focal audiom tweeters

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

[oscaluz]
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 dec 2004, 12:34

focal audiom tweeters

Bericht door [oscaluz] »

Is er iemand die wel eens met deze tweeters gespeeld heeft? Er is een TLR versie en een TD5 versie, welke is beter? Ik zie de TLR versie ook wel op carhifi sites staan, is deze zowel geschikt voor thuis als voor de auto?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Re: focal audiom tweeters

Bericht door DIY_Freak »

[oscaluz] schreef:
Is er iemand die wel eens met deze tweeters gespeeld heeft? Er is een TLR versie en een TD5 versie, welke is beter? Ik zie de TLR versie ook wel op carhifi sites staan, is deze zowel geschikt voor thuis als voor de auto?
Ik was afgelopen week de tweeter tests in HH en K&T aan het doorspitten en daaruit bleek dat de standard Focal TD90 nog iets en de Audiom TD5 niet erg veel verschillen in performance. De TD5 is echter behoorlijk aan de prijs. Ik weet niet of je dat moet rangschikken onder 'te duur' of onder 'verwachte kosten voor dat laatste beetje performance'. Wat ik tot nu toe heb gehoord van Focal tweeter, is dat ze een eigen karakter hebben: vrij helder, soms zelfs scherp. Dat moet je echt willen.
Wist je al dat Focal is gestopt met leveren aan de onderdelenleveranciers?
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

ja dat focal gestopt is met leveren aan de zelfbouw markt daar baal ik best wel van
heb zelf de Tiga gebouwd met 10w6411 woofer, audiom 6wm mid en tc90td5 tweeter en voor in de woonkamer ultimo met scanspeak 18w8531g00 en tc120td5 tweeter, verder geen units meer verkrijgbaar
dus maar eens wat met Monacor gaan doen, is wel een hele ander Leak
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je kan misschien nog wat met de high-end car-hifi van Focal? zitten ook mooie tweets tussen
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
je kan misschien nog wat met de high-end car-hifi van Focal? zitten ook mooie tweets tussen
Over high-end in de auto; ik heb ooit een idioot gezien met Esotar tweeters in zijn hoedenplank.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Wat voor auto was dat?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Leeuwarden schreef:
Wat voor auto was dat?
Weet ik niet meer, het was zo'n bling-bling showbak, met versterkers in de kofferbak. Maar met Esotars in de hoedenplank ben je voor mij alleen maar een patser zonder verstand van goed geluid.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Dat laatste lijkt me duidelijk... :-)
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

ralf schreef:
dus maar eens wat met Monacor gaan doen
En Seas, Peerless, Scan Speak, Vifa, Eton, Morel en nog een heleboel andere merken in PA en overzee. Stuk voor stuk hele goede merken met hier en daar een paar hele sterke troeven in handen. Ik ben er niet zo rouwig om dat Focal vertrokken is... ze hadden wel een eigen gezicht, maar de produkten waren niet uniek of van uitzonderlijke kwaliteit. Ik hoop alleen niet dat het een trend gaat worden, maar er zijn gelukkig geen berichten die daarop lijken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

DIY_Freak schreef:
ralf schreef:
dus maar eens wat met Monacor gaan doen
En Seas, Peerless, Scan Speak, Vifa, Eton, Morel en nog een heleboel andere merken in PA en overzee. Stuk voor stuk hele goede merken met hier en daar een paar hele sterke troeven in handen. Ik ben er niet zo rouwig om dat Focal vertrokken is... ze hadden wel een eigen gezicht, maar de produkten waren niet uniek of van uitzonderlijke kwaliteit. Ik hoop alleen niet dat het een trend gaat worden, maar er zijn gelukkig geen berichten die daarop lijken.
Misschien is het wel een tijdelijk iets, en gebruiken ze nu de hele productie capaciteit voor de reguliere luidsprekerfabrieken. Hebben ze weer wat overproductie en kunnen ze de extra inkomsten van de hobbymarkt wel weer gebruiken dan komen ze vast wel weer. Hetzelfde zag je toch ook met Dynaudio?
[oscaluz]
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 dec 2004, 12:34

Re: focal audiom tweeters

Bericht door [oscaluz] »

DIY_Freak schreef:
[oscaluz] schreef:
Is er iemand die wel eens met deze tweeters gespeeld heeft? Er is een TLR versie en een TD5 versie, welke is beter? Ik zie de TLR versie ook wel op carhifi sites staan, is deze zowel geschikt voor thuis als voor de auto?
Ik was afgelopen week de tweeter tests in HH en K&T aan het doorspitten en daaruit bleek dat de standard Focal TD90 nog iets en de Audiom TD5 niet erg veel verschillen in performance. De TD5 is echter behoorlijk aan de prijs. Ik weet niet of je dat moet rangschikken onder 'te duur' of onder 'verwachte kosten voor dat laatste beetje performance'. Wat ik tot nu toe heb gehoord van Focal tweeter, is dat ze een eigen karakter hebben: vrij helder, soms zelfs scherp. Dat moet je echt willen.
Wist je al dat Focal is gestopt met leveren aan de onderdelenleveranciers?
Ja, dat wist ik. Maar er is vast wel een paar te krijgen nog ergens (buitenland). Ik ben wel benieuwd naar die test. Is er ook nog een klankmatig verschil tussen de TC120 en de TC90? Verder ben ik wel bekend met het karakter van focal tweeters, scherpte heb ik nooit ervaren maar dat kan te maken hebben met soort filtering/apparatuur. Ik ben eigenlijk opzoek naar een focal tweeter zonder die tioxid coating (gewoon titaniumkleurig dome-pje) en zonder fasekegel.
Afbeelding
Kharma gebruikt ook een bepaalde versie met titaniumkleurig dome-pje en fasekegel.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Re: focal audiom tweeters

Bericht door DIY_Freak »

[oscaluz] schreef:
Ik ben wel benieuwd naar die test. Is er ook nog een klankmatig verschil tussen de TC120 en de TC90? Verder ben ik wel bekend met het karakter van focal tweeters, scherpte heb ik nooit ervaren maar dat kan te maken hebben met soort filtering/apparatuur. Ik ben eigenlijk opzoek naar een focal tweeter zonder die tioxid coating (gewoon titaniumkleurig dome-pje) en zonder fasekegel.
<pic>
Kharma gebruikt ook een bepaalde versie met titaniumkleurig dome-pje en fasekegel.
Dat is een akoestische lens om bewust het geluid te verstrooien. Sommige zelfbouwers slopen die eraf.

Wat betreft het veschil tussen de 120 en de 90: van wat ik van anderen heb gehoord is het karakter nagenoeg identiek. Maar de 120 kan natuurlijk een stuk lager gefilterd worden. En wat beteft het verschil tussen de audiom en de 90, dat is er natuurlijk wel, met name bij hoge volumes, maar ik vind het prijsverschil eigenlijk niet gerechtvaardigd. Een Focal tweeter is niet mijn cup of tea om lange tijd naar te luisteren, dus dat kleurt m'n mening waarschijnlijk een beetje... De 90 moet je op 3KHz of hoger filteren, de audiom en de 120 kunnen lager gefilterd worden.
turbomarco
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 9:54
Locatie: Arnhem

Bericht door turbomarco »

Gelukkig heb ik nog een hele verzameling Focal speakers :D

Ik heb nog een setje Audiom mids en weet niet wat ik er mee aan moet :?

Lastig is dat!

Ze zijn heel mooi maar ik ben bang dat het te moeilijk matchen is met de andere speakers,tenzij ze nog meer van die hoge rendement speakers hebt :roll:

greetz Marco
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

turbomarco schreef:
Ik heb nog een setje Audiom mids en weet niet wat ik er mee aan moet :?
....
Ze zijn heel mooi maar ik ben bang dat het te moeilijk matchen is met de andere speakers,tenzij ze nog meer van die hoge rendement speakers hebt :roll:
Een combinatie met Dynaudio Esotar schijnt perfect te werken.
Gebruikersavatar
Robbo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 9:39

Bericht door Robbo »

Kharma gebruikt een speciaal goedje om de coating van de tweeters te verwijderen.
[oscaluz]
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 dec 2004, 12:34

Bericht door [oscaluz] »

Robbo schreef:
Kharma gebruikt een speciaal goedje om de coating van de tweeters te verwijderen.
Oh? weet je daar iets meer over?
Dat is een akoestische lens om bewust het geluid te verstrooien. Sommige zelfbouwers slopen die eraf.
ik lees her en der iets over impedance control device. kun je theoretisch iets zeggen over wat er dan klankmatig zou kunnen veranderen?
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

bij de focal tweeters die wilson audio gebruikt zit ook geen
akoetische lens voor de tweeter, dus of die nu zoveel nut heeft
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

[oscaluz] schreef:
Dat is een akoestische lens om bewust het geluid te verstrooien. Sommige zelfbouwers slopen die eraf.
ik lees her en der iets over impedance control device. kun je theoretisch iets zeggen over wat er dan klankmatig zou kunnen veranderen?
Ik heb geen idee wat ermee bedoeld wordt... Hebben we het over elektrische of akoestische impedantie?
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Akoestisch natuurlijk.... En dit zou eventueel een klein effect op de electrische impedantie hebben, al lijkt dat me sterk bij een tweetertje en zo'n klein fase plugje.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

michiel schreef:
Akoestisch natuurlijk.... En dit zou eventueel een klein effect op de electrische impedantie hebben, al lijkt dat me sterk bij een tweetertje en zo'n klein fase plugje.
Natuurlijk... discussies gaan hier nooit van de hak op de tak ;)

Als we er zo'n lensje mee bedoelen: die verstrooit het geluid waar door het in het allerhoogste octaaf niet zo sterk gebundeld wordt. Of jij dat ook beter zou vinden, kan ik niet beoordelen. Volgens mij doet dat lensje pas ver boven de 10KHz mee, letterlijk het laatste octaaf dus. Sommige mensen vinden het prettig als daar een verhoging in de SPL zit, omdat iets extra's, een prikkelende 'tzing' aan het geluid geeft. Andere prefereren een vlak verloop.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi

Ik had in mijn speakers de TC120 zitten en heb hem vervangen door de TD5.
Persoonlijk vind ik de karaktereigenschappen gelijk als ook de klank.
De TD5 heeft een ietsje verfijnder hoog.
Maar het filter en de cobinatie met de speaker die er onder komt is veel meer te halen.

Rob
[oscaluz]
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 dec 2004, 12:34

Bericht door [oscaluz] »

Ok, bedankt Rob.

Heeft verder nog iemand een idee wat die tioxid coating dan precies doet klankmatig en waarom Kharma en andere highend luidsprekerfabrikanten die coating eraf halen?
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

ik gebruik de tc120td5 met coating en lensje ervoor, vindt ik mooi klinken
heb er de scanspeak revalators de deur voor uit gedaan, vindt ik iets te soft klinken, de kast waarin ik de tweeters gebruik is die vd scanspeak ultima met de 18w8531g00 woofer, hgaat tot 30 hz en het hoog is naar mijn idee niet slechter als van de ringradiator, ik vindt persoonlijk de focal tweeters tot de beste tweeters horen om zelf mee te bouwen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Grappig, ik vond juist altijd de midwoofers van Focal heel mooi klinken. Heel transparant en rustig. De tweeter daarentegen schril van klank. Laatst kon ik een 2-wegje meten, waarin wat filterfouten zaten. Ondanks deze fouten kon je meteen zien wat de kwaliteiten waren van de 5W4211 en de TD90. De 5W4211 een zeer rustig frequentieverloop met meer dan uitstekend waterval diagram. Beter dan de HDS134 van Peerless. De tweeter daarentegen, echt erg. Gewoon gras. Zie ook het waterval. Lijkt wel de MHT12 van Visaton, hoewel deze laatste het boven de 10 kHz wel mooi doet.

Afbeelding

Afbeelding

Maar blijkbaar zijn er toch een hoop mensen die dit mooi vinden. De TD120 doet vrijwel hetzelfde en wordt in topsystemen toegepast. Persoonlijke voorkeur is toch belangrijk. :wink:
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

ach zolang de tweeter beter klinkt dan dat deze meet heb ik er geen problemen mee, perfect metende speakers klinken soms futloos en
erg steriel en dat is ook niet alles, ieder zijn smaak
ik vind bv de oude utopia reeks en de electra reeks van Focal erg prettig
de electra reeks gebruikt de tc90td5 icm mooie w conus bas en midden
erg fraai
Plaats reactie