Kast inhoud verkleinen / Project omgooien

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Kast inhoud verkleinen / Project omgooien

Bericht door diyBylie »

Hoi,

Ik zit met een probleempje, anders zou ik niks posten natuurlijk :). Ik heb een kast met een netto inhoud van 17,6L, nu zou ik hier een andere woofer willen insteken. De bassreflexpijp mag behouden blijven, dit heb ik al gesimuleerd, maar de kastinhoud zou naar ongeveer 14L gebracht moeten worden. Nu is mijn vraag hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Dit is een schets van de kast :

Afbeelding

Dit is het project dat ik zou willen maken :

http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html

Ik zat zelf te denken om het compartiment boven de tweeter min of meer vol te stoppen, maar met wat? Het grootste probleem is dat ik enkel via de gaten voor de tweeter en woofer binnen in de kast kan.

Zou het trouwens veel uitmaken dat de tweeters niet naar buiten geplaatst zijn maar in het midden van de baffle? De onderlinge afstande tussen de luidsprekers blijft namelijk behouden en ook de baffle breedte blijft ongeveer gelijk.

Nog een extra vraagje : wat is het effect van een beetje baf in de bassreflexpijp? Word de tuning dan verhoogd of verlaagd/ de pijp dan verkort of vergroot?
Laatst gewijzigd door diyBylie op za 28 okt 2006, 0:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Door van 14L naar 17,5 L te gaan, wordt de afstemming van de kast anders maar niet persé slechter of beter. Met programma's als winISD kun je wat stoeien met het kastvolume en de afstemfrequentie, tot je een curve krijgt die je aanstaat.
Door dempingsmateriaal in de pijp te stoppen, wordt de afstemfrequentie lager. Hoeveel precies is niet te voorspellen. Daarvoor zul je moeten meten.
Of het aan te raden is dempingsmateriaal in de poort te stoppen, betwijfel ik: zo ontstaat het risico dat het materiaal gaat meebewegen met de luchtstroom. Dit levert een aantal ongewenste effecten op.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat dacht je van een stel bakstenen onderin te leggen?
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Martijn M schreef:
Door van 14L naar 17,5 L te gaan, wordt de afstemming van de kast anders maar niet persé slechter of beter. Met programma's als winISD kun je wat stoeien met het kastvolume en de afstemfrequentie, tot je een curve krijgt die je aanstaat.
In Unibox heb ik al wat gesimuleerd met de nieuwe woofer en dit ziet er goed uit! Zaph gebruikt in zijn ontwerp een 4cm (d) X 11cm (l) poort, ik heb een 5cm (d) poort waardoor de lengte op een 16 cm (l) zou komen om dezelfde afstemming te bereiken. Laat dat nou juist de lengte van mijn poort zijn :).
Martijn M schreef:
Door dempingsmateriaal in de pijp te stoppen, wordt de afstemfrequentie lager. Hoeveel precies is niet te voorspellen. Daarvoor zul je moeten meten.
Of het aan te raden is dempingsmateriaal in de poort te stoppen, betwijfel ik: zo ontstaat het risico dat het materiaal gaat meebewegen met de luchtstroom. Dit levert een aantal ongewenste effecten op.
Het probleem is dat ik bij hogere volumes en muziek met veel lage tonen (denk hierbij bv aan soundtracks) last krijg van poortturbulentie. Volgens mij heeft dit deels te maken met het feit dat ik gewone afvoerbuizen gebruik waarvan ik de naad (op het punt waar ze ineen zitten) nog niet glad gemaakt heb en anderzijds omdat ik een bocht van 90° gebruik, dit was misschien toch niet het briljanste idee dat ik ooit gehad heb :).
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Henkjan schreef:
wat dacht je van een stel bakstenen onderin te leggen?
Ik ben toch niet zo tuk op het idee om "losse" bakstenen in mijn kasten te leggen. Zolang ze stilstaan is er niet echt een probleem natuurlijk maar als ze verzet moeten worden moet je toch wat meer oppassen dat de boel niet gaat verschuiven en de binnenkant beschadigd, misschien overdrijf ik wel een beetje en kan dit best meevallen hoor. Zouden die bakstenen ook de "airflow" niet teveel belemmeren wanneer ze in het midden van de kast gelegd worden? Ik had namelijk ergens gelezen dat er best niet teveel tussen de woofer en de br-pijp gezet word.
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Om redenen die ik niet ken (nooit Vance Dickinson gelezen oid) heb ik begrepen dat je niet zomaar een filter kan gebruiken, voor een ontwerp waarvan je de kastmaten wijzigt.

Misschien moet je je hier even over laten informeren.
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

sphere schreef:
Om redenen die ik niet ken (nooit Vance Dickinson gelezen oid) heb ik begrepen dat je niet zomaar een filter kan gebruiken, voor een ontwerp waarvan je de kastmaten wijzigt.

Misschien moet je je hier even over laten informeren.
Daar heb je helemaal gelijk in! Maar mijn bedoeling is dus juist om de maten die afwijken ongeveer conform het originele ontwerp te maken. Een overzichtje :

- De kastbreedte van het originele ontwerp is 21,5cm terwijl die van mij 22cm is. Dit komt aardig overeen zou ik zo zeggen en is natuurlijk belangrijk voor de bafflestep compensatie in het filter.
- De netto inhoud van het originele ontwerp is 14L terwijl mijn kast 17,6L heeft, hier moet ik dus zeker iets aan doen om het origineel te benaderen.
- Het origineel is een standmount terwijl mijn kast een vloerstaander is, hoeveel effect dit heeft weet ik eerlijk gezegd niet. Iemand die hierover meer kan vertellen?
- De afstand tussen de luidsprekers onderling is hetzelfde als in het originele ontwerp. Mijn tweeter staat enkel in het midden van de kast wat eventueel ongunstig zou kunnen zijn ivm de baffle diffractie. Hier weet ik eveneens niet van hoe groot dit effect is, iemand?

De andere afmetingen zijn dacht ik redelijk veranderbaar en hebben weinig invloed op de werking van het filter, verbeter me natuurlijk als dit niet zo is! Ik heb namelijk ook al mensen gezien die bv een vloerstaander versie gemaakt hebben van Scan Speak A4 monitor MKII zonder dat dit echt nadelige gevolgen had voor de klank.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

diyBylie schreef:
Henkjan schreef:
wat dacht je van een stel bakstenen onderin te leggen?
Ik ben toch niet zo tuk op het idee om "losse" bakstenen in mijn kasten te leggen. Zolang ze stilstaan is er niet echt een probleem natuurlijk maar als ze verzet moeten worden moet je toch wat meer oppassen dat de boel niet gaat verschuiven en de binnenkant beschadigd, misschien overdrijf ik wel een beetje en kan dit best meevallen hoor. Zouden die bakstenen ook de "airflow" niet teveel belemmeren wanneer ze in het midden van de kast gelegd worden? Ik had namelijk ergens gelezen dat er best niet teveel tussen de woofer en de br-pijp gezet word.
Drie liter gedroogd zand in zakjes zou gewoonlijk goed voldoen, maar in deze kast lijkt dat geen optie. Je zou ook tempex blokken met een gezamelijke inhoud van 3 liter tegen de wanden kunnen plakken. Omdat dit toch nog wel enige veerkracht heeft, mogen dit geen al te buigzame vormen zijn. Platte stroken/blokken of piramide-vormen voldoen waarschijnlijk het beste. Beter lijkt me echter om het bovenste compartiment stevig af te dichten.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Henkjan schreef:
wat dacht je van een stel bakstenen onderin te leggen?
Heb ik ook eens gedaan, wel tuinklinkers gebruikt i.p.v. bakstenen. Een klinker van 15 - 15 - 6 cm is al een goede 1.3 liter. Vastgelijmd tegen de kast met Bisonkit, gaat nergens meer heen.

Bart
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Aquilon schreef:
Henkjan schreef:
wat dacht je van een stel bakstenen onderin te leggen?
Heb ik ook eens gedaan, wel tuinklinkers gebruikt i.p.v. bakstenen.
Zolang het maar volume inneemt.

Laatst heb ik een aantal luidsprekerkasten op zolder opgeborgen, maar eerst nog even elke driver terug in zijn eigen kast geschroefd. In een van de proefkasten kwam ik nog een blik perziken en een pak melk tegen. O:)
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Marp schreef:
Aquilon schreef:
Henkjan schreef:
wat dacht je van een stel bakstenen onderin te leggen?
Heb ik ook eens gedaan, wel tuinklinkers gebruikt i.p.v. bakstenen.
Zolang het maar volume inneemt.

Laatst heb ik een aantal luidsprekerkasten op zolder opgeborgen, maar eerst nog even elke driver terug in zijn eigen kast geschroefd. In een van de proefkasten kwam ik nog een blik perziken en een pak melk tegen. O:)
Dat van die melkpakken is wel een heel goed idee eigenlijk, dat ik daar zelf niet opgekomen ben :)! Eventueel het pakje nog wat opvullen met zand tegen het verschuiven/bewegen.

Niemand een idee eigenlijk wat de invloed op de klank zal zijn als de luidsprekers niet 100% op dezelfde plaats staan als in het originele ontwerp?

Iemand eigenlijk commentaar op het ontwerp dat ik wil nabouwen, aan- of opmerkingen zijn altijd welkom!
Kcie
Berichten: 1
Lid geworden op: do 16 nov 2006, 18:55

Bericht door Kcie »

Hoi diyBylie,

Ik heb zelf een keer kasten verkleint met purschum, werkt echt super.
Het voordeel hier van is, als het uit de meting blijkt dat de kast weer iets te klein is dan kun je gewoon wat pur weg snijden tot het gewenste volume.

Groeten,
Kcie
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Iedereen bedankt voor de ideëen ik ben er ondertussen ongeveer uit denk ik. Een paar melkpakjes of waterflesjes, gevuld met zand, lijkt mij ideaal om gemakkelijk en precies de inhoud te verkleinen.

Ik ben er echter nog niet uit of het bestaande ontwerp http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html zonder meer, en met goed resultaat, toepasbaar is bij mij.
Kan er iemand mij hier wat meer inzicht in geven? Ik maak me vooral zorgen over volgende zaken :

- Het niet offcenter staan van de tweeter wat diffractieproblemen veroorzaakt. Volgens de website van de auteur zou dit wel vooral on-axis afwijkingen veroorzaken terwijl dit off-axis "vlakker" zou moeten zijn.
The actual measured on-axis response curve matches the predicted curve very well. Notice that the small zig-zag in the response near 3kHz disappears when moving off axis. Here we get to one of the main design choices: the tweeter is centered on the baffle rather than offset. Typically, when is tweeter is mounted offset on the baffle, it is done with the goal of smoothing on axis response at the expense of off axis response. Here we did the opposite: we centered the tweeter and traded on axis response for smooth off axis response, and therefore a smoother power response. (power response is a frequency response curve that is averaged over many off axis measurements) This goes hand in hand with the plan to listen off axis. The on-axis response may not look that smooth, but the off axis response is nearly perfect. And finally, listening slightly off axis also tames a slightly hot top octave which eliminates the need for an additional tweeter shaping circuit. What we get out of this design is extremely smooth response at the listening position without needing the enclosures pointed directly at the listening chair.
Maakt het afronden van de randen hier veel verschil?

- Het front is ongeveer 1 cm breder, wat voor gevolg kan dit hebben ivm bafflestep en filterwerking?

Zoals je kan lezen maak ik me het meeste zorgen over werking van het filter in mijn kast. Misschien dat de experts hier hun licht eens kunnen laten op schijnen :).
Als er nog zaken zijn waar ik zou met moeten oppassen dan zijn opmerkingen zeker welkom.
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Niemand?
Tha_slughy
Berichten: 10
Lid geworden op: do 01 feb 2007, 12:31

Bericht door Tha_slughy »

Heel goed bruikbaar is polyUrethaanSchuim, hard en heel licht...Kan je perfect versnijden
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Aquilon schreef:
wel tuinklinkers gebruikt i.p.v. bakstenen.
Klinkers maken geluid.

Grapje, een zak zand dempt is in ieder geval wat beter.
Plaats reactie