Iedereen bedankt voor de ideëen ik ben er ondertussen ongeveer uit denk ik. Een paar melkpakjes of waterflesjes, gevuld met zand, lijkt mij ideaal om gemakkelijk en precies de inhoud te verkleinen.
Ik ben er echter nog niet uit of het bestaande ontwerp
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html zonder meer, en met goed resultaat, toepasbaar is bij mij.
Kan er iemand mij hier wat meer inzicht in geven? Ik maak me vooral zorgen over volgende zaken :
- Het niet offcenter staan van de tweeter wat diffractieproblemen veroorzaakt. Volgens de website van de auteur zou dit wel vooral on-axis afwijkingen veroorzaken terwijl dit off-axis "vlakker" zou moeten zijn.
The actual measured on-axis response curve matches the predicted curve very well. Notice that the small zig-zag in the response near 3kHz disappears when moving off axis. Here we get to one of the main design choices: the tweeter is centered on the baffle rather than offset. Typically, when is tweeter is mounted offset on the baffle, it is done with the goal of smoothing on axis response at the expense of off axis response. Here we did the opposite: we centered the tweeter and traded on axis response for smooth off axis response, and therefore a smoother power response. (power response is a frequency response curve that is averaged over many off axis measurements) This goes hand in hand with the plan to listen off axis. The on-axis response may not look that smooth, but the off axis response is nearly perfect. And finally, listening slightly off axis also tames a slightly hot top octave which eliminates the need for an additional tweeter shaping circuit. What we get out of this design is extremely smooth response at the listening position without needing the enclosures pointed directly at the listening chair.
Maakt het afronden van de randen hier veel verschil?
- Het front is ongeveer 1 cm breder, wat voor gevolg kan dit hebben ivm bafflestep en filterwerking?
Zoals je kan lezen maak ik me het meeste zorgen over werking van het filter in mijn kast. Misschien dat de experts hier hun licht eens kunnen laten op schijnen

.
Als er nog zaken zijn waar ik zou met moeten oppassen dan zijn opmerkingen zeker welkom.