ja, hij is 25 euro boven budget, maar goed..)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

voodooless schreef:
Marp, ik mis een ADC ;)
Ahum, de Sonica heeft geen ADC... blijft dus enkel de Transit over, welke overigens zeer goed schijnt te klinken.

Trouwens wel mooie connectoren op die EMU's, en ook nog eens een gebalanceerde microfoon-ingang en op de 0404 zelfs met phantomvoeding. O:)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Doe eens wat links naar webwinkel, want een USB geluidskaart met gebalanceerde microfooningang met phantoomvoeding die werkt vanuit de laptop, dus niet via 220V op een adapter, staat al lang op 't verlanglijstje en ik ga binnenkort weer m'n schoen zetten, dus ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

SSassen schreef:
Doe eens wat links naar webwinkel, want een USB geluidskaart met gebalanceerde microfooningang met phantoomvoeding die werkt vanuit de laptop, dus niet via 220V op een adapter, staat al lang op 't verlanglijstje en ik ga binnenkort weer m'n schoen zetten, dus ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/pro ... b560ed765d
http://www.tach-tally.nl/shop/hardware.htm
http://www.creative.com/products/produc ... duct=15167

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=emu ... DcountryNL
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=emu ... DcountryNL
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Uhm, 199-euro! Da's fors! Zeker als je weet dat 't kastje voor nog geen twee tientjes per 1K stuks uit China vandaan komt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

Je gaat voor ons 1K doosjes bestellen uit china? :twisted:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Je gaat voor ons 1K doosjes bestellen uit china?
Als jij nog 998 andere kopers kunt vinden wel ja :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

SSassen schreef:

Maar goed, 't blijft natuurlijk een non-argument; als ik honderdduizend weerstanden, tweehonderd zakken roodband, of vijftien pallets doperwten afneem bij de groothandel dan is dat per stuk ook goedkoper dan wanneer ik één kleinverpakking afneem bij de buurtwinkel.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, de marge op dit soort 'niche' producten is erg groot, niet zelden 200%, na de prijzen oorlog tussen de diverse supermarkten kan je feitelijk overal doperwten krijgen tegen dezelfde prijs. En wie koopt er nu een pallet doperwten? Ik niet, vind doperwten best lekker, maar tegen zo'n berg zie ik toch wel op, alhoewel, je kunt d'r wel heel veel erwtensoep van maken \:D/

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

Ja joh, je hebt gelijk :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, even zonder dollen, kunnen we geen groupbuy doen van die dingen? Ik wil best e.e.a. grijs importeren, geen probleem, maar waar binnen de EU, of anders iets verder zijn ze significant goedkoper?

Ps. ecc is het merk DVD-speler wat mijn schoonouders hebben, zo'n (bijzonder brak en gebrekkig) apparaat van 30-euro bij de Blokker vandaan. Jij identificeert je toch niet daarmee hoop ik? Of eerder met 't andere ecc, terug te vinden in iedere CD-speler.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Sander, Edirol UA-25 kan dat ook allemaal, wel geen full duplex 24/96. maar heeft balanced in/uit, phantoom voeding en de hele mikmak. Kost echter ook zo'n 200 euro.
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

Grrrrr: vereist: Windows XP.

Heb hier 2000 staan. :(
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

ecc schreef:
Grrrrr: vereist: Windows XP.

Heb hier 2000 staan. :(
in basic mode doet ie het overal, zonder enige vorm van drivers. Pas bij 96 Khz heb je die wel nodig ;) Geen idee of er wel 2K drivers zijn...

Overigens vermoed in dat er met wat tweaks nog wat meer uit te halen valt.. Heb hem nog niet open gehad :P

En ja Sander, deze werkt zonder extra voeding met phantoomvoeding :)
Laatst gewijzigd door voodooless op zo 29 okt 2006, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

gelet op de systeemeisen (zowel qua processor als OS) vallen die EMU's voor mij ook af helaas, toch maar eens gaan sjoppen voor een M-Audio
SSassen schreef:
want een USB geluidskaart met gebalanceerde microfooningang met phantoomvoeding die werkt vanuit de laptop, dus niet via 220V op een adapter
de EMU heeft een netvoeding....
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
Goed, even zonder dollen, kunnen we geen groupbuy doen van die dingen?
Count me in! Ik zoek ook een microfoonvoorversterker het liefst over de Usb gevoed. (200 euro is teveel van het goede, nog 997 te gaan?)

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Heb mijn Edirol gisteren ff open gehad. De DAC is in ieder geval geen top of the line ding, ADC iets beter.

Denk dat de EMU dingen wat dat betreft een stuk beter zijn.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Goed, daar gaat ie.

Ik heb net even mijn best gedaan om een image te maken van de enige echte vervormingopsporingscd. Het is versie 1.0 en staat open voor verbetering. Ik heb er ook gelijk een leuk gedachtenspelletje van gemaakt. Wat heb ik gedaan? Ik heb in principe 2 tonen uitgekozen: een 439 Hz sinus met amplitude -7 dBFS. Daarnaast heb ik een toon van log(11e6)*439 ~ 3091 Hz en die heb ik in amplitude laten aflopen in 8 tracks. Ik begin met amplitude -29 dBFS en ik ga in stapjes van 10 dB naar -99 dBFS. Ter referentie staat er ook een track op (track 2) waarbij helemaal geen tweede toon bij staat. De eerste track is een Sanity Check: dat is een sweep met amplitude -89 dBFS en dat zou stil moeten blijven. Hoor je wel wat, zit je boven luisterniveau. Maar dat is op zichzelf geen ramp.

Hier de files:
http://amorgignitamorem.nl/Audio/DeVerv ... ingscd.cue
http://amorgignitamorem.nl/Audio/DeVerv ... ingscd.wav

Met deze files moet het mogelijk zijn een cd te branden in bijvoorbeeld EAC. Ook in Nero als het goed is.

Het gedachtengrapje is als volgt: stel nu dat die 3091 Hz toon nu eens gecreerd wordt door een versterker? Dat het een vervormingscomponent is? De vraag is dan aan welke THD eis die versterker dan zou moeten voldoen. Mits je naar sinussen zou luisteren natuurlijk.

Welnu, ga maar de tracks langs en bepaal wanneer je geen verschil meer hoort met de referentie (track 2). Even snel heen en weer schakelen tussen tracks moet geen probleem zijn met een cd speler. En zoek dan op welk equivalente vervormingspercentage er bij hoort:

Afbeelding

En ga dan een sterke borrel drinken...(of stuur mij een sterke borrel als blijkt dat mijn THD berekening niet klopt...)

Groet,
Jacco
Plaats reactie