is daar misschien een handig plaatje voor?SSassen schreef:Voor degenen die last hebben van DC is het zaak om eerst de trafo aansluitingen eens goed te controleren. De wikkelrichting zowel primair als secundair is daarbij van belang. Secundair dien je erop te letten dat de wikkelingen correct op de gelijkrichter worden aangesloten zodat ook de gelijkrichting in fase gebeurt en niet in tegenfase, ook voor een dubbele gelijkrichter geldt dit.
[UcD] Alweer eentje
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Het is zoals Sander al aangeeft. Trouwens, als je de bijgeleverde documentatie van de trafo (Amplimo dan wel Hypex) volgt dan kan het eigenlijk niet fout gaan.
Om dan maar meteen mijn verzoek te herhalen. Trafo's goed aangesloten, toch last van brom die komt en gaat, vooral laat op de avond. Wie weet een goede oplossing?
Om dan maar meteen mijn verzoek te herhalen. Trafo's goed aangesloten, toch last van brom die komt en gaat, vooral laat op de avond. Wie weet een goede oplossing?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen,
Je kan een DC filter proberen, of een netfilter voorschakelen, ik had gister op MSN deze discussie ook met Christiaan (voodooless), dit is een passend netfilter, zonder Y-caps uiteraard, wel een beetje aan de prijs helaas.

Schaffner FN610B-6/06
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... SKU=237334
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Je kan een DC filter proberen, of een netfilter voorschakelen, ik had gister op MSN deze discussie ook met Christiaan (voodooless), dit is een passend netfilter, zonder Y-caps uiteraard, wel een beetje aan de prijs helaas.

Schaffner FN610B-6/06
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... SKU=237334
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ja volgensmij was dat idd een schema met een diode! De diode nam een deel van de gelijkspanning op.voodooless schreef:Dat klopt, dat werkt echter ook met een elko en diode... weet dus niet of dat veel beter is.JuuL schreef:Gelijkspanningsfilter? Rudy had een keer eentje gepost, zou alleen niet weten waar...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Als je echt DC op je netspanning hebt staan dan helpt een netfilter ook niet, dan zul je een echt DC filter moeten gebruiken. Feitelijk een dikke condensator voorschakelen, iets in de orde van 10.000 tot 47.000uF. Dat heeft echter ook weer z'n hebbelijkheden, oa. een fikse fasedraaing, flink vermogensverlies in de gebruikte elco's en potentieel een brandgevaar als de elco's wel doorslaan, meestal zijn dit elco's die rond de 35 ~ 63V zitten, dus als daar 220V overheen komt te staan (om wat voor reden dan ook, bv. een defect in de trafo oid.) dan kan je wel raden wat voor ravage dat geeft.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Het zijn vaak huishoudelijke apparaten die roet in 't eten gooien, exact welke is aan de buitenkant lastig te zien. Een voorbeeld is bv. een haarfohn met een enkelfasige gelijkrichting, om de DC motor mee aan te sturen (bv. een Mabuchi RS380 of RS540) dat zorgt gegarandeerd voor een partij DC op je netspanning.Welke aparaten zorgen voor die gelijkspanning op het net dan, Sander?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik heb net mijn interne kabels net vervangen, van voeding naar amp module:


3x 0.8 mm 99.9% zilver en dan een tube en sleeve eroverheen. Het is behoorlijk dik geworden, maar ziet er wel sexy uit
Past in ieder geval net. Tot nu toe heb ik nog geen verschil kunnen waarnemen met de oude kabeltjes 
Next up is amp naar terminal. Daar zal 5x 0.8 mm^2 aan te pas komen denk ik
.
Damn, ben ik net vergeten te kijken of de trafo's goed zakten
Om nog effe terug te komen op dat netfiter gebeuren: Wat precies doet een netfilter zoveel beter dan de trafo's al doen? Die dingen scheiden toch al galvanisch en tevens zullen ze geen HF doorlaten. Kun je dan als extra "filter" niet gewoon een capje over de mains zetten?


3x 0.8 mm 99.9% zilver en dan een tube en sleeve eroverheen. Het is behoorlijk dik geworden, maar ziet er wel sexy uit
Next up is amp naar terminal. Daar zal 5x 0.8 mm^2 aan te pas komen denk ik
Damn, ben ik net vergeten te kijken of de trafo's goed zakten
Om nog effe terug te komen op dat netfiter gebeuren: Wat precies doet een netfilter zoveel beter dan de trafo's al doen? Die dingen scheiden toch al galvanisch en tevens zullen ze geen HF doorlaten. Kun je dan als extra "filter" niet gewoon een capje over de mains zetten?
Ik weet niet of dit probleem al is opgelost, maar de netspanning meten kan ook wel es verhelderend werken. Zakt hier soms tot 210 en lager.Jeroen schreef:Om dan maar meteen mijn verzoek te herhalen. Trafo's goed aangesloten, toch last van brom die komt en gaat, vooral laat op de avond. Wie weet een goede oplossing?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ja, maar 2 volt met een lage DC van de trafo, is toch veel stroom door je trafo! Vergis je daar niet in.audiomanics schreef:Wat voor DC waarde kan ik verwachten op de netspanning?
Ik heb de DC-spanning op hetzelfde stopcontact gemeten als dat ik een fohn aan het werk had.. De hoogste DC-aanwijzing was 2 Volt..
Zo bij tijd en wijlen hoor ik ook een knorretje uit de trafo..
viewtopic.php?t=837&start=92JuuL schreef:Gelijkspanningsfilter? Rudy had een keer eentje gepost, zou alleen niet weten waar...
Van een paar volt kunnen je ringkernen al behoorlijk in temperatuur oplopen. Ik heb nooit meer dan een kleine volt gementen maar trafo's worden een stuk minder warm zonder DC.audiomanics schreef:Wat voor DC waarde kan ik verwachten op de netspanning?
SSassen schreef:
De DC val zit volgens mij al aan de primaire kant van de trafo.
Groet Gert-Jan
Wat kan er met de trafo nu verkeerd gaan dat er 220 V over de elco's komt te staan?meestal zijn dit elco's die rond de 35 ~ 63V zitten, dus als daar 220V overheen komt te staan (om wat voor reden dan ook, bv. een defect in de trafo oid.) dan kan je wel raden wat voor ravage dat geeft.
De DC val zit volgens mij al aan de primaire kant van de trafo.
Groet Gert-Jan
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Zo, nu zijn ook de speakerterminals voorzien van zilver kabel. De tuinslangen zijn dit keer 5x 0.8 mm^2 geworden, totaal 4 mm^2 dus. Dat moet wel voldoende zijn lijkt me.
Klinkt verder hetzelfde
Heb ook effe de gelijkrichters gecheckt, en daar moest ik een van de twee aansluitingen omdraaien. Nu nog eens afwachten of ie gaat brommen.
Klinkt verder hetzelfde
Heb ook effe de gelijkrichters gecheckt, en daar moest ik een van de twee aansluitingen omdraaien. Nu nog eens afwachten of ie gaat brommen.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Mkay, brom is dus niet weg. Volgens mij is het nu zelfs erger geworden 
Zo'n medisch netfilter gaat dat ook niet oplossen, dus ik zie niet de noodzaak om zo'n ding aan te schaffen. Blijft zo'n elko filter nog over, echter heb ik daar toch ook zwaar mijn bedenkingen bij gezien de mogelijke gevaren en de invloed op de fase e.d.
Voorlopig zal ie dus maar blijven brommen af en toe
Zo'n medisch netfilter gaat dat ook niet oplossen, dus ik zie niet de noodzaak om zo'n ding aan te schaffen. Blijft zo'n elko filter nog over, echter heb ik daar toch ook zwaar mijn bedenkingen bij gezien de mogelijke gevaren en de invloed op de fase e.d.
Voorlopig zal ie dus maar blijven brommen af en toe
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Gertjan,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
E.e.a. zit inderdaad in serie geschakeld aan de primaire kant van de trafo, mocht er sluiting in de trafo optreden dan staat de volledige 220V dus over deze elco's, het lijkt me duidelijk dat dat voor nogal wat vuurwerk zorgt.Wat kan er met de trafo nu verkeerd gaan dat er 220 V over de elco's komt te staan?
De DC val zit volgens mij al aan de primaire kant van de trafo.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Dit zal dus in een stevig bomvrij kastje met overdrukventiel gebouwd moeten worden..SSassen schreef:het lijkt me duidelijk dat dat voor nogal wat vuurwerk zorgt.
De tranzorb zal bij overspanning overigens zeer snel doorslaan. De zekering die er voor staat (hoort te zitten?) ploft ech wel dan..
Dan is het tijd om eens te gaan uitvinden waarom de zekering er uit ligt, zonder eerst wat stinkend papier en aluminium van de muren te moeten schrapen..of de bus van de elco uit het plafond te moeten trekken (werkt echt wel zo'n elco.. refereer ook even naar de banderolle-schakeling van elektuur: de zevenklapper
Kees
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Christiaan,
Die zekering gaat niet snel genoeg wezen ben ik bang, en je kunt geen snelle zekering voorschakelen omdat die er dan elke keer uitligt als je je versterker aanzet.
Ps. zo heb ik een keer oud en nieuw gevierd jaren geleden, een dikke 2KW scheidingstrafo en een partij oude Roe 4700uF/40V condensatoren en een aantal lichtschakelaars als 'ontsteking' vanaf dat moment heb ik respect voor dikke elco's die verkeerd of met een te hoge spanning zijn aangesloten.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Die zekering gaat niet snel genoeg wezen ben ik bang, en je kunt geen snelle zekering voorschakelen omdat die er dan elke keer uitligt als je je versterker aanzet.
Ps. zo heb ik een keer oud en nieuw gevierd jaren geleden, een dikke 2KW scheidingstrafo en een partij oude Roe 4700uF/40V condensatoren en een aantal lichtschakelaars als 'ontsteking' vanaf dat moment heb ik respect voor dikke elco's die verkeerd of met een te hoge spanning zijn aangesloten.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Mogelijk ja, makkelijk nee, je moet namelijk een schakeling hebben die zeer snel aanspreekt, anders zit de pot al in 't plafond zoals Kees al zeer illustratief heeft geschetst. Afschakelen met een relais duurt zeker iets van 30ms, dat kan al te lang zijn. Ik vind 't dus nogal een gok. Je kan natuurlijk 10.00uF MKP 400V gebruiken, maar dan kan je een 19" kast naast je versterker neerzetten puur voor 't DC filter.Dan tweede deel van mijn vraag: is het mogelijk om op de een of andere makkelijk manier die elko te beveiligen?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Die zekering is niet snel genoeg.. daar hoef je echt niet bang voor te zijn.. MAAR die tranzorbs zijn hele rappe jongens en kunnen giga stromen laten lopen als ze door tikken.. Dat ding moet dus ook je elco beveiligen..SSassen schreef:Christiaan,
Die zekering gaat niet snel genoeg wezen ben ik bang,
Kees
