SPH-165 KE ( of een tip )

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Als je het goed doet merk je er niets of heeeeeeeel erg weinig van. Ik heb het namelijk ook zo. :)

Alles lekker vast aandraaien en je eventuele solderingen goed verzorgen.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

heb besloten toch maar de Leopard te gaan bouwen vanwege het rendement en een d´appolito vindt ik er ook moo uitzien
heb hierdoor 2 ongebruikte sph-165ke over en te koop gezet
op deze site
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

All the things you alway wanted to do but were afraid to....

http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 1105229509
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nice!
Heb je'm ooit gehoord?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nee, deze is gepubliceerd (alleen het plaatje ) op diyaudio. Maker woont in Wenen en mijn auto loopt 1 op 6 (als het meezit). Even te ver ben ik bang. Ik moet zeggen dat ik wel nieuwsgierig ben hoe dat ding klinkt. Ik vond mijn eigen MTM opstelling slechter klinken als gewoon het tweetertje bovenin.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik had gehoopt dat ie wat dichter bij woonde. :D
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Leeuwarden schreef:
... en mijn auto loopt 1 op 6 (als het meezit).
Mercedes ?


Paul.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Mijn vorige auto was een Mercedes 450SEL en die was zuiniger...
Ik heb nu een Jeep Cherokee.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

gisteren bij paul een setje sph-165kep gehaald en ga nu toch de Leopard
bouwen vanwege het goede afstraalgedrag van ee d´appolito voor spraak bij films en vanwege het hogere rendement
hierin wordt de noferro 900 tweeter van seas gebruikt icm met een serie
filter alleen de kast wordt kleiner, 15 l per unit ipv 20 liter
maar het echte laag moet de peerless xls10 maar verzorgen
centerspeaker is nu nog een Jm lab cobalt, een gesloten kast met twee 16cm w conus en een goedkope uitvoering van de td90 tweeter
deze wordt bij goed bevallen van de leopard ook vervangen door
een dergelijl exemplaar, vandaar dat ik er eerst 1 bouw en deze als centerspeaker ga testen
Laatst gewijzigd door ralf op di 18 jan 2005, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Pech, pech en nog eens pech toch weeral eh.

Heb gisteren nog eens een mailtje gestuurd met de vraag hoe lang mijn luidsprekers nog zouden achterblijven. Volgens de verkoper (die monacor had gecontacteerd) zouden de luidsprekers pas terug leverbaar worden vanaf de tweede week van februari. Nu lijkt het mij straf dat die sph16k kep's zo slecht verkrijgbaar zouden zijn en volgens mij hebben ze bij monacor dan ook een klein probleempje met dat nieuw type tweeter. ohwee als het nu geen goede tweeters zijn eh ;).

Achja kan ik mij nog wat bezighouden met het ontwerpen van de kast. Ivm hiermee heb ik een zeer mooi ontwerp gezien nl : http://www.avalonacoustics.com/ceram.html

Nu heb ik hier nog een paar vraagjes over die door mijn hoofd spoken :
- Zou hier iets mooi van te maken zijn in 2-weg formaat? Wat me vooral aanspreekt zijn die facetten die het geheel iets heel speciaals geven.
- Op de foto's te zien hebben deze kasten hun br-pijp onderaan zitten, is dit eigenlijk wel optimaal zo. Op deze manier heb je toch maar weinig plaats tussen de uitgang van de pijp en de vloer of wordt hierin de vloer meegenomen als verlengde van de br-pijp?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Waarom de BR-pijp aan de onderkant zit weet ik niet. Zal zeker een rede hebben, en wat ik me kan voorstellen is dat met eventueel poortruis wil opheffen op die mannier. Maar precies zeet ik het niet. Wel dat je dit model prima kan gebruiken voor een tweeweg. (ben er zelf n.l. ook mee bezig... 8) maar dan met ScanSpeak units..)
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Wel dat je dit model prima kan gebruiken voor een tweeweg.
Ok I need Pics :lol:. Nee serieus heb je toevallig daar nog geen foto's van liggen? Ik zou graag eens willen zien hoedat een 2-weg met dat model eruit kan zien. Met een 3-weg krijg je namelijk mooi die woofer in het midden maar met een 2-weg zal dit niet echt goed zijn vrees ik, aangezien mid/woofer en tweeter het best kort bij elkaar gezet kunnen worden.

Voor die poortruis is de br-pijp aan de achterkant ook al een mooie oplossing denk ik.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ok I need Pics . .
Sorry, zit nog in ontwerpfase. Dit is de tekening tot nu toe:

Afbeelding

Afbeelding

Door het front dik te maken (ongeveer 6 cm in mijn geval) kun je mooi die schuine kanten eraf zagen.
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Dus als ik goed wil je eigenlijk zoiets maken :
Afbeelding

Dus met enkel facetten aan de bovenkant. Ik merk nu ook dat het niet echt makkelijk is om een mooi evenwicht te vinden tussen die facetten en een niet te brede kast. Met zo'n 3-weg heb je een mooie reden om je baffle breed te maken :).
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

diyBylie schreef:
Dus als ik goed wil je eigenlijk zoiets maken :
(foto)
Dus met enkel facetten aan de bovenkant.
Jep, zo ongeveer is de bedoeling, en het geheel 4 graden naar achteren.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik wou dat ik ook plaats had in een hobby-kot.... :(
Maar ik ben al blij als ik naar jou creaties kan kijken. Dat geeft inspiratie. :D
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

rho schreef:
Ik wou dat ik ook plaats had in een hobby-kot.... :(
Maar ik ben al blij als ik naar jou creaties kan kijken. Dat geeft inspiratie. :D
Ik heb toch wel een beetje geluk :oops:, mijn vader is een echte hobbyman met bijhorend "hobbykot" en ik ken ook nog iemand die een gepassioneerd luidsprekerbouwer is waar ik altijd bij terecht kan (tegenwoordig wel veel PA, maar hij heeft wel onschatbare ervaring).

Het is wel altijd lachen als mijn vader mij weer ziet afkomen met weer een nieuw ideetje voor het ontwerp ;). Dan zie ik hem gewoon denken : "waar heeft ie dat weer gehaald" :).
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Tja, toen ik nog thuis woonde had ik ook meer plaats. Soms kan ik daar natuurlijk nog terecht, maar ook weer niet altijd.

Toch kunnen we regelmatig wel eens iets in elkaar steken. En dat kan goed doen. :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

diyBylie schreef:
Zou hier iets mooi van te maken zijn in 2-weg formaat? Wat me vooral aanspreekt zijn die facetten die het geheel iets heel speciaals geven.
Kwam nog een leuk voorbeeld tegen als suggestie misschien...
http://www.madisound.com/cgi-bin/discus ... ead=330101
Laatst gewijzigd door Edo op do 20 jan 2005, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Die ziet er idd wel mooi uit! Wat ik me wel afvraag is dat het niet nadelig is om woofer en tweeter zo ver uiteen te zetten of ben ik hier aan het muggenziften. Design is één ding natuurlijk maar liefst niet als het ten kostte gaat van de geluidskwaliteit.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

dit is bij de Avalon Arcus ook het geval, de 20 cm eton woofer en de Focal tweeter zitten zeker 40 cm van elkaar verwijderd in een soortgelijke kast
heb deze speaker wel eens gehoord en dit is zeker niet van invloed op het stereobeeld
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je er maar rekening mee houdt in je filter ontwerp
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Domme vraag waarschijnlijk : op welke manier moet je met zoiets rekening houden in je filterontwerp? Lage xover?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat help ook, maar zo-i-zo moet je in t ontwerp van de x-over rekeing houden met de afstand tussen woof en tweet, anders sommeren de curves niet goed rondom t overnamepunt. (anderen kunnen hier vast meer over vertellen)
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik blijf het vreemd vinden ...

Afbeelding

Paul.
Plaats reactie