'detaillering' meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

ovni schreef:
Oke Sander,
Jij leent straks je Wk uit aan enkele mensen, mag je mijn minimono's wel eens een week (of 2 ) in huis hebben op je eigen set.
TZT maar eens een aparte thread voor starten, momenteel is de WK te gast bij iemand van CircuitsOnline, volgende week komt ze terug en zullen we eens kijken wie de volgende op de lijst is.
Ik meen dat Wowly en Jeroen D. ook geinteresseerd waren in een weekje thuis draaien met de WK.

@Asterduc: ik doel hier met name op de live in NY opnamen, en het birthday concert. Alhoewel zijn eigen studio-opnamen ook niet al te best waren.....
Dus nog apart van Jaco's eigen sound (Acoustic versterkers!) ook nog eens illegale (?) bootlegs ofzo, want het klinkt werkelijk als een Ronette kristalmicrofoon op een Philips EL3300 (als dat je iets zegt....) :mrgreen:
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

KT88 schreef:
ovni schreef:
Oke Sander,
Jij leent straks je Wk uit aan enkele mensen, mag je mijn minimono's wel eens een week (of 2 ) in huis hebben op je eigen set.
TZT maar eens een aparte thread voor starten, momenteel is de WK te gast bij iemand van CircuitsOnline, volgende week komt ze terug en zullen we eens kijken wie de volgende op de lijst is.
Da's voor mij onbelangrijk waar de wk uithangt. Ik vind h'm prachtig, daar niet van, maar ik wil geen "open" buizen systeem in huis hebben.

Dus als je een keer die Ucdeetjes wilt uitproberen dan kan dat. (Gewoon omdat ik wel eens een gefundeerde mening van een buizen & Maggie adept wil hebben)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

OK, ik dacht dat je het over een tijdelijke ruil had.

Ik mail je hier wel even over, is wat offtopic hier.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

ecc,

Welke brandsoftware gebruik je?

Groet,
Jacco
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

cdrecord :P. Maar als je 't niet erg vindt ga ik liever zelf aan de gang met RMAA.

Overigens, een leuke voor de meetgoeroe's: Volgens RMAA heeft m'n huidige eigenbouw versterker (nabouw van een 30W push-pull versterker met 2xEL34) een ruisvloer van -40 dB (en een vergelijkbare dynamiek). Overigens doet m'n geluidskaart daar ook leuk bij mee: met 'loopback', dus microfoon aan signaalingang zit ik op -66dB ruis (yep, geluidskaart op 't moederbord). En wat daar volgens mij ook niet echt aan helpt is dat er er nog een leuk groundloopje zit mijn PC en m'n versterker. Dus d'r valt nog wel het een en ander te doen.

Ik had trouwens ook al wel gehoord dat de dynamiek nog wel een stevige opknapbeurt kan gebruiken. Maar wat ik wel een hele aardige vind: 't -3dB punt ligt net iets boven de 10KHz. En toch klinkt 't helemaal niet zo beroerd als je zou denken. Qua muzikaliteit en 'openheid' vind ik 'm zelfs beter dan m'n Marantz PM80mkII, en hij is op een bepaalde manier ook 'gedetailleerder'. Leip.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

ecc schreef:
cdrecord :P. Maar als je 't niet erg vindt ga ik liever zelf aan de gang met RMAA.

Overigens, een leuke voor de meetgoeroe's: Volgens RMAA heeft m'n huidige eigenbouw versterker (nabouw van een 30W push-pull versterker met 2xEL34) een ruisvloer van -40 dB (en een vergelijkbare dynamiek). Overigens doet m'n geluidskaart daar ook leuk bij mee: met 'loopback', dus microfoon aan signaalingang zit ik op -66dB ruis (yep, geluidskaart op 't moederbord). En wat daar volgens mij ook niet echt aan helpt is dat er er nog een leuk groundloopje zit mijn PC en m'n versterker. Dus d'r valt nog wel het een en ander te doen.
Je gebruikt RMAA toch niet op linux via Wine hoop ik? Zowel, dan zou ik van dat alles niet al teveel geloven, en helemaal niet als je niet op 48 Khz meet met je onboard sound.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

CDrecord, hmm. Wat voor image files kan die aan? Ik zal het eens opsnorren. Je kunt veel beter een cd speler gebruiken en even gaan luisteren. Ik ga dan even af op de getallen die je me net noemt en dan met name de waardeloze prestaties van die geluidskaart. In de kliko duwen dat ding: een lp doet het beter...

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

dekkersj schreef:
CDrecord, hmm. Wat voor image files kan die aan?
Volgens mij slikt die vrijwel alles. Ik ziet net dat er ook een audiomastermode is om extra lange putjes te branden ;) cue files kun je beter met cdrdao branden. Gewoon K3B gebruiken, en nergens durk over maken :)
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

voodooless schreef:
ecc schreef:
cdrecord :P. Maar als je 't niet erg vindt ga ik liever zelf aan de gang met RMAA.

Je gebruikt RMAA toch niet op linux via Wine hoop ik? Zowel, dan zou ik van dat alles niet al teveel geloven, en helemaal niet als je niet op 48 Khz meet met je onboard sound.
Ik heb RMAA braaf onder windows gedraaid. Wel 16 bits/44.1 KHz, met onboard sound, en die -40 dB geloof ik inderdaad niet zo.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

ecc schreef:
Wel 16 bits/44.1 KHz, met onboard sound, en die -40 dB geloof ik inderdaad niet zo.
Kijk, dan zit daar al het eerste probleem: windows resampled dat netjes naar 48 Khz, en dat waanzinnig brak. Doe het nog maar eens opnieuw op 48 Khz. Krijg je er heel wat anders uit druf ik te wedden.
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

dekkersj schreef:
Je kunt veel beter een cd speler gebruiken en even gaan luisteren. Ik ga dan even af op de getallen die je me net noemt en dan met name de waardeloze prestaties van die geluidskaart. In de kliko duwen dat ding: een lp doet het beter...
Ja, maar dan gooi ik ook meteen een dual xeon-plankje weg, en da's niet de bedoeling :wink:

Overigens heb ik hier ook nog een http://www.atecorp.com/Equipment/HP/8165A.htm staan, en die vertrouw ik wat meer. Sowieso vind ik metingen met 'echte' apparatuur wat betrouwbaarder en prettiger dan zo'n meetprogramma. :twisted:


Ik ben wel benieuwd hoe je audio-cd's maakt -- een tijdje geleden ben ik bij toeval de 'tangerine tree' tegengekomen, en daar zou ik nog wel eens wat CD'tjes van willen beluisteren.
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

voodooless schreef:
ecc schreef:
Wel 16 bits/44.1 KHz, met onboard sound, en die -40 dB geloof ik inderdaad niet zo.
Kijk, dan zit daar al het eerste probleem: windows resampled dat netjes naar 48 Khz, en dat waanzinnig brak. Doe het nog maar eens opnieuw op 48 Khz. Krijg je er heel wat anders uit druf ik te wedden.
Ik heb daar gisteren al wat mee zitten spelen, en dat is 't ook niet. 't blijft brak. Heb je trouwens nog suggesties voor een betere, betaalbare geluidskaart?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wat noem je betaalbaar?
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

Tot 100 euro. Daarboven kijk ik wel op ebay voor tweedehands meetapparatuur.
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

Volgende vraag: USB of ingebouwd?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Voor 100 euro zou ik intern gaan denk ik, bijvoorbeeld iets als dit:

http://www.feedback.nl/?id=55&b=101033
http://www.feedback.nl/?id=55&b=70EM880306001

Wil je ook met linux aan de gang, dan is de eerste de betere optie, geen idee wat de emu daar doet.

Kwa prestaties doet de 0404 het echter beter zo te zien...
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

Ik heb een voorkeur voor een USB-geluidskaartje, omdat ik die gewoon op m'n bureau kan neerzetten, een beetje uit de buurt van de herrie van m'n PC. Iets als dit http://www.pixmania.nl/nl/nl/58684/art/ ... 4-bit.html
ondanks dat 't 'maar' 24bits/96KHz is, lijkt er op zich best OK uit te zien. Kun je eventueel ook aan een notebookje hangen.
Laatst gewijzigd door ecc op vr 27 okt 2006, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Never, ever Creative kopen! Dat is voor stelletjes, niet voor serieus werk.
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

Ik dacht al wel zoiets :lol:

Het helpt niet echt dat de meeste reviews van geluidskaarten het totaal niet hebben over de electronische specs van die dingen, maar dat je wel allerlei gedreutel over drivers, gamen en ander computergedoe vindt.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Precies.

Zoek gewoon wat waar ook RMAA metingen van zijn, dan weet je zeker dat je wat degelijks krijgt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

voodooless schreef:
Never, ever Creative kopen! Dat is voor stelletjes, niet voor serieus werk.
valt wel mee hoor, voor onder de 100 zit je wel goed denk ik hoor, serieuze geluidskaarten kosten meer denk ik.

maar over USB: let wel op dat t USB2 is, anders ben je beperkt tot 48k wegens de datarate.

wat betreft referenties: kijk eens op sites van meetsystemen, die hebben vaak een lijst met zeg maar "approved hardware". dat was vroeger op de site van www.cams32.de ook zo (en daar stond voor intern Creative als recommended, voor USB de M-Audio meen ik) maar die kan ik op de huidige ite ff niet meer vinden
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
voodooless schreef:
Never, ever Creative kopen! Dat is voor stelletjes, niet voor serieus werk.
valt wel mee hoor, voor onder de 100 zit je wel goed denk ik hoor, serieuze geluidskaarten kosten meer denk ik.
De EMU 0404 is echt 10x beter dan iedere Creative kaart in dat budget. Al helemaal als die 48 Khz fixed Audigy meuk! Emu mag dan wel zijn overgekocht door Creative, ze maken ten minste nog wel degelijke kaarten.

De Xfi is ook nog wel te doen, maar ook dat is voornamelijk een gamekaart. Als je dus een berg meuktools op je PC wil hebben, moet je die kopen ;)
maar over USB: let wel op dat t USB2 is, anders ben je beperkt tot 48k wegens de datarate.
Nee hoort, je kunt prima afspelen of opnemen op 24/96 met USB 1.1. alleen niet full duplex. Zelf vind ik dat niet erg. Vind sowiso de 24 bits resolutie interessanter dan de 96 Khz sampling.
dat was vroeger op de site van www.cams32.de ook zo (en daar stond voor intern Creative als recommended,
Dat zeg me echt zeer weinig. Als een kaar alleen maar degelijk op 48 Khz kan werken (Zoals vrijwel alle Creative kaarten), dan vind ik dat gewoon een waardeloos ding. Ik kan dergelijke kaarten gewoon niet serieus nemen om dingen mee te gaan meten.

Nu moet ik wel zeggen dat de USB dingen van Creative deze beperking niet hebben voor zover ik weet, echter blijft het Creative, en die bedienen nu eenmaal niet de high-quality audio markt, maar de breezerslet die graag een spelletje speelt (om het maar eens heel bot uit te drukken).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

voor meten heb je toch full duplex nodig? of ga je je roze ruis of MLS van een CD afdraaien terwijl je meet?

ik heb een creative MP3+ (usb dingetje) die moet je in elk geval niet hebben, daar kan ik boven de 10k geen fatsoenlijke fase mee meten, en als ik 'm op 48k zet crasht de driver...

die EMU 0404 is dat een USB? [google....] al gevonden, is er als kaart en als usb.
Connects the 0404 USB to the USB 2.0 port on your computer via the
supplied USB cable and provides two-way, hi-speed communication. The
0404 USB is NOT powered via USB and uses an external power adapter in
order to maintain the highest level of audio quality. When using a USB 1.1 port,
performance is limited to 16-bit and 44.1/48 kHz recording and playback.
is wel een mooi ding,maar voor mij wat prijzig (m'n laptop voldoet niet aan hun requirements....)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
voor meten heb je toch full duplex nodig? of ga je je roze ruis of MLS van een CD afdraaien terwijl je meet?
24/48 is goed zat toch? Meeste mics doen het toch waardeloos boven de 16~18 Khz.
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

Henkjan schreef:
voor meten heb je toch full duplex nodig? of ga je je roze ruis of MLS van een CD afdraaien terwijl je meet?

ik heb een creative MP3+ (usb dingetje) die moet je in elk geval niet hebben, daar kan ik boven de 10k geen fatsoenlijke fase mee meten, en als ik 'm op 48k zet crasht de driver...

die EMU 0404 is dat een USB? [google....] al gevonden, is er als kaart en als usb.

is wel een mooi ding,maar voor mij wat prijzig (m'n laptop voldoet niet aan hun requirements....)
't kleinere broertje, de emu 0202 USB is wat goedkoper.
Plaats reactie